ConstantaDe multe ori mi se intampla sa fiu intrebat unde mi-ar placea sa ma stabilesc in strainatate, daca nu m-am saturat de Romania, de Bucuresti, de atmosfera, de poluare, de gropile de la noi. Raspunsul meu este mereu acelasi si anume ca fac parte din acea minoritate de oameni care cred si au incredere in Romania si in ceea ce pot face romanii. Intr-adevar, nu este totul roz, dar evit sa critic decat daca este ceva constructiv.

Am facut aceasta mica introducere deoarece acum o luna, aflandu-ma in Constanta pentru un weekend, am testat ce inseamna sa vezi Romania cu ochi de turist. Complicat lucru o sa spuneti, dar pe cat este de complicat pe atat este de interesant. Iar astazi o sa scriu despre orasul Constanta la rubrica Romania e frumoasa.

Daca pana acum cand ajungeam pe malul marii preferam sa stau pe plaja (desi nu sunt absolut deloc un fan al combinatiei apa + soare + nisip), de data aceasta mi-am propus sa cunosc oamenii, locurile si chiar sa raman cu ceva de pe urma acestui weekend.

O jumatate de zi am dedicat-o orasului Constanta, la prima vedere o amestecatura de cladiri vechi in paragina si un fel de zgarie-nori cu geamuri murdare si cu soferi destul de impulsivi (ca sa fiu bland). La a doua vedere insa, chiar si un ochi neavizat observa ca orasul are potential turistic si ca se fac anumite eforturi, mai timide pentru a-l ridica.

De ce consider ca are potential turistic?

Pentru ca are un mix interesant de natura (mare si plaja), istorie (bogatele vestigii arheologice din zona), religie si cultura (romani, aromani, turci si arabi sau ortodocsi si musulmani) si bineinteles, viata de noapte. Daca mai adaug ca este si port si ca in portul Tomis vin vase de croaziera si ca exista si o zona de ancorare pentru yahturi, chiar cred ca sunt suficiente motive pentru a demonstra ca are potential.

Cum mi-am petrecut jumatate de zi in Constanta?

Cu o minima documentare inainte de a pleca de la hotel, asistat de una bucata masina dar si de una bucata GPS, am inceput periplul meu prin Constanta. Prima setare in GPS a fost celebrul Cazino din Constanta, asta pentru ca stiam ca toate obiectivele principale se afla in aceasta zona.

Piata Ovidiu

M-am oprit insa in parcarea din fata Muzeului de Istorie Nationala si Arheologie, in Piata Ovidiu (apropo de asta, orasul are o bila alba la parcari –  usor de gasit si gratuite). Intrarea in Muzeul de Arheologie m-a costat 11 lei si in ciuda faptului ca mare parte din muzeu si-a pastrat atmosfera din urma cu mai bine de 20 de ani, a meritat o mica lectie de istorie. Cladirea care gazduieste acum muzeul este vechea primarie a Constantei, construita in anul 1914. Parterul, adica partea de Arheologie din muzeu, a fost un pic cosmetizat, astfel ca aici poti vedea doua morminte funerare cu tot ansambul de obiecte si bijuterii.

Constanta

Imediat langa Muzeul de Istorie Nationala si Arheologie se afla Mozaicul Roman, un muzeu construit in jurul partii care este cea mai bine conservata din vechiul edificiu roman. Intrarea este 5 lei si daca nu esti pasionat de istorie si arheologie, probabil ca vei avea aceeasi senzatie ca si mine si anume: muzeul este vechi si prost ingrijit, partile refacute din zidurile edificiului sunt cele care s-au daramat cel mai repede si ca trei angajati pentru a vinde bilete de 5 lei inseamna ineficienta. Insa trebuie vazut daca esti un roman care doreste sa stie ceva mai multe lucruri despre istoria romanilor.

