fbpx
excursii-razvan-pascu

Ciocolata ROM o stim cu totii. Eu am prins-o de mic, imi placea atunci si imi place si acum. A fost o perioada acum cativa ani cand cumparam ROM dar nu eram deloc cool; de ceva timp mai ales printre oamenii din cladiri de birouri sa iei o gustare dulce este sinonim cu ciocolata ROM iar ciocolata ROM a devenit cool.

In ultimii ani ROM a devenit mare (ROM cel Mare) si si-a facut ambalajul mai atragator (ceva mai lucios). Pentru un brand romanesc oricum s-a tinut bine si pana acum. Insa campania inceputa de curand are la baza o idee excelenta si este unul dintre cele mai bune exemple ca o idee buna poate face toti banii.

Astfel, ciocolata ROM (din 1964) a devenit peste noapte un brand „international”. ROM si-a schimbat ambalajul si din steagul Romaniei acum promoveaza steagul Statelor Unite. In plus, chiar si reclamele TV au preluat noua idee, a fost realizat un nou site iar ciocolata traditionala romaneasca pare sa fi disparut. Oare?

Noua reclama ROM

In replica, consumatorii romani au realizat o reclama-raspuns

Pe Facebook deja a aparut o campanie prin care oamenii cer ca noul ambalaj sa revina iar pe bloguri se scrie despre aceasta schimbare (dovada si articolul pe care il cititi acum). ROM a dorit sa porneasca o dezbatere aprinsa despre valorile romanesti care in ultima vreme au fost uitate. Pe grupul de Facebook „Vrem ciocolata ROM Autentic inapoi” deja sunt mii de persoane fani dar ma intreb cate din aceste persoane consumau ciocolata inainte. Probabil majoritatea dintre noi stiam de existenta ei insa pur si simplu o ignoram.

Ei bine, dupa numai 10 zile ciocolata ROM a redevenit autentica si si-a schimbat din noul ambalajul la steagul romanesc, beneficiind in ultima vreme de o campanie agresiva si de multe ori gratuita. Agentia de publicitate care a creat aceasta campanie (McCann Erickson) spune acum „Rom se intoarce pentru voi. Felicitari pentru indarjirea cu care ati cerut inapoi ROM Autentic 100% Romanesc”.

O miscare inteligenta de marketing.

Spotul ROM se intoarce „la cererea publicului”

ROM lansase saptamana trecuta si un nou site – www.NoulROM.ro care acum este redirectionat spre vechiul site – www.ROMautentic.ro

Parerea mea este ca pe termen scurt si mediu aceasta campanie va aduce vanzari mari si un mare capital de imagine. Ramane de vazut ce se va intampla pe termen lung, pentru ca probabil consumatorul de ROM va fi din ce in ce mai circumspect la orice tentativa de promovare a ciocolatei ROM si va tinde probabil sa nu ii mai acorde atentie si credibilitate.

Rom este un brand al companiei Kandia, detinuta in proportie de 100% de fondul de investitii Oryxa Capital. Kandia era parte din Cadbury Romania, insa a fost vanduta dupa ce grupul Kraft Foods a achizitionat Cadbury pe plan global.

31 comentarii

  1. 10.10.2010 la 14:17

    Bine că nu ştiu detalii de marketing şi despre celelalte produse alimentare, că aş rămâne nemâncată, aşa, de ambiţie. Deci, practic, asta a fost o manipulare marketingărească (să mă ierte iubitorii limbii române pure !), să băgăm noi în seamă mai mult ciocolata aia ?
    Atunci n-o mai vreau !

  2. 10.10.2010 la 15:28

    eu mancam rom si inainte de aceasta campanie si mananc si acum..dar asa cum ai zis…acum sunt mult mai constienta de existenta ei..o constientizez.
    cand a aparut noua reclama…am fost foarte revoltata si suparata si imi propusesem sa nu mananc nici o ciocolata cu noul ambalaj…ma bucur sa aflu ca a fost o gluma…nu foarte buna(eu nu am ras) dar o gluma.Deasemenea ma bucur de reactiile starnite…inca nu pot sa cred ca lumea a reactionat…si inca destul de inversunat,putin agresiv dar decent.
    multumesc de articol…asa am inteles si eu care e treaba.
    ps:reclama cu rom- senzatii tari …romanesti…este deasemenea foarte buna

  3. 10.10.2010 la 21:45

    Un exemplu potrivit la capitolul „Scopul scuza mijloacele” 🙂

  4. 11.10.2010 la 00:58

    Chiar maine discut asta la seminar cu studentii si le voi da si linkul catre blogul tau. Dai si tu un Guiness la Dublin!

