Impresii din Peru (17): Lima, Oceanul Pacific si o parada colorata

Adaugat de la 17 Iun 2014

Pentru mine, capitala Peru-ului nu a reprezentat un moment important al calatoriei si pentru majoritatea turistilor este cam la fel. Unii cunosc doar aeroportul din Lima, facand o mica escala spre Arequipa, Cusco, Puno sau Puerto Maldonado.

Altii, ca noi, folosesc Lima ca “port de intrare si de iesire din tara”. Noi am aterizat in Lima in seara de 26 Iulie anul trecut. Traficul era nebun pentru ca toata lumea se pregatea de Ziua Nationala  – 28 Iulie si singura activitate pentru prima seara a fost cumpararea unei cartele SIM cu numar de Peru. Am scris despre asta aici.

Cazare si primele 2 seri

Ne-am cazat la hotelul San Augustin Colonial, un hotel de 3 stele, curat, situat in cartierul Miraflores (multi turisti prefera hotelurile din Miraflores pentru ca zona este linistita si sigura). In ziua urmatoare, dis-de-dimineata am mers direct la gara pentru a lua autocarul spre Paracas si Ica, asa ca pot spune ca am avut doar o escala mai lunga la Lima.

La intoarcere, insa, am avut o seara si a doua zi de hoinarit prin oras. Seara am iesit doar la masa, asa ca am luat un taxi de la hotel pana in zona centrala a orasului. A facut vreo 20 de minute si ne-a costat 15 soles (aproximativ 20 de lei). Taxi-ul este destul de ieftin in Lima, singura regula de care trebuie sa tineti cont cu sfintenie fiind sa intrebati un localnic inainte de a va urca in taxi cam cat ar trebui sa va coste pana la destinatie. Taxi-urile nu au niciun fel de aparat de taxare. De preferinta ar fi sa alegeti Taxi Metropolitano sau taxi-urile galbene, insa eu niciodata nu am nimerit unul de acest gen prin zona. Le opream pe cele care pareau mai curatele si negociam pretul cu ei. Daca ajungeam la intelegere era ok…daca nu, urmatorul.

Seara am  mancat undeva in apropiere de Plaza de Armas (sau Plaza Mayor) si ospatarul, un italian care fusese si prin Romania la Castelul Bran, ne-a facut o oferta foarte buna cu antreu (supa sau salata), fel principal, un pahar de Pisco Sour din partea casei si un pahar de vin sau un suc din partea casei pentru 22 de soles (aproximativ 25 de lei). Eu am mancat causa la antreu (un fel de mancare traditionala care seamana cu o prajitura in straturi cu avocado, ou, piure de cartofi si unii pun si pui sau peste ca sa fie mai consistenta). La felul principal am avut file de pastrav si tot felul de mirodenii rulate in aluat. Andra a ales Chupe de Pescado, un fel de supa de peste cu orez, foarte buna, si Jalea, bucati de peste si fructe de mare preparate pane.

O zi plina in Lima

A doua zi, pe la ora 10 am plecat din nou spre centru cu un taxi. As fi preferat pentru aceasta zi un curs de gatit, dar pentru ca eram foarte presati de timp (seara aveam avionul spre casa), dar si pentru ca era Duminica, am renuntat la idee. De data aceasta aveam in plan sa urmam un tur de 3 ore din ghidul Lonely Planet, asa ca ne-am oprit in punctul de inceput al traseului, Plaza San Martin, cu cladiri impunatoare in stil beaux-arts. Deosebirea fata de alte strazi din centrul Limei este ca Plaza San Martin a fost construita pe la inceputul secolului 20, de unde si diferenta de arhitectura. Mi-a adus cumva aminte de centrul Budapestei. Aici se afla si Gran Hotel Bolivar, primul hotel de clasa al Limei, construit in anii ’20 si detinut la inceput de stat. Am continuat plimbarea pe strada Jiron de la Union, unde magazinele de-abia se deschideau. Este un fel de strada de cumparaturi cu dubios de multe magazine de pantofi. Arhitectura strazii, insa, este complet diferita de beaux-arts-ul Pietei San Martin, aflandu-se deja in zona cladirilor coloniale. Multe cladiri imi pareau renovate doar la exterior, iar in interior erau parasite. Oricum exteriorul te inspira la fotografii, in mod special balcoanele din lemn bogat sculptat, in stilul celor pe care le-am intalnit la Cusco, numai ca aici mi s-au parut mult mai decorate.

