excursii-razvan-pascu

Despre Tarom nu am mai scris de multisor, nici de bine si nici de rau. Ce a fost intre mine si ei chiar nu mai conteaza acum, bine ar fi insa ca din toate greselile sa invete ceva si sa le indrepte pe parcurs. Intamplarile prin care am trecut cu ei sunt mult mai multe decat cele povestite pe blog in articolele trecute (sistem de rezervari care da multe erori, personal la ghiseu prost pregatit, lipsa de comunicare interna, webdesigneri cu pregatire slaba si imaginatie putina, etc.), insa, pentru ca am vrut de la inceput sa targetez blogul strict pe business si travel (si nu tot ce imi trece mie prin cap sau ceea ce ma nemultumeste), nu am scris in detaliu totul.

Astazi vreau sa vorbesc putin despre un alt subiect si anume inteligenta vs. nepasare sau profesionalism vs. ”miserupism”. De curand, un amic foarte bun (impreuna cu care vom pleca peste 2 saptamani in Egipt) mi-a aratat o oferta speciala a Malev (linia aeriana nationala a Ungariei) pentru bilete de avion cu plecare din Bucuresti catre Amman (Iordania) cu 570 RON dus-intors cu toate taxele (aproximativ 135 euro) in 2010, sau last minute catre aceeasi destinatie cu 100 euro. Deasemenea, operatorul maghiar ofera si curse din Bucuresti catre Londra, Madrid, Paris sau Roma, Venetia si Milano de la 39 euro pe segment cu toate taxele (detalii aici).

Cat despre oferta Tirgu Mures-Budapesta cu 22 euro pe segment cu toate taxele, aceasta pare a se apropia foarte mult de catre oferta operatorului low-cost Wizzair, care zboara pe acelasi segment. Iar oferta pe care am gasit-o in 14 octombrie, Bucuresti-Moscova cu 178 euro, cred ca inchide gura tuturor…

Si acum haideti sa vedem ce ne ofera Tarom, linia aeriana nationala a Romaniei. De acum vreo 6 luni cand a iesit pe piata cu o oferta adevarata (mai multe destinatii deosebite la 50 euro/segment + taxe), Tarom tace sau, cel mult, ne prezinta cardurile co-branded cu Bancpost. De parca asta ar trebui sa faca o companie de transport aerian…

In timp ce presa publica articole despre pierderile de 11 milioane de euro pentru prima jumatate a anului 2009 ale Tarom, responsabilii companiei par a fi de neclintit in deciziile (proaste, dupa parerea mea) de a mentine preturi ridicate, in timp ce toti operatorii de linie micsoreaza preturile. Acestia dau vina pe criza economica si pe scaderea investitiilor straine in Romania, care au redus traficul aerian. Este drept ca anul acesta, acestea doua pot fi cauzele, dar atata timp cat preferi sa pastrezi niste preturi foarte mari si sa zbori cu un grad de ocupare de 51%, parerea mea este ca vei zbura direct catre faliment. In plus, deciziile proaste luate de-a lungul timpului, de a cumpara mai multe tipuri de aeronave, acum isi spun cuvantul, fiind mult mai scump sa ai grija de atatea tipuri de aparate de zbor decat de un singur tip.

In timp ce Malev este una dintre companiile cu cele mai tinere flote de avioane din Europa, Tarom se chinuie cu aeronave care sunt si vechi dar care si consuma mult mai mult decat cele noi. Singurul atu al Tarom ar fi calitatea pilotilor, dar si aici putem discuta… (cand am fost in Maramures, in Mocanita am cunoscut o familie care lucreaza la Tarom si imi povesteau cum pleaca multi dintre oamenii buni de la Tarom catre Blue Air pentru salarii mai bune).

Imi doresc ca Tarom, compania nationala, sa reuseasca sa iasa din conul de umbra in care a intrat singura. Dar cred ca pentru asta trebuie ca unii oameni, in special cei de la comunicare din Tarom, sa invete sa renunte la orgolii si sa accepte sfaturi si opinii (chiar si de pe forumuri) de la toti ceilalti. Si sincer, sa puna osul la treaba si sa nu se mai bazeze pe rectificari bugetare in favoarea lor.

