Cand eram in liceu si in scoala generala aveam 60-70 de kg. Eram atat de slab si de inalt, incat de multe ori in scoala generala colegii gaseau motive sa imi dea cate o porecla pentru asta. Dintotdeauna am fost foarte pofticios si niciodata nu m-am oprit sa mananc ceva daca imi era pofta. In continuare sunt pofticios si gurmand, insa mi-am dat seama ca in ultimii ani am exagerat, mai ales prin prisma calatoriilor, si ca totusi organismul meu dupa 30 de ani nu mai este atat de tanar, mai ales ca nu fac prea multe activitati sportive inca.

Scuze exista mereu

Calatorind atat de mult pe tot Globul, am invatat sa ma adaptez rapid la noul fus orar si la toate felurile de mancare pe care le gasesc. Avand uneori zile mai obositoare prin calatoriile mele, de multe ori in ultimii 3 ani mi-am tot spus ”E ok sa mananc asta, o merit!”, chiar daca ceea ce mancam nu era un aliment prea sanatos. O scuza care mental imi dadea voie sa exagerez. Astfel, de pofta am incercat foarte multa mancare stradala pe toate continentele, am mancat multi burgeri, am baut multe sucuri acidulate si energizante, am mancat in general multe dulciuri si multe grasimi si prajeli. Evident, cand eram mai tanar, nu se vedea asa de rapid, insa la 34 de ani deja trebuie sa ai mai multa grija de ceea ce mananci, mai ales ca din pacate, fiind atat de mult timp plecat din tara, nu reusesc sa fac sport. In plus, la ultimele analize de acum cateva luni am avut colesterolul marit si foarte multe zaharuri in corp. Totul din vina mea, pentru ca niciodata nu e bine sa exagerezi cu nimic.

Intr-o buna zi, mai devreme sau mai tarziu, trebuie sa iei o decizie

Cand am simtit ca m-am ingrasat prea mult si cand am simtit ca dincolo de factorul estetic, nici la sanatate nu ma ajuta prea mult sa iau in greutate si ca obosesc prea repede din aceasta cauza, am decis sa fac o schimbare. Nu am vrut sa urmez o dieta prea stricta si nici sa trec dintr-o extrema in alta, insa stiam ca sunt suficient de ambitios ca sa imi iasa tot ce imi pun in cap. Oricine POATE, trebuie doar sa vrei cu adevarat, pentru ca atunci cand vrei cu adevarat vei face orice ca sa iti implinesti visul. Daca vei spune ca “Eu nu pot sa tin o dieta, eu sunt prea pofticios sau mancacios!” de fapt ceea ce spui este ca nu iti doresti asta cu adevarat si gasesti tot felul de scuze.

Dieta + calatorii in tari indepartate = o provocare

Prin urmare, acum 2 luni am inceput sa tin o dieta pe care am primit-o de la o doamna doctor. Am slabit 10 kg in prima luna si inca 3 kg in luna a doua. Trebuie insa sa tineti cont ca in aceasta perioada am stat 2 saptamani in Mexic, mai mult de 3 saptamani in Japonia si vreo 4 zile la Londra, deci locuri cu mancare nu extrem de sanatoasa si nici cu restaurante sau magazine unde sa se gaseasca cam ceea ce stim noi ca gasim prin magazinele noastre (mai ales in Japonia, mi-a fost destul de dificil sa gasesc prin magazine mancare care sa fie si pe gustul meu si care sa respecte cat de cat dieta). Cred ca daca in aceste 2 luni as fi stat doar in Romania as fi reusit sa slabesc mai mult.

De exemplu, in Mexic se mancau multe prajeli, mult guacamole (iar dieta imi spune sa nu mananc avocado), mult tortilla si in general foarte multe dulciuri si grasimi. In Japonia, poate surprinzator pentru asteptarile unora, mancarea pe care o gasesti in mod frecvent si rapid nu e printre cele mai sanatoase – multe prajeli (inclusiv peste prajit, tempura de fructe de mare sau legume, toate prajite in baie de ulei), foarte mult orez, foarte multe mancaruri pe baza de sos de soia in exces, etc. Cat despre Londra nu cred ca are rost sa mai intru in detalii, la fel ca si americanii ei mananca foarte prost.

