fbpx
excursii-razvan-pascu

tui travel centerDupa 4 zile de targ de turism, zile in care am stat de dimineata si pana seara la Romexpo alaturi de oameni din turism, acesta este un articol la cald si cu influente destul de puternice de la oamenii cu care am vorbit.

Foarte pe scurt, acesta cred ca a fost, de departe, cel mai bun targ de turism din ultimii ani la ROMEXPO. Este inclusiv parerea marilor agentii de turism cu care am discutat: TUI Travel Center, Paralela 45, Happy Tour Group, Christian Tour, Europa Travel, Cocktail Holidays, Perfect Tour si multi alti. Iar agentile de turism sunt destul de pragmatice: cand spun ca un targ a fost bun, se refera in primul rand la vanzari. Am discutat cu mai multe agentii mari; unele dintre ele vorbeau de vanzari de 400.000-600.000 de euro, dar a fost si una care imi spunea de o suma de 1,5 milioane de euro vanzari pana sambata.

Cert este ca indiferent daca ai acces la sumele reale de vanzari sau nu, s-a vazut cu ochiul liber puhoiul de oameni care a fost sambata la targ, si am ramas impresionat inclusiv de aglomeratia de vineri si joi de la birourile de vanzari, cand cel putin teoretic, targul era adresat mai mult profesionistilor din domeniu.

Motivul principal pentru care vanzarile au mers atat de bine (Romexpo anunta intr-un comunicat saptamana trecuta ca se asteapta la vanzari totale de 12 milioane de euro pe perioada targului) au fost in special reducerile mari anuntate de agentiile de turism, in special pe pachetele charter din vara. Au fost reduceri de early-booking de 30-50%, dar si unele izolate de pana la 90% pentru cazare in capete de sezon si in anumite conditii.

Standurile au aratat si ele profesionist. Cel mai mult mi-a placut standul TUI Travel Center, care a fost curat, aerisit, mare si impunator, asa cum ii sta bine unei companii de acest nivel. Si Christian Tour a avut un stand interesant, plin de oameni de fiecare data, iar cel mai mult mi-a placut la ei ideea de a anunta pe un ecran urias cate excursii mai sunt disponibile pentru fiecare tip de reducere: „celebra” vacanta la 1 euro, vacante cu 90% reducere, vacante cu taxe de aeroport gratuite, etc. Standul Happy Tour mi s-a parut mai putin impresionant anul acesta decat in anii trecuti, dar a avut in permanenta clienti, Paralela 45 a avut un stand simplu cu 20-30 de consultanti care vorbeau intr-una cu clientii, in frunte cu simpaticul promotor al bretelelor, Alin Burcea, Eximtur a avut standul mereu plin de oameni, in special la rezervarile pentru turism intern, Perfect Tour a avut un stand elegant care a promovat mult Disneyland, iar Mareea a avut un stand imens care promova foarte bine faptul ca este „touroperatorul numarul 1 pe Litoral”. Am salutat si prezenta unor agentii specializate pe circuite precum Kara Travel, Dal Travel si Interra, dar si touroperatori precum Cocktail Holidays sau Melitours, cu standuri elegante, simple si de efect.

Au fost, de asemenea, prezente si standurile unor tari precum Ungaria, Portugalia, Bulgaria, Serbia, Croatia, Muntenegru, Grecia sau Turcia, dar si standuri de hoteluri, dintre care, cel mai interesant a fost cel al Phoenicia Holiday Resort, care a avut loc de joaca pentru copii, clovni, fete si baieti care dansau la intervale regulate de timp, muzica si un concept interesant.