Insa, pana cand performanta va incepe sa conteze mai mult decat culoarea politica, cred ca va mai trece multa vreme…

Razvan Pascu

0 comentarii

  1. rizica
    16.10.2009 la 09:44

    Si eu am vrut sa achizitionez un bilet dus-intors Bucuresti-Cluj cu Compania Tarom si trebuia sa scot din buzunar 214 Euro!!!!Am gasit insa la Blue Air aceeasi ruta la 75 Euro.In aceste conditii, le urez:”Faliment Placut”

  2. Alina Trebcea
    16.10.2009 la 09:55

    eu nu am nimic de zis despre Tarom , dar nu am zburat cu ei pt ca intr-adevar au preturi mari

  3. Mihai
    16.10.2009 la 11:02

    se vede clar cum altii stiu sa faca afaceri si isi dau interesul iar noi ne batem cu pumnul in piept dar pe degeaba…stiu si eu ca tarom are preturi mari

  4. larisa
    16.10.2009 la 11:45

    am impresia ca ai vorbit despre un lucru stiut pana acum,si anume : unele companii incearca sa vanda servicii de proasta calitate la un pret mare.Prefera sa acumuleze profituri cat mai mari fara sa mai faca investitii.Si daca le fac,ei bine , nici acelea nu sunt cu cap.Pe perioada de criza in loc sa stranga cureaua ,si sa coboare preturile ,prefera sa spere la un castig cat mai mare. cuvantul ”miserupism” 🙂 descrie cel mai bine situatia

  5. 16.10.2009 la 13:49

    Situatia cu pilotii Tarom plecati la Blue Air am auzit-o si eu. Vad ca acum se concentreaza pe stewardese :))

  6. Alexandru
    16.10.2009 la 15:51

    Singura explicatie pe care le-o gasesc este faptul ca au costuri foarte mari si nu si le pot managerui cum trebuie. Asta este evident lipsa de interes. Nu vad campanii de promovare a ofertelor, nu vad un PR coerent…ce sa mai spun. Cum spunea si Razvan, atata timp cat stiu ca pierderile le vor fi finantate de la buget nu isi vor da interesul sa aiba profit.

  7. Corina
    16.10.2009 la 18:08

    cand citesc articolele profund documentate ale tale pe blog ma gandesc mereu ca inca exista oameni foarte inteligenti in tara asta care ne pot ridica. pacat ca nu vrei sa intri in politica pt ca am citit de mai multe ori ca nu te intereseaza.
    in ceea ce priveste articolul de astazi, e pacat ca alti romani nu se gandesc decat la binele lor si stau si ma intreb oare cata nesimtire sa ai in tine sa iei sute de milioane salariu pe luna si sa nu faci nimic. eu as munci din greu pentru un salariu atat de mare precum au directorii Tarom

  8. Razvan Pascu
    (author)
    16.10.2009 la 22:19

    Fereasca Dumnezeu….

  9. Razvan Pascu
    (author)
    16.10.2009 la 22:20

    :))))

  10. Razvan Pascu
    (author)
    16.10.2009 la 22:22

    Pe mine ma oftica foarte tare cand oamenii nu au ambitie sa demonstreze ca pot….

  11. Razvan Pascu
    (author)
    16.10.2009 la 22:22

    Mersi pt aprecieri…

  12. Adrian
    17.10.2009 la 00:53

    Interesanta mi se pare asocierea intre Bancpost (care pe primele 6 luni a avut pierderi de 117 milioane EUR) si Tarom care a avut pierderi de 11 milioane. Oare de aici sa li se traga?

  13. 21.10.2009 la 21:40

    De-ar sta prost doar la capitolul marketing si tot ar fi bine. Despre oferte speciale (si in speta despre cea de 50 EUR plus taxe) nu spun nimic de rau, pentru ca m-am bucurat de asa ceva spre Orientul Mijlociu, unde nu prea prindeai acum un an 150 EUR inclusiv taxe pentru un dus – intors pe Aman altfel decat terestru plus, eventual, un low cost pe intern in Turcia.

