excursii-razvan-pascu

Zboruri anulate sau amanate, bagaje intarziate, aeroporturi supraincarcate si haos general in unele aeroporturi. In fiecare zi auzim despre multe anulari sau amanari de zboruri, iar haosul este departe de a se incheia. Cred ca mai dureaza minim pana la toamna. 

Conform statisticilor oficiale, fata de aceeasi perioada din 2019, anul acesta ne confruntam cu 162% mai multe zboruri anulate la nivel european. Totodata, 25% din zboruri au plecat mai tarziu fata de orele la care erau programate.

Principalele cauze

Cererea uriasa (pentru zona Caraibe, de exemplu, a fost depasit nivelul pre-pandemic), lipsa de personal la firmele de handling si nu numai, pe perioada pandemiei fiind disponibilizati sau depunandu-si demisiile inclusiv insotitori de bord sau piloti, plus micsorarile de salarii din domeniul transportului aerian, ceea ce acum duce la greve.

Doar in ultimele 2-3 saptamani am citit despre cateva greve pe aeroporturi importante din Europa: Bruxelles, Paris, Londra, Barcelona + multe altele din Spania, iar lista pare ca va continua.

Cred ca unul dintre cele mai mari motive de stres si de suparare, exceptand desigur problemele de sanatate care pot aparea in timpul unei vacante sau calatorii este, fara indoiala, intarzierea pentru cateva ore sau chiar anularea, in cele din urma, a zborului. Sau pierderea bagajului. Desigur ca nu este un capat de tara si ca vom supravietui chiar si daca ni se intampla asta, dar trebuie sa stiti ca daca treceti printr-o astfel de situatie exista posibilitatea legala sa primiti niste bani drept compensatie. Azi vreau sa va vorbesc despre cum puteti fi despagubiti daca treceti printr-o astfel de situatie, pentru ca pana la urma este vorba despre timpul vostru, despre banii vostri, despre motive de stres in plus de care nimeni nu are nevoie. 

Haideti sa vedem impreuna ce spune legea si cum puteti beneficia de clauzele acesteia in cazul in care:

treceti prin experienta unui zbor intarziat (este cazul unei intarzieri de minimum 3 ore LA SOSIREA AERONAVEI)

ati rezervat biletul de avion, insa zborul vostru este suprarezervat (overbooking, ceea ce inseamna ca s-au vandut mai multe bilete decat numarul locurilor din avion) si vi se refuza imbarcarea

ati pierdut zborul de conexiune (este lesne de inteles ca daca zborul vostru initial sufera intarzieri este foarte probabil ca zborul de conexiune, adica escala, sa fie pierduta) si ati ajuns la destinatia finala cu minim 4 ore intarziere. 

zborul vostru a fost anulat

bagajul vostru s-a pierdut definitiv (este declarat pierdut dupa 21 de zile)

Trebuie sa stiti ca aveti dreptul la despagubire pentru oricare din situatiile prezentate mai sus, in anumite conditii. Este foarte important sa va cunoasteti drepturile. 

Conform Regulamentului 261/2004 este posibil sa aveti dreptul la o despagubire pentru pierderea timpului vostru. Aceste sume variaza de la 250 € pana la 600 €, pentru fiecare pasager, la care se adauga  rambursarea suplimentara a cheltuielilor, dupa cum urmeaza:

– 250 euro pentru zboruri pe distante sub 1500 de km

– 400 euro pentru zboruri pe distante intre 1500-3500 km

– 600 euro pentru zboruri pe distante de peste 3500 km (cu intarziere de min 4 ore)

– 300 euro pentru zboruri pe distante de peste 3500 km (cu intarziere intre 3 si 4 ore)

– pana la 1200 de euro pentru un bagaj definitiv pierdut

.

La ce companii aeriene esti eligibil pentru aceste compensatii?

1. La orice compania aeriana inregistrata in UE (de exemplu Air France, KLM, Lufthansa, British Airways, Ryanair, Wizzair, Blue Air, LOT, Austrian Airlines, TAROM si altii),

2. La orice companie aeriana, indiferent daca este UE sau non-UE, dar zborul decoleaza de pe un aeroport din UE (de exemplu, zboruri Qatar Airways, FlyDubai, EL AL, Pegasus sau Turkish Airlines care pleaca din Romania, etc).