Intalnire cu un vorbitor de limba romana

Din fericire era suficient de devreme cat sa nu fie aglomerat si sa ne putem bucura de o plimbare linistita. La capatul Jiron de la Union m-am intalnit cu un cititor al blogului. A fost incredibil sa ma opreasca cineva pe strada la capatul lumii si sa ma intrebe daca eu sunt Razvan. La inceput am procesat mai greu, pentru ca toate cele 17 zile nu ne-am intalnit cu niciun roman, iar acum, in ultima zi am intalnit un peruan care vorbea perfect romaneste, fiind casatorit cu o fata din Romania. Iesisera la plimbare Duminica dimineata si se pare ca imi urmarea pe Facebook calatoria prin Peru.

Duminica dimineata, principala activitate a peruanilor este mersul la biserica. Pe traseul nostru am intrat in mai multe biserici si erau pline de oameni ce ascultau cu atentie preotul care le tinea predica. Una dintre aceste biserici este si Iglesia la Merced, construita in anul 1541, unde s-a tinut prima slujba religioasa din Lima, in limba latina. Spaniolii sunt cei care i-au crestinat pe peruani si care au construit cele mai multe biserici aici. In zilele noastre, bisericile pastreaza oarecum si din traditiile si credintele Inca.

Plaza de Armas

Am ajuns apoi in Plaza de Armas, care pare din cu totul alta poveste decat Plaza San Martin. Este o piata tipica perioadei coloniale, care reprezinta inima orasului inca din secolul 16. Numita si Plaza Mayor, aici se afla cele mai reprezentative cladiri ale orasului: Catedral de Lima, Palacio Arzobispal  (Palatul Arhiepiscopului) si nu in ultimul rand, Palatul Guvernului. Sunt usor de recunoscut pentru ca sunt singurele cladiri somptuoase, de culoare cenusie. Restul cladirilor din Plaza Mayor sunt de un galben aprins. In mijlocul pietei de 140 metri patrati este un mini-parculet cu o fantana arteziana in mijloc. Prima data am intrat in catedrala, unde era si slujba. Un cordon de securitate despartea zona de rugaciune de culoarul accesibil turistilor, dar nu te fugarea nimeni daca vroiai sa ramai sa te rogi. Aici se afla si ramasitele lui Francisco Pizzaro, spaniolul care a colonizat Peru-ul. Imediat langa catedrala este Palatul Arhiepiscolului, care are cele mai bine pastrate balcoane traditionale din oras. Pe latura vecina a pietei se afla Palatul Guvernului, unde in fiecare zi la ora 12 are loc schimbarea garzii pe ritmurile melodiei El Condor Pasa.

Din piata ne-am indreptat spre Parque de la Muralla (parcul zidului), creat in jurul zidului original al orasului. Nu foarte departe se afla Monasterio de San Francisco, o biserica care adaposteste si catacombe. Urmatorul punct pe lista a fost Mercado Central (Piata Centrala), o piata pe mai multe etaje in care gaseai de toate, de la haine si papuci, la pui intregi, peste si fructe de mare. Am cumparat pentru acasa niste fructe si cateva pungute de cancha, un fel de popcorn local.

O plimbare la Oceanul Pacific

La finalul traseului ne-am intors in centru si am mancat la un restaurant, pentru ultima data in Peru, pastrav si fructe de mare. Plaza de Armas si-a luat la revedere de la noi organizand o parada despre care o sa va povestesc mai jos, si pentru ca mai aveam inca doua ore libere ne-am indreptat spre plaja. Nu puteam sa plec din Lima fara sa vad mai de aproape Oceanul Pacific. Am intrebat un jandarm cam care ar fi plaja cea mai buna in oras si ne-a spus ca Barranco. Ne-am urcat intr-un taxi si 20 de soles mai tarziu, eram la Ocean. Am mers pana in Chorillos, care este plaja vecina Barranco si ne-am plimbat pe jos, pe malul oceanului pana in Miraflores.

Daca pana in acel moment orasul mi se paruse gri si trist, cu o ceata care persista din Aprilie si pana in Octombrie deasupra orasului, impiedicand soarele si cerul sa iasa la vedere, parada din Plaza de Armas si plimbarea la Ocean mi-au mai schimbat parerea.

Nu ocoliti Lima daca veniti in Peru si ramaneti aici macar o zi. Puteti incerca si muzeele din oras, despre care am citit ca sunt bine documentate.

Parada din Lima – Santa Clara de Asis

Asa cum va spuneam mai sus, pe cand ma aflam in Plaza de Armas din Lima si ma pregateam de plecare, in ultimele ore inainte de a pleca spre aeroport, m-am bucurat sa nimeresc la o parada. Nu am stiut ce este, dar m-am bucurat tare mult de galagia, aglomeratia si costumele colorate.