    Problema lor cea mai mare este de abordare. Abordarea a orice, de la site-ul defectuos (putin spus) si pana la doamna de la ghiseu sau – in ultima vreme (de cateva luni) – mancarea (mai precis snacks-urile) servite pe rute europene. Sa nu mai vorbesc de situatia cand ai o problema de rezolvat cu ei si esti trimis de colo-colo pentru ca nimeni nu isi asuma nimic, preferand sa-l ia pe „nu stiu” in brate.

    Ultima mea experienta, de astazi dimineata: vad pe site un loc la 157 EUR si urmatorul mai scump (unul era ultimul in promo, unul nu, de unde si diferenta) pe Beirut si vreau sa fac doua bilete pentru tatal meu, dar, desi stiu ca e mai ieftin pe site, sun si la agentia lor, parca ma rodea sa vad de ce mai sunt in stare – deh, boala profesionala. Spun datele, spun doua persoane, mi se arunca automat pretul mai mare pentru ambele. Ii spun doamnei sa caute doar cate un loc, pentru ca e posibil sa fie unul mai ieftin si unul mai scump, iar daca baga 2, sistemul de rezervari ii arunca automat pe amandoi in clasa mai scumpa. Fara sa o faca (sau, mai rau, facand acest lucru si ignorand rezultatele doar ca „sa-mi arate ea mie”), imi spune ca-mi convine sau nu, asta e pretul. Imi scapa un „mi se pare scump” (mai precis o parere personala, bazata pe o comparatie rapida cu un Turkish via Istanbul), la care mi se raspunde cu un sictirit „da’ ce vi se pare asa scump?”. Automat pentru situatii ca aceasta, ii multumesc si imi iau la revedere, inchizand telefonul. Fac biletele pe site, unul cate unul, primul a iesit mai ieftin si al doilea mai scump.

    M-am intrebat de multe ori de ce refuza Taromul sa incerce discuta un code share cu Emirates pe zborul de Dubai sau cel de Istanbul, ca sa nu mai mearga jumatate gol mai ales pe ultima ruta, date fiind destinatiile EK. Dar de fiecare data imi aduceam aminte de situatia in care conduceam un partener la zborul de Beirut acum cativa ani. Ajungem in Otopeni, nu vedem zborul afisat pe ecran si mergem la biroul Tarom, unde suntem luati la rost cu o impertinenta rara: „Da’ ce, nu va uitati la stiri, sunt probleme la Beirut (nu fusese nicicum ceva deosebit pentru Beirut, dar trecem peste), zboru’ e anulat de o saptamana!”. Incerc sa le explic ca in rezervare exista un numar de telefon si ca nimeni de la Tarom nu a sunat sa anunte acest lucru sau sa ofere o solutie, in timp ce pasagera, deja agasata de abordare, pune biletul pe masa. Situatia s-a rezolvat (pe zborul de Aman si apoi cu un Royal Jordanian) numai cand functionarul a vazut ca era in B, clasa de afaceri. A doua zi am primit un telefon de la Amy: „Everything is OK. But I shall never fly Tarom again. The flight from Amman to Beirut made all the difference.” Intr-adevar.

    La capitolul servicii, nici Malevul nu e usa de biserica: veneam din Germania, stiau ca zborul de la Frankfurt va avea intarziere si special nu ne-au facut check-in-ul la bagaje pana la Bucuresti, fara sa ne spuna de ce. La Budapesta au dat vina pe noi ca am pierdut legatura, desi aceasta se datora faptului ca a trebuit sa iesim sa luam bagajele si sa le facem check-in-ul spre Bucuresti, situatia nerezolvandu-se firesc (adica locuri pe zborul de mai tarziu gratis pentru noi) decat cu scandal. Insa – certa treaba – cei de la Malev stiu marketing. Si sunt dispusi sa invete, ceea ce in Romania nimeni nu vrea, noi toti pretinzandu-ne dumnezei cu un orgoliu fara margini. Dar intram in alte aspecte / boli traditionale.