Desigur ca nu peste tot e la fel si desigur ca in fiecare dintre aceste tari exista (si am gasit) si locuri in care poti alege sa mananci mai sanatos, chiar daca asta inseamna uneori ca este si ceva mai scump. Eu am ales mult peste si pui la gratar in Mexic, iar in Japonia am mancat multa vita la gratar sau peste crud sau semi-crud, cand aveam ocazia.  De asemenea, am mancat multe fructe si legume, si am facut exces de edamame in Japonia, adica pastaile acelea de fasole verde careia ii mananci boabele.

Ce zice dieta?

In primul rand, vreau sa va spun ca in prima saptamana mi-a fost foarte greu si aveam senzatia ca ma chinui degeaba. Apoi am realizat ca incepe sa dea rezultate si am devenit tot mai motivat pe moment ce ma cantaream si observam ca am scazut in greutate. Apoi vreau sa va mai spun ca nu am urmat dieta cuvant cu cuvant si ca atunci cand chiar mi-a fost pofta de ceva sau cand nu am avut de ales, am incalcat o parte din principiile dietei.

Insa, in mare, am respectat regulile generale, pe care vi le voi sintetiza mai jos:

  • De 2 luni nu mai mananc deloc paine si paste fainoase, pizza sau cartofi.  
  • Nu mai mananc deloc dulce, nu am mai mancat ciocolata, nu am mai baut sucuri carbogazoase, energizante si nici nu am mai mancat prajituri. Atunci cand mi-a fost foarte pofta am mai gustat putina miere de albine (desi, teoretic, nici asta nu am voie) sau am mai baut cateva guri de Coca Cola Zero. Acum vreo cateva zile am mancat si jumatate de Tiramisu, eu care de obicei mancam si cate 2-3 portii de desert, deci nu trebuie sa va speriati ca nu veti mai manca dulce deloc si nici nu cred ca trebuie sa treceti in extrema cealalta, insa nici ceea ce faceam eu inainte nu era ok in primul rand pentru sanatatea mea, cu risc de colesterol si glicemie marite.  
  • Nu beau alcool.
  • Nu mananc prajeli si mai ales nu prajeli in baie de ulei. Nu mai mananc unt sau margarina si nu mai mananc chips-uri sau gustari de genul saratele, covrigi, sticks-uri, etc.
  • Nu mai mananc carne de porc.

Cand veti citi cele de mai sus, poate unii dintre voi va veti speria. Si eu am crezut in prima saptamana ca daca fac cele de mai sus viata va fi mai trista, dar nu a fost asa, ba din contra, nu am mai avut probleme cu stomacul, nu m-am mai balonat si rezultatele in materie de kilograme in minus sunt vizibile.

Ce mai spune dieta, pe langa cele de mai sus?

Dieta spune ca trebuie sa ai 5 mese pe zi, portii de maxim 300-400 grame, dintre care una doar cu fructe. Nu orice fructe, de exemplu evita bananele, perele, prunele, mango, papaya, struguri, smochine, stafide, seminte, nuci, alune, migdale. Sunt permise merele sau fructele de padure, capsunile, etc.

Ce este interzis in aceasta dieta?

Sunt interzise in aceasta dieta carnea de porc, cotletul de miel, conservele, mezelurile grase, maduva, maslinele, aluatul de patiserie, gogosi, covrigei sau chips-uri, unt, margarina, ulei de orice fel, smantana, frisca, cartofii, pastele fainoase, ciocolata, branzeturile fermentate, branza topita, cascavalul, alcoolul, berea fara alcool, zaharul (inclusiv cel brun), siropul de artar, mierea, mustar, ketchup, sosuri sau sucurile de orice fel (inclusiv cele din fructe proaspat presate).

Ce este permis in aceasta dieta?

