Este cea mai trista situatie din turism din ultimii 12 ani, de cand activez in acest domeniu. Trebuie, insa, sa ne mentinem calmi si sa ramanem optimisti. Vor trece toate acestea. Vom calatori din nou fara ingrijorari si probabil vom aprecia mai mult toata aceasta libertate de care ne bucuram pana de curand si careia nici nu ii mai dadeam atentie.
Ce ar trebui sa facem in aceasta perioada cu pandemie de Coronavirus?
Primordial in aceasta perioada este sa ne informam doar din surse oficiale, cum ar fi site-ul Organizatiei Mondiale a Sanatatii, cel al Ministerului Afacerilor Externe ori site-ul Institutului National de Sanatate Publica. Este recomandat si sa evitam deplasarile in tarile care se confruntă cu numar mare de cazuri de infectari cu noul Coronavirus, dar si sa respectam cu strictete regulile de igiena personala recomandate de autoritati, pentru a ne proteja atat pe noi, cat si pe cei apropiati. Daca tot decidem sa calatorim sau daca trebuie sa calatorim pentru studii, tratamente medicale sau munca, macar sa o facem cu toata maturitatea si sa ne asumam si faptul ca vom putea intra in carantina sau izolare la domiciliu la intoarcere.
Care e riscul sa ma infectez cu Coronavirus in avion?
Persoanele care sunt nevoite sa calatoreasca, este bine sa stie ca datorita modului in care circula si este filtrat aerul in avioane, majoritatea virusurilor si bacteriilor nu se raspandesc la bordul aeronavelor. Asadar, riscul de a va infecta cu coronavirus in avion nu este neaparat mai crescut, asa cum se vehiculeaza. Virusul se poate transmite, insa, daca in avion stam aproape de o persoana infectata ori daca atingem lucruri pe care si acea persoana le-a atins.
Pot sa modific data calatoriei din cauza Coronavirusului?
Daca vreti sa modificati data calatoriei din cauza virusului, trebuie sa stiti ca in aceasta perioada, companiile aeriene isi schimba constant politicile de zbor. Mare parte dintre ele permit deja modificarea programului de zbor fara a percepe taxe suplimentare, catre multe destinatii. Cel mai bine este sa verificati direct pe siteurile companiilor aeriene conditiile de calatorie. Situatia este dinamica, iar lucrurile se schimba de la o ora la alta. Exista, insa, mult mai multa intelegere decat in urma cu o saptamana. Atat companiile aeriene, cat si hotelierii din toata lumea au devenit mai flexibili. La grupuri conditiile sunt mai dificil de renegociat, insa la biletele individuale exista deschidere pentru schimbarea datelor de calatorie.
Vreau sa imi anulez calatoria, pot recupera banii pe bilete?
Daca ati achizitionat de la o agentie de turism o vacanta intr-o zona mai putin afectata, unde nu exista momentan restrictii de calatorie, dar nu mai doriti sa calatoriti, sunt foarte mari sanse sa nu vi se poata returna totusi banii. Maxim vi se ofera varianta de a alege o alta excursie din portofoliu sau aceeasi destinatie in alta perioada, de cele mai multe ori prin plata unei sume suplimentare de bani. Daca plecarea era planificata in perioada imediat urmatoare si vrei sa anulezi, probabil vei pierde toti banii platiti. Va recomand sa incercati sa discutati cu agentiile de turism si sa fiti flexibili la solutiile oferite. Astfel, minimizati pierderile. Este o perioada foarte dificila pentru toata lumea. Toata lumea va avea cate putin de pierdut, atat clientul cat si agentia de turism sau compania aeriana.
Zborul meu a fost anulat de compania aeriana – primesc banii inapoi?
Daca aveti zbor catre o destinatie grav afectata de Coronavirus, ca de exemplu Italia, China, Coreea de Sud, Iran sau catre o tara care si-a inchis preventiv granitele, cum ar fi Israel, Cehia, SUA, Republica Dominicana sau Polonia, zborurile sunt sau vor fi cel mai probabil anulate de compania aeriana si in acest fel, va recuperati integral banii pe bilet. Aveti alternativa de a primi banii inapoi sub forma de credit de zbor. Acesta este de fapt un voucher cu care puteti schimba perioada de calatorie. Foarte rar, spre deloc, o sa vi se poata rambursa contravaloarea biletului de avion.
Ce se intampla cu biletele de avion pe care le-am rezervat? Pot modifica data calatoriei? Primesc banii inapoi?
Raspunsul la aceasta intrebare difera de la companie la companie. Mai jos am trecut in revista principalele companii care opereaza in Romania si conditiile prezente la aceasta data pe site-urile lor.