  14. Razvan Pascu
    (author)
    21.10.2009 la 22:02

    🙂 Heyyy. Bine ai revenit!

    Doar tu puteai lasa un comentariu atat de complex. Am inteles ca Tarom-ul va intra in aceeasi alianta cu Air France si KLM, SkyTeam parca. Poate asa vor avea rute mai multe si legaturi mai bune…

  15. 21.10.2009 la 22:25

    N-as zice. Ce fac ei in acest context? Baga zbor pe Amsterdam… Adica „bine am venit in alianta, hai sa ne luam la tranta cu KLM”. Asta are un singur nume: prostie. Si sa nu mai vorbim de modul in care intra in alianta, dupa taraganari de ani de zile. Ma mir ca nu baga inapoi zborul de New York, macar sa se bata si cu Delta.

    Oricum, intra in Sky Team, merci Air France. Cu ce intra? Cu aceleasi rute europene ca si ceilalti? Cu un hub inghesuit si prost proiectat, care deja se apropie de traficul maxim in anumite ore (mergeti la Sofia sa vedeti un aeroport nou si functional, unde nu se imping carucioarele pe usile pe unde ies oamenii, dintre care una e oricum blocata sine die de biroul vamii)? Cu o rigiditate extrema a serviciilor? Desigur, sunt o companie mica raportat la Aeroflot sau KLM. Insa tocmai de aceea trebuie sa munceasca de doua ori mai mult ca sa reuseasca sa vanda. Pe Istanbul, pe aceleasi date, Turkish-ul e plin, Tarom-ul are locuri in Y. Pe rute europene a devenit eficient sa zbori cu Lufthansa, cateodata la jumatate din pretul din Y al Tarom. Si nu vorbesc de low costuri (nici nu sunt adeptul lor, insa aceasta este o parere personala).

    A propos, a incercat cineva vreodata sa trimita un colet pe cargo-ul lor? Este o experienta demna de ‘1984’ pe care o recomand celor carora le place teatrul interactiv. Daca mai exista undeva comunism in eprubeta, exista acolo, in acea cladire. Impreuna cu toate formularele, masinile de scris (!) si birocratia sa. A durat doua ore, am strans vreo 5 formulare, am platit vreo doua taxe si am vorbit cu vreo 10 oameni. Pentru un colet ce trebuia sa ajunga la Paris. Dar trebuia s-o vad si pe-asta inainte de a putea sa ma pronunt.

  16. Razvan Pascu
    (author)
    21.10.2009 la 22:31

    Astazi esti pornit rau…. 🙂

    Sincer, ce ma doare pe mine cel mai mult este in primul rand cum isi trateaza clientii. Firmele se straduiesc din greu sa isi pastreze macar clientii pe care ii au acum, nu mai spunem sa aduca pasageri noi. Daca prostie e usor e inteles ca asta este, nu ai ce-i face, si iti pui tarife super high, atunci nesimtirea chiar nu este de inteles (asa cum s-au purtat cu mine, aud ca s-au purtat si cu tine, si poate si cu altii).

    Apropo de Delta, oricum ei au scos zborul spre New York, poate il ia Taromul.

  17. 21.10.2009 la 22:48

    New Yorkul este un zbor sezonier, Delta zboara vara si e posibil sa il reintroduca la anul. Vara exista o cerere constanta, iar Delta a avut niste probleme in ultimii ani, deci mizeaza pe eficienta maxima, au target de 80%+ pe acest zbor. Concurenta pe ruta de JFK este din ce in ce mai mare, iar companiile mari din Europa au code share cu cele americane pe toata SUA. New York-ul nu este o ruta pe care sa o poti mentine usor. Iar Tarom-ul nu e capabil sa mentina / eficientizeze altele unde are concurenta e mai slaba. Dar ce sa mai zic despre o companie de unde, avand contractat un 737 in regim charter de la Satu Mare la Bucuresti, nu aveam persoana de contact (de fapt o aveam, dar nu era la birou, nu ma putea ajuta cu nimic) sau numar de telefon, pe motiv ca… zborul era in weekend si biroul chartere nu lucra. Cand am lucrat cu CarpatAir, ma sunau ei pe mine. Asta spune tot.

