Sunt convins ca toti cei care cititi acest articol v-ati intalnit cu marketingul direct. Acesta ne invadeaza viata, pur si simplu. Poate ca unii dintre voi nu cunosc termenul, dar mai mult ca sigur ati primit vreodata fie un pliant pe strada gratuit, un e-mail publicitar in casuta electronica, un catalog de la hypermarket in cutia postala, o mostra gratuita dintr-un nou sortiment de iaurt la metrou, un cupon de reduceri la mall, un sms promotional pe telefon, un telefon promotional de la compania de telefonie mobila, etc.

Citeam acum ceva timp niste studii facute in State si aflam ca un american de rand este supus in fiecare zi la cateva mii de reclame, constient sau inconstient, pe care le ignora sau le retine. Tot conform acelui studiu, un american primea in medie, zilnic, aproape 100 de flyere, fluturasi, pliante si tot ce tine de marketingul direct.

Marketingul direct este in opinia mea un instrument foarte bun de promovare, atunci cand este facut cu cap si cu bun simt, dar se poate intoarce ca un bumerang asupra advertiserului, daca nu este folosit asa cum trebuie sau daca este in doze prea mari. Este o explicatie logica pe care o putem proba fiecare dintre noi: ganditi-va doar ca treceti de 5 ori pe langa un tanar care imparte flyere pe strada. Prima data luati un flyer din curiozitate, a doua oara il luati din bun simt, a treia oara deja sunteti iritati si il luati doar pentru ca il intinde, dar deja a patra si a cincea oara este prea mult si riscati sa va varsati nervi pe acea persoana care nu a facut decat sa exagereze cu marketingul direct. Iar curiozitatea initiala se poate transforma foarte usor intr-o dezamagire pentru voi, avand tendinta de a respinge apoi de fiecare data astfel de personaje.

De aceea cei mai buni oameni de vanzari sunt cei care obtin acordul persoanei vizate din prima convorbire si acestia au mai multe sanse de reusita in acest caz, decat daca telefoneaza de mai multe ori pentru a stabili, spre exemplu, o intalnire cu persoana vizata. Aneta Bogdan, unul dintre cei mai buni oameni de marketing si branding din Romania, ma invata intr-un curs acum vreo 3 ani ca „Brief is everything” in marketing (si in viata) si ca atunci cand spui prea multe de fapt nu spui nimic.

Ca si concluzie: cred ca marketingul direct va fi din ce in ce mai folosit in Romania, iar marketingul direct prin mijloace de comunicare inovative va avea din ce in ce mai multa cautare. Vremea flyerelor nu a disparut si nu va disparea, dar urmeaza vremea marketingului direct pe mobil, prin televiziuni interactive, etc. Marketingul direct este bun si prinde la public in primul rand pentru ca este personal si empatic, iar companiile il vor folosi din ce in ce mai des pentru ca presupune costuri mici, este masurabil si pentru ca ii face pe oameni sa se ataseze de brand (si sa astepte comunicari ulterioare).

Razvan Pascu

0 comentarii

  1. 07.07.2009 la 09:18

    eu ma folosesc de marketingul direct pentru a-mi promova afacerea…….din pacate,noi inca nu stim sa studiem o oferta buna,flyerele sunt aruncate la coltul strazii imediat dupa primire,iar cataloagele sunt date copiilor pentru a se juca….cred ca romanii nu au invatat inca sa traga foloasele din ofertele prielnice de care uneori sunt instiintati
    eu personal recurg la marketingul direct doar daca-mi schimb locatia sau organizez vreun targ,in rest prefer bannerele aparute prin publicatii de profil

  2. Alina Trebcea
    07.07.2009 la 09:44

    Pe mine inca nu a a inceput sa ma enerveze pliantele primite. poate pentru ca nu primesc asa multe cum se distribuie in Bucuresti. dar sunt convnsa ca daca ai treburile tale si te asalteaza cu pliante , la un moment dat nu vei mai suporta.