Ridicandu-ne de la masa de pranz, galagie mare si sunete de fanfara se auzeau din piata. Circulatia era inchisa pe 3 artere ale pietei si in sunete de fanfara defilau grupuri de barbati si femei, dansand in fix acelasi pas de dans. Erau femei de toate varstele, imbracate in haine colorate, machiate destul de strident si cu palarii stil joben. Barbatii erau mai mult niste Dandy trecuti de varsta tineretii. Din cate am vazut, logica paradei era in felul urmator: dansatorii veneau in grupuri egale, mai intai un deschizator de drumuri, care mai mult tinea ritmul, apoi fanfara, femeile, barbatii si tot asa, grup dupa grup. Se dansa in acelasi pas si era haios sa vezi bunicutele “mamacha” cum incercau sa tina pasul.  La final de tot a venit un cuplu cu care se fotografia toata lumea, un fel de “regele si regina” paradei, iar in spatele lor era o statueta a unei sfinte.

Dupa ce s-a terminat parada si s-a domolit galagia am inceput sa intreb oamenii din jur cu ce ocazie fusese aceasta parada. Cineva mi-a explicat ca este o sarbatoare a unui sfant si ca doamna si domnul respectiv erau Regele si Regina paradei de anul trecut si urmau sa mearga intr-un restaurant local pentru a se alege un nou Rege si o Regina a paradei.

Nu m-a lamurit despre ce sfant era vorba, dar ajuns acasa si Google-luind am aflat ca ar fi vorba despre Santa Clara de Asis, care se sarbatoreste pe 11 August. Se pare ca peruanilor le plac foarte mult aceste momente de parada si nu trec peste nicio zi de sfant. Din cate am vazut, cam la fiecare astfel de parada poarta costume similare, inclusiv la parada Fecioarei Candelaria. Femeile care danseaza se numesc “Mamacha”, iar barbatii “Mamani”.

Festivaluri in Peru

Peru este recunoscut pentru festivalurile sale care dureaza zile in sir, motiv pentru care m-am bucurat tare mult sa nimeresc la unul dintre ele. Fiesta de Candelaria spre exemplu, se desfasoara la inceputul lunii Februarie (1-14 Februarie), cand mai multe orase din tara sunt in sarbatoare. Cel mai mult se petrece la Puno, care si are cea mai mare parada din tara, transmitandu-se televizat in tot Peru-ul.

In a doua saptamana din Martie vine randul Festivalului Vinului, cand toate orasele din zona desertica, in special Ica, sunt in mare sarbatoare.

Pe 24 Iunie are loc Festivalul Inti Raymi, festivalul ramas din perioada incasa, pagan, prin care se aduc omagii soarelui pentru recolta bogata. Cea mai mare festivitate se petrece la Sacsaywaman, la Cusco, unde sunt sacrificate doua lame, una alba si una neagra sau maronie. Le sunt scoase intestinele si grasimea, care sunt apoi arse pentru a prezice cum va fi urmatorul an agricol.

Am zburat spre Peru cu compania aeriana regala olandeza KLM, de la Bucuresti cu escala in aeroportul din Amsterdam, votat cel mai bun aeroport al Europei la World Airport Awards 2013. KLM Romania ofera 7 zboruri pe saptamana spre Lima cu escala in capitala Olandei, iar despre experienta zborului la Business Class puteti citi aici.

Despre mine:

Calatoriile sunt binecuvantarea mea si am reusit sa imi transform pasiunea in job. Sunt consultant in marketing turistic, dar imi place sa ma definesc ca antreprenor, sunt workaholic si bucuros ca am crescut de la zero, alaturi de echipa mea, agentia de Evenimente, PR si Marketing Travel Communication Romania, dar si Asociatia Travel Focus. Sunt implicat in mai multe organizatii nationale de promovare si dezvoltare a antreprenoriatului, am o diploma de licenta in Marketing (ASE Bucuresti), un masterat in Comunicare (SNSPA), un Executive MBA pe care l-am absolvit la WU Vienna University (2013-2015) si un curs de Global Strategy absolvit la Carlson School of Management (University of Minnesota, SUA). Revista Forbes m-a inclus in 2013 in topul “30 de tineri sub 30 de ani in Romania”, sunt mereu optimist si un prieten de cursa lunga – mai multe detalii despre mine gasiti aici.

5 păreri la “Impresii din Peru (17): Lima, Oceanul Pacific si o parada colorata

1. Cat de frumos!! Fascinant, as vrea sa ajung si eu o data !

2. un loc absolut uluitor care merita vazut. Ma bucur ca a avut ocazia de a ajunge in Peru penru ca nu multi dintre noi avem o asemenea ocazie. Felicitari

3. Parada din poze pare uimitoare si cred ca merita vazuta! Sper sa am ocazia sa particip si eu la aceasta parada. In plus sunt locuri indeite de vizitat!