fbpx
excursii-razvan-pascu

In articolul de azi, aduc in fata voastra nu doar un simplu interviu, ci o poveste reala, o poveste despre tara noastra si despre locurile valoroase care ii atrag si ii primesc pe turistii de peste hotare. O poveste despre origini, despre lucrurile bune si frumoase care se intampla si la noi in tara in ceea ce priveste agricultura si turismul de calitate. 

Este un interviu care ne ofera raspunsuri despre Transilvania, despre fermieri – micii producatori din tara noastra, despre produsele locale romanesti, despre cum se incearca in mod constant asigurarea conceptului De la ferma la masa /Farm-to-table (de la producator, la distribuitor si la consumator). 

In acest sens, am pus intrebarile direct la sursa. Un interviu cu Adorjan Trucza, director al Academiei Gastronomice din Odorheiu Secuiesc si fondator al proiectelor Grupul Pava, Festivalul Taste of Transylvania, beneficiar direct al finantarilor Pro Economica, fundatie despre activitatile careia v-am mai povestit pana acum aici, aici si aici

.

Va invit la o lectura despre toate acestea: 
Buna ziua, domnule Adorjan Trucza. Ma bucur ca avem oportunitatea de a sta de vorba despre proiectele dumneavoastra, cu precadere Grupul Pava, Festivalul Taste of Transylvania si Academia de Gastronomie. 

Sunteti un vizionar si, dupa parerea mea, un important dezvoltator al gastronomiei traditionale. Ce ne puteti povesti, pe scurt, despre fiecare dintre cele 3 proiecte?

Va multumesc pentru prezentarea ca vizionar, dar mai bine sa spunem ca am foarte multe visuri, iar unele devin realitate, altele mai putin. Referitor la cele trei proiecte, Pava a fost primul: in 2018 am preluat administrarea restaurantului si a pensiunii, iar aceasta chiar a fost un vis care a devenit realitate. Am simtit intotdeauna ca voi avea candva un restaurant, dar niciodata n-am gandit ca aceasta se va realiza atat de repede.

In primul an au fost si zile cand niciun oaspete nu a intrat in restaurant, iar acum, dupa COVID si toate necazurile din ultimii ani am ajuns sa fim primul restaurant de peste hotare invitat la prestigiosul festival Gourmet din Budapesta. Ne mandrim cu un meniu sezonal, bazat pe ingrediente locale si o clientela care intelege valorile reprezentate de locatia noastra.

Taste of Transylvania este o extensie a acestui vis: punctul de pornire a acestuia a fost prima cina cu un bucatar cu o stea Michelin din Romania, pe care am organizat-o in salina de la Praid. Aici am constatat ca in Transilvania exista adevarate comori in privinta culturii gastronomice si avem nevoie de o locatie unde istoria gastronomica se intalneste cu tehnologia si conceptiile moderne. Realizarea acestui vis a fost posibila cu un partener solid si la fel de entuziasmat ca noi in ceea ce priveste promovarea produselor locale si a furnizorilor autohtoni, si anume Fundatia Pro Economica. Impreuna cu ei am organizat prima editie a festivalul gastronomic, care a fost un adevarat punct de intalnire, unde bucatarii premiati cu stele Michelin au gatit impreuna cu doamnele in varsta din satele Transilvaniei.

.

In 2023 am continuat si am invitat si mai multi expozanti si colaboratori, iar Taste of Transylvania a devenit un eveniment de mare anvergura, efectiv cel mai mare festival gourmet din Romania. Credem ca traditia noastra gastronomica merita un weekend unde sarbatorim aceste valori si toate aceste demersuri au scopul final de a aseza Transilvania pe harta internationala gastronomica.

Azi, Taste of Transylvania este deja mult mai mult decat un festival: dorim sa fie o miscare, o initiativa unde ii asteptam pe toti cei care gandesc la fel ca si noi. O parte importanta a acestei initiative este formarea, care se realizeaza la Academia de Gastronomie Taste of Transylvania, o academie gastronomica dotata cu toate echipamentele moderne si o ambianta profesionala.

