Sa faci o destinatie turistica sa renasca este mai greu decat daca intentionezi sa o creezi de la zero. Sa schimbi perceptia oamenilor despre un oras turistic este extrem de dificil si necesita foarte mult timp. Din aceste doua puncte a plecat Alba Iulia in „calatoria sa” spre o destinatie turistica construita dupa modelul vestic, inclusiv cu ajutorul finantarilor europene. La o distanta de mai bine de 10 ani de la momentul primelor investitii, perspectivele pentru oras sunt excelente.
Probabil ca ati vazut seria de materiale din campania #InvestEU pe care le-am publicat in ultima perioada (daca nu le-ati vazut, le gasiti aici). In materialul de astazi vreau sa va povestesc concret, care au fost efectele la nivel de cifre inregistrate pentru turismul din Alba Iulia.
Care a fost baza de la care a plecat orasul Alba Iulia?
Existenta cetatii Alba Carolina, cea mai mare cetate de tip Vauban din Romania, o constructie impresionanta privita din aer, de la cateva sute de metri, dar o ruina la nivelul solului.
60 de milioane de euro investite, mai multe proiecte cu fonduri europene si 8 ani mai tarziu, cetatea este sufletul renasterii unui oras.
Pana in 2009, perspectivele turistice ale orasului Alba Iulia erau aproape inexistente. O zi pe an ochii Romaniei se indreptau asupra orasului, iar turistii vizitau aproape exclusiv cele doua catedrale ale orasului. Putini isi indreptau privirea asupra cetatii din spate, putini se intrebau ce se afla dincolo de zidurile de caramida si de ce portile erau in asemenea grad de degradare.
Lucrarile de reabilitate ale cetatii au inceput in 1999 si s-au finalizat in 2013. Eu am ajuns pentru prima data in Alba Iulia in anul 2009 si deja cetatea arata bine. In 2012 deja schimbarea a fost fantastica, iar echipa Primariei din Alba Iulia imi povestea despre planurile lor de viitor. Planuri care astazi, la 7 ani distanta, au fost realizate intr-o proportie covarsitoare si a caror efecte se vad si in evolutia turismului.
De 5 ori mai multi turisti
Daca in 2010 Alba Iulia avea in jur de 100.000 de turisti, in 2016 deja depasisera pragul de jumatate de milion pe an.
Triplarea numarului de innoptari
Daca in 2009 inregistrau putin peste 40.000 de innoptari, in 2016 deja se apropiau de 120.000. E foarte important pentru un oras „de tranzit”, in care putini turisti se cazau, sa convinga vizitatorii sa isi petreaca intreg weekendul sau vacanta aici. Si Alba Iulia a reusit.
Bineinteles numarul de innoptari este in directa legatura cu numarul total de unitati de cazare. Exista cerere si inainte, dar numarul prea mic de hoteluri din oras descuraja turistii sa ramana. Acum sunt aproape 30 de unitati de cazare cu un total de 1200 de locuri. Au si cateva hoteluri tip boutique superbe, cum ar fi hotelul Medieval situat chiar in cetate.
Materialul face parte din campania de informare publica InvestEU, initiata de Uniunea Europeana pentru a promova proiecte de succes realizate cu sprijinul UE si pentru a face cunoscut publicului larg impactul finantarilor europene in comunitatile locale. Aici gasiti lista completa a proiectelor din Romania selectate pana in prezent in cadrul campaniei InvestEU.