Daca vrei o pauza  dupa aceste doua muzee te poti opri la Café Mozaic, tot in piata Ovidiu. Daca esti mai nerabdator, asa ca mine, poti merge mai departe spre Moscheea Regala din Constanta, prima cladire din beton armat din Romania. Covorul oriental din interiorul moscheei este cel mai mare din Romania, avand 144 mp. Si aici turistii platesc taxa de intrare 4 lei si au teritoriul delimitat la o anumita zona din moschee (nu pot intra in zona de rugaciune). Ceea ce mi s-a parut interesant este ca turistii pot urca cele 140 de trepte pana in varful minaretului moscheei, pentru o priveliste de ansamblu asupra portului si asupra centrului vechi al orasului. Doamna de la bilete mi-a povestit foarte frumos despre pelerinajul anual la Mecca si Medina pentru credinciosii musulmani din Romania si mi-a povestit despre experienta ei in pelerinaj.

De la moschee, poti cobori spre faleza, unde o sa zaresti vechea glorie a orasului, Cazinoul, care anul trecut ar fi implinit 100 de ani. Din pacate o suma de elemente despre care am scris aici un articol special, ne impedica sa ne bucuram de aceasta bijuterie arhitectonica, pe care eu il vad la fel de interesant ca Palatul Beylerbeyi din Istanbul (palatul de vara al sultanilor).

Constanta

Vis-a-vis de cazinoul din Constanta veti gasi Acvariul care are cateva specii de pesti ce merita vazute.

Plimbandu-te pe faleza, o sa descoperi si farul Genovez, construit la inceputul secolului 14 de catre genovezii care faceau comert in port.

Unde sa mananci la Constanta?

In ultimii 3 ani, de fiecare data cand am ajuns la Constanta am mers sa mananc la terasa Casa Romaneasca din statiunea Mamaia. Atmosfera specific romaneasca, mancarea buna, lautarii care canta Live si preturile decente au fost atuurile. Cand veti ajunge la Constanta sau la Mamaia puteti incerca si voi.

Constanta

Ce trebuie neaparat vizitat?

Delfinariul din Constanta. Daca vreti sa vedeti ceva dragut care sa va descreteasca fruntile trebuie neaparat sa mergeti la delfinariu. Demonstratiile cu delfini sunt zilnic la orele 11, 15 si 19, iar intrarea costa 20 RON. Cei 3 delfini se numesc Peipei, Chen Cheng si Ni-Ni si au fost adusi anul trecut din China. Si daca tot sunteti acolo, puteti intra si la Planetariu, mai ales daca aveti copii.

Iata si inregistrarea cu spectacolul facut de delfini

Unde sa va cazati in Constanta?

Eu mi-am facut rezervare online si am stat la acest hotel. Camera era de fapt o mini-garsoniera, cu bucatarie mobilata si utilata si balcon. Pretul a fost 42 euro/noapte, serviciile au fost ok, mic-dejunul la alegere si in plus mai sunt si corecti si dau bon si factura fiscala. Daca va intereseaza mai putin zona Constantei si mai mult cazarea in statiunea Mamaia aveti la dispozitie Hotelul Splendid, despre care am am scris pe blog si impreuna cu care avem si un concurs in desfasurare.

Constanta

Daca ajungeti in zona si vreti sa faceti si altceva decat plaja, atunci merita sa alocati o jumatate de zi si pentru plaja de la Corbu si cetatea Histria, despre care am scris aici.

24 comentarii

1. 08.07.2011 la 09:16

Constanta chiar e o destinatie interesanta! Merita rupta o zi sau dou din concediu pentru ea.

2. rizica
    08.07.2011 la 09:54

Intr-adevar, Constanta e frumoasa, marea e frumoasa dar atata timp cat oamenii nu isi schimba mentalitatea, mare lucru nu vom realiza.Acolo mi-am petrecut toate vacantele(bunica paterna fiind din Constanta)si-mi amintesc cum stateau localnicii „la sosea cu cheile in mana”.Am constatat ca si acum se practica lucrul acesta…

3. Alexandra
    08.07.2011 la 11:11

Constanta este un oras cu un imens potential turistic, din mai multe puncte de vedere, este poate un Miami al Romaniei, dar trebuie investit in el si promovat ca sa-si atinga potentialul maxim. Cine stie, poate peste cativa ani, Cazino-ul va fi luminat din toate colturile, functional, iar oameni din toate colturile lumii vor veni sa-l viziteze. Viitorul meu suna bine!

