Continuam seria de materiale despre Alba Iulia realizate la invitatia Uniunii Europene, care prin programul InvestEU promoveaza proiectele de succes realizate cu ajutorul finantarii europene.

Despre Alba Iulia am mai avut ocazia sa povestesc pe blogul meu. Probabil ca stiti deja ca cel putin o data pe an revin in Cealalta Capitala a Romaniei si ma bucur un pic de normalitatea de acolo. Acum 3 ani, cand vizitam cetatea, am ramas surprins sa constat ca in Alba Iulia poti cumpara un bilet de autobuz prin SMS. Ceva ce Bucurestiul nu vazuse si nu a vazut nici pana astazi. OK, doar plata prin sms la biletul de autobuz nu te face „smart city”, dar Alba Iulia a facut in ultimii ani progrese reale si palbabile in drumul spre un adevarat „smart city”, anul acesta inclusiv cu ajutorul companiilor mari precum Orange, E.ON, Dell, Telekom, Microsoft, Intrarom, Delphi Electric, Philips, Get Pony, Avitech sau Arxia.

Cum poate ajuta turismul o municipalitate?

Constat cu tristete ca multe dintre statiunile din Romania, in special din zona litoralului, Valea Prahovei, dar si din alte zone, au primari sau autoritati publice care nu au nicio treaba cu turismul. Considera pensiunile si hotelurile o vaca de muls, dar mai departe nu au nicio viziune si nici nu intrevad cam cat de mult bine le-ar putea face turismul.

Ei bine, eu le sugerez sa se uite in directia orasului Alba Iulia, care dupa investitii de peste 200 de milioane de euro din fonduri europene, fiind unul dintre orasele fruntase la absorbtia fondurilor europene, au reusit sa reduca somajul si sa atraga si foarte multe alte investitii in oras. In total au luat fonduri europene de peste 800 euro/locuitor, ceea ce este enorm. Au investit in primul rand in renovarea cetatii, dar si in infrastructura orasului.

Rezultatul este ca odata ce au inaugurat un obiectiv turistic suficient de puternic sa fie un punct de referinta pentru turisti, au aparut si alti investitori, tineri care si-au dorit sa ramana in Alba Iulia si sa nu mai paraseasca orasul, hoteluri noi, pensiuni, restaurante, practic renovarea cetatii a oferit orasului o noua sansa la viata.

Autoritatile duc acum lucrurile la urmatorul nivel si lucreaza pentru a transforma Alba Iulia intr-un Smart City. Ce inseamna asta? Autoritatile si business-urile din oras sunt incurajate sa testeze si sa foloseasca cat mai multe aplicatii si solutii ce folosesc inteligenta artificiala, puse la dispozitie de diverse companii si parteneri.

Cateva exemple:

  • City Parking, aplicatia in care soferii pot vedea situatia locurilor de parcare disponibile
  • BlocManagerNET care se adreseaza administratorilor de bloc si proprietarilor si care ofera posibilitatea de a plati intretinerea la terminalele PayPoint, SelfPay sau prin card bancar; comunicarea cu proprietarii prin mesaje email sau SMS; interfata online; preluarea automata a incasarilor de la proprietari;
  • Aplicatia de programare a casatoriilor civile
  • InteractCity, sistemul prin care se monitorizeaza consumul iluminatului public si se genereaza o reducere cu pana la 70% a acestuia
  • Aplicatii pentru scoli si gradinite
  • Sistem de iluminat inteligent in scoli
  • Sistem de monitorizare a senzorilor de trafic pentru gestionarea traficului rutier
  • Platforma de tip CRM pentru firmele din Alba Iulia
  • E-bike sharing

Si multe altele.

Trebuie sa recunosc ca am crezut intotdeauna ca denumirea de Smart City este cumva supra-evaluata si ca in realitate Romania mai are foarte mult pana sa aiba intr-adevar un oras smart. Cand am citit insa despre proiectele aflate in testare in Alba Iulia cred si le doresc sa devina cu adevarat primul oras Smart din Romania.

Revenind la ceea ce spuneam anterior, pasul spre un oras smart nu isi avea rostul intr-un oras fara Cetatea Alba Carolina renovata, intr-un oras din care tinerii isi doreau sa plece si in care turistii veneau doar de 1 Decembrie, si aceia in numar mic.

Materialul face parte din campania de informare publica InvestEU, initiata de Uniunea Europeana pentru a promova proiecte de succes realizate cu sprijinul UE si pentru a face cunoscut publicului larg impactul finantarilor europene in comunitatile locale. Aici gasiti lista completa a proiectelor din Romania selectate pana in prezent in cadrul campaniei InvestEU.

1 comentariu

  1. Arild Heggland
    17.03.2019 la 14:21

    I will start a company in Timisoara and focus on bringing in tourists to Timisoara and mainly to the mountains in Hunedoara. I intend to cooperate with companies located in Statiunea Straja.
    Will there be possible to apply funding for this start-up?
    The company will be started in May-19 and will be an LLC with owners from Romania and Norway.

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!