Air France
Spre exemplu, Air France permite modificarea datei de calatorie pentru toate biletele emise inainte de 31 Martie 2020 fara a plati vreo taxa de penalizare, dar doar pe calatoriile individuale, nu si la grupuri. Noua data de calatorie trebuie sa fie inainte de 31 Mai 2020. Pentru zborurile anulate de compania aeriana, aveti posibilitatea sa modificati gratuit data de calatorie si/sau destinatia. Noua data de calatorie trebuie sa fie cuprinsa intre 11 Aprilie 2020 si 31 Decembrie 2020.
KLM
In aceeasi directie, daca aveti un bilet KLM al carui numar incepe cu 074, emis inainte de 31 martie 2020 si valabil pentru calatorii pana pe 31 mai 2020, indiferent de destinatie, puteti reprograma gratuit plecarea pana la 31 mai 2020. Daca vrei sa amanati calatoria la o data ulterioara celei de 31 mai 2020, puteti opta pentru a primi un voucher cu valabilitate 1 an ce poate fi folosit pentru zboruri cu KLM, Air France, Delta sau Virgin Atlantic.
Blue Air
In cazul Blue Air, politicile sunt diferite pentru zborurile operate catre diverse destinatii. Pentru zborurile anulate de compania aeriana, aveti posibilitatea sa modificati gratuit data de calatorie si/sau ruta, pe oricare alt zbor operat de Blue Air, in functie de disponibilitate, fara a achita nici eventuala diferenta de tarif pentru noua data de calatorie/noua ruta. Puteti opta si pentru a primi contravaloarea biletelor de avion sub forma de voucher, care poate fi utilizat pentru achizitii ulterioare de servicii Blue Air.
Pe de alta parte, in caz de anulare voluntara pentru ca va este teama sa mai calatoriti, pentru bilete emise inainte de 10 Martie 2020, Blue Air aplica conditiile standard de modificare si anulare, iar pentru bilete emise dupa 10 Martie 2020, daca rezervati zboruri pentru calatorii pana pe 14 iunie 2020, inclusiv in perioada 10 martie – 22 martie 2020, aveti posibilitatea sa modificati datele de calatorie, fara taxe de penalizare, ci doar cu achitarea diferentei de tarif, daca este cazul. Modificarea datei poate fi facuta cu pana la 4 ore inaintea zborului programat initial si se aplica doar zborurilor operate in regim regulat.
Wizz Air
In cazul in care aveati zbor cu Wizz Air, iar acesta v-a fost anulat, sunteti informati automat pe email despre aceasta situatie si primiti in contul Wizz Air 120% din suma platita pe bilet. Banii pot fi folositi in urmatoarele 24 de luni pentru achizitia de servicii Wizz Air. Suma cheltuita poate fi si restituita. Acest demers necesita, insa, completarea suplimentara a unor documente si o durata mai mare de returnare a banilor.
Ryanair
Ryanair permite schimbarea gratuita a biletelor cu date de calatorie in luna martie. Daca exista o diferenta de tarif pentru noua perioada, se va achita contravaloarea acesteia. In plus, daca zborul cu Ryanair a fost anulat, aveti varianta de a opta pentru un alt zbor inca operat cu Ryanair fara plata vreunei taxe sau puteti cere sa vi se restituie suma platita.
fly Dubai
Si fly Dubai permite schimbarea gratuita a datelor calatoriei pana pe 31 martie 2020 daca zborul a fost anulat. Conditia este ca noul zbor sa se efectueze la cel mult 60 de zile de la data initiala de incepere a calatoriei. Daca alegeti sa incepeti calatoria la 61 de zile sau mai multe fata de data plecarii inscrisa pe bilet, va trebui sa platiti diferenta de tarif. Puteti totodata sa solicitati restituirea sumelor platite pe bilete.
Tineti cont ca Emiratele Arabe Unite au anuntat ca plaseaza in carantina de 4 zile la hotel, pe cheltuiala fiecaruia, orice turist care ajunge in Dubai. Dupa 4 zile, turistul este testat de Coronavirus. Daca testul este negativ, atunci turistul e lasat sa isi vada de treburile sale in Emirate. Majoritatea obiectivelor turistice din Dubai sunt, insa, inchise, inclusiv parcurile de distractie de la Atlantis sau Dubai Parks. Ulterior, Dubai-ul a anuntat ca din 17 Martie nu mai emite vize pentru nicio nationalitate. Verificati la ambasada EAU din Romania, inainte de plecare, daca mai puteti intra sau nu in Dubai.
