Primesc foarte multe mesaje referitoare la vacantele voastre in aceasta perioada, asa ca am decis sa centralizez cele mai frecvente intrebari pe care le aveti si sa va raspund si intr-un articol la toate aceste nelamuriri.
Bineinteles, situatia este dinamica si e posibil ca daca cititi acest material peste cateva saptamani, informatiile sa nu mai fie de actualitate. Am mai scris un material despre companiile aeriene care iti dau banii inapoi pe bilete aici.
De asemenea, am facut si un live pe Facebook in care am raspuns la multe dintre intrebarile voastre.
Asadar, astazi, 17 aprilie 2020, daca aveti pachete de vacanta deja rezervate, iar voi va doriti sa anulati, exista urmatoarele scenarii:
- Daca ati decis, spre exemplu, pe 10 martie sa anulati vacanta iar destinatia era operabila, penalizarile sunt conform contract. Asadar, daca aveati zbor/vacanta spre, sa zicem, Londra sau Amsterdam, destinatii in care inca se mai putea merge in data de 20 Martie 2020 si ati decis totusi sa anulati pe 10 Martie, veti fi penalizati conform contractului pe care l-ati agreat in momentul semnarii. Daca voi nu v-ati prezentat la imbarcare, indiferent din ce motiv, inclusiv ca va este teama sa mergeti din cauza pandemiei, nu puteti primi banii inapoi pe biletul de avion. Stiu ca este neplacut, dar atata vreme cat zborul inca se opereaza, companiile aeriene nu va pot returna banii. Puteti, insa, solicita taxele de aeroport aferente zborului in care nu v-ati mai urcat. Daca aveti nevoie de ajutor in acest sens, echipa FlightClaim va poate oferi suport contra unui comision pe care il veti plati doar daca banii va sunt recuperati. Detalii aici. Daca nu, atunci va puteti ocupa singuri, direct cu compania aeriana.
- Daca destinatia nu era operabila la momentul anularii vacantei din partea voastra (nu sunt zboruri/tara e inchisa etc., de ex. pe data de 27 Martie nu se mai putea zbura in Seychelles, Israel, Wuhan… ), fie veti primi banii inapoi, fie vi se va oferi varianta de a reprograma zborul ori vacanta, ori vi se da un voucher de calatorie pe care il puteti utiliza pentru calatorii viitoare, valabil uneori chiar si pana la 24 luni. Conform ANPC, toate aceste variante sunt legale. Gasiti comunicatul ANPC aici.
–
Trebuie sa stiti ca este o reala problema de cash-flow in aceste zile in cazul agentiilor de turism si companiilor aeriene, astfel ca marea majoritate va vor oferi varianta voucherelor de calatorie ori reprogramarea vacantelor.
Atentie! Aceasta se intampla doar daca destinatia NU este operabila, daca destinatia este complet inchisa.
Apar doua scenarii:
- veti primi banii inapoi daca agentia reuseste sa ii obtina de la furnizorii de servicii turistice din strainatate (slabe sanse);
- veti primi un voucher care va da posibilitatea ca, la o data ulterioara, dupa incheierea perioadei de pandemie si a efectelor acesteia, sa calatoriti in aceleasi conditii precum cele contractate initial (in 99% dintre cazuri).
Ce se intampla daca am rezervata o vacanta catre o tara din zona rosie de raspandire a COVID-19?
Pentru orice destinatie din zona rosie, contravaloarea pachetelor turistice sau hotelurilor rezervate printr-un agent de turism din Romania va putea fi restituita doar daca agentia primeste banii de la furnizorii locali implicati in tranzactie. In practica insa, nu prea se intampla asta (spre deloc).
Furnizorii din tarile care se declara ele insele in carantina, nu mai pot opera (adica trebuie sa intelegeti ca este o diferenta ca Romania sa adauge tara respectiva pe o lista de tari Galbene sau Rosii si altceva este starea de fapt din tara respectiva – daca este operabila sau nu).
Daca destinatia nu poate fi operata, trebuie sa primiti banii inapoi. Acest proces in practica poate dura destul de mult timp sau poate sa nu se mai intample niciodata, asa ca sfatul meu este sa acceptati voucherele primite sau sa amanati vacanta, sa nu o anulati cu pierderi.
–
Cu toate acestea, noi vorbim de „zona rosie” asa cum este definita de Statul Roman. Poate hotelul din Singapore, de exemplu, nu este inchis, iar in tara de destinatie nu este considerata ca fiind „rosie”, adica tara nu este in carantina. In acest caz, ei pot refuza sa va restituie banii.
De exemplu, am vacanta cumparata sa merg in Hong Kong in luna Iunie sau Iulie, nu vreau sa mai merg, dar zborurile sunt operabile, hotelurile figureaza acum ca fiind deschise, deci daca decid acum sa anulez atunci voi fi penalizat.
Recomand sa asteptati si sa vedeti cum evolueaza situatia – daca anulati voi veti fi penalizati, dar daca se anuleaza de catre furnizori pentru ca nu poate fi operata destinatia, atunci veti primi banii inapoi sau voucher de calatorie pentru o alta perioada. Cu toate acestea, pana acum, operatorii au dat dovada de intelegere si s-a putut negocia cu ei, cat de cat.
Sunt si tari auto-declarate ca fiind in carantina, si implicit in zona rosie, cum ar fi Italia, Israel sau Spania, iar cei care au avut hoteluri rezervate prin Booking au primit (in mare parte) banii inapoi sau o noua rezervare de calatorie (sau voucher).
