excursii-razvan-pascu

Am inceput prin a va publica primele imagini din Singapore, apoi primele imagini din Kuala Lumpur, asa ca am ajuns astazi la partea a-III-a a calatoriei recente din Asia: Brunei.

Am vorbit cu cativa amici inainte sa plec si le-am spus ca urmeaza sa fac o vizita scurta si in Brunei. Fiecare dintre ei mi-a spus ca nu se merita sa imi pierd vremea pe-acolo si ca mare lucru nu am ce vedea. Insa curiozitatea de calator m-a impins sa merg. Si nu-mi pare rau deloc. Am cunoscut o tara interesanta cu oameni faini, oameni care mi s-a parut ca traiesc intr-o minciuna si o frica continua. Voi reveni cu detalii in articolele urmatoare cu impresii de calatorie despre Brunei.

Pana atunci, va las sa urmariti mai jos fotografii din Brunei, fotografii pe care le-am postat pe cele 2 pagini de Facebook (aici si aici) in timpul calatoriei. Fotografiile sunt insotite de comentariile mele de pe Facebook, publicate la timpul respectiv (comentariile sunt ordonate cronologic, asa cum a fost calatoria noastra in Brunei – din 4 si pana in 6 ianuarie 2014).

Brunei-ul a ajuns celebru datorita rezervelor uriase de petrol si gaze naturale, a excentricitatii sultanului (care are o colectie de peste 6000 de masini de lux) si a nivelului de trai ridicat, conform tuturor studiilor (a cincea cea mai dezvoltata tara dupa PIB/capita). Incepand de maine, timp de 3 zile, vom fi in Brunei si sper sa imi pot da seama cat e realitate si cat e mit in toata aceasta poveste.

Astazi incepe partea a-III-a a calatoriei noastre in Asia de Sud-Est din acest an. Urmeaza 3 zile intr-o tara mica si putin cunoscuta: Brunei. O tara cunoscuta mai mult prin prisma sultanului, pentru bogatia uriasa a acestuia si pentru colectia sa de peste 6000 de masini de lux.

Am ajuns de cateva ore in Brunei. Numele oficial al statului este „Brunei Darussalam”, adica „Brunei, Domiciliul Pacii”. Si capitala tarii are un nume dificil: Bandar Seri Begawan.

Primul obiectiv pe care l-am vizitat astazi in Brunei: colectia de cadouri primite de sultanul Hassanal Bolkiah de la sefi de state si capete incoronate din intreaga lume. Cetatenii Brunei-ului trebuie sa cunoasca intregul nume al Majestatii Sale: Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien.

Modern si traditional in Brunei (drumuri moderne si cea mai mare moschee din tara). Sultanatul Brunei are o suprafata de doar 5700 km patrati si in jur de 400.000 de locuitori. Capitala este la Bandar Seri Begawan. Islam-ul este religia oficiala in Brunei. Alcoolul si tigarile sunt interzise.

Brunei este un stat mic, cu doar 400.000 de locuitori, pe insula Borneo din Asia de Sud-Est. Din 1984 Brunei si-a recastigat independenta fata de UK, iar, datorita zacamintelor de petrol si gaze naturale, Brunei se afla in top 5 cele mai bogate tari din lume (PIB/locuitor in 2012, conform FMI), este a cincea cea mai bogata natiune in 2012 analizand PIB/capita ajustat la puterea de cumparare, conform FORBES, iar datoria publica a fost ZERO in 2011, conform FMI. Brunei pare sa fie cea mai dezvoltata tara din Asia dupa Singapore in Human Development Index, cel putin conform studiilor. Aseara am fotografiat moscheea actualului sultan din Brunei, Jame’Asr Hassanal Bolkiah Mosque, care este cea mai mare din tara si a fost construita in 1992 pentru a celebra 25 de ani de domnie a sultanului. Are 29 de domuri aurite, iar seara, cand este luminata, arata ca o flacara aurie.

Moscheea aceasta a fost construita in anii ’50 in onoarea tatalui actualului sultan din Brunei. Inaltimea de 44 metri a minaretului a fost considerat de sultan cel mai inalt punct din oras, iar, din ordinul sau, nimic nu poate fi construit mai inalt de atat in capitala Bruneiului, Bandar Seri Begawan. Domul principal al moscheei are un mozaic din 3,5 milioane de piese (are si scari rulante in interior, pacat ca nu am avut voie sa fac poze).

