excursii-razvan-pascu

A doua zi dupa rezervatia Paracas, dis-de-dimineata am plecat spre Nazca, tot de-a lungul autostrazii Panamericana Sur. Trei ore mai tarziu si 141 de kilometri, eram deja in autogara din Nasca. Pentru ca nu am vrut sa petrecem noaptea aici, am rezervat prin agentia despre care va spuneam in primul articol un transfer de la autogara la aeroport si am rezervat si zborurile (sobrevuelos) pentru a admira liniile Nazca in aceeasi zi. Cu autobuzul trecusem deja pe langa locul de observatie (mirador) la doua dintre aceste desene, Copacul si Palmele. Este un turn de 12 metri inaltime, de unde poti admira de aproape aceste linii asupra carora si astazi se mai emit teorii.

Decolarea se face de pe aeroportul Maria Reiche din Nazca, un aeroport de cateva zeci de metri patrati, dar cu un trafic comparabil cu al marilor aeroporturi din lume. Am numarat peste 10 companii care realizeaza zboruri cu aeronave mai mici, de 4-6 locuri sau cu aeronave putin mai mari, de 10-12 locuri. Un zbor dureaza 30 de minute si costa in jur de 100 de dolari, iar taxa de aeroport este de 20 de soles. Se zboara destul de jos, intre 100-300 metri altitudine si aeronava se inclina dreapta si stanga pentru ca pasagerii sa vizualizeze mai bine formele.

Cele mai bune companii se pare ca sunt Aeroparacas si Aerodiana (noi am zburat cu Aerodiana). In ultimii 3 ani conditiile de zbor s-au schimbat foarte mult la Nazca, motiv pentru care si preturile au urcat putin. In 2008, 2009 si 2010 au avut loc mai multe accidente aviatice care s-au soldat cu decesul turistilor aflati la bord, motiv pentru care s-au inasprit conditiile de zbor, s-a diminuat numarul de companii cu licenta si s-au impus si preturi mai mari pentru aceste zboruri. Ghidul Lonely Planet chiar sfatuieste turistii care primesc cotatii sub 80 de dolari sa nu se riste.

In ziua in care am decolat noi, pista fusese inchisa din cauza vremii nefavorabile, astfel ca a trebuit sa dam putin din coate ca sa zburam la timp si sa ne putem intoarce in statia de autobuz pentru a prinde autobuzul spre Arequipa. Mai mult, dupa ce ne-am imbarcat si eram gata de decolare, turnul de control a dat intructiuni pilotilor sa ramana la sol. Un avion mai micut doar ce aterizase si derapase de pe pista de aterizare. O masina de pompieri si una de intervenii s-a deplasat rapid la locul evenimentului, toti pasagerii au coborat teferi si a trebuit sa asteptam aproximativ o jumatate de ora pentru a se verifica pista. Cand au fost siguri ca se poate decola, ne-am luat zborul.

Am admirat mai intai peisajul desertic, liniile formate aleatoriu pe suprafata desertului. Aveam senzatia ca survolam o zona care fusese traversata de sute de serpi. La un moment dat avionul s-a inclinat si ne-au aratat prima figura, balena. Apoi astronautul, maimuta, pasarea colibri, papagalul, palmele si arborele. Nu stiu daca a mai fost vreo figura pentru ca spre final mi s-a cam rupt filmul, am amortit tot, nu imi mai simteam mainile si picioarele si a fost o senzatie tare ciudata. Cand am coborat am stins panica cu Coca Cola si biscuiti – se pare ca acesta este remediul indicat. Luasem oricum Emetostop, dar se pare ca raul de inaltime s-a manifestat altfel de data aceasta.

Multi dintre cei care au survolat liniile Nazca au spus ca nu li s-a parut nimic spectaculos, ca erau doar niste linii in desert. Ceea ce mi s-a parut mie spectaculos a fost ca printre toate acele linii natural create pe desert, erau cateva asezate intr-o forma logica si cunoscuta noua. Este senzational ca intr-o imensitate creata de natura poti sa vezi ceva facut de om. Se banuieste ca populatia de atunci, ce apartinea culturilor Nazca si Paracas, avea baloane cu aer cald, motiv pentru care au putut vizualiza totul din aer. De la nivelul pamantului, liniile sunt aproape imperceptibile, doar privite din aer capata logica. In total aceste figuri acopera o zona vasta de aproape 500 de kilometri patrati din asa numita Pampa Colorada si raman una dintre marile mistere ale arheologiei. In total sunt aproximativ 70 de figuri de animale si plante (biomorfe) sau forme geometrice (geoglife). Se pare ca au fost realizate prin inlaturarea scoartei rosiatice a solului si expunerea solului mai deschis.

De-a lungul timpului au fost emise nenumarate teorii asupra crearii acestor linii, insa adevarul este ca nu se stie cu exactitate cum, de catre cine si de ce au fost facute. Sunt doar supozitii. Ca ar fi un calendar astronomic pentru agricultura, ca ar fi cararile care unesc mai multe sit-uri de ceremonii sau chiar ca au fost create de civilizatii extraterestre.

Am zburat spre Peru cu compania aeriana regala olandeza KLM, de la Bucuresti cu escala in aeroportul din Amsterdam, votat cel mai bun aeroport al Europei la World Airport Awards 2013. KLM Romania ofera 7 zboruri pe saptamana spre Lima cu escala in capitala Olandei, iar despre experienta zborului la Business Class puteti citi aici.

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!