Tarom a anuntat recent pierderi pentru anul 2009 de 21 de milioane de euro, in conditiile in care veniturile sale pe intreg anul trecut au fost cu aproape 100 de milioane de euro sub estimari. Estimari facute de echipa noului director general al Tarom, in varsta de doar 29 de ani. Insa tinand cont ca Ruxandra Brutaru (directorul general Tarom) a lucrat anterior preluarii actualei functii si pe pozitia de director de marketing al Blue Air, o companie privata care creste an de an, imi este destul de dificil sa o suspectez de incompetenta. Cred ca mai degraba este inconjurata de oameni incompetenti.
Pana in 2007, atat cifra de afaceri cat si profitul companiei au crescut pana la maximul de 257 milioane de euro (cifra de afaceri) si 21,8 milioane de euro (profit), insa odata cu intrarea puternica a operatorilor low-cost, Tarom a pierdut – din 2008 a intrat pe pierderi.
Cele mai mari costuri insa, sunt generate de decizii de business luate complet aiurea, de achizitionare a unor aeronave atunci cand nu era necesar, de deschiderea sau pastrarea unor rute care nu sunt profitabile (ci doar pentru imagine), dar si din cauza serviciilor din ce in ce mai proaste oferite clientilor. Personal am fost martorul serviciilor proaste oferite de unii angajati Tarom si am scris de cate ori am avut ocazia, inclusiv pe acest blog, despre cele intamplate (cititi aici si aici).
Si desi nu m-au angajat (inca) pe post de consultant de management si marketing, le ofer celor de la Tarom cateva sfaturi de bun simt si decizii pe care eu le-as lua daca as fi factor de decizie in companie. Ii astept cu facturierul si chitantierul pentru alte ore de consultanta (pentru ca au nevoie):
- Sunt convins ca cele mai mari costuri sunt cauzate de faptul ca flota de aeronave este foarte divizata si sunt multe aeronave de multe tipuri, care necesita fiecare dintre ele oameni specializati, intretinere separata, etc. Cu cat incercam sa uniformizam intreaga flota, costurile scad drastic. Una este sa ai la revizie 26 de aeronave Boeing si alta este sa ai ca acum: 3 x 737-800, 4 x 737-700, 4 x 737-300, 4 x A318, 7 x ATR 42, 2 x ATR 72, 2 x A310.
- Desfiintarea unor destinatii, chiar daca sunt destinatii traditionale. Exista anumite destinatii, mai ales catre tarile arabe, care sunt operate de Tarom din inertie, doar pentru simplul motiv ca la un moment dat Ceausescu avea anumite preferinte si deschidea anumite drumuri catre tarile comuniste sau cu regim dictatorial. Destinatiile acelea presupun costuri foarte mari – de exemplu presupune cel putin un birou si angajati prezenti mereu (asa cum era si in Cairo, gol).
- Renuntarea la cursele care sunt operate o data pe saptamana. Cum Dumnezeu isi imagineaza cineva ca poate face profit dintr-o cursa care circula o singura data pe saptamana???? Ce facem in acest caz cu costurile fixe????
- Implicarea mai mult pe online (vanzare de bilete dar si promovare). Pe online Tarom aproape ca nu exista. Singurul lucru mai deosebit pe care l-au facut anul acesta este ca si-au facut un cont de Twitter. 🙂
- Preturi competitive!!! Spre sfarsitul anului trecut Tarom a lansat o promotie ok, cu preturi bune in fiecare saptamana catre 2 destinatii. Au trecut cele 6 saptamani si asta a fost… Malev insa are preturi bune tot timpul, pe multe destinatii.
- Inchiderea unor agentii de vanzare proprie, carora nu le vad rostul. Cate agentii proprii Blue-Air, Air France, Wizzair sau Germanwings ati vazut? Consuma multi bani, presupun investitii mari, iar pe langa toate acestea, cele ale Tarom aduc chiar si dezavantaje. Personal nu voi mai calca vreodata in agentia Tarom de pe Splaiul Unirii. Daca vreti sa vedeti aroganta adevarata si prosteasca, mergeti si va convingeti – stati de vorba cu distinsele doamne de acolo.
- Oferirea de servicii CARGO mai bine puse la punct si mai putin birocratice.
- Inchirierea de chartere la preturi mai bune.
- Incheierea de parteneriate solide cu agentii de turism, oferirea de comisioane mai mari agentiilor care vand mai mult. Externalizand serviciile de vanzare, concomitent cu oferirea de comisioane si preturi mai bune, scad costurile si totul e mai eficient.
Sunt destule? Mi se par de bun simt si usor de realizat astfel incat anul viitor Tarom sa nu mai piarda din banii contribuabililor 21 de milioane de euro.
Razvan Pascu
Ar trebuie ca Taromul sa ia aminte, ca au nevoie de sfaturi. Si eu am experiente destul de neplacute cu ei
Cred ca cel mai inteligent punct este cel cu uniformizarea flotei si reducerea costurilor de intretinere. Din pacate nimeni nu se restructureaza de „placere”. Probabil ca trebuie sa ii zguduie ceva ca sa faca lucrul asta, iar daca pierderile de milioane de euro nu ii zguduie, atunci ce?!
esti amuzant de puerila :)))) sunt banii statului, nu sunt banii lor, de ce sa ii zguduie???? :))))
Iti dau si facturierul meu semnat si stampilat. Suma pune-o tu…
Tarom-ul este un exemplu vizibil, dar exista mult prea multe alte exemple de aceeasi factura in toata Romania. Diferenta este ca aici se pierd banii nostrii, in alte parti se pierd banii „patronilor”. De aici pleaca si viteza cu care se decid restructurarile, masurile de reduceri de costuri si in final modificarea strategiei afacerii.