4. Andreea Ghinea
    08.07.2011 la 13:21

razvan, ai prezentat asa de frumos orasul incat si mie, care sunt din Constanta, imi vine sa merg intr-un weekend si sa-l mai iau la picior 🙂 intr-adevar, orasul ar avea potential, pacat insa ca oamenii din zona nu il valorifica; iar in ceea ce priveste cazino-ul am auzit chiar aseara ca primarul are in plan sa il scoata la licitatie…halal solutie pentru a scapa de cheltuielile cu aceasta cladire;
    numai bine!

5. Georgeta Popovici
    08.07.2011 la 16:33

Constanta (Tomis) si imprejurimile sale sunt frumoase si incarcate de istorie! Ma bucur mult, draga Razvan ca ne mai amintesti de frumoasa tara bogata ! Romania!

6. amarie vasile
    08.07.2011 la 18:38

Cand fiu-meu era cam de varsta nepotului, mergeam anual la Mare, la o persoana particulara dim Mangalia. Una din zile era pentru cumparaturi la Constanta (indeosebi la Magazinul Tomis). Cu aceasta ocazie m-am familiarizat cu o parte a orasului, vizitand cu copiii obligatoriu de fiecare data Acvariul, Delfinariul, precum si – uneori- Planetariul. (Acum , mai dotat este, se pare,Planetariul din Suceava la care am mers adesea conducand grupuri de copii.). Pentru un turist adevarat, Constanta ofera multe puncte de atractie, din pacate deocamdata nepuse in adevarata lor valoare. Ce va mai fi vom vedea… (vorba poetului : ” vom muri si vom vedea…”

7. gabbis
    08.07.2011 la 18:57

Constanta este intr-adevar un oras frumos si are atuul principal de a fi port la mare, lucru care ar trebui valorificat si economic…

8. Mihalache simona
    09.07.2011 la 13:25

Cand intri in Constanta ai impresia ca intri in Europa sau ca iesi din Romania ceea ce e oarecum trist….

9. 09.07.2011 la 19:27

Este frumos la Constanta! Romania e frumoasa! Felicitari ca promovezi aceste locuri!

10. 10.07.2011 la 09:38

Bun articol, plin de ponturi turistice foarte utile. Imi place că scrii impresii şi de afară, dar şi din România. Acestea din Constanţa au fost foarte sugestive, parcă am revăzut aievea locurile descrise, în care nu am mai fost de multă vreme…

11. 11.07.2011 la 14:24

Am fost si eu prin Constanta de cateva ori ca turist si mi-au placut foarte mult delfinariul, acvariul si am fost de-a dreptul impresionat de Cazinou desi am vazut doar exteriorul. Muzeele romanesti in schimb ma cam plictisesc sunt total lipsite de atractivitate.

12. raluca
    12.07.2011 la 12:37

poate intrarea la acvariu este 20 de lei;la delfinariu este mai scump…50 lei pentru adulti si 25 lei pentru copii daca imi aduc eu bine aminte

13. Razvan Pascu
    12.07.2011 la 19:41

@ Raluca: preturile sunt cele pe care le-am scris in articol, eu atat am platit. daca esti din Constanta si ai drum pe acolo ar fi dragut si interesant sa ne scrii toate preturile, pentru restul cititorilor.

14. Marya
    13.07.2011 la 12:41

Cine spune ca Romania nu-i frumoasa? Romania are multe locuri minunate unde poti sa savurezi vacante de vis! Constanta este un loc uimitor si acolo poti sa stai o saptamana ca sa ai timp sa vizitezi tot orausul si apoi poti sa pui cearsaful pe nisip sa-ti iei o carte si sa te bucuri de soare si sa privesti si chiar sa inoti in apa limpede! Sunt multe hoteluri inalte pe plaja si poti sa-ti imaginezi ca esti in Dubai.