Este permisa carnea slaba (de tip pui sau vita, de preferat la cuptor sau la gratar), mezeluri slabe (de exemplu: sunca de Praga, pastrama de vita), vanat, organe slabe (inima, ficat, rinichi), oua (maxim 3 pe saptamana sau de preferat doar albusuri), legumele si zarzavaturile (de preferat cat mai multe dintre mese sa aiba ceva legume), sunt permise chiar si muraturile. Orezul si grisul sunt permise, porumbul, mamaliga, fasolea, linte sau mazarea, toate de preferat sa fie consumate pana maxim dupa amiaza. Sunt permise lactatele slabe (branzica de casa, perlele de branza, mozarella, branza de vaci, lapte cu maxim 1,8% grasime, iaurt, sana, kefir). Este permisa cafeaua (dar fara indulcitori) si este recomandat sa beti 1,5 sau 2 litri de lichide zilnic.

Dintre pesti, este recomandat orice peste alb si mai putin cel gras, de tip somon sau altii. Din cand in cand puteti manca si fructe de mare.

Exemple de mancaruri permise

Vitel cu fasole verde, mancare de ciuperci cu pui, tocana de legume cu pui sau curcan, ciorba de vacuta, ciorba de perisoare, supe/creme de legume, ardei umpluti, sarmale cu magaliga, pastrav la gratar cu legume la abur, etc. precum si cele precizate in paragraful de mai sus.

Recomandari generale

De preferat la fiecare masa sa aveti si legume. De preferat sa nu aveti mai putin de 4 mese pe zi, ideal chiar 5, dar cantitati nu foarte mari la fiecare masa, iar una dintre mese sa fie doar cu fructe. Cina trebuie sa fie devreme si nu foarte bogata, nu mai tarziu de ora 20:00. Limonada de lamaie este permisa, dar nu trebuie sa mai incercati sucurile de fructe proaspat stoarse. Ideal este sa aveti 30 de minute de exercitii fizice zilnice, macar mers pe jos. Sunt permise mirodeniile, otetul, micul dejun sa fie pana cel tarziu la ora 9:30 si pranzul maxim pana la ora 14:00.

In loc de concluzie

Practic, asa cum va puteti da seama, dieta nu este decat ceva de bun simt. Nu este ceva dur si nici ceva fortat, cum am tot citit sau auzit despre alte diete. Sunt doar niste principii de viata cat de cat mai sanatoasa, iar recomandarea pe care am primit-o este sa tin aceasta dieta timp de 2 luni si sa vad apoi rezultatele. Daca sunteti multumiti de rezultate atunci nu va trebui sa o urmati punct cu punct toata viata, iar daca uneori vreti sa va faceti o pofta de ceva dulce, un burger sau ceva cartofi prajiti, ori altceva care nu este foarte indicat, atunci incercati ca la masa urmatoare sa nu exagerati din nou si sa compensati mancand ceva sanatos. Daca prezinta interes pentru voi, eu voi mai reveni pe acest subiect si voi reveni si cu update despre ce am continuat sa fac sau sa schimb in aceasta dieta, dupa ce voi mai discuta cu medicii pe acest subiect.

De ce am scris o chestiune atat de personala?