  5. 11.10.2010 la 09:11

    initial, cand am primit linkul, am crezut ca e o gluma proasta, ca niste mici hackeri pasionati de ciocolata s-au jucat mai mult decat ar fi trebuit…dar in momentul in care am vazut „reclama” la tv, mi-am zis, oau, astia clar au innebunit…nu stiu daca a fost o idee buna sau inspirata din partea clientului sau a celor de la mcCann, dar un lucru e sigur: cine manca ciocolata rom pana acum, o va face si de acum incolo, fiind dornici de gustul autentic, nu neaparat de ambalaj sau de marketing…

  6. rizica
    11.10.2010 la 10:02

    Am consumat ciocolata ROM inainte, acum o consum, iar reclama mi-a placut la nebunie!

  7. 11.10.2010 la 10:14

    Pentru un „nostalgic” cel mai important lucru este ca nu si-a schimbat gustul initial. 🙂

  8. gabbis
    11.10.2010 la 11:32

    Mie nu imi place ciocolata cu rom, insa admir reclamele si imaginea pro romaneasca pe care incearca sa o ataseze de acest brand. Poate intr-o zi o sa o exporte si in State cu steagul lor american…

  9. 11.10.2010 la 11:50

    Parca Coca Cola au avut o astfel de campanie in istorie cand au schimbat formula de cola. La putin timp au revenit la vechea formula.

  10. izabela
    11.10.2010 la 20:06

    Ciocolata…mea preferata!

  11. 11.10.2010 la 20:53

    Da. a fost mare tam tam si totul pus la punct de cei de la Rom. Frumos mesajul si idee dar dupa cum spui si tu au de pierdut din credibilitate pe viitor. Asta daca nu cumva vin cu o idee stralucita care sa combata asta 😀

  12. Razvan Pascu
    (author)
    11.10.2010 la 23:35

    @ Traveling Hawk: multumesc. dau un Guiness si la Bucuresti daca treci „pe la Capitala”.

    @ jurnaldecalator: la Coca Cola atunci a fost altceva. se numeste prostie si se scrie cu P mare. 🙂

    @ steiul: corect. pana acum au fost extrem de inventivi. Cinste lor!

  13. 12.10.2010 la 07:21

    Prostie sau nu, ceea ce stiu e ca dupa au avut o crestere importanta a vanzarilor

  14. Ioana
    12.10.2010 la 11:11

    Da, nu m-as fi gandit niciodata ca asta a fost scopul. Sincera sa fiu, am fost intrigata cand am vazut steagul S.U.A. pe ambalaj. M-am gandit exact la ce ai scris tu, ca s-au pierdut valorile noastre, de care se pare ca oricum nu prea ne pasa. Na, au stiut sa-si promoveze produsul. Bravo lor.

  15. Alex
    12.10.2010 la 14:05

    Mesajul din reclama initiala a fost mai subtil decat pare la o prima analiza. Nesimtit, insultator: „Am schimbat steagul pentru TINE, ca sa il mananci ORIUNDE IN LUME si SA FII MANDRU!” = „tu romane esti complexat de ceea ce esti asa ca inlocuim ceea ce esti cu ceva cool”. Interesanta manipularea – romanii au asociat insulta directa (prezentata ca un serviciu, ca un favor – premiza insultatoare scapa atentiei) cu schimbarea ambalajului ciocolatei, deci reactia a fost de a solicita in acelasi context reparatia: revenirea la vechiul ambalaj inseamna scuze(desi nimanui nu ii pasa, practic, de acel „friggin'” ambalaj)! Absolut genial – dar si eu cred ca scopul nu scuza mijloacele.

  16. amarie
    12.10.2010 la 18:14

    Ingenios si eficient!
    Nu te joci cu o reclama bine facuta ; nu degeaba se spune ca ” reclama e sufletul comertului” .
    Pentru a-i convinge de puterea cuvantului, le spuneam elevilor la lectia in care tema era sa alcatuiasca un anunt, afis etc. urmatoarea snoava/ banc :
    Un taran merge la iarmaroc sa-si vanda vaca. Fiecarui eventual cumparator mosul le spunea adevarul : ca dadea vreo 4-5 l de lapte pe zi, ca nu in fiecare an naste cate un vitel … Necajit ca toti se fereau de oferta lui, are nooc de un intermediar care se ofera sa-i vanda vacuta contra unui comision. Acest incepe a se plimba tantos cu bicisnicul animal racnind cat il tinea gura: Ia vacuta- vacusoara care da 5 litri la mulsoare de trei ori pe zi, care fata/ naste de 1-2 pe an cate 1-2 vitei …. Cumparatorii se aduna si se cearta care sa cumpere. Auzind acestea, mosneagul se adreseaza tainic intermediarului : – Nu stiam ca am a vaca asa de buna… M-am hotarat sa nu o mai vand…