Am salutat si prezenta Iasi-ului cu stand la targul de turism, dar si alte orase sau regiuni turistice, in special din zona Bucovina, Alba Iulia sau Maramures, care au avut inclusiv activitati la standuri sau prin targ, de la parada garzii romane si pana la cantece traditionale si dansuri. A fost pentru prima data cand targul de turism de la Romexpo mi s-a parut un targ apropiat de cele din strainatate si ma bucur tare mult ca au fost atatea activitati si ca expozantii au inteles ca un simplu stand frumos, dar plictisitor, nu poate sa atraga public daca nu pune in valoare oamenii. De departe, cel mai atractiv, cel putin in prima zi, a fost standul Asociatiei Litoral-Delta Dunarii, condusa de Corina Martin, care in prima zi a atras public si multi jurnalisti printr-un spectacol cu Ulise si Medusa, in care au fost implicate si fetele frumoase de la Fashion TV (felicitari Nelu Mirea), dar si excentricul primar al Constantei, Radu Mazare.

Pe de alta parte, cele mai plictisitoare standuri au fost cele care promovau prin fonduri europene zone din Romania precum lacul Iezerul Mare, lacul Manecu, Siriu, Paltinu si altele. Mi s-au parut bani aruncati pe fereastra in standuri mari si inutile, reci si fara vizitatori, cu putin expozanti si multa maculatura. Nu cunosc exact regulile accesarii fondurilor europene de catre regiuni turistice din Romania, dar suntem in anul 2013, iar majoritatea dintre acestea continua sa se promoveze in presa obscura, in ziare mici si cu reclame pe prietenii in reviste despre care nu a auzit decat cel care le editeaza, ori prin participari la targul de turism doar pentru a bifa undeva ca s-a indeplinit si aceasta conditie. Pentru ei, online-ul nu exista in anul 2013. Daca ar fi sa vin cu un contra-exemplu, apreciez de fiecare data ce fac oamenii din Alba Iulia, care, cu un buget si un stand mic, cel mai probabil fara fonduri europene, incearca sa creeze povesti care sa vanda. Asta inseamna turismul.

Ca si numar de vizitatori, Romexpo a anuntat inainte de targ ca se asteapta la 25.000 de persoane, pe un alt blog am citit ca ar fi fost undeva pe la 15.000 de persoane, dar eu as miza pe o participare de peste 30.000 de vizitatori. Si ma bazez aici atat pe experienta personala (sambata la ora 12 parcarile Romexpo erau pline, nu mai aveai unde sa parchezi, iar pentru bilete de intrare trebuia sa stai la coada 20 de minute), cat si pe o numaratoare empirica pe care am facut-o sambata pe la ora 13, cand, timp de 10 minute prin fata standului TUI Travel Center au trecut 200 de persoane, numarate de mine. Vom vedea si cifrele oficiale de la Romexpo.

A fost un targ bun si nici nu stiu pe cine sa felicit mai intai! E clar ca trebuie felicitat si Romexpo, dar cele mai calde si sincere felicitari cred ca trebuie sa ajunga la oamenii din turism care se zbat ca sa ii convinga pe romani sa calatoreasca mai mult. Cu bune si cu rele, cu orgolii mari sau foarte mari (niciodata mici), oamenii din turismul romanesc incearca totusi sa schimbe mentalitati prin oferirea celei mai frumoase experiente: calatoritul.

In incheiere, vreau sa le multumesc tuturor celor pe care nu ii cunosteam si m-au oprit la targ ca sa schimbam cateva cuvinte sau sa facem fotografii. Le multumesc si jurnalistilor care mi-au solicitat interviuri si le multumesc tuturor celor care mi-au oferit vorbe frumoase si o parte din timpul lor in aceste 4 zile.

* fotografiile de mai jos nu sunt cele mai reusite, dar scuza este ca nu sunt facute de mine. 🙂

14 comentarii

  1. Simona
    18.03.2013 la 15:44

    A fost foarte aglomerat. Initial am facut un tur al agentiilor mari, dar cum multi nu erau interesati” sa vanda atunci, in cele din urma ne-am limitat la 2 agentii mari. Eram pusi pe treaba, stiam ce vrem, ce statiune, hotel, tot (studiasem oferte inainte de targ). Am ales oferta cea mai avantajoasa financiar. Ca sa semnam un contract am stat la rand”, cred 3h. In aceeasi perioada…erai in trecere la standul cu pricina..:).