.

– As vrea sa ne concentram putin atentia asupra Academiei de Gastronomie. Ati initiat acest proiect anul trecut in aprilie. Cum a fost primit proiectul?

Da, asa este, si putem sa spunem ca proiectul functioneaza incontinuu chiar de la momentul zero. In prima faza am studiat piata chiar prin intermediul cursurilor ca sa vedem care sunt cerintele concrete, iar pe baza feedback-urilor am creat oferta de cursuri.

In momentul de fata oferim cursuri atat pentru profesionisti cat si pentru amatori, iar durata acestora este de una sau maxim doua zile, in functie de tematica. Am primit un feedback pozitiv atat din partea profesionistilor, cat si a celor care au participat la cursuri hobby, iar programul cursurilor viitoare este modelat si de participanti, deoarece dorim sa oferim workshop-uri cu tematica variata, de care sunt interesati participantii.

In aceasta perioada de la lansarea academiei am avut instructori din Romania dar si de peste hotare, de exemplu, am avut un workshop sustinut de primul bucatar maghiar cu doua stele Michelin. In continuare, dorim sa ne extindem pe piata din Romania si sa avem cursuri predate in limba romana, dar si sa diversificam tematica workshop-urilor. In privinta formarii profesionale, suntem pregatiti pentru a servi astfel de nevoi, daca va exista o nevoie pentru astfel de cursuri desfasurate pe o perioada mai lunga de timp.

Din cate am inteles, in cadrul Academiei promovati exclusiv folosirea ingredientelor locale si retetele traditionale, inspirate de bucataria din Transilvania. De unde va procurati ingredientele, cum reusiti sa faceti rost de tot ce aveti nevoie?

Atat la Academia, dar si la restaurantul Pava si la festivalul Taste of Transylvania avem un obiectiv clar, de a folosi cat se poate de multe ingrediente si produse locale. Momentan este practic imposibil sa folosim in exclusivitate produse locale, dar majoritatea ingredientelor folosite sunt chiar locale, produse de mici fermieri.

In ultimii ani, datorita activitatii la restaurantul Pava, am reusit sa dezvoltam relatii foarte bune, stabile si reciproc avantajoase cu mici fermieri si producatori locali care ne furnizeaza ingredientele de care avem nevoie.

Trebuie sa multumesc Fundatiei Pro Economica si pentru ajutorul oferit in identificarea micilor producatori cu care colaboram. Este un mare avantaj ca avem astfel de parteneri precum echipa de la Fundatie, oameni care prin experienta lor de derulare a programelor de finantari in domeniul agricol si a turismului urmaresc nu numai decontarea proiectelor finantate, ci si iau de mana beneficiarii si ii ajuta sa-si gaseasca propriile lor nise pe piata.

E complicat sa lucrezi cu fermieri si procesatori mai mici? Tot auzim asta, ca e fluxul mai greoi, ca produsele nu sunt “perfecte” etc. Ne puteti povesti experienta dumneavoastra?

N-as putea sa spun ca totul este absolut perfect in privinta procesatorilor si fermierilor mai mici, chiar se intampla uneori ca unele produse sa nu fie “perfecte”, sau chiar nu pot fi realizate din cauza vremii sau din pricina altor factori imprevizibili sau pur si simplu pentru ca sunt intreprinzatori foarte mici, ceea ce inseamna niste dificultati specifice.

Totusi, calitatea produselor livrate de partenerii nostri este net superioara oricaror alimente produse in masa. De cele mai multe ori un produs local mai putin reusit este preferabil oricarui produs similar, din punct de vedere estetic perfect, de pe raftul unui supermarket, transportat mii de kilometri. Chiar aceasta idee a stat la baza listei produselor interzise, pe care am folosit-o la Taste of Transylvania 2023: in loc de fructe de mare sau avocado, am incurajat participantii sa gateasca din produsele, ingredientele si condimentele locale, idee ce a avut un succes imens atat in randul expozantilor, dar si in randul vizitatorilor.

