fbpx
excursii-razvan-pascu

BrandZ Top 100 este un top al celor mai puternice branduri din lume realizat de catre compania de cercetare Millward Brown Optimor (care in Romania, daca nu ma insel, are ca partener Daedalus Consulting). Google (motorul de cautare unde poti afla lucruri interesante despre Herodot sau despre papadie ๐Ÿ™‚ ) domina acest top si este primul brand din lume care depaseste valoarea de 100 de miliarde de dolari. El este urmat de Microsoft, Coca Cola, IBM si McDonaldโ€™s.

Eu ma voi opri insa asupra unei alte parti a acestei cercetari, si anume faptul ca in primele 100 de branduri, 85 au aparut si in anii trecuti, iar printre cele 15 nou intrate, foarte bine este situat brandul Pampers (cred ca mai ales in Romania, unde oamenii nu cumpara scutece pentru copii, ci โ€žpampersiโ€ ๐Ÿ™‚ ), dar pozitii bune au si Nintendo (cu super Wii-ul care imi tot face cu ochiul de la o vreme si, apropo, daca cineva poate sa imi dea un sfat โ€“ merita cumparat? ) sau Visa (care a avut o evolutie spectaculoasa la Bursa dupa listare in State, chiar pe timp de criza).

Ce mi se pare foarte interesant este ca Millward Brown a realizat si un top al brandurilor โ€žde urmaritโ€ iar pe primele pozitii sunt branduri precum Amazon (super tare), Subway (care nu a gasit nici un investitor dornic de cumpararea francizei pentru Romania), Baidu (super tare in China) sau Apple (pe care eu il vad printre primele branduri din lume, in cativa ani, daca isi mentine actualul ritm de cercetare si creativitate).

Razvan Pascu

0 comentarii

  1. Cristi
    16.06.2009 la 09:27

    Motorul de cautare unde poti afla lucruri interesante despre Herodot sau despre papadie = motorul de cautare preferat al domnului Base ? ๐Ÿ™‚

  2. 16.06.2009 la 10:26

    scutece… da; nu am mai auzit de mult termenul.

  3. Alina Trebcea
    16.06.2009 la 11:08

    Acum sunt Pampersi, nu scutece ๐Ÿ™‚ . Ca si „ma duc sa xeroxez ceva” sau „sa imi cumpar niste adidasi”.

  4. dalila
    16.06.2009 la 11:57

    chiar treaba cu adidasii nu o sesizasem
    apple e preferatul meu
    un pic cam scump dar…

  5. dalila
    16.06.2009 la 11:59

    ti ai prins nasul in reclama cu Wii ul!!
    vezi ce face reclama din om???
    pustiul meu nu e foarte incantat
    a ramas la ps 3

  6. Mircea
    16.06.2009 la 13:25

    Mie imi place Wii-ul. plus ca daca iti iei toate chestiile suplimentare e super tare, sa te joci tenis de camp in casa e o placere.

  7. xxx
    16.06.2009 la 15:51

    brifcor, braga, nuga, ciocolata cu rom, tenesi dragasani, tacamuri, creveti…. nu le-am spus pe numele de „brand” ci pe cel de produs ca pe vremea aceea un brand=un produs, nu aveai ce alege; in plus, cred ca multi din generatia emo nici macar nu au auzit de Cico, Prichindel, Gumela….

  8. xxx
    16.06.2009 la 15:56

    Razvane,
    Vezi ca la Apple e o mare problema: Steve Jobs e bolnav rau, iar inlocuitorul sau e cam timid si fara initiativa de manager capitalist cu singe de Main Street.
    Iar l-ai pomenit pe piratul din basarabi si astazi; nu mai scapam fratilor de chioranes asta?