  3. Crina Marcopol
    07.07.2009 la 11:04

    Aneta Bogdan este cel mai bun expert in branding din Romania. Cum ai cunoscut-o Razvan?

  4. 07.07.2009 la 11:43

    Inteleg intentia acestui marketing direct, dar nu pot sa nu remarc ca poate avea uneori, exact rezultatul invers scontat. Chiar la un moment dat te face sa asociezi sentinnetul de sila pe care il ai datorita acestor unelte ale sale cu produsul respectiv.
    A propos am primit intr-o zi vreo 15 mailuri in 5 minute de acest gen de la aceesi companie. Le-am scris ca nu mai pot..si au raspuns ca daca doresc ma bot dezabona de la nwl-urile lor.
    Mi-a placut termenul „a abona” cu atat mai mult cu cat niciodata nu ma abonasem la niciun fel de serviciu de acest gen…:)))

  5. Dantes
    07.07.2009 la 11:47

    Marketingul direct inca nu este folosit in romania la un nivel profesionist,romani sunt deschisi deocamndata la acest gen de promovare si le place.

  6. 07.07.2009 la 12:44

    Sincer, prefer sa imi fie asaltata casuta de email de oferte decat sa primesc flyere si brosuri pe strada pentru simplu motiv ca la emailuri am optiunea de a da delete, pe cand flyerele pur si simplu sunt hartie irosita.

  7. Ramona
    07.07.2009 la 12:47

    problema nu este ca irita potentialul consumator ,in momentul in care este vorba despre o firma buna,cu renume care stie sa isi conduca afacerea si stie (cum ai spus si tu) sa spuna pe scurt ce are de spus,atunci asta nu va face decat sa atraga lumea. ii dai omului un pliant mai rar,nu insisti cu reclamele, ii spui doar ce ar vrea sa auda si ce l-ar interesa si apoi te cauta el. In mometul in care abuzezi de publicitate consumatorul nu poate sa creada decat ca esti disperat sa-ti vinzi produsul ori serviciile si il obosesc asemenea lucruri. Parerea mea. 😀

  8. 07.07.2009 la 16:05

    Hmmm..delicată problemă cu marketingul direct. Așa cum a spus și Ramona mai sus, cataloagele și pliantele cu informații despre ofertă sunt interesante și de ajutor chiar, mai ales cele de la retaileri, așa că le primesc cu plăcere. Dar în multe cazuri, marketingul direct se face fără o cercetare prealabilă a grupului țintă, așa că ne parvin informații inutile și care la un moment dat devin agasante (de ex. baiatul care imi pune in fiecare luna in posta pliante cu oferta pt. geamuri termopan ar putea arunca o privire inainte sa vada ca am deja si nu ma intereseaza).

  9. Razvan Pascu
    (author)
    07.07.2009 la 21:00

    Iti dau dreptate.

  10. Razvan Pascu
    (author)
    07.07.2009 la 21:00

    Deja aici nu mai este marketing direct, ci spam 🙂

  11. Razvan Pascu
    (author)
    07.07.2009 la 21:01

    Cred ca este mai ieftin pentru ei sa nu faca aceasta cercetare. 🙂

  12. Dead-Alive
    08.07.2009 la 22:49

    si cine este responsabil de educarea clientului. e evident ca oamenii au trait foarte bine fara, sa iau ca exemplu un produs extrem de uzitat, telefonia mobila, insa acum sunt dependenti de ea. prin urmare priviti clientul ca pe o un material amorf, bun de educat, prelucrat, si de transformat in client. nu e vina clientului ca nu stie sa aprecieze si sa valorifice informatia din flayer, el trebuie educat sa faca asta, si asta e datoria oamenilor de marketing. CUM?? treaba lor!!!! ideea e ca trebuie sa determini omul sa nu-ti mai arunce hartiuta dupa colt 😀

