excursii-razvan-pascu

Pasiunea mea pentru calatorii vine la pachet cu cea pentru bucatariile locale, pentru restaurante si mancaruri traditionale, astfel ca adesea ma aflu “intre ciocan si nicovala”, intre dorinta de a gusta tot ce imi face cu ochiul pe unde merg si cantarul care nu prea pare sa coopereze indeajuns. 

Fiind plecat din Romania o buna parte din an, incerc pe cat de mult posibil sa imi pastrez greutatea ideala, sa dorm indeajuns (desi uneori pare imposibil) si sa mentin o dieta echilibrata, fara prea multe excese. De la un fus orar la altul, de la Nord la Sud pe harta lumii si dintr-un aeroport in altul, nu este mereu usor sa mentii o dieta echilibrata, ori sa dormi suficient, iar asta se resimte inclusiv la nivel de metabolism, care devine tot mai lenes. Iar ca mine sunt convins ca mai sunt multe alte persoane. 

De foarte multe ori, turistii mei ma intreaba cum isi pot mentine regimul alimentar atunci cand pleaca in vacanta, ce tip de mancaruri vom gasi la destinatie si cum ii va afecta schimbul de fus orar, drumul lung cu avionul si cum pot adapta alimentatia copiilor in locurile in care mergem.

Partea buna este ca in calatoriile noastre caut sa aleg cele mai bune optiuni de cazare la 4 si 5 stele, uneori cu all-inclusive, fapt ce ofera o varietate larga de mancare fresh, proaspata si gustoasa. Insa, pentru ca nu sunt expert in acest domeniu si pentru ca nu sunt cel mai in masura sa dau sfaturi, l-am invitat la o discutie despre alimentatie, diete si vacante pe domnul doctor Amedeo Grigorean, medic generalist si nutritionist in cadrul Medicover Romania. Voi incerca sa redau mai jos principalele idei pe care le-am retinut. Intregul interviu il puteti urmari mai jos. 

.

1. Am slabit 13 kilograme intr-o luna si jumatate. E normal sau e prea mult? 

I-am povestit domnului doctor cum, acum cativa ani, am tinut o dieta nu foarte dificila, fara pastile de slabit sau alte metode de genul. Tot ce am facut a fost sa renunt complet la zahar, la grasimi, la fainoase si la carnea de porc. Mancam la ore fixe, iar meniul meu includea mai multe legume, carne de pui si alte alimente usoare, program alimentar in urma caruia am slabit aproximativ 13 kilograme in 6 saptamani. Pe larg despre aceasta dieta am scris aici

Bineinteles, au aparut si cativa oameni in jurul meu care mi-au spus ca as fi slabit prea repede, intr-un ritm foarte alert fata de cum ar fi fost normal. Asadar, l-am intrebat pe domnul doctor care este parerea lui despre dieta mea, iar concluziile au fost urmatoarele:

·   In mod standard, in lumea nutritionala, o scadere sanatoasa inseamna 1kg/saptamana. De cele mai multe ori, insa, in primul ciclu de slabire avem performante mai mari, astfel ca la inceput ne este mai usor si putem slabi chiar si 8/9 kg in primele 4 saptamani;

·   Slabitul se face prin dieta, forma fizica dorita se obtine prin sport. Astfel, degeaba facem sport pentru a slabi, daca nu tinem o dieta adecvata si degeaba tinem o dieta pentru a arata bine, daca nu facem sport;

·   Inainte de a incepe orice plan alimentar, se face o evaluare nutritionala, medicala si, la fel de important, se tine cont de alti factori atunci cand incepi planul de slabire;

·   Cand slabim, scoatem toate grasimile din dieta, cand terminam procesul de slabit, reintroducem grasimile sanatoase;

·   Carnea de porc si carnea de pui sunt la fel in diete, important este modul in care le gatim – nu tipul carnii conteaza, ci cantitatea de grasime. In cazul carnii de porc, este ideal sa mancam atunci cand suntem la dieta doar muschiul de porc, fiind mai slab. Degeaba eviti porcul (pentru ca ar fi gras), dar mananci carne de pui de țară, cu tot cu piele si multa grasime; 

·   Mancatul la ore fixe este o “legenda”. Orele fixe pot ajuta sau nu, in functie de programul si stilul de viata al fiecaruia;

·   Este un mit si faptul ca daca nu mananci micul dejun, te ingrasi. La fel, totul este influentat de organismul si de stilul nostru de viata. Exista persoane carora nu le este foame dimineata, iar prima masa o iau la ora 14:00;

·   Este bine sa mancam ultima masa cu aproximativ 2 ore inainte de somn. Adaptam ora cinei in functie de programul de somn, indiferent ca aceasta va fi la ora 18.00 sau la ora 22.00;

·   Cuvantul cheie in principiul „beti minimum 2 litri de lichide pe zi” este “aproximativ”. Important este sa bem cat simtim si sa calculam corect lichidele asimilate de-a lungul a 24 de ore. Astfel, ciorbele, compotul, ceaiul sau sucurile naturale facute in casa sunt lichide care, pe langa apa, pot aduce aportul necesar corpului nostru. In schimb, alcoolul, cafelele, laptele, ceaiul verde si negru „exotic”, de exemplu, nu pot fi incadrate ca lichide ce ajuta la cantitatea minima recomandata.

