Il cunosc pe Remus Visan, directorul si fondatorul Paravion.ro, de aproape 3 ani si nu m-am ascuns niciodata sa imi arat admiratia pe care i-o port. A reusit sa creeze o afacere online de milioane de euro de la zero intr-o nisa in care multi nu credeau acum cativa ani. A fost un vizionar si la fel se dovedeste si acum, cand spune ca viitorul este pe mobil. Dincolo de asta, a existat o perioada in care tineam legatura foarte des si am avut de invatat de la el multe despre turismul online.
Aseara, la Gala Premiilor de Excelenta Hotel Tourism & Leisure Investment Conference, Remus Visan a castigat locul intai la categoria „Cel mai tanar lider in turism”, iar Paravion.ro a obtinut locul doi la categoria „cel mai bun website romanesc de rezervari online”.
Te identifici foarte mult cu Paravion.ro. Cum crezi că ar funcţiona afacerea fără tine?
Eu am făcut Paravion şi e firesc să existe această percepţie de identificare a mea cu brandul, mai ales în piaţa de specialitate. Dar eu am clădit o afacere solidă şi inteligentă, cu o echipă pe măsură, atât de solidă şi de inteligentă, încât dacă ar prelua-o nişte marţieni mâine, probabil că le-ar fi mai greu să regreseze cu ea decât să progreseze. De fapt, în afara excepţiilor notabile de manageri care devin vectori de imagine pentru companiile lor, ca Richard Branson sau Steve Jobs, lumea asta a afacerilor e plină de nişte oameni care nu prea au vreme să se exhibe pe ei înşişi.
Care crezi că este viitorul turismului şi al tehnologiei în turism în următorii 5 – 10 ani?
Turismul e o industrie care ţine mult de proiecţie, aspiraţie, vis. De aceea, noile tehnologii sunt foarte importante pentru piaţă. Penetrarea din ce în ce mai mare a internetului a modificat deja fundamental comportamentul clienţilor. Bineînţeles că noi trebuie să căutăm tocmai în acest comportament al lor noi soluţii de vânzare şi concepere a produselor turistice.
Cred că smartphone-urile vor fi cele mai folosite device-uri în achiziţia de vacanţe. Mai cred că se va trece, încet, încet, înspre recepţii virtuale de hoteluri, agenţi de turism virtuali, ghizi de călătorie virtuali.
Piaţa turistică la nivel mondial va creşte, mobilitatea fiind probabil cea mai importantă caracteristică a secolulul 21. Vom vedea mai mult, vom şti mai multe, vom dori să înţelegem mai mult. Lumea va deveni din ce în ce mai mică şi mai la îndemâna noastră.
Călătoreşti mult. Ce gen de destinaţii preferi şi de ce?
O să-ţi dau topul meu, în extensii de internet: .hu, .it, .es, com.cy, uk.com, com.tr şi .bg. În toate aceste ţări avem Paravion şi călătoresc înspre ele cu bucurie şi o nelinişte bună, dată de senzaţia aia de început, de pus temelia în ceva şi undeva. La Budapesta îmi plac Dunărea şi podurile magnifice de peste ea. În Italia îmi plac vinul şi pastele. Din Spania aş aduce acasă soarele şi veselia oamenilor. În Cipru aş vrea să vă arăt numai un apus de soare. Din Anglia aleg British Museum, probabil cea mai grozavă lecţie despre umanitate pe care un pământean o poate primi. E şi gratuită. La turci îmi place exuberanţa şi pofta lor negustorească. Bonus, baclavalele. Bulgarii sunt oameni cumsecade şi Sofia este un oraş foarte bun de plimbări liniştite. Altfel, merg des în Dubai şi mă încântă grozav căldura sufocantă (pentru alţii) de acolo. În vacanţe plec la Mediterană pentru că la noi în casă e aşa o democraţie încât numai copiii hotărăsc încotro o luăm şi acel încotro e aproape fără excepţie, deocamdată, plajă, mare şi soare.
Te consideri antreprenor, corporatist sau amândouă?
Păi sunt antreprenor. Tu spui bine, “consideri”, pentru că am uneori impresia că oricine se poate considera antreprenor în România, indiferent dacă el este sau nu. Cuvântul vine din franceză şi înseamnă, la origine, un om care îşi pune banii la bătaie, cumpără un produs la un preţ standard şi îl revinde asumându-şi toate riscurile. Sigur, definiţia s-a schimbat în timp, numai că să fii antreprenor nu e vreo etichetă pe un costum la o conferinţă, ci o treabă complicată, care presupune să investeşti bani, să rişti, să crezi uneori lucruri nebuneşti, să munceşti cu obstinaţie şi să vezi, undeva într-un capăt că succesul apare pentru că ai făcut tot ce era de făcut. Sigur, acum am vândut afacerea şi o conduc ca parte dintr-o corporaţie, dar corporaţia vrea de la mine în mare, să fac cam ce făceam atunci când eram antreprenor. Singura diferenţă este că nu îmi mai investesc banii în business şi pe de altă parte, corporaţiile, de proporţiile celei în care muncesc eu acum, au nişte metode de lucru orientate spre succes. Prin urmare, de succes.