  18. Razvan Pascu
    (author)
    21.10.2009 la 22:52

    Exact ce spuneam in articol: sper sa tina cont si de astfel de pareri avizate de pe forumuri sau bloguri.

    Vezi ca ti-am dat un mail mai devreme.

    Te salut, ma duc la culcare ca sunt rupt. 🙂

  19. 28.10.2009 la 02:21

    Ti-am vazut postul saptaman trecuta, dar nu am vrut sa-l comentez. Azi insa printr-o imprejurare mai putin obisnuita am vazut ca stafful Tarom doarme la Cluj la un hotel de 5 stele, unde camera single costa in mod standard 150 euro. Poate ca au ceva reducere, dar totusi daca te gandesti ca e vorba de vreo 5-6 persoane, e o suma considerabila. Si cand si-a facut stafful aparitia personalul hotelului s-a mobilizat instant ducand diverse tavi cu „surprize” spre restaurant. Celelalte companii aeriene, daca nu ma insel, se multumesc cu ceva mult mai rezonabil pentru angajatii lor, acesta insemnand hotel de 2-3 stele sau chiar apartamente inchiriate. E chair neaparat necesar hotel de 5 stele??? Le strica la ten daca stau la 3 stele? Sau daca ar sta in asemenea conditii ar fi si mai neprietenoase stewardesele … in caz ca exista ceva mai inferior decat modul in care esti servit pe Tarom?
    In ceea ce priveste Malev, foarte bine. De ceva vreme se intrec in tot felul de oferte, practic din 2 in 2 saptamani au ceva nou. Si eu au pierderi, din cate stiu eu – rusii au supt la greu din resurse – si acum, decat sa zboare cu avionul pe 2/3 gol mai bine vin cu oferte si zboara cu avionul plin. Ceea ce, pe mine, calatorul, nu poate decat sa ma bucure. Eu cel putin nu am avut niciodata probleme cu ei … dar la Tarom am avut probleme de overbooking.
    Plus ca au nenumarate code share-uri, ceea ce iarasi e Ok, si poti sa faci booking de pe site la ele.
    Am completat formularul de Smart Miles de la Tarom acum 5 ani, nici pana acum nu mi-a sosit cardul. Am fost si la agentie, am mai completat ceva, dar tot nimic. Insa de la Malev, Lufthansa sau Iberia mi-a venit cardul in max. 2 saptamani.
    Daca te uiti acuma pe site este o oferta Cluj – Viena si retur cu 250 de euro. De rasul curcilor. Asta mi se pare pretul normal pentru aceasta ruta, nu oferta. Lufthansa avea Cluj – München si retur cu 99 de euro si ei vin cu o asemenea porcarie.
    Se vede clar ca nu le pasa. Este si ramane o companie de stat inflexibila. Numai privatizarea ar putea rezova problema … sau un manager caruia sa-i pese … ceea ce la noi nu se intampla prea curand.

  20. Razvan Pascu
    (author)
    28.10.2009 la 21:42

    Nu ma asteptam sa stea la hoteluri de 5 stele….asta e….ce sa mai zic?!….

    P.S. Foarte frumoase fotografiile de pe blogul tau!

  21. 31.10.2009 la 03:01

    Nici eu nu ma asteptam … pot sa zic ca mi-a picat fata cand i-am vazut. Asta e.

    Mersi – imi place sa calatoresc, dar si fotografie wildlife … le combin cand se poate, cand nu – ma duc doar sa vizitez sau sa fac un city break

  22. […] si am scris de cate ori am avut ocazia, inclusiv pe acest blog, despre cele intamplate (cititi aici si […]

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]