In primul rand, am decis sa scriu aceste lucruri pentru ca imi place sa fiu util si transparent. Stiu ca asta ii va ajuta si pe altii, eu am platit ca sa am acces la aceste informatii si poate altii nu si-ar permite sa faca acest lucru. Dupa ce in emisiunea lui Catalin Maruta, unde am fost sa discutam despre calatorii dar Catalin a observat ca am slabit, am povestit foarte pe scurt despre aceasta dieta, apoi am primit multe intrebari pe email sau pe pagina de Facebook despre modul in care am facut-o. Sunt multe vedete care mi-au cerut aceasta dieta si o parte stiu sigur ca au inceput sa o tina si ei. Oamenii sunt diferiti si organismul fiecaruia probabil ca va reactiona diferit in urma acestei diete. Ce stiu eu insa este ca daca ar fi fost ceva dur sau ceva care sa imi impuna sa consum anumite branduri sau sa iau si anumite suplimente nutritive, nu as fi avut incredere sa o fac. Asa insa am considerat ca este o dieta echilibrata si de bun simt, iar la mine a dat si rezultate. Cum spuneam mai sus, insa, a fost o perioada din viata, cand pofticios fiind, am exagerat cu multe, iar aceasta dieta m-a (re)invatat in primul rand sa fiu echilibrat. Si aveti cuvantul meu ca atunci cand intru acum intr-un supermarket am inceput sa citesc cu atentie etichetele produselor si sa inteleg ca trei sferturi din magazin este cancer curat: multe grasimi, multe zaharuri si cat mai putine produse care sa faca bine sanatatii.

Indiferent ce ati alege sa faceti, daca veti tine dieta sau nu, acordati totusi atentie calitatii mancarii si a apei, dar si cantitatii de mancare. Chiar daca sunteti tineri si poate acum nu simtiti efectele negative ale excesului, in timp organismul le va resimti.

Madeira – Februarie 2019 (inainte)

Japonia – Aprilie 2019 (dupa)

17 comentarii

  1. Virgil Nicorescu
    21.04.2019 la 02:14

    Multumesc mult pentru dieta! O sa incep si o sa-ti transmit cum functioneaza in cazul meu!

  2. Barna Erika
    21.04.2019 la 03:25

    Felicitări! Aștept cu interes update-uri.

  3. Buzila Mihaela
    21.04.2019 la 03:46

    Am citit cu drag cuvintele dumneavoastră.
    Va urmăresc pe toate rețelele de socializare și va doresc mult succes in continuare.

  4. Totoliciu Areta Ildiko
    21.04.2019 la 07:04

    Îmi place stilul d vs de viata!

  5. Daniela Regian
    21.04.2019 la 10:27

    Wow, este chiar de bun simt, multumim mult pentru ca ati impartasit cu noi, si eu am inceput sa urmez ceva de genul acum 2 luni si am slabit 3 kg, inca nu am renuntat la dulciuri, asta as mai avea de facut… Zi faina, Daniela

  6. Negutoiu Doina
    21.04.2019 la 10:46

    Mulțumim pentru sinceritate și modestie ! Numai bine !

  7. Marinella Mirsanu
    21.04.2019 la 11:33

    Felicitari ! Ai o familie frumoasa ! Sa-ti mearga bine !

  8. V.
    21.04.2019 la 12:17

    De bun simt, 3 deserturi la o masa era cam mult 😀! Ma bucur ca nu ai taiat carbohidratii de tot, pentru ca asta poate duce la insomnie daca o duci la extrem. Edamame nu e fasole verde, e soia verde care nu e buna nici pentru femei si nici pentru barbati pt ca e phytoestrogen. Succes in continuare!

  9. Marieta
    21.04.2019 la 13:14

    Felicitari pentru ce faceti, multumim pt aceste recomandari, chiar sunt de bun simt, acum tine de vointa fiecaruia.

  10. Magda Popa
    21.04.2019 la 15:02

    Remarcabilă schimbare. Felicitări.

  11. Ionela
    21.04.2019 la 15:06

    Felicitari! M-ai putea ajuta si pe mine cu numele doamnei doctor, nu cred ca ar strica un consult si in cazul meu. Multumesc

  12. Tudose Angela
    21.04.2019 la 15:52

    Schimbarea e vizibilă, chiar și doar la nivelul capului. Mai ales că ți-ai schimbat și ochelarii 🙂 La cât mai multe kilograme jos!