Atat timp cat TAROM-ul va avea surse de finantare pentru cheltuielile actuale, nu va face schimbari fundamentale si nici nu se va reorganiza.
Asa ca imi tin facturierul acasa si cred ca si tu poti sa-l pui pe al tau inapoi in geanta…
cum sa renunte ei la spatiile alea care le aduc spagi pe banda rulanta. la suceava e in centrul orasului, la iasi la fel….ce stiti voi…
are cinva vreo pila undeva sus ca as vrea sa ma angajez la stat, la stat degeaba, dar pe banii vostrii >:)
În ceea ce priveşte personanlul pot să spun că am păţit-o pe pielea mea. Am făcut rezervări online, am achitat cash după şi mi s-a confirmat că biletele sunt valabile.
La check-in am constatat cu stupoare că biletele au fost anulate. Cerând explicaţii, mi s-a spus că cineva a intrat în rezervarea respectivă şi a uitat să salveze în sistem. Deci eroare de agent.
Norocul meu a fost că erau locuri libere şi, cum aveam dovada plăţii, am reuşit să mă îmbarc. Din păcate, pentru întoarcere nu mi s-au garantat locurile/valabilitatea biletelor. A trebuit să contactez agenţia emiţătoare ca să rezolv problema.
Nu stiam ca atat de multe belele are Tarom pt ca nu am mers niciodata cu ei. Agentiile din care mi-am luat pana acum bilete nu mi-au dat vreo oferta niciodata pe Tarom, ci doar alte companii, in special Czech Airlines. Acum fac legatura, poate de aceea mereu insistau pe aceasta companie, poate le ofera comisioane mai mari.
si la Tg. Mures e chiar in punctu 0 al orasului. Nimeni nu intra. Nimeni nu iese. O patrula de bisnitari face rondul vara. Atat.
Cu scuzele de rigoare, Tarom-ul este de kko.Am patit-o personal in urma cu 10 ani si de atunci nu am mai zburat cu ei, preferand zborurile low coast.
eu nu cunosc foarte bine realitatea din romania pt ca locuiesc mai mult in franta, insa despre tarom am cativa prieteni care mereu cand vin la mine evita sa vina cu tarom. eu personal nu am avut probleme cu ei pentru ca nu cred ca am mers cu ei mai mult de 2 ori. sunt o companie mare si ar trebui sa aiba ambitia sa fie cei mai buni
Am zburat si cu Tarom, dar si cu Wizzair, n-am simtit ca am facut o alegere gresita cu Wizzair.
Tarom-ul s-ar descurca mai bine privatizat, altfel nimeni nu are nici un interes sa schimbe ceva.
Eu am mers de 4 ori cu Tarom, bilete cumparate online, preturi ok (adica nici companiile low-cost nu aveau tarife mai bune) n-am avut nici cea mai mica problema.
Nu contest ce spune Razvan, doar vroiam sa auziti si de un client multumit. 🙂
(author)
Adevarul este ca fiind banii statului, e greu sa ii zguduie pierderea acestora.
(author)
Sursa de finantare Tarom=banii nostri
(author)
Multumim pentru ponturi. Iata….
(author)
🙂
(author)
Eu am facut rezervare online si cand am mers sa platesc mi-au spus ca rezervarea nu este valabila si s-a anulat. Erau niste bilete la oferta.
(author)
Ei sunt recunoscuti ca avand piloti buni, ceea ce este foarte important pentru o companie aviatica.
(author)
Tocmai asta e si problema mea: e o companie mare, e compania noastra nationala si mi-e ciuda ca oamenii care lucreaza acolo nu sunt ambitiosi.
(author)
Cu siguranta multi dintre noi au si lucruri bune de spus, dar cu totii ne dorim mai mult si de aceea ies in evidenta lucrurile nasoale.
Poate era bine să ceri confirmarea telefonică a rezervării.
Foarte interesante comentariile voastre. Intotdeauna exista oameni nemultumiti si nemultumiti, depinde de pretentii. Orice companie , mai ales cele de stat, care multe au cam ramas in urma cu realitatea si tehnologia… din pricina birocratiei, numirilor in sefii pe baze politice, etc. se lupta cu supravietuirea, cu adaptarea la situatiile actuale, reale.
Voi de fapt ce contestati? Compania in sine, conducerea sau angajatii?… Eu cred ca mai degraba ar trebui sa vedeti realitatea din jur, tot ce tine de stat e cava „in urma”, numiri politice, interese, nepotismmmmmmm cat cuprinde, … sau in doua litere: kk.
Din punctul meu de vedere as vrea sa scoata TAROM , ca si alte companii de stat la vanzare, sa fie performante, si sa renuntam odata la nationalismul ieftin care e pus pe sentimentalismul nostru si pe interesele politice, sau ale altora. Exemplu: Romtelecomul, care misca sa se adapteze la concurenta privata.
m-am plictisit de scris… si nu am intrat in amanunte…..
(author)
Eu personal contest lipsa de ambitie a angajatilor care cred ca fiind companie de stat e normal sa nu incerci mai mult si sa te bazezi ca statul iti va acoperi pierderile. Daca existau pierderi la privat, erai dat afara…