  13. Dead-Alive
    08.07.2009 la 22:52

    asa se spune mai nou la nesimtire, „spam”? 😛

    este o vorba „scopul scuza mijloacele” si respectiva firma cred ca avea un scop precis si nu ezita sa si-l atinga

  14. Dead-Alive
    08.07.2009 la 23:08

    dupa ce mi-am dat cu parerea deja la cateva comentarii, postez si eu propriul comentariu. intr-adevar, marketingul direct isi poate afla scopul destul de bine daca, asa cum spuneau multi, e bine aplicat. mai sunt insa cazuri cand raspoandacii de flyere iti pun cate 4-5 in cutia postala numai sa scape mai repede de ele.

    cred ca mai mult decat flyerele mi-ar placea mai mult variante din care sa am un castig direct, spre exemplu vouchere de reducere daca te duci sa cumperi pana pe data de… o alta varianta ar fi, sa-i zic asa, reclama perpetua, cu tricouri, sepci, etc, unde-ti stampilezi adresa de site si un un logo interesant din care sa se inteleaga si la ce faci reclama, dar sa nu se simta rusinat nici cel care-l poarta, si uite-asa iti faci reclama pe termen lung………….parerea mea 😀

  15. 09.07.2009 la 08:20

    Uite,eu exact chestia asta am facut-o,am pregatit flyerele cu promotia,la cumparaturi de 100 ron ofeream un produs in valoare de 12 ron,ceea ce -parerea mea-e o super oferta,am impartit cu mana mea fiindca eram curioasa de reactiile oamenilor si…….surpriza!No reaction!Sti de ce?Fiindca nici macar nu s-au uitat la acele flyere in care eu am investit o gramada de bani!Si asta este mentalitatea,pe care nu ai cum sa o schimbi.Dar in schimb,ceea ce vad la vecinul/vecina ca si-a cumparat,trebuie sa-si cumpere si ei,indiferent daca acel produs li se potriveste sau nu.

  16. 09.07.2009 la 13:54

    marketingul direct, asa cum e facut in Romania, e enervant in cele mai multe cazuri. una e sa ma abonez pentru a primi ceva, alta e „sa-mi bage pe gat”.

  17. Dead-Alive
    09.07.2009 la 17:23

    nu stiu exact care gama de produse pe care se axeaza afacerea ta si nici publicul tinta. nu voi intra in detalii ptr ca m-as lungi intr-un mod plictisitor, plus de asta nu sunt in domeniu si-as risca sa spun gogomanii, dar cred ca 100 ron e o cheltuiala cam mare ptr 12 ron castig. repet, e o chestie de detaliu la urma urmei.

    privindu-te ca viitoare afacerista replica ta referitor la mentalitate…..suna cam fatalist. de castigat reuseste sa castige cine gaseste calea cea mai pertinenta de schimbat mentalitatile

  18. Dead-Alive
    09.07.2009 la 17:25

    haideti sa va propun un joc. fac urmatoarea insiruire de numere:

    3, 6, 9, 12, 15, 18,?

    care este urmatorul numar? argumentati

  19. 09.07.2009 la 17:43

    in momentul in care ai nevoie sa-ti cumperi ceva,iar in urma cumparaturilor tale cineva-ti ofera un alt produs,ti se pare putin?Uite,asta nu o inteleg…….ti se face un cadou,iar tu nu-l accepti!Si mai vorbim despre mentalitati…….iar cuvantul ”afacerista” nu-mi place deloc.

  20. Calin
    11.08.2009 la 14:39

    In general, daca marketingul direct iti ofera ceva concret, sansele sa iei in considerare acel serviciu sau produs cresc cu cateva procente; pe de alta parte, marketingul direct ne-targetat printr-o mica cercetare de piata (profesionala sau empirica) va avea intotdeauna slabe sanse de reusita … parerea mea:-)

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!