  13. nikoleta
    22.04.2019 la 01:37

    Felicitari pentru reusita , si eu urmez o astfel de dieta , in principiu aceleasi chestiuni cu mici deosebiri …ma mir de ele ca sunt permise ,in mod normal nu au ce cauta in dieta si anume organele , au cel mai mult colesterol -rinichi , ficat ,etc , grisul , malai , mamaliga , iar fasole ,linte , naut mai rar , pentru ca sunt sanatoase dar f calorice idem nuci , migdale , caju , f sanatoase dar in cantitate redusa , in rest aceleasi principii , exact la fel , dieta luata tot de la doctor nutritionist …, am slabit exact ieri s-a implinit 15 kg in 3 luni …suuuper multumita , lejer si usor , barbatii slabesc mai usor , depinde de sex deci , varsta si metabolismul fiecaruia , tu esti barbat esti mai tanar cu 10 ani , si sigur ai si un metabolism mai bun , dar sigur ca meriti cele mai sincere felicitari , multi nu reusesc nici o saptamana macar , nici sa inceapa , ce zic …asa ca bafta pe mai departe daca mai ai de dat si succes …, eu mai am de dat vreo 5-7 kilo si o sa fiu top , dar acuma e mai greu , dau mai putin jos saptamanal pentru ca s-a obisnuit organismul , daca la inceput dadeam mediu cam 1 kg -saptamana ,acuma am ajuns cam 0,5 mediu , e foarte bine si asa , super… inainte dadeam cu exercitii , 1kg -luna , asa ca actualmente sunt f incantata , problemele de sanatate mi s-au ameliorat sau au disparut .., tutun am , asa ca numai rabdare mai imi trebuie inca o luna jumate si ….punct ochit = punct tintit ….Congrats again !!!!

  14. Petruș
    22.04.2019 la 06:35

    (!!!) Sfat pentru cei ce se apucă de orice fel de regim după ureche: consultați un doctor, faceți-vă un set de analize înainte și cereți un sfat în privința regimului.

    Sună a regimul clasic pentru dislipidemii. Îl urmez de 10 luni cu rezultate foarte bune. Nu l-am urmat foarte strict, în ideea în care nu îmi lipsește banana din micul-dejun, cu excepția week-end-urilor, când în loc de iaurtul slab cu cereale și fructe lasă loc omletei din albuș.

    Pâine mănânc destul de rar și atunci pâine neagră, în schimb nu îmi lipsesc gustările de covrigi sau crackers Grâu Întreg, orezul sau cartofii la cuptor ca side dish. Ocazional mai mănânc hamburgeri și wrap-uri (ca să nu zic shaorma fără sosuri și cartofi prăjiți), dulciuri sau, de ce nu, câte o porție de cartofi prăjiți.

    Mă mir cum de nu au apărut cei ce-ți spun cât de dăunător e puiul și că mai bine mănânci porc. 🙂 Mănânc în egală măsură și pui și curcan și, din ce în ce mai des, pește.

    Primele 3 luni n-am pus gura pe alcool, apoi l-am introdus treptat (beer drinker here). Am dat pilsner-ul pe nefiltrată și mă rezum la consum moderat (pe week-end).

    Zilele astea văd ce înseamnă cele de mai sus în analize medicale.

  15. Ana
    10.07.2019 la 17:19

    Eu va sfatuiesc sa lasati dietele ca la un mment dat cind nu mai puteti sa tineti o sa puneti dublu.Organismul nostru este invatat cu anumite mincaruri si nu trebuie sa-l privezi.Trebuie taiat la polonic.Adica mincat putin.De trei ori pe zi la ore aproximativ fixe ,fara gustari intre mese si apa multa.Si multa miscare.

  16. Vladi
    19.08.2019 la 22:39

    Ati spus ca trebuie sa avem 5 mese pe zi, 300-400 grame si una musai doar de fructe. Le ador!
    Totusi, din cele 300-400 grame, cam ce cantitate de legume, carne sau branza putem manca la o masa? Mai bine zis, cata carne si cate legume la pranz, de exemplu, sau la cina. Si care este cantitatea de carne si de legume admisa intr-o zi?

  17. Madalina
    27.08.2019 la 17:47

    Putem folosi puțin ulei de măsline pentru salate… și ca fructe avem voie piersici, pepene galben , pepene roșu, ananas ?

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!