  17. 13.10.2010 la 23:15

    Hm, daca va place sa rostiti cuvinte frumoase, e ok ce spuneti, dar spuneti-mi si mie care sunt valorile alea romanesti asa de autentice pe care le apara steagul romaniei pe ciocolata aia? Sa fim seriosi, nu e vorba de nicio valoare, ci de o smecherie de biznis. Ma rog, denumita cum spuneti voi, strategie de marketing. Personal imi place gustul de ciocolata cu rom, dar mai mult aia de la Poiana. E mai fina ciocolata. Cred ca poate sa aiba si steagul Pakistanului pe ambalaj, continutul conteaza. Iar asta nu sta in puterea marketingului sa schimbe, oricat de priceput ar fi.

  18. 14.10.2010 la 01:42

    Parerea mea e ca de multe ori conteaza mai mult ambalajul decat continutul.. Promovarea decat produsul..

  19. Razvan Pascu
    (author)
    14.10.2010 la 22:58

    @ dollo: asta cu valorile romanesti…nici eu nu prea le cunosc. in ceea ce priveste ambalajul, cred ca de multe ori conteaza mai mult decat continutul…

  20. 15.10.2010 la 02:24

    🙂 Ma bucur sa vad reactii din partea internetului, cei doi realizatori ai reclamei din partea consumatorilor vor aparea duminica la apropo tv.

    Sa mai spun ca au strans mai multe views pe youtube, intr-o saptamana, decat cele doua reclame „oficiale” ale companiei ROM ? Nu cred ca e nevoie 🙂

  21. 19.10.2010 la 21:19

    Peste ani cu siguranta vom citi in cartile de marketing despre aceasta strategie. Au reusit sa ne dea intr-adevar senzatii noi, romanesti. Au reusit sa atraga atentia asupra produsului? Bravo lor.

  22. alintm
    19.10.2010 la 23:50

    SE PARE CA DOAR AMBALAJUL E ROMANESC CA BANII MERG LA STRAINI :)) E VANDUTA

  23. Aditza26
    20.10.2010 la 15:03

    Au avut o idee geniala. Asta da gandire de marketing. Interesant si site-ul noulrom.ro cum se darama tot ce inseamna America si insemnele Americii si apare vechiul ambalaj.

  24. adi
    20.10.2010 la 21:32

    mananc rar si o sa mananc cand am eu chef..reclama nu imi va influenta pofta si cheful de a consuma aceasta ciocolata. dar sincer va zic ca m am simtit oarecum tradat… si dezamagit de aceasta schimbare cu steagul, nu are nici un fel de legatura cu produsul…e vb doar de patriotism

  25. 27.10.2010 la 13:46

    nici pe mine nu ma influenteaza reclamele. insa astea haioase imi face placere sa le vizionez si revizionez.

  26. Alex si Ory
    27.11.2011 la 18:26

    Asta va fi prezentata la cursul de Managementul Productiilor si Serviciilor..fiind intr-adevar o idee geniala!

  27. […] Amely, mindenki által elismerten egy sikertörténet azóta is. De nem olyan, mint a ROM csoki vagy a Robotzi, hanem annál sokkal több. Emberéleteket ment és ami még annál is […]

  28. Ioan
    27.04.2012 la 12:40

    Ca sa fie romaneasca autentica, ar trebui sa aiba si vechea reteta antidecembrista, deci ar trebui scoasa si margarina hidrogenata(care a fost produs de razboi pt soldataii americani) -atata de nociva- si inlocuita cu unt sau macar margarina nehidrogenata!

  29. 19.09.2012 la 19:29

    Daca aceasta ciocolata, draga mie, reprezinta o anumita etnie…
    asa cum s-a laudat cineva cu traducere in limba franceza…..(19.09.2012)
    va anunt precum piticul:
    PE MINE SA NU MAI CONTATI !

  30. ciuciu
    29.06.2014 la 23:23

    Din pacate ciocolata asta nu mai are acelasi continut ca batonul original de pe vremuri, acum e plina de e-uri si gusturi false care se simt imediat. Poate sa bage o gramada de bani in reclama fabricantul pentru ca dupa primul tun lumea se prinde ca vand un rahat frumos ambalat. Pe scurt o porcarie. De fapt tot ce fabrica acum Kandia s-a schimbat cu 180 de grade fata de ceea ce produceau acum 15 ani si mai inainte. Mai era si Fagaras-ul care iti umplea gura de arome naturale iar acum e o porcarie.

  31. B
    07.02.2015 la 02:02

    Ciocolata ROM contine ” grasimi vegetale hidrogenate” , deci nu o recomand pt consum.

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]