De mai mult timp imi doresc sa fac o serie de materiale cu exemple pozitive de destinatii turistice din Romania care, cu ceva potential turistic si o mana de oameni care au vrut sa faca treaba, au reusit sa isi contureze un viitor. Pentru ca marea problema a oraselor mici din Romania, semi-turistice, nu este lipsa obiectivelor turistice, ci lipsa unei viziuni si bineinteles a finantarii. Orasele Romaniei au atat de multe probleme curente, urgente, incat niciodata nu mai vine randul la finantare si lucrurilor de finete. De aici si importanta finantarilor europene care, pe langa proiectele de infrastructura absolut necesare, sustin inclusiv acele proiecte carora nu le venea niciodata randul printre urgentele autoritatilor locale, desi sunt la fel de importante.
Invitatia de a scrie despre Alba Iulia a venit de aceasta data din partea Uniunii Europene, care prin programul InvestEU promoveaza proiectele de succes realizate cu ajutorul finantarii europene. Iar Alba Iulia chiar este un proiect de succes. Pe parcursul a cateva materiale o sa va prezint de ce Alba Iulia a devenit acum un studiu de caz minunat pentru Romania si de ce ar fi perfect daca si alte municipalitati i-ar urma exemplul, cum a crescut orasul pornind de la o singura investitie – cetatea renovata – si ce parere au antreprenorii locali despre evolutia orasului. Este exemplul perfect pentru folosirea cu cap a fondurilor Europene care, in cazul orasului Alba Iulia nu doar ca au fost folosite pentru a restaura o cetate, dar au servit in timp la restaurarea unui oras intreg. Oras din care plecau toti tinerii, in care turistii ramaneau doar cateva ore si doar o data pe an si in care inima istorica era lasata in paragina. Acum au peste 10.000 de rezidenti noi (este un oras in care locuitorii se reintorc acasa), de 5 ori mai multi turisti decat in 2010, de doua ori mai multe locuri de cazare si per total, este un oras viu.
In 2009 ajungeam pentru prima data in Alba Iulia. Pornisem intr-un road trip mai lung prin tara si dupa Delta Dunarii, Bucovina si Maramures, mi-am propus sa ajung si in Cluj si apoi in Alba Iulia. Recunosc ca nu anticipasem ce aveam sa descopar acolo si imi propusesem sa vad mai degraba locul Marii Uniri si catedralele din centru decat sa descopar un oras cu potential turistic. Surpriza a fost maxima si privelistea din cetate, chiar si in acel stadiu incipient al lucrarilor de renovare, m-a facut sa revin aproape in fiecare an de atunci in Alba Iulia.
Discutam frecvent despre faptul ca Romania are potential turistic, dar ca nu stim ce sa facem cu el. Suntem tristi pentru ca vedem ce peisaje fantastice ascund muntii nostri, dar ne lipseste infrastructura pana acolo. Facem haz de necaz cand vedem cum isi promoveaza alte tari obiectivele turistice de o importanta istorica infinit mai mica decat ceea ce se gaseste la noi in tara. In marea de proiecte „potentiale”, Alba Iulia m-a surprins in ultimii ani prin capacitatea orasului de a folosi potentialul pe care il are si de a-l maximiza. Si ma folosesc de ocazia centenarului si de invitatia Uniunii Europene pentru a va enumera 5 motive pentru care consider ca Cetatea Alba Carolina este studiul de caz cel mai bun pentru turismul romanesc cu implicarea autoritatilor publice.
1.Renovarea Cetatii Alba Carolina a insemnat inceputul revolutiei „schimbarii” intregului oras. Orice proiect de revitalizare a unui oras are nevoie de un punct de plecare. Nu poti incepe cu ceva mic si insignifiant pentru ca nu va avea puterea sa stimuleze cresterea intregului oras. Nu poti nici sa schimbi orasul in intregime. Ai nevoie de un simbol, de un proiect de care sa fie legati toti locuitorii, plus autoritatile, si care sa ofere un potential de crestere a orasului. Iar pentru Alba Iulia nu exista proiect mai potrivit decat Cetatea Alba Carolina. Este in centrul orasului, este locul in care ajung toti turistii si prin urmare principalul element de „word of mouth” al orasului, este un element de mandrie pentru locuitori.
2. Renovarea cetatii s-a extins rapid la toata zona centrului istoric. Cladirile vechi, cu rol administrativ, gazduiesc acum restaurante, magazine, iar cetatea include chiar si un hotel ce se regaseste prin toate topurile de ospitalitate din tara. Desi a inceput ca un proiect punctual, procesul de renovare inca mai continua, si de la an la an vad noi elemente restaurate in interiorul centrului vechi.
3. Punctul de plecare pentru noi motive pentru a revizita orasul Alba Iulia. Pana cand cetatea a fost renovata, Alba Iulia era Orasul Marii Uniri si atat. Romanii veneau aici pentru a vedea catedralele, locul Marii Uniri, Muzeul, dar odata ce au vazut toate acestea nu mai aveau motive sa se intoarca. Acum orasul gazduieste evenimente, concerte, mai ales vara, iar piata de Craciun din cetate atrage deopotriva turisti romani si straini in fiecare an.
4. O noua atitudine pentru localnici. Un aspect foarte important in turism este modul in care localnicii vorbesc despre orasul lor. Daca o destinatie anume nu reuseste sa isi convinga locuitorii sa fie mandri de ea, atunci atitudinea turistilor va fi similara. La Alba Iulia am vazut in privirea oamenilor cu care m-am intersectat in cetate, de la doamna de la bilete si pana la animatorii costumati in diferite uniforme de epoca, cat de mandri erau ca orasul lor avea o astfel de destinatie turistica. Cu totii au fost fericiti sa ne faca o fotografie si sa ne povesteasca despre cetate.
5. Efectele se vad in continuare. Rezultatul unei astfel de investitii nu este punctual, ca atunci cand inaugurezi o fantana arteziana sau o statuie. Cetatea este un organism viu care creste in timp, care ii incurajeaza si pe localnici sa investeasca, sa ii dea viata. In total peste 60 milioane de euro au fost investite doar in cetate, bani provenind din fonduri europene, pe care nici mediul public si nici cel privat nu i-ar fi alocat acestei schimbari. Mai mult, de atunci au aparut si alte investitii private-conexe: hoteluri, restaurante si cafenele care sa sustina fluxul de turisti care ajung in oras.
Ce invatam din exemplul Cetatii Alba Carolina?
Cea mai importanta lectie este, din punctul meu de vedere, aceea ca proiectul potrivit si investitorul potrivit vor face magie impreuna. Sunt multe orase din Romania care au zone istorice sau obiective turistice care ar putea genera acelasi gen de efect daca ar fi renovate si ar fi minunat daca autoritatile s-ar concentra putin asupra lor si asupra fondurilor europene pe care le pot lua gratis, dar pe proiecte bune, muncite si bine gandite. Alba Iulia a avut norocul unor reprezentanti sclipitori in aparatul administrativ si a unei echipe care a vazut potentialul turistic si a avut know-how-ul fondurilor europene.
Materialul face parte din campania de informare publica InvestEU, initiata de Uniunea Europeana pentru a promova proiecte de succes realizate cu sprijinul UE si pentru a face cunoscut publicului larg impactul finantarilor europene in comunitatile locale. Aici gasiti lista completa a proiectelor din Romania selectate pana in prezent in cadrul campaniei InvestEU.