  9. Alina
    16.06.2009 la 15:56

    Sau Turbo… ๐Ÿ™‚ super brand ๐Ÿ™‚

  10. xxx
    16.06.2009 la 16:01

    De cand postez pe blogul tau, ai crescut de la 75% la 95%:) E deranj mare pe bursa de se agita oamneii pe blogul tmctv? Nu stau eu mai bine cu banii la banca decat sa imi macin nervii pe bursa? Cred ca 95% pierd in aceste momente, iar cei care castiga sunt insideri sau speculatori cu informatii cunoscute inaintea celorlati din piata. Le-as spune eu parerea mea, dar cred ca o sa ma ia la injurat meseriasii aia de pe tmctv. A, si vad ca e cineva xx care posteaza acolo numai articole din ziare. Isi fura unii de la altii caciula, mai bine s-ar duce la munca…

  11. xxx
    16.06.2009 la 16:09

    cincin, bibbib, tipitip, momo, superman, omul paianjen, pif, rahan, timbre…

  12. RazvanPascu.ro
    (author)
    16.06.2009 la 19:31

    Dalila, sa stii ca ma atrage Wii-ul pt toate nebuniile pe care le poti cumpara suplimentar. Cum zicea si Mircea am auzit si eu de chestia aia de te poti juca in casa tenis de camp.

    Xxx, stiu ca Jobs e bolnav dar oricum vad ca se ocupa din umbra. Dar paremise ca a facut compania sa reziste si fara el. Deja spiritul Apple exita si fara el. Si cred in continuare.

    In ceea ce priveste castigurile de pe Bursa, fara modestie, vineri am vandut tot ce aveam si bine am facut ca ai vazut ce pierderi sunt acum pe Bursa. Nu am castigat mai mult de 10% dar macar am castigat ceva. Sa stii ca eu nu risc prea mult dar nici nu pierd.

    Cine vrea sa urmareasca miscarile mele pe Bursa si are cont de Twitter ma poate urmari aici: http://twitter.com/razvanpascu

    Iar cine doreste sa se aboneze la newsletter, in dreapta, sus, pe prima pagina.

  13. dan-victor ploesteanu
    16.06.2009 la 23:34

    Razvane, Nintendo Wii m-a facut sa stau 3 ore in Stazione Centrale din Milano(aveau o promozie cu 3 aparate si te lasau sa te joci cat vrei, pe principiul cine castiga ramane la masa) in noiembrie 2007, in special golful si boxul erau exceptionale pe atunci, deci cred ca merita efortul financiar, ai atins, ca de obicei de altfel un alt subiect interesant, al brandului.
    Sa spunem ca este incununarea aplicabilitatii semioticii in publicitate si in special pe psihologia maselor(strategia ideala pentru corporate business), vorba lui Nea Donald Trump la lansarea Forbes in Romania: „Faceti-va cunoscuti, in momentele de criza cereti bani de la banci si lansati-va in afaceri. ” Daca privim de altfel majoritate supercorporatiilor supercunoscute in intreaga lume, un procent generos au luat fiinta asa cum le cunoastem azi in momente de criza/businessmanii cu reale capacitati de lideri de exceptie stiu ca momentele de criza favoreaza achizitii strategice – vezi Warren Buffet in „The Warren Buffet Way” si actioneaza atunci cand ceilalti se panicheaza si vand, in speta speculantii pe termen scurt care nu-si permit marginile necesare asteptarii trecerii furtunii.
    Deci parerea mea este ca punerea in piata a unui brand nou nout, chiar cu implicarea unor costuri elevate pe PR si Marketing, daca cineva si le permite in momente de criza, reprezinta o miscare excelenta pe termen lung.Ca exemplu minor,aparent „inofensivele” campanii de promovare a produselor romanesti pe piata interna cel putin, vor avea efecte formidabile in viitor pe balanta de comert exterior, un aspect demn de luat in seama in aspect macroeconomic. E deja primul pas spre constientizarea clientului roman despre importanta lui in aceasta lupta de recucerire a pietei de retail romanesti. Pasul al doilea il reprezinta expansiunea managerilor romani pe nisele externe (macar atat ne permitem, cu taierea bugetului pe R&D ), al treilea pas va fi concretizarea income-ului ca element de raport cu clientii externi pe produsele respective, si implicit puterea de economisire si investitie ( de exemplu, romanii sunt remunerati cu 20% din valoarea muncii lor in tara de origine, comparativ cu Belgia – 51% sau Elvetia – 56% ). Odata educat marele patronat in vederea exploatarii capacitatii lui de marire a recompensarii capitalului uman, favorizand implicit puterea de cumparare, dar mai ales puterea de economisire si investitie a cetatenilor, va urma lansarea reala a resurselor energetice si inventive pe piata a intreprinzatorilor proveniti din angajati.E logic, in analiza unui stat, puterea de penetrare a pietei de catre media populatiei ne da un coeficient de putere de a influenta pietele cel putin vecine, daca nu si marile piete prin intermediul instrumentelor financiare detinute.
    Asadar, parcurgand aceste etape vom putea privi cu optimism, in special momentele de criza ca si pe niste momente ce favorizeaza achizitiile strategice, in viitor, fara a continua a fi victime ignorate.
    As mai putea adauga speranta sincera ca ne vom gasi o mana de oameni pe care nu ne va speria bogatia, putand astfel sa intram la mesele de negocieri importante, pentru simplul motiv ca in aceasta lume detinem valori si puterea de a capacita valori, creind branduri autohtone puternice.

