excursii-razvan-pascu

ciprian eneaAtunci cand am lansat Travel Communication Romania, agentie de PR si Marketing exclusiv in Turism & Hospitality, m-am asteptat si la lucruri mai putin placute. Cunosteam industria turismului din Romania, cunosteam orgoliile oamenilor din turism si stiam ca niciunuia dintre consultantii independenti (Ciprian si Carla Enea, Traian Badulescu, Monica Gheorghiu sau altii) nu o sa ii convina prea mult ca a mai aparut cineva in peisaj. Recunosc insa ca aproape m-am inselat, iar toti cei amintiti mai sus au demonstrat ca sunt niste domni (sau doamne). Traian m-a felicitat si mi-a spus ca ii pare rau ca nu am facut firma impreuna, Ciprian si Carla si-au vazut in continuare de treaba lor si nu am auzit sa spuna ceva de rau despre mine, iar Monica mi-a urat succes si mi-a spus ca exista loc pentru toata lumea pe piata. Respectul pe care acestia l-au aratat fata de mine mi-a aratat ca sunt niste oameni de bun simt si m-a indemnat sa ii ignor pe cei care cautau sa ne imparta in mai multe tabere, desi nimeni nu le cerea asta.

Asa ca astazi am decis sa public un interviu cu Ciprian Enea, calator, scriitor, investitor in imobiliare, consultant in turism, parinte si sot, patron de agentie de turism, visator si mare povestitor. Sper sa va placa: este despre vise realizate si planuri depasite, iar daca cifrele din interviu sunt reale, atunci asta demonstreaza inca o data ca intre noi nu exista niciun fel de concurenta, ci suntem fiecare cu nisa lui, cu visele lui (unii foarte mari, altii mai modeste), cu bugetele lui (unii foarte mari, altii mult mai mici), cu clientii lui, cu ideile lui, cu convingerile lui si cu viitorul lui. Ciprian a fost extrem de prompt, mi-a raspuns in cateva ore la intrebari, m-a rugat sa nu intervin pe text si sa public raspunsurile lui in intregime. L-am ascultat, iar ce a iesit, gasiti mai jos. Enjoy!

1.     Ai vizitat peste 100 de tari. Cum te-a ajutat lucrul asta in munca ta de consultant in turim?

In urma cu mai bine de 12 ani, cand am fondat prima firma de marketing si PR specializata pe turism din Romania, cea pe care lucram si acum, nu exista notiunea de consultant de turism. Unele ziare si televiziuni imi solicitau opinia in calitate de specialist marketing pe turism sau specialist PR, iar altele in calitate de calator experimentat. Partea de calatorii m-a convins ca trebuia sa inventez o noua meserie in piata si asa mi-am spus ”consultant in turism”. Dupa care am deschis o noua profesie in Romania. Fara calatoriile mele ”obsedante”, probabil ca toti am fi fost astazi specialisti pe marketing si PR in turism, titulatura sub care s-au produs primele mele aparitii pe tv si-n presa scrisa.

2.     Ai inceput prin a avea afaceri in turism, ai continuat cu imobiliare si acum ai trecut la literatura. Care este urmatorul pas?

Practic, in turism am avut pana acum si am in continuare cele mai constante si mai rentabile investitii. Socoteam zilele trecute ca cele 4 firme de marketing si PR specializate pe turism, pe care le-am dezvoltat pana acum de-a lungul timpului, au atras aproximativ 5.000.000 euro din piata. Asa ca mare parte din business ramane in aceasta zona. Vom avea prezenta constanta atat pe piata de marketing si PR cat si pe parte de hypermarket de calatorii (cu besttourism.ro). Am venit mereu cu proiecte si produse noi pe aceasta zona, adaptate la perioada, si pastram tendintele.

In paralel, insa, avem in plan deschiderea unei cafenele. Cat despre literatura de calatorii este o pasiune mai veche si voi continua sa scriu, atat timp cat cartile mele sunt sau vor fi bestseller-uri pe zona lor si vor fi citite cu placere. Literatura merge bine cu cafeneaua. Imi place sa privesc oamenii atunci cand sunt relaxati si sa le cunosc sufletul.

3.     Ai o familie frumoasa si o sotie care te iubeste. Ce altceva, pe langa familie, mai conteaza pentru ca tu sa fii fericit?