Ce obligatii are compania aeriana, ce drepturi ai tu ca pasager?

1. Daca zborul a intarziat minimum 2 ore, compania aeriana este obligata sa iti ofere asistenta, mese si racoritoare, proportional cu timpul de asteptare.

2. Daca zborul a ajuns la destinatie cu minimum 3 ore intarziere sau mai multe, daca zborul a fost anulat sau daca zborul a fost amanat pentru a doua zi ori daca s-a facut overbooking si la check-in ti s-a spus ca nu te mai poti imbarca, atunci esti eligibil pentru a primi aceasta compensatie intre 250-600 de euro, plus trebuie sa primesti din partea lor un alt zbor ca sa ajungi la destinatie. Sau iti poti cumpara tu alt zbor si sa soliciti apoi sa primesti banii inapoi pe cel mai scump dintre bilete. 

3. Daca zborul urmeaza sa decoleze a doua zi si esti nevoit sa ramai o noapte in aeroportul de escala sau la aeroportul de plecare spre casa (cand te intorci de undeva), atunci compania aeriana este obligata sa iti ofere si cazare si mese

Eu chiar am patit asta de trei ori, pe zboruri intercontinentale, odata am ramas in Bangkok pentru ca zborul Turkish Airlines a fost anulat, altadata un zbor British Airways a avut intarziere 20 de ore la plecarea din Republica Dominicana spre Londra/Bucuresti, iar a treia oara un zbor Austrian Airlines a avut intarziere 14 ore la plecarea din Viena spre Bangkok (de fiecare data companiile aeriene ne-au oferit cazare si mese gratuit in noptile respectiva). Am patit o data sa primim si refuz la imbarcare pe un zbor Swiss catre Mexic si am primit compensatia de 600 euro de persoana + un alt zbor pe Air France. 

Cand nu esti eligibil sa primesti compensatia?

Trebuie sa fiti atenti, deoarece exista situatii in care compania aeriana nu este obligata sa va plateasca despagubiri. Aceste situatii exceptionale sunt:

1. Daca ai fost informat despre anulare cu minimum 2 saptamani inainte de ora de plecarea prevazuta;

2. Daca ai fost informat despre anulare intr-un termen cuprins intre 2 saptamani si 7 zile inainte de ora de plecare prevazuta si ti se ofera o redirectionare care sa iti permita sa pleci cu cel mult 2 ore inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungi la destinatia finala in mai putin de 2 ore dupa ora de sosire prevazuta;

3. Daca ai fost informat despre anulare cu mai putin de 7 zile inainte de ora de plecare prevazuta si ti se ofera o redirectionare care iti permite sa pleci cel tarziu cu o ora inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungi la destinatia finala in mai putin de doua ore dupa ora de sosire prevazuta;

4. Daca operatorul de transport aerian poate face dovada ca anularea este cauzata de imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate, in ciuda adoptarii tuturor masurilor posibile (lovituri de stat, vulcani care erup, incendii, conditii meteo extreme). Atentie la conditiile meteo extreme: de exemplu, daca un avion al companiei la care ai tu bilet nu decoleaza de pe aeroport invocand motive legate de vreme (ninsoare, ceata, etc), dar toate celelalte avioane de pe acelasi aeroport decoleaza, chiar daca acele conditii meteo au fost asa cum le-a indicat compania aeriana, atunci ai putea fi totusi eligibil pentru aceasta compensatie si trebuie verificate mai multe aspecte de catre compania intermediara care iti depune cererea de compensare (claim). 

Explicatia pentru aceste situatii este ca unii piloti nu au suficiente ore de zbor acumulate si atunci unele aeroporturi daca au conditii de ceata sau zapada, etc. nu ii lasa sa aterizeze daca nu sunt considerati suficient de experimentati pentru asta – de aceea, in conditii de vreme neplacuta identice si avioane identice, unele companii decoleaza si altele nu, iar in acest caz esti eligibil, desi compania aeriana se va stradui din rasputeri sa te convinga ca nu esti eligibil (pentru ca nu ai nicio vina tu ca pasager ca respectiva companie nu a angajat un pilot cu mai multe ore de zbor si mai multa experienta, ca sa poata ateriza/decola si in conditii de vreme mai putin prietenoase).

