Exclusivitate – Interviu cu Ministrul Turismului din Malta: „Romani, nu copiati ce fac altii, ramaneti originali! Promovati-va in Social Media!”

Adaugat de la 03 Iul 2012

V-am tot spus de atatea ori ca exista multe motive sa iti faci un blog. Unul dintre acestea este ca poti ajunge sa cunosti oameni pe care nici nu visai sa ii intalnesti. Pentru mine unul dintre acesti oameni este Ministrul Turismului din Malta cu care am avut placerea sa ma intalnesc si sa discut ieri in cabinetul sau din capitala Valletta. Am discutat in special despre politica de promovare a Maltei din punct de vedere turistic, in special in Social Media, fiind impresionat de cifrele oficiale care spun ca la o populatie de 400.000 de locuitori, insulele malteze reusesc sa convinga in fiecare an 1,4 milioane de turisti sa ajunga in Malta si alte 560.000 de persoane sa coboare pentru cel putin o zi de pe vasele de croaziera care acosteaza in port.

Ministrul Turismului din Malta se numeste Mario de Marco, a studiat la Cambridge in Marea Britanie si a terminat Dreptul Comercial International. Este profesor la Universitatea din Malta si este fiul fostului presedinte maltez Guido de Marco. Din ce am aflat prin Malta, se pare ca are mari sanse sa devina urmatorul prim-ministru al tarii. Intrebarile mele pentru domnul ministru au fost strict legate de Social Media si despre strategia Maltei de promovare ca destinatie turistica folosind retelele sociale si internetul.

Domnule ministru, cat investeste Malta in Social Media si pe ce canale se promoveaza?

Pana in anii trecuti investeam foarte mult in televiziune si ziare, insa in ultimii ani am observat ca internetul este din ce in ce mai important. In anii trecuti investeam pana la 5% din bugetul nostru de marketing in promovarea pe internet, insa observam ca tot mai multe rezervari vin de pe internet asa ca ne adaptam pe zi ce trece acestei tendinte, iar acum investim pana la 25% din bugetul nostru de marketing pentru promovarea destinatiei Malta pe internet. Luand in considerare ca in general sa te promovezi pe internet este mai ieftin decat in ziare si televiziune, consideram ca cei 25% din bugetul de promovare folositi pentru internet ating un grup mai mare de potentiali turisti, mai ales ca folosim diferite forme de promovare precum bannere, promovare in retele sociale si site-ul visitmalta.com, website la care acum lucram, il modificam si chiar in zilele urmatoare vom lansat site-ul in varianta 2.0. Promovandu-ne atat de mult pe internet, pentru noi este si o mare provocare pentru ca atunci cand tragi linie si vezi ce ai reusit sa realizezi trebuie sa iesi in castig in termen de imagine si mai trebuie sa fii mereu pe faza, sa urmaresti constant ceea ce se scrie pe retelele de socializare despre tine, sa fii rapid si sa raspunzi urgent oricarei nemultumiri pentru ca stim cu totii ca mesajele pe internet se propaga foarte repede.

Aveti un departament specializat in cadrul Autoritatii pentru Turism din Malta care se ocupa strict de promovarea online?

Da, avem un departament specializat care se ocupa in special de site-ul nostru oficial al Maltei dar si oameni care monitorizeaza activitatea din Social Media. Avem si birouri internationale de promovare, iar oamenii de acolo pun accent pe promovarea online.

Pe Facebook promovati destinatia Malta?

Da, ne promovam mult pe Facebook in special pentru ca putem sa targetam foarte bine mesajele noastre si sa le trimitem catre publicul tinta. De asemenea, promovam pe Facebook si evenimente speciale, un exemplu fiind evenimentul de saptamana trecuta – Malta: Isle of MTV – pe care l-am promovat pe Facebook si l-am targetat catre generatia tanara. De asemenea, monitorizam constant site-ul TripAdvisor.com pentru a vedea review-urile pe care le lasa clientii despre hotelurile noastre. Nu avem inca un parteneriat oficial cu Facebook.

Aveti un blog sau o pagina personala de Facebook?

Blog nu am, dar am o pagina de Facebook. Am ceea ce se numeste Fan Page. 🙂 Sa ai o pagina de Facebook „ca la carte” presupune o obligatie pe care trebuie sa ti-o asumi in fata cititorilor sau fanilor tai, sa postezi continuu, sa fii activ, sa raspunzi la comentarii.

Sunteti dispus sa investiti intr-o campanie  de promovare a Maltei impreuna cu cei mai relevanti bloggeri din Romania?

Suntem dispusi sa investim oriunde vedem o piata potentiala. Trebuie sa vedem unde avem cel mai mare potential si asta o facem cel mai bine verificand gradul de incarcare pe avioane. Spre exemplu, stim ca gradul de incarcare al unui avion care vine catre Malta este in jur de 75%, cu mici diferente in functie de sezon. Daca vedem ca intr-o anumita perioada sau de pe o anumita destinatie avem mai multe locuri libere pe avioane decat media inseamna ca avem o problema si incercam sa investim bani in promovare pe piata respectiva pentru a creste gradul de incarcare. Un alt exemplu: daca stim ca din UK ne vin avioane cu grad de incarcare de 85% cand media este de 75%, iar din alte destinatii ne vin avioane cu grad de incarcare de 65% asta inseamna ca trebuie sa investim mai mult in Social Media si in bloggerii din piata respectiva, pentru a-i creste si acesteia gradul de ocupare pe avioane. Insa, atata timp cat din Romania singurul tour-operator care realizeaza curse charter spre Malta vine aici cu avioanele aproape pline mereu asta inseamna ca nu prea are rost sa investim acolo in promovare pentru ca oricum piata reactioneaza bine, chiar daca e o piata mica.