  14. Monica
    17.06.2009 la 01:52

    Razvan, Wii este foarte tare!! Ti-l recomand fara nici o indoiala! Eu sunt un fan al tenisului si bowlingului ! Dar ai grija, inlocuieste viata reala si produce dependenta.

    Nu ma pot abtine sa nu fac o observatie la un comentariu precedent. Dan, inteleg si sunt perfect de acord cu ideea ca o perioada de criza inseamna si oportunitati reale. Dar vreau sa mentionez ca desi marile companii de acum care s-au lansat in timp de criza, conditiitle erau altele. Nu sunt de acord cu acest nationalism: branduri locale, produse romanesti, piata de retail romaneasca etc. Romania nu este si nici nu trebuie sa fie buricul pamantului. Este o zona atat de nesemnificativa intr-o lume atat de mare (ca sa nu zic globalizata pentru ca nu sunt deloc pe acceasi lungime de unda cu cartea ‘The word is flat’), incat acest nationalism mi se putin depasit. Acum 50 de ani, da… poate aceasta mentalitate de: sa ajutam produsele romanesti, brandurile romanesti, industria romana.. Dar acum… chiar credeti ca mai conteaza ca CocaCloa este americana si Unilever anglo-olandez? Si un brand din acesta romanesc care ar putea beneficia de aceasta criza, cu capital romanesc (limitat, dupa posibilitati) ar putea ajunge la un alt stagiu decat acela de a fi cumparat mai devreme sau mai tarziu de un colos global? (a se vedea Joe) Personal, nu cred, dar nici nu cred este o problema . Si ce daca nu avem un brand romanesc asa bine cunoscut? Ce importanta are daca consumam un brand frantuzesc sau unul englezesc? Atata timp cat suntem multumiti cu produsul respectiv (calitatea, pret etc) si daca mai adaug si faptul ca aceste companii care reprezinta niste branduri importante mai si angajeaza romani in tara sau in afara cred ca este suficient si, personal, nu am nevoie sa ‘stiu’ ca folosesc un produs ‘romanesc’.

    Sunt convinsa ca putem fi un popor demn si fara a brava idei nationaliste. Problema nu cred ca sta in economie, ci mai mult in zona educatiei, a politicului, a socialului.

    Consider ca nationalismul este o lozinca prea usor folosita si usor acceptat de marea masa, si care, utilizata prost poate dauna foarte grav atat pe plan economic cat si social.