British Airways
La British Airways puteti anula rezervarea in schimbul unui voucher valabil 1 an. Acesta va putea fi folosit ulterior pentru orice rezervare la British. De asemenea, puteti face rebooking gratuit pentru toate zborurile rezervate pana pe 31 mai 2020.
Lufthansa Group (Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss)
Pentru biletele catre sau dinspre SUA, emise inainte de 12 Martie 2020, cu date de calatorie cuprinse intre 13 Martie 2020 si 30 Aprilie 2020, Lufthansa Group permite modificarea datei de calatorie gratuit, dar aveti si posibilitatea de a solicita rambursare.
Totodata, companiile din Lufthansa Group, si anume Lufthansa, Austrian si Swiss permit modificarea datei de calatorie fara taxe de penalizare, pentru alte destinatii in afara de SUA. Aceasta se aplica pentru toti pasagerii care au un bilet emis inainte de 12 martie 2020, cu date de calatorie pana pe 30 aprilie 2020, care doresc sa isi amane calatoria, chiar si pentru cei care nu s-au hotarat inca asupra unor noi date de calatorie. Modificarea trebuie facuta pana la data de 1 Iunie 2020. Intre timp, Austrian a anuntat ieri ca isi suspenda toate zborurile.
Tarom
Tarom permite modificarea datei de calatorie fara penalizari pentru biletele cu data de calatorie pana la 31 Mai 2020, indiferent de data emiterii biletului. Pasagerii au si posibilitatea de a schimba destinatia. Se vor plati insa eventualele diferente de tarif si/sau taxe de aeroport.
Turkish Airlines
Pentru bilete achizitionate de la Turkish Airlines inainte de 31 martie 2020 cu date de calatorie pana la finalul anului, taxa de modificare este zero. Daca nu stiti inca perioada in care veti dori sa efectuati zborul, puteti cere anularea si sa pastrati un asa-numit open ticket, pentru momentul in care va veti decide.
Aegean Airlines
Daca aveati programate zboruri cu Aegean Airlines, e bine sa stiti ca grecii ofera schimbarea gratuita a datelor de calatorie pana pe 30 aprilie 2020. Noile bilete trebuie sa aiba data de calatorie pana pe 20 octombrie 2020.
Qatar Airways
Nu in ultimul rand, daca aveti rezervata o calatorie cu Qatar Airways pana pe 30 iunie 2020, sau intentionati sa achizitionati un bilet pentru acest interval, puteti modifica gratuit datele de calatorie, cu pana la 3 zile inaintea primului zbor. Daca nu doriti inca reprogramarea calatoriei, puteti obtine un voucher valabil 1 an pentru suma cheltuita. Qatar a anuntat si ca din 18 Martie accesul strainilor in Qatar va fi interzis, iar zborurile internationale vor fi anulate. Daca zborul va fi anulat veti primi toti banii inapoi.
Cine intra in carantina in Romania si pentru cat timp?
Pentru moment, in Romania intra in carantina timp de 14 zile oricine vine din provincia Hubei – China, din Italia, Iran si din anumite zone ale Coreei de Sud. Cine nu respecta carantina risca dosar penal si amenda.
Cine trebuie sa se autoizoleze la domiciliu la intrarea in Romania si pentru cat timp?
Totodata, persoanele care se intorc din zona galbena de transmitere a Coronavirus, tari care au peste 500 de cazuri, trebuie sa se autoizoleze timp de 14 zile la domiciliu. Regiunile si localitatile care fac parte din zona galbena a Coronavirus la acest moment sunt: China, Iran, Coreea de Sud, Austria, Germania, Belgia, Danemarca, Elvetia, Franta, Germania, Japonia, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Spania, SUA si Suedia.
Lista regiunilor si localitatilor din zona rosie si galbena se actualizeaza constant.
Responsabilitatea ar trebui sa fie cuvantul de ordine in aceste zile. Nu panica si isteria ne vor salva. Evitati locurile aglomerate! Respectati cu sfiintenie normele de igiena, si nu in ultimul rand, mentineti-va calmi si informati din surse de incredere!
Mentionez ca toate informatiile sunt valabile in 16 Martie 2020. In aceasta data am inregistrat emisiunea Europa FM pentru care am pregatit acest material informativ. Gasiti emisiunea integral aici sau mai jos:
„Daca plecarea era planificata in perioada imediat urmatoare si vrei sa anulezi, probabil vei pierde toti banii platiti, dar va recomand sa incercati sa discutati cu agentiile de turism si sa fiti flexibili la solutiile oferite, astfel incat sa minimizati pierderile. Este o perioada foarte dificila pentru toata lumea.”