  2. 18.03.2013 la 17:07

    Foarte frumos standul de la ChristianTour si buna ideea cu vacanta la 1 euro sau cea cu vacanta gratis in Grecia. Pana la urma ne-am ales cu o vacanta in Turcia- Kusadasi, la un hotel de 5 stele, si o vacanta gratis in Grecia, dar in septembrie. Speram totusi sa fie vreme frumoasa, alt inconvenient nu ar fi, pretul a fost decent.

  3. Kos
    18.03.2013 la 19:25

    Ni s-au parut interesante ofertele de la Eximtur pe segmentul cazare(oferte individuale).Noi am rezervat un apartament pentru 2 persoane – 7 zile -Halkidiki la un pret foarte avantajos,cu mult peste orice oferta online.La Eximtur reducerile au fost pe bune,reducere la orice hotel din lista lor de hoteluri.
    Pentru noi Eximtur este castigatorul TTR 2013,asta fiindca am cautat date fixe pentru cazare – aveam deja bilete de avion (Tarom).
    Probabil pentru cei care nu au cautat date fixe,alte oferte au fost avantajate.

    Ofertele pentru Grecia de la Perfect Tour au fost niste glume de oferte,mai multe nu vreau sa spun.La Christian Tour cazarea pentru Halkidiki era cu vreo 100 euro mai mult decat Eximtur. Happy Tour si Tui Travel oferte bune,din pacate pentru Halkidiki nu au avut nimic.

  4. 18.03.2013 la 19:33

    Deci am retinut asa:

    1. ai dat vina pe cineva pentru calitatea pozelor
    2. desi ai cateva poze cu HAPPYsor, se pare ca l-ai sedus si l-ai abandonat:))

  5. Razvan Pascu
    (author)
    18.03.2013 la 19:56

    @ Kos: asta pentru ca Eximtur face treaba ardeleneste de fiecare data: corect si fara mult tam-tam.

    @ Madalin: Pacat ca ai retinut doar atat. Legat de HAPPYsor, acesta este una dintre cele mai bune decizii de marketing din turismul romanesc al ultimului an si cred ca trebuie construit in continuare in jurul sau. Nu am nicio poza cu el, nu facuta de mine, stii doar ca nu am avut timp de poze…

  6. 18.03.2013 la 19:59

    Acum m-ai uns pe suflet.
    Si acum, verifica mailul:)

  7. 19.03.2013 la 00:36

    Materialele tiparite de la standul Alba Iulia au fost realizate prin fonduri europene Regio si aveau o grafica exceptionala.

  8. 19.03.2013 la 00:42

    Cel mai mult din articol imi place cum închei. 🙂 dar totuși copyright-ul aparține cuiva. Trebuie scris. Na…..,asta e. Te-ai ales cu un cititor nou. 😉

  9. Razvan Pascu
    (author)
    19.03.2013 la 01:03

    @ Cristian: fotografiile sunt facute de prietena mea, ea are copyright. 🙂

  10. Razvan
    19.03.2013 la 14:53

    Domnule Pascu oare si la Targul de la Berlin sunt oferte la 1 euro? Despre progarmul de evenimente conexe nu pomeniti niciun cuvant si pe buna dreptate, acesta fiind ca si inexistent. Vorbim de cel mai mare targ de turism din Romania…

  11. ixcris
    19.03.2013 la 19:03

    Razvan Pascu on 19/03/2013 at 01:03 said:
    @ Cristian: fotografiile sunt facute de prietena mea, ea are copyright.

    mai bine nu spuneai cine le-a facut

  12. gabbis
    19.03.2013 la 23:11

    Pana la urma, acest targ de turism a fost un real succes, inclusiv prin numarul de vizitatori care i-au trecut pragul, pentru firmele participante care s-au facut cunoscute..fiecare a avut ce sa aleaga si de unde…

  13. 20.03.2013 la 00:33

    nu comment

  14. 20.03.2013 la 00:33

    no comment 🙂

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]