Mall-ul principal din Brunei. Singurele branduri internationale pe care le-am vazut in mall: Mc’Donald’s, KFC, Bata, Dell, Apple. Restul – branduri locale. Branduri internationale sunt doar in banking (branduri mari), Shell si Total in petrol, Toyota, BMW, Mitsubishi, Lexus in auto. Brunei e departe de imaginea de bogatie pe care o lasa in exterior.

O adevarata surpriza pentru mine in Brunei a fost mancarea. Pana acum mi-a placut cam tot ce am incercat nou aici. Se folosesc multe legume, multe tipuri de orez, carne de toate felurile (mai putin porc), sunt puternice influente arabesti (mai ales la dulciuri), dar si influente malaeziene sau chiar vest-europene, de la toti colonizatorii care au ajuns pe-aici in secolele trecute.

Brunei nu inseamna numai bogatie. Ieri am vizitat zona denumita „Water Village”, care se afla chiar in centrul capitalei Bruneiului si care are mii de case construite pe piloni de lemn sau de beton, deasupra apei, case in care locuiesc pana la 10-15 persoane din aceeasi familie. Zona include scoli, o moschee, birouri ale politiei si o brigada de pompieri. Veniturile celor care locuiesc aici vin doar din pescuit si water-taxi. Oamenii locuiesc ca acum zeci de ani.

Astazi am experimentat Brunei-ul altfel, dincolo de capitala Bandar Seri Begawan si bogatia despre care am tot auzit (dar nu prea am vazut-o). Am fost intr-o excursie de o zi in padurea ecuatoriala, intr-un resort din parcul national Ulu Temburong. Am calatorit cu o masina si 2 barci, am trecut prin peripetii (s-a stricat motorul barcii de lemn in timp ce mergeam in amonte), am facut o plimbare prin jungla, am vizitat o cascada cu pesti care mananca pielea moarta de pe picioare in mediul lor natural si multe altele. Maine ne intoarcem in Kuala Lumpur.

Toate benzinariile pe care le-am vazut in Brunei sunt Shell. Am intrebat de ce si mi s-a spus ca exista o companie care se numeste Brunei Shell Petroleum (BSP) formata print-un joint-venture 50-50 intre guvernul din Brunei si compania anglo-olandeza Shell. Tot ce extrag alte companii (inclusiv Total) este vandut intai la Shell, iar Shell vinde mai departe, in tara si in strainatate.

Petrolul a fost descoperit in Brunei in anul 1929, iar in 1940 deja productia de petrol era de peste 6 milioane de barili, petrolul si gazele naturale fiind baza prosperitatii micutului stat din Asia de Sud-Est.

In timpul celui de-al doilea razboi mondial, japonezii au cucerit Brunei-ul si au luat mai multe masuri economice, printre care si schimbarea monedei. In 1943 hyper-inflatia a distrus economia tarii, iar populatia a inceput sa sufere de foame si diverse boli. In 1946 australienii au bombardat Brunei-ul si i-au facut pe japonezi sa se predea, iar dupa razboi a fost creat un nou guvern in Brunei sub administrare britanica. Din 1984 Brunei este o tara independenta.

In anii ’50 a fost demarat un amplu program de investitii. Au fost modernizate statiile de forare a petrolului si au fost construite altele noi, s-a investit in educatie, au fost construite drumuri, dar si un aeroport. In anii ’60 Guvernul a inceput un alt program de investitii masive si a fost descoperit un zacamant de GPL, a fost construit un port pentru vasele de mare adancime, a fost introdus curentul electric in zonele rurale, au fost promovate carnea si ouale pentru consumul populatiei si s-a investit inclusiv in industria de pescuit.

Am multe de povestit despre Brunei, dar astept intai sa plec din tara peste cateva ore.

Asa arata una dintre casele construite pe apa in capitala Brunei-ului, locul in care traiesc oamenii saraci din Bandar Seri Begawan. Asta in timp ce sultanul (a carui familie conduce tara de 600 de ani) traieste intr-un palat cu 1700 de camere si are o colectie de 6000 de masini de lux. Iata si un articol despre nunta uneia dintre fiicele sultanului: http://dailym.ai/1jiwikS

Asa arata o casa traditionala din Brunei – o camera decorata pentru nunta. Doar personajele difera. 🙂

1 comentariu

1. GHEORGHE GABRIELA
    06.10.2019 la 00:38

FELICITARI ! NOI CALATORIM PRIN VOI , IN LOCURI IN CARE , CU SIGURANTA, NU O SA AJUNGEM NICIODATA. MULTUMIM

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!