Investeşti timp şi bani în conferinţe, seminarii de turism şi tehnologie în turism. Cum te ajută asta în jobul tau?
Cam cât pricepi din lume dacă nu ieşi să vezi cum e ea? Educaţia e esenţială la orice vârstă şi pentru orice individ, iar de la un anumit nivel încolo, pentru a putea fi creativ într-o industrie, ai nevoie, mai întâi, de multă informaţie. Mă ajută nu numai să văd cum arată în ansamblu piaţa, dar şi să fac nişte previziuni de bun simţ despre viitor.
Ştiu că îţi iubeşti mult familia, iar ei te susţin în ceea ce faci. Dincolo de turism, ce alte lucruri contează pentru tine?
Familia e forţa mea. Aia ascunsă, care mă face să sar dintr-un avion într-altul şi de la un birou la altul, să vreau mai mult şi să ştiu că pot obţine mai mult. Şi nu e vorba de acumulare materială aici, asta nu contează atât de mult, ci de faptul că cei doi copii ai mei cred că trebuie să aibă în faţa ochilor un exemplu de un anumit tip. Turismul, pe de altă parte, e ceva care e greu să nu-ţi fie şi pasiune dacă ţi-a devenit meserie.
Care sunt oamenii din turismul românesc pe care îi apreciezi cel mai mult?
Public vreau tot timpul să îi mulţumesc lui Dragoş Penca, partenerul cu care am început Milenium Tour. Apoi, lui Răzvan Antoni, care a avut foarte multă încredere în Remus şi Dragoş, pe vremea când erau doi tineri puşi pe fapte mari. N-o să fac aici o listă, ar fi foarte lungă, dar am recunoştinţă şi admiraţie pentru cei care m-au ascultat şi mi-au dat sfaturi atunci când am avut nevoie.
Care este părerea ta despre Social Media şi cât de mult crezi că ajută Social Media afacerile din turism?
Social Media, indiferent de canal, e o treabă grozavă. Niciodată afacerile n-au avut un feedback atât de masiv şi rapid de la clienţi, n-au aflat mai bine şi mai clar ce-şi doresc oamenii. Dacă foloseşti asta să devii mai bun, poţi creşte cu succes. Apoi, e un mod de a te face plăcut, companiile capătă personalitate aproape umană. Dacă reuşeşti să fii “simpatic”, dar şi “empatic”, capeţi deschiderea consumatorului spre tine şi îl poţi fideliza mai uşor. Social Media cere multă transparenţă de la companii, dar şi servicii mai bune, pentru că e o armă care se întoarce împotriva celor care fac afaceri fără etică sau supra-promit clienţilor din dorinţa de a-i prinde în cârlig.
Încă e greu de monetizat o campanie în Social Media, dar nu cred că ăsta e scopul, ci mai curând să ajungi în inima publicului. În lumea asta, companiile care nu folosesc Social Media, nu pariază pe câştig.
Sper sa vina cat mai repede vremea in care vor exista agenti de turism virtuali,ca macar la pensie (glumesc,mai am vreo 17 ani pana atunci),sa imi transform hobby-ul in profesie.Am absolvit o facultate de turism,am facut un curs de agent de turism,insa pentru un novice nu existe loc pe piata muncii.In acest domeniu. Din pacate!
Poate imi dati un sfat,ca eu nu reusesc sa conving prin CV ca as fi un bun agent de turism,nu am ce scrie la experienta,decat experienta de turist.Si aceasta nu a convins pana acum.
Multumesc.
Elena
Elena eu cred ca la tine nu experienta lipsa e problema cat varsta, majoritatea agentiilor daca angajeaza oameni fara experienta o fac din randul tinerilor ( 20 – 28-30 ani ) pentru ca si manageri in turism sunt destul de tineri asftel ca se simt mai aproape si pot avea o alta comunicare cu ei, fara suparare, asta e parerea mea. Sa fi si in varsta si fara experienta e destul de nasol. Oricum iti urez succes, cine stie poate la un moment dat nimeresti unde vrei.
Fain, mi-a placut mult interviul acesta. O sa va citez cu ultima intrebare si ultimul raspun in fata clientilor mei cand le voi explica de e atat de importanta comunicarea pe Social Media.
That’s the smart thinking we could all benefit from.