2. Scopul unei diete este sa te faca sa te simti bine, sa te bucuri de procesul de slabire, nu sa iti faca viata un cosmar

Am vorbit cu domnul doctor si despre importanta unei diete adaptate stilului de viata. O varianta destul de populara in randul celor ce isi doresc sa slabeasca este asa-numitul “intermittent fasting”, definit ca fiind restrangerea intervalului alimentar din timpul unei zile.

Poate fi de 6 ore – 18 ore pauza, 4 ore cu 20 de ore pauza pana la o zi intreaga de post negru, aceasta dieta avand foarte multe variabile. Cea mai simpla varianta de post intermitent fiind cea cu 8 ore interval alimentar si 16 ore pauza. Practic, ai “voie” sa mananci timp de 8 ore, iar restul de 16 ore bei doar apa sau ceaiuri neindulcite, ori cafea fara lapte sau zahar. De exemplu, daca “spargi fasting-ul” la ora 10:00, dupa ora 18:00 nu mai mananci. Iar cand spuneam ca spargem fasting-ul ne referim inclusiv la a bea cafea cu lapte, nu neaparat la a manca ceva consistent.  

Omul a trait in foame, nu in satietate, iar oamenii sunt adaptati in a trai cu alimente putine. Diferenta intre acum 100 de ani si timpul prezent este ca traim intr-o satietate artificiala intretinuta cu alimentatie toxica. Tocmai de aceea, a ne adapta dieta ritmului nostru de viata este esential pentru a beneficia atat pe plan fizic, cat si pe plan moral in urma dietei.

3. Exista 3 categorii de alimente pe care sa le evitam atunci cand incepem procesul de slabire: dulciuri, alimente cu amidon, fructe

In general, domnul doctor spunea ca evita sa inceapa programe de slabit cu clientii sai atunci cand urmeaza o vacanta, insa si aici, depinde foarte de mult de gradul de dedicare si implicare al fiecarei persoane in parte. Daca nu se poate slabi in vacanta, ideal este sa ne intoarcem din vacanta macar cu aceeasi greutate.

Avand in vedere ca perioada medie a unei vacante este intre 5 si 15 zile, pericole prea mari pentru regimul alimentar nu sunt. Este important, totusi, sa tinem cont de 3 categorii de alimente pe care sa le evitam atunci cand vrem sa slabim, indiferent daca suntem acasa sau in vacante:

1. Tot ce e dulce – alimente sanatoase, cat si cele nesanatoase (indulcitori naturali, miere, sirop de artar). Nu le scoatem din alimentatie pentru toata viata, ci strict pentru perioada de slabire.

2. Produse pe baza amidon – nu se consuma in timpul programului de slabit (paine, paste, cartofi, mamaliga, fulgi de cereale, naut)

3.  Fructe (in luna de slabit nu mancam fructe) – se accepta jumatate de grapefruit, de portocala, citrice in general.

Un principiu foarte interesant care mi-a ramas in minte in urma discutiei cu domnul doctor Amedeo Grigorean, nutritionist in cadrul Medicover, este ca dieta nu trebuie sa fie pe termen lung si ca, de fapt, exista doua tipuri de diete – una de slabit, alta de mentinere. In metodele sale si planurile sale alimentare, dupa dieta de slabit, medicul Grigorean devine mai permisiv, lista alimentelor permise fiind mereu in crestere. Iar principiul este simplu: mancam aproape orice, dar nu oricat si nu oricand.

.

4. Totusi… Ce facem cu dieta in vacante?
Ce mancam in timpul zborului?

Atunci cand avem zboruri sau escale foarte lungi, este bine sa ne facem un plan inainte de a porni la drum si sa avem idee, cat de cat, care sunt optiunile noastre pentru mesele din timpul drumului. In general, depinde  de compania aeriana si de orarul de zbor, de preferintele turistilor si de meniul in sine. De exemplu, companiile aeriene pe care le alegem in excursiile noastre de grup ofera meniuri diverse, net superioare meniurilor clasice ale companiilor low cost. Daca, totusi, ati avut experiente neplacute sau pur si simplu nu va place mancarea din avion, in functie de traseul pana la destinatie, o alternativa foarte buna sunt mesele in aeroport, mai ales ca diversitatea restaurantelor creste de la un an la altul in cele mai multe aeroporturi din lume, asa ca aveti de unde alege.