Atentie: Problemele tehnice nu se califica drept “imprejurari exceptionale”, chiar si in cazul in care compania aeriana incearca sa iti explice contrariul. Daca sunt probleme cu avionul atunci e clar ca esti eligibil. 

.

Cum poti obtine despagubirea la care ai dreptul?

Puteti incerca de unul singur sa o obtineti, insa procesul este unul indelungat si destul de complicat, mai ales in aceasta perioada. Va spun asta, pentru ca am trecut prin asta. Trebuie sa stiti exact unde sa cautati explicatii si sa stiti unde sa trimiteti cereri si ce anume sa solicitati. Majoritatea companiilor aeriene vor face tot posibilul sa nu va dea acesti bani, vor tergiversa, vor invoca orice motive si veti ajunge sa credeti, cum am crezut si eu, ca nu aveti expertiza juridica pentru a va contrazice cu ei. 

De asemenea, timpul de asteptare este de pana la 4 luni (sau uneori chiar mai mult), iar in unele cazuri, compania aeriana poate sa refuze sa va dea aceasta compensatie si iti va spune direct “nu”, desi aveti dreptul legal sa o primiti. Unii incearca inclusiv sa va ofere diverse vouchere de calatorie de suma mult mai mica, dar nu sunteti obligati sa le acceptati. Puteti merge in instanta, dar aveti nevoie de un avocat, iar cheltuielile de judecata le veti suporta singur.

In aceste conditii nu foarte prietenoase pentru pasageri, au aparut in Europa companii precum FlightClaim.ro care sunt intermediari si sunt specializate pe recuperarea acestor bani. Ei preiau documentele de la pasagerii care au avut astfel de probleme, semneaza electronic cu acestia un document de reprezentare si apoi mai departe se ocupa de partea aceasta birocratica si de negocierea cu companiile aeriene care sa le ofere compensatiile pasagerilor. Au expertiza pe asta, au multi avocati, stiu ce sa faca si cum sa procedeze, stiu ce sa ceara si ce argumente legale sa aduca, iar uneori chiar si ei sunt refuzati si ajung sa dea in judecata companiile aeriene in numele clientilor. Daca vor castiga in instanta, compania aeriana va plati acele compensatii + cheltuielile de judecata si costurile avocatilor.

Pentru toate acestea, companiile intermediare nu percep in avans nicio suma de bani de la pasageri, ci doar la final, daca au reusit sa recupereze banii. 

Compania FlightClaim.ro percepe un comision de 25% din suma recuperata + 25 de euro taxa de serviciu

Foarte-foarte important!

Cateva informatii importante pe care ar trebui sa le stiti

A. Zborul tau a fost anulat, intarziat sau overbooked? Solicita compensatie aici.

B. Bagajul tau a intarziat, a fost pierdut sau distrus? Solicita compensatie aici.

C. Obtine rambursarea taxelor de aeroport. Solicita compensatie aici.

1. Solicitarile se pot face pentru zboruri operate pana in urma cu 3 ani, deci nu trebuie neaparat sa fie zboruri recente.

2. Fac obiectul EC 261/2004 si cursele Charter, astfel ca romanii care isi petrec concediile in Turcia, Grecia sau alte destinatii „traditionale ” de vara si au intarzieri pe curse charter sunt eligibili sa primeasca aceasta compensatie, chiar daca nu au folosit o cursa de linie.

3. Sunteti eligibili pentru compensatii si in cazurile in care la companiile aeriene exista greve ale angajatilor si din acea cauza vi se amana sau anuleaza zborul: ex. greva Lufthansa, KLM etc.

Cum contactez FlightClaim?

Daca ati trecut printr-o astfel de situatie cu anulare sau intarziere de zbor sau pierdere de bagaj si stiti ca sunteti eligibili sa primiti acesti bani de la compania aeriana, cererile la FlightClaim.ro se pot depune online direct aici, prin email la [email protected] , prin mesaje pe pagina de Facebook, sau prin Whatsapp la numarul 0746 937 941.

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]