Cum reusesc acesti mici fermieri sa supravietuiasca in mediul de business actual? Acceseaza fonduri, au desfacere suficienta, cine ii sprijina?

Chiar nu pot sa vorbesc in locul fermierilor, dar cunoscand dificultatile cu care se intalnesc, eu cred ca cel mai important factor de supravietuire este calitatea. Atunci cand un consumator intelege ca un produs proaspat, crescut cu atentie si tratat cum trebuie merita cumparat, atunci avem o situatie ideala.

Cred ca noi, cei din industria ospitalitatii, suntem un fel de punte intre producatori si consumatori, iar pentru o functionare sanatoasa a acestui triunghi trebuie ca fiecare element sa fie la acelasi nivel: producatorul sa aiba produse de inalta calitate, restaurantul sa stie cum sa le pregateasca, iar consumatorul sa aprecieze calitatea superioara in loc de cantitate.

Vom avea Taste of Transylvania si anul acesta? Daca da, cand va avea loc si ce ne pregatiti?

Desigur! Asa cum am promis in 2023, in acest an nu vom avea un festival mai mare (ca suprafata), dar va fi cu mai mult continut. Avem planuri destul de serioase de ne adresa si unui public mai divers, astfel ne dorim sa diversificam oferta de programe culturale cu programe muzicale in fiecare seara a festivalului, in care ne ajuta foarte mult si echipa Fundatiei Pro Economica, co-organizatorii festivalului.

Avem si niste surprize superbe pregatite pentru acest an, si nu ma refer doar la festivalul din septembrie. Planificam de exemplu o cina de degustare in Bucuresti, unde vom avea ca invitati si bucatari din Ungaria cu stele Michelin.

La festival, pe langa programele muzicale, ne vom concentra atentia mai mult asupra tematicii tarii natale, si pe langa expunerea valorilor gastro-culturale oferite de Transilvania, am publicat o invitatie adresata persoanelor nascute aici, dar care lucreaza in ospitalitate undeva in afara tarii, astfel incat sa oferim o noua oportunitate de a-i lega pe cei de peste hotare cu localnicii.

Desigur, mai sunt aproape sapte luni pana la startul festivalului si nu vrem sa dezvaluim toate planurile, dar ceea ce putem spune e ca asteptam pe toata lumea intre 12-15 Septembrie la Satul de Vacanta Boros din judetul Harghita, iar biletele sunt acum disponibile la un pret foarte avantajos pe site-ul tasteoftransylvania.eu.

–––––––––––––––-

Fundatia Pro Economica 

Fundatia Pro Economica Alapítvány este o organizatie care are ca obiectiv principal imbunatatirea nivelului de trai al familiilor din Romania, dezvoltarea conditiilor de viata economica, sociala, culturala si religioasa, bazata pe cercetari stiintifice si tehnice. Scopul programelor demarate de catre Fundatie este de a crea un climat economic prielnic dezvoltarii afacerilor loacale, prin pastrarea traditiilor si valorilor din regiune.

Fundatia Pro Economica se numara printre organizatiile care se implica in ridicarea conceptului Farm-to-Table la un alt nivel in Romania. Prin proiectele lor de dezvoltare a Transilvaniei in trei pasi, se numara si finantari acordate crescatorilor de oi si vite si producatorilor de legume, fructe, lactate si miere. 

Pana in prezent, au fost finantate peste 600 de astfel de proiecte, in valoare totala de aproximativ 6,3 milioane de euro. Ulterior, s-a trecut la pasul 2 al proiectului, anume finantarea unor facilitati de prelucrare si procesare a materiilor prime, iar in prezent, a fost deja pornit si pasul 3, ce consta in finantarea unor investitii din zona turismului, care sa incheie cat mai frumos acest lant de productie, procesare si desfacere, prin integrarea serviciilor si produselor locale in oferta turistica. Despre Fundatia Pro Economica mai puteti citi si aici.

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]