Puteti sa oferiti un sfat pentru autoritatile romane din domeniul turismului?

Turistul cauta intotdeauna experiente autentice, asa ca sfatul meu este sa nu incercati sa copiati ce fac altii, ci sa fiti cat se poate de originali. Pastrati caracterul romanesc care va defineste!

Care sunt primele cuvinte care va vin in minte cand va ganditi la Romania?

Noi nu avem paduri in Malta, asa ca primul cuvant care imi vine in minte cand ma gandesc la Romania este „paduri”. Stiu ca aveti multe paduri. De asemenea, cred ca aveti multe locuri si sate traditionale atractive din punct de vedere turistic.

Alte idei si informatii lansate de ministrul Mario de Marco la interviu:

  • In Malta un turist cheltuie in medie 800 de euro pe sejur (cazare, transport, servicii). Anul trecut au fost generati din turism 1,124 miliarde de euro, 10% din PIB direct si 25% din PIB indirect.
  • In 2011 au fost aproximativ 6000 de turisti romani in Malta, iar in 2010 au fost 4200. Maximul a fost in 2008 cand au fost 7700 de romani in Malta.
  • Romanii trebuie sa inteleaga ca Malta nu este doar o destinatie de mare & soare, ci si pentru cei interesati de istorie, civilizatie sau pentru cei care vor sa vada cea mai mare concentratie de monumente UNESCO din lume.
  • Pentru ca Malta este un grup de insule, 98% din turisti depind de avioane, asa ca strategia noastra este sa dezvoltam cat mai multe legaturi aeriene directe si sa negociem cu companiile aeriene deschiderea de noi rute. In 2007 aveam legatura cu 45 de aeroporturi, acum avem legatura cu 81 de aeroporturi.
  • Observam anumite trenduri in turism:
  1. Oamenii nu mai calatoresc doar cu tour-operatori pentru ca internetul le-a oferit posibilitatea de a-si rezerva singuri biletele de avion si cazarea, asa ca trebuie sa fim cat mai mult prezenti online.
  2. Calatoriile incep sa fie mai scurte pentru ca oamenii isi doresc sa vada cat mai multe locuri, iar perioada anuala de concedii este aceeasi. Astfel, de la un sejur clasic de o saptamana sau doua saptamani, acum s-a ajuns sa existe multe vacante de 4 sau 10 zile. Pentru asta incercam sa negociem cu companiile aeriene sa deschida mai mult de un zbor pe saptamana, macar 2 zboruri saptamanale pe destinatia Malta.

Multumesc ministrului Mario de Marco pentru interviu si pentru disponibilitatea aratata grupului de jurnalisti romani. Alte interviuri publicate pe acest blog gasiti aici.

Despre mine:

Calatoriile sunt binecuvantarea mea si am reusit sa imi transform pasiunea in job. Sunt consultant in marketing turistic, dar imi place sa ma definesc ca antreprenor, sunt workaholic si bucuros ca am crescut de la zero, alaturi de echipa mea, agentia de Evenimente, PR si Marketing Travel Communication Romania, dar si Asociatia Travel Focus. Sunt implicat in mai multe organizatii nationale de promovare si dezvoltare a antreprenoriatului, am o diploma de licenta in Marketing (ASE Bucuresti), un masterat in Comunicare (SNSPA), un Executive MBA pe care l-am absolvit la WU Vienna University (2013-2015) si un curs de Global Strategy absolvit la Carlson School of Management (University of Minnesota, SUA). Revista Forbes m-a inclus in 2013 in topul “30 de tineri sub 30 de ani in Romania”, sunt mereu optimist si un prieten de cursa lunga – mai multe detalii despre mine gasiti aici.

7 păreri la “Exclusivitate – Interviu cu Ministrul Turismului din Malta: „Romani, nu copiati ce fac altii, ramaneti originali! Promovati-va in Social Media!”

  1. Felicitari Razvan, iti prezic un viitor stralucit, BRAVO!!!

  2. Extrem de interesant acest articol, ca – de altfel – cam toate articolele pe care le citesc ( nu de mult timp ) pe acest blog ! Nu pot spune decat atat : FELICITARI !

  3. Am citit si eu cu interes articolul! Mi-au placut mult raspunsurile domnului ministru! Intradevar padurile ar putea fi exploatate mai mult, la fel si agroturismul! Avem si ape termale, pacat ca nu prea facem nimic cu ele! etccc
    Mi-a placut strategia cu companiile aieriene! 🙂

  4. mie mi se pare incredibil ca e foarte bine informat in ceea ce priveste tara sa… sa stie procente din diverse tari. In Romania nu cred ca Udrea, sau cine era, va fi la turism va fi asa dedicat( aici nu conteaza culoarea politica, conteaza ca va fi un om politic iar pe astia nu-i intereseaza oricum)

  5. Felicitari pentru interviu. Nu degeaba Malta este una din tarile cu cei mai multi turisti raportati la nr de locuitori.

  6. Promovarea prin bloggeri de succes din Romania ajuta mai bine decat promovarea pe facebook prin reclame? Din ce stiam, ajuta doar pe SEO, nu cred ca bloggerii din Romania au atata putere de convingere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cauta pe blog

Ma gasesti pe Facebook!

blue air

Aboneaza-te la newsletter

Nr. abonati RSS & Newsletter

Michelin

Copyright

Materialele postate pe acest site imi apartin in totalitate sau apartin colaboratorilor mei si se afla sub protectia Legii Dreptului de Autor. Preluarea lor se poate face doar cu acordul scris al autorului si cu citarea sursei. La sfarsitul fiecarei preluari de text trebuie sa existe un link catre acest blog.
Positive SSL on a transparent background