Un alt truc pe care domnul doctor ni l-a spus este varianta pachetului de „compromis”, aka batoanele proteice de calitate. Cu accent pe calitate 😊. Un astfel de baton are o satietate de aproximativ 5-6 ore.

.

Ce mancam si ce nu mancam la destinatie?

Apoi, odata ajunsi la destinatie, ne orientam in functie de meniul resortului/restaurantelor la care avem acces. Pentru ca vorbim, in special, de destinatii exotice, am adus in discutie si tema fructelor exotice, atat de diverse si delicioase in destinatii precum Zanzibar, Maldive, Seychelles, Mauritius, Mexic etc. Asa cum am mentionat si mai sus, domnul doctor recomanda evitarea fructelor in procesul de slabire. De asemenea, el sustine ca fructoza este daunatoare pentru ca reprezinta si un factor de risc pentru declansarea diabetului zaharat, pe langa alergiile si intolerantele destul de comune in societatea noastra.

Bineinteles, sunt alimente recomandate, benefice, in cantitati mici, de „bun simt”. Cel mai important, intr-o excursie exotica, este sa avem grija la alimentele pe care este posibil sa nu le toleram. Avand in vedere diferenta dintre regimul alimentar al culturilor locale si regimul nostru alimentar, este posibil ca anumite fructe sa nu ne faca bine organismului, mai ales consumate pentru prima data. Totodata, kiwi, papaya, fructul pasiunii, mango si alte fructe exotice cu care suntem deja obisnuiti sunt ideale a fi mancate in vacanta, in tara „de origine”, caci sunt mult mai fresh, mai gustoase si mai sanatoase.

Cat de multe fructe le dam copiilor?

Iar acum ca am invatat cum sta treaba cu fructele, este important de mentionat ca cei mici cer, in general, foarte multe fructe, nu pentru ca le-ar lipsi ceva din organism, ci deoarece ei sunt in crestere, iar oganismul ii ghideaza instinctiv in a cere un anumit tip de aliment. Bineinteles, trebuie sa tinem cont si daca acesta cere ciocolata sau mancare fast food, ori daca are deja probleme cu greutatea si este supraponderal. Un alt motiv pentru care copiii cer foarte multe fructe, pe langa faptul ca sunt dulci si le plac, este acela ca au arderile intense, iar corpul le cere vitamine si minerale. Asadar, este in regula sa le dam fructe celor mici, dar mare atentie la eventualele alergii. 

Cum ne adaptam dieta in vacanta daca nu putem face miscare?

Sportul are o influenta psihologica reala asupra noastra, schimbandu-ne starea de bine. Chiar si 5-10 minute pe zi introduse in rutina zilnica, vor transforma sportul intr-un obicei sanatos, iar mai apoi acesta va deveni un stil de viata, dar si un instrument excelent pentru a ne mentine in forma si a arata exact asa cum ne dorim. Atunci cand nu ne putem face timp pentru a merge la sala, mersul pe jos este cea mai simpla varianta pentru a inlocui sportul, iar vacantele tip city-break favorizeaza aceasta activitate. 

Eu sunt adeptul vizitatului la pas, atunci cand destinatia si timpul mi-o permit, deoarece in asa fel simt ca ma „imprietenesc„ cu orasul in care sunt, cu oamenii locului si descopar intr-un mod autentic vibe-ul general. 

Chiar daca in aceasta perioada city break-urile nu mai sunt atat de populare, puteti gasi variante de a face miscare si in alt tip de vacanta: porniti la plimbare pe plaja sau pe faleza, inchiriati biciclete si explorati resortul ori imprejurimile, alegeti sa mergeti pe jos in loc sa luati buggy-urile pentru a ajunge la restaurantele din complex ori la magazin etc. 

.

Indiferent ce ati alege sa faceti sau sa mancati, daca tineti dieta ca sa slabiti, ori daca dieta este de fapt un mod de viata pentru voi, recomandarea mea este sa acordati un plus de atentie calitatii alimentelor, dar si cantitatii de mancare. Gustati din toate daca sunteti curiosi, daca va este pofta, dar nu exagerati. In timp, organismul va resimti efectele adverse ale tuturor exceselor.

*** Articol realizat cu sprijinul Medicover Romania

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!