Mi-am realizat toate obiectivele atat in viata de familie, cat si-n viata profesionala. Mereu Dumnezeu mi-a dat ceva mai mult decat mi-am propus, si nu  mi-am propus lucruri usor de ajuns la ele. Asa ca, efectiv l-as mania pe Cel de Sus daca m-as abera si i-as cere sa-mi mai dea nu stiu ce. Chiar sunt fericit! De multe ori, simt ca n-am facut destul pentru tot ceea ce am primit de la viata si cad pe ganduri. E un moment bun sa incep sa scriu. Chiar acum aproape am terminat corectura la un nou jurnal care are subtitlul ”Cum castigi un milion de euro calatorind” si-n care vorbesc despre implinire, fericire, bani.

4.     In ce loc ai vrea sa ajungi anul acesta?

Am programate cateva ”expeditii” prin Pacific.

5.     Ce preferi, sa iti conduci propria agentie de turism sau sa faci strategia de comunicare si marketing pentru Christian Tour?

Toti clientii nostri de marketing si PR sunt tratati la fel de bine, dupa cum observi, dincolo de pasiune, se impune profesia. Iar hypermarketul de calatorii il conduc impreuna cu cei doi parteneri, cu care sunt si foarte bun prieten. Asa ca satisfactiile vin de peste tot.

6.     Ce planuri ai pentru urmatorii 5 ani?

Pe zona de marketing si PR in turism piata va apela din ce in ce mai putin si cu bugete din ce in ce mai mici la agentiile specializate sau la consultanti. Cand am intrat in piata, cine nu lucra cu ziarele, televiziuea, radioul si, ceva mai tarziu, site-uri, era condamnat sa ramana in urma pe toate capitolele. Eu si echipa mea fiind singurii jucatori la acea vreme, pot spune ca am oferit servicii tuturor turoperatorilor mari din turismul romanesc. De aici si cifra de afaceri de 5.000.000 de euro realizata in ultimii 10 ani…

Acum, insa, agentiile au bugete de imagine din ce in ce mai mici. Iar marketingul si-l fac folosindu-se de angajatii proprii. Toti vor sa vanda si la acest capitol nu va bate nimeni google.com in urmatorii 5 ani. Dimpotriva.

Exceptie la capitolul bugete alocate marketingului si PR-ului nongoogle vor face cativa turoperatori foarte mari, care vor rezista  presiunii. Dar nu cred ca acesti cativa turoperatori vor putea hrani valul de consultanti in turism care a aparut in ultimii 2-3 ani si care se dezvolta in continuare. Nemaivorbind de firmele specializate…

In prima faza vom avea si o piata interesanta a blogurilor de turism. Multe dintre ele vor atrage initial venituri decente (fara a se imbogati, din pacate, prea multi), dar putine initiative de acest gen vor avea sansa sa faca performanta. Desi sunt foarte multi blogeri extrem de buni pe turism. Poate chiar mai multi si mai buni decat in multe alte domenii. Ele se vor intoarce de la statutul de mica afacere la cel de pasine, pe masura ce numarul agentiilor din Romania va scadea, treptat dar sigur, atat la nivel de turoperatori, cat si la nivel de revanzatori.

Date fiind aceste lucruri, am inceput deja sa fac ceea ce am facut mereu. Sa investesc pe directii pe care sa nu concurez cu nimeni puternic, cu atat mai mult cu google.com. Adica incerc sa fiu inteligent.

3 comentarii

  1. gabbis
    10.03.2013 la 22:44

    Pana la urma este loc pentru toata lumea in orice domeniu..Totul tine pana la urma de orgoliile si bunul simt al unora cu care ” concurezi” in acelasi domeniu…Bafta multa si succes in continuare!

  2. 13.03.2013 la 16:18

    un interviu foarte interesant si ciprian chiar are multe de spus, i-ar trebui 1000 de interviuri si cred ca nu ar termina. ma bucur ca a mentionat de bloggerii din zona turismnului. am observat si eu ca sunt foarte multi, din pacate prea putin cunoscuti sau promovati. spor!

  3. 01.04.2013 la 04:13

    Salutare tuturor. Din intamplare am ajuns pe blogul asta (stiti cum e cu navigarea pe net) si sunt placut surprins de ce-am citit aici. Se pare ca oamenii inteligenti si cu umor n-au disparut.Va doresc numai bine tuturor si sper sa revin curand.

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!