Pe ce baza juridica? Daca eu nu vreau sa anulez excursia din 25 martie dar nu se mai tine din cauza de coronavirus de ce voi pierde toti banii platiti?
(author)
@ Petrica Florin: Ce inseamna „nu se mai tine din cauza de coronavirus” ?
Care e situatia Spaniei?
Stirile spun ca au inchis granitele, mai pot intra doar cetatenii spanioli sau rezidenti, insa zborurile nu sunt anulate, dar nici nu le poti folosi, fiind cetatean roman.
Ce se intampla in acest caz?
Wizz inca nu permite anularea biletelor cu toate ca sunt zone galbene si cel care a venit din madrid ma risc sa presupun ca tot cu wiz a venit trag pana in ultima clipa pana nu zice guvernul ca inchid aeroporturile nu se lasa
Zborul de la Madrid era operat de RyanAir, dar asta e mai putin important.
Ce mi’e neclar e cum te poti folosi de zbor spre Spania, nefiind nici cetatean spaniol, nici rezident din moment ce Spania nu mai permite accesul altor categorii de persoane?
Ce frumos, m-a costat modificarea datei biletului la Tarom, aproape cât l-aș fi cumpărat din nou… Asta e… Oricum, felicitări Turkish Airlines (de reținut pentru viitor) ♥️
Salut,
Daca am luat biletele prin Kiwi, discut direct cu cei de la care am cumparat? sau cu fiecare companie aeriana cu care am zborurile?
Multumesc,
Mama mea a achizitionat un pachet Senior Voyage in Italia, cu plecare la inceputul lui mai, prin Christian Tour iar acestia refuza sa returneze avansul platit, fara sa vina cu o solutie alternativa. Sincer vorbind, credeti ca se va redresa turismul in Italia pana atunci?
Bună seara, domnule Pascu!Suntem 2 familii(4 persoane)Cu bilete catre Japonia pe 6aprilie, Qatar Airways, cu escală la Doha.Ca și la întoarcere.Noi am opta pt.un voucher, pe care să-l folosim anul acesta in octombrie. Credeti ca va fi posibil?Va multumesc si va doresc sănătate pt.viitoare călătorii frumoase!
Biletele sunt achiziționate în ianuarie ptr. 13 iunie în Italia la Blue Air și mă tem că e posibil să nu putem pleca din cauza coronavirus! În caz că n-o să putem muta zborul pe toamnă(sept) aș dori restituirea banilor.
Buna ziua, am bilet maine la Basel cu Wizz si nu imi este permis sa schimb biletul:(
Buna seara am biletul pi 14 aprilie dar nu doresc să plec din cauza aceste boli .cum as putea schimba biletul pi altă luna de exemplu să plec în iunie după cese va termina .
Buna ziua!Am un bilet la Blue Air pe data de 12 aprilie Bacău Torino. Agentia de la aeroportului din Bacău de unde a fost cumpărat biletul este închisă cum trebuie să procedez avînd în vedere că zborul a fost anulat ?Mtumesc!
Buna ziua,
In perioada 27-31 mai avem rezervare city break în Dubai. Călătorim cu compania WizzAir și suntem cazați la Hotelul Aloft Palm Jumeirah 4*. Am rezervat această călătorie prin Agenția Christian 76 Tour SRL și am plătit biletele de avion și serviciile hoteliere în totalitate. Ce părere aveti DVS? Vom putea călătorii în această perioadă? Să anulăm călătoria sau să mai așteptăm? Mulțumesc frumos anticipat.
Buna Răzvan,
De ce zici ca “aproape deloc” nu ne putem recupera banii înapoi. Blueair, in cazul mea, a anulat zborul și a oferit oportunitatea (prin mail) de restituire a banilor. Acum ma chinui cu ei, într-adevăr sa o și facă. E un serviciu pe care l-am plătit și ei nu îl pot livra, de ce nu ar trebui pur și simplu sa restituie banii ? Ce zice protecția consumatorului despre asta ?
Buna seara!
Pentru 8 profesori care trebuiau sa plece la un curs in Italia(Catania) am cumparat bilete.
Am luat biletele low cost prin esky (dus-intors) si tb sa zburam cu Wizz Air pe 8 mai.
Zborul s-a anulat.De asemenea s-a anulat si cursul nostru.
Au pus pe site esky, in contul meu, pentru rezervarile mele, doar pentru 3 bilete- in asteptarea rambursarii -dar pentru restul biletelor ramase, 5 la numar nu am mesaj ca ne vor restitui banii. Ce sa cred ca primim doar 3 bilete banii inapoi.
Si cat ar trebui sa astept returnarea banilor? Daca e prin esky primim penalizari?