  15. dan-victor ploesteanu
    17.06.2009 la 16:32

    Monica,
    parerile si comentariile sunt strict personale, eu respect ce crede fiecare, doar ca vreau sa specific odata pentru totdeauna ca nu vb. de nationalism aici. a fi cetatean al unui stat si a-ti castiga existenta, a plati taxe si impozite autoritatilor acelui stat nu ne poate lasa indiferenti cu privire la evolutia economica (pt ca de economie/business vad ca se vorbeste pe-aici) , a statului in care traim si caruia dam ‘socoteala’. Topicul Brand implica si brandul de tara, ceea ce nu are nimic de a face in opinia mea cu nationalismul, care e mai mult o manifestare doctrinar politica decat o amprenta puternica intiparita in mentalul colectiv al unui grup social.
    Cat priveste ”Dar vreau sa mentionez ca desi marile companii de acum care s-au lansat in timp de criza, conditiitle erau altele”, precizez ca experienta ne spune in campul economic despre o anumita ciclicitate in cresterea si regresul economic, ai putea vedea articole publicate pe http://www.romanialibera.com de oameni avizati(Daniel Daianu, de ex.), de altfel trendul economic este foarte urmarit de analistii si jucatorii din piata, real interesati de elemente precum rating de tara, decizii ale bancilor centrale, etc. lucruri care nu tin neaparat de sustineri nationaliste, ci mai degraba de riscurile investitionale.
    ”Ce importanta are daca consumam un brand frantuzesc sau unul englezesc?” – pai consumatorul este tinta tuturor strategiilor economice si daca banii nostri nu produc profit ( adica scopul oricarei activitati economice este obtinerea profitului ), ne scade puterea de investitie si cum am mai spus, devenim sclavi la altii ”si daca mai adaug si faptul ca aceste companii care reprezinta niste branduri importante mai si angajeaza romani in tara sau in afara cred ca este suficient ”care stiu sa-si vanda produsele, au branduri puternice si stapanesc psihologia riscului. Poate tie nu ti se pare important ca noi romanii sa avem branduri puternice, dar asta ar insemna alta pozitie pe plan educational, politic si social ( principalul motiv al lipsei de lichiditate guvernamentala care duce la indatorarea publica si implicit la lipsa de fonduri pentru ministere sa fie oare tot lipsa profitabilitatii in economia reala? ), mie insa imi pare foarte important sa dezvoltam o intreaga industrie de branduri autohtone, cu siguranta nu dauneaza sanatatii.
    Brandul, draga Monica ar putea fi vazut si ca o confirmare a aprecierii calitatii produselor respective si crede-ma ca cine-si vinde patentele aproape gratis nu va reusi sa profite de pe urma inventivitatii sale. Unde mai pui ca intr-o lume atat de volatila ca cea a pietelor financiare, detinerea unui brand implica o sursa frumusica de capital de incredere si viata lunga a companiei tale, emisiuni cu nemiluita de-a lungul timpului (veazi alocarea de catre Microsoft a nu mai putin de 35mld. de dolari pentru rascumpararea si anularea de pe piata a unui procent interesant de actiuni, in scopul cresterii satisfactiei investitorilor ramasi, prin consolidarea si implicit cresterea valorii actiunilor acestora – sursa raportul Capital) si cate alte lucruri interesante de facut pe piata doar pt ca iti poti permite (de ex absorbtia micilor competitori cu portofoliu cu tot prin oferte agresive). Parca lumea e mai frumoasa cand ne calculam relaxat miscarile capitalurilor de risc, bazati pe previziuni bune si pe soliditatea unor companii cu branduri serioase.
    Pesimismul tau de la finalul comentariului ma face sa ma gandesc la vorba romanului ”De bine de rau, o ducem bine.” si sa ma intreb cum oare nu ai sesizat ce a facut nationalismul holywoodian in 50 de ani din SUA, pentru simplul fapt ca a produs prin industria multimedia cel mai puternic brand de tara, cu efecte uimitoare pentru brandurile interne.

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]