Ce se intampla daca am rezervata o vacanta catre o tara din zona galbena de raspandire a COVID-19?
Pentru orice destinatie considerata ca apartinand zonei galbene, va veti putea anula calatoria viitoare conform conditiilor contractuale agreate la momentul rezervarii acesteia, cu aplicarea penalizarilor din contract, conform comunicatului trimis de ANPC. Daca exista zboruri pentru perioada contractata, desigur. Daca nu mai vreti sa calatoriti intr-una din aceste tari, de exemplu in luna Iulie, August, Septembrie, etc si vreti sa anulati acum, iar in sistem figureaza hotelul ca fiind deschis si zborul figureaza ca operabil, atunci este o denuntare unilaterala a contractului si veti suporta penalizarile aferente. Deci mai bine asteptati ca sa vedeti cum evolueaza situatia.
Unde gasesc lista zonelor afectate de Coronavirus COVID-19?
Lista zonelor afectate o puteti gasi aici si se actualizeaza in mod continuu.
Cum anulam vacantele daca nu mai vrem sa calatorim?
Orice anulare acum a unei vacane care ar avea loc, de exemplu, la vara, atrage dupa sine penalizari conform contract. Discutati cu agentia de turism sau cu funizorul de biletele de avion ori cu site-ul de unde ati rezervat cazarea.
Cum amanam vacantele in contexul pandemiei COVID-19?
Aproape toate companiile aeriene si agentiile dau vouchere sau optiunea de a reprograma, dar nu am auzit sa returneze banii.
Este posibil sa platiti si o taxa de schimbare a datei de calatorie, la unele companii aeriene sau la unele agentii. Totul depinde de destinatie, de conditiile de rezervare, de momentul schimbarii, etc. Aceasta taxa difera de la companie la companie. Unele ofera aceasta varianta in mod gratuit, altele nu, in functie de negocierea cu furnizorii. Pe de alta parte, pot fi diferente de tarife la avion si cazare. Astfel, pot aparea diferente de pret daca schimbam data. Poate aveam excursie in extra-sezon si vreau sa merg in sezon, logic ca va fi mai scump. Asadar, pe langa taxa de schimbare a datei, in unele cazuri va trebui sa platiti si diferenta de pret intre perioada aleasa initial si noua perioada. Nu este placut, dar se poate intampla.
Ce putem face in situatia actuala daca avem vacante rezervate? Cum primim banii inapoi?
Este o perioada foarte grea pentru toata lumea. Trebuie sa fim cu totii flexibili. Nu exista o varianta in care doar cineva sa piarda si altcineva sa castige in aceste vremuri in turism. Este o perioada din care cu totii vom iesi cu cicatrici.
Conditiile contractuale erau destul de dure pentru agentiile de turism. Foarte rar intalneai conceptul de flexibilitate din partea partenerilor. Acum lucrurile s-au schimbat. Sunt agentii care au scos acum oferte de vacante cu anulare gratuita cu pana la 48 ore inainte. Numai ca pentru orice aveati cumparat se aplica conditiile contractuale din momentul rezervarii.
Asigurare de calatorie in perioada COVID 19
Nu uitati, de asemenea, ca fiind declarata pandemie la nivel international, asigurarea de calatorie nu mai acopera imbolnavirea cu COVID-19. Foarte putine companii acopera asta, Groupama este una dintre ele, detalii aici.
Ce fac daca mi s-a anulat zborul de retur? Cum ma intorc acasa? Cine e responsabil pentru acest aspect?
Daca vi s-a anulat zborul de retur, compania aeriana este prima responsabila sa va asigure intoarcerea acasa. Daca spatiul aerian, insa, se inchide, iar companiile aeriene sunt fortate sa sisteze zborurile, contactati Ambasadele Romaniei (sau alte ambasade UE) din tarile respective. Se efectueaza zboruri de repatriere. MAE si Ambasadele aferente sunt cei care trebuie sa va ajute sa va intoarceti acasa.
Daca mai aveti si alte intrebari, urmariti video-ul de mai jos. Este posibil sa fi raspuns deja la ele, dar tineti cont ca este un video facut acum 2 saptamani, iar de atunci lucrurile s-au mai schimbat (in rau):
Bună dimineața, Răzvan. In afara de Japonia😊, mai aveam o plecare in Egipt, in 23 mai. Agentia ne-a oferit fie o plecare in condiții identice în toamnă (ceea ce iesea din calcul din motive de școală), fie un voucher pentru suma deja achitată, valabil 12 luni, dar fără păstrarea tarifului inițial, daca alegem aceeasi excursie cu plecare primăvara următoare, de exemplu. Sigur, in voucherul e vslabil pe oricare altă destinație. Nu pot decat sa sper că prețurile nu vor exploda, odată terminată perioada asta.
Mulțumesc pentru informații!
O vacanta prin airbnb in sistem selfcatering cat de realizabila credeti ca ar fi in Romania in luna iunie?
BUNA ZIUA !
Se da urmatoarea situatie ; cazare in OSLO , 13-17.05.2020,achizitionata prin BOOKING , platita integral ,fara anulare .
Pe site-ul hotelului scrie clar ca hotelul este INCHIS pana in data de 17.05.2020 .Cei de la booking imi spun ca hotelul nu este de acord cu rambursarea sumei .
Ce este de facut in aceasta situatie ? Puteti sa ma sfatuiti ce ar trebui sa fac ?
HOTELUL ESTE INCHIS DIN CAUZA COVID-19
MULTUMESC !