15. Marya
    13.07.2011 la 12:43

Poti sa vizitezi portul sa te plimbi cu o barca sau chiar un vapor. Poti sa mergi si la delfinariu unde delfini jucausi iti fac cu ochiul

16. Razvan Pascu
    13.07.2011 la 18:05

@ Marya: asta cu imaginatul ca esti in Dubai chiar m-a facut sa rad. 🙂

17. 14.07.2011 la 15:06

Razvan, eu sunt din Constanta si la Acvariu am platit doar 5 lei iarna. Prin iunie stiu sigur ca preturile se maresc. La Acvariu si Delfinariu pretul biletelor variaza foarte mult in functie de anotimp. In sezon (iulie-august) biletul la Acvariu este 20 de lei, iar la Delfinariu este 50 lei pentru adulti si 25 lei pentru copii.

18. Razvan Pascu
    14.07.2011 la 15:20

@ BarbatLaCratita: multumesc pentru detalii. inseamna ca eu am fost in extra-sezon, era inceputul lui iunie parca.

19. 17.07.2011 la 22:24

Romania nu este frumoasa, este SUPERBA! Anul asta m-am intors dupa 5 saptamani in Hong Kong si atunci cand am vazut Dunarea din avion o liniste m-a curins, o energie aparte are acest loc minunat si oamenii din el sunt plini de frumusete interioara, chiar daca pe alocuri nu par….

20. 21.07.2011 la 21:03

Razvan , iti multumesc personal pentru articolele postate in colectia „Romania e frumoasa ” . In mod special , desigur ca mi-a atras atentia cel despre Constanta , locul meu de nastere si casa vietii mele , daca pot spune asa ..
    ANAT are in derulare o campanie nationala , „Vacanta in tara mea „, in care lansam ofertele speciale destinate romanilor pe care ii indemnam sa calatoreasca in vacanta in Romania – Inscrieri Timpurii , Zile gratuite de Vacanta , Supliment la masa , Litoralul pentru toti , O saptamana la munte, Hai la bai etc . Ne-ar face placere sa ne alaturam drumetiilor tale prin Romania , si voi discuta cu toate Asociatiile regionale de promovare pentru un demers comun in acest sens – ma refer la Asociatiile Litoral-Delta Dunarii , Prahova , Brasov , Sibiu , Sighisoara , Gorj , Maramures , Bucovina etc ; Asteptam feed back de la tine si , intre timp , Drum bun prin Romania !

21. Razvan Pascu
    21.07.2011 la 23:01

@ Corina: ce surpriza placuta, ce mandru sunt ca mi-ai gasit blogul si ca il citesti. ANAT are tot sprijinul meu pentru orice fel de program de promovare a Romaniei. Iti scriu in privat.

22. gorea
    03.02.2012 la 19:37

Multumim pentru articole.

23. daria
    31.01.2014 la 16:47

daca si constanta e un oras frumos, imi fac bagajele si ma mut in congo. cam ce e frumos la un oras comunist?

24. Andrii-Popa
    16.02.2015 la 17:08

Constanta e (parerea mea) un oras destul de urat din punct de vedere arhitectural, ca multe altele si, economic vorbind, cu putine deschideri si nu prea vizitat de occidentali cu dorinta de investitii. De ce oare – dati o tura institutiei comuniste din centru (km zero), ca tot veni vorba. Si, daca intuiesc cumva ce intentioneaza Daria sa spuna prin „urat”, raspunsul meu (din punctul meu de vedere) e ca oamenii nu sunt cu nimic mai „urati” decat cei din alte orase, inclusiv Bucuresti, mai putin metaforic spus calitatea constantenilor nu mi se pare mai joasa decat cea a bucurestenilor si a oamenilor din orice oras al tarii. Parca m-as indoi chiar legat de Sibiu si Brasov, desi imi pastrez inca, legat de aceste doua orase, rezerva. Nu le cunosc chiar atat de bine. Iar vorbele de mai sus apartin unui constantean neget-beget, „in mod oficial”, migrat din Muntenia pe la patru ani cu parintii sai. Am locuit in Constanta 21 de ani si cunosc si partea faina si cea nasoala a orasului si tare ma indoiesc ca experienta mea in orice alt oras din Romania ar fi diferit chiar si cu 10% fata de reperul orasului meu. Acum stau in Bucuresti si nu ma pot opri sa compar oamenii in continuare. Cel mai important e ca, oirunde ai fi, exista o minoritate de oameni de bun simt cu care poti comunica bine. Daca era chiar o majoritate, am fi locuit poate in Graz sau Viena.