Daca prima poveste din seria „Cum se creste un oras turistic” a fost cu un ghid de turism al carui business a fost gandit in jurul cresterii cetatii Alba Carolina, discutia de astazi o vom purta cu un antreprenor vizionar. Interviul face parte din seria de materiale despre Alba Iulia realizate la invitatia Uniunii Europene, care prin programul InvestEU promoveaza proiectele de succes realizate cu ajutorul finantarii europene.
Cosmin Maties, proprietar PUB 13 din Alba Iulia, este primul investitor in HoReCa din zona Cetatii Alba Carolina. In 2002, cand a inceput sa lucreze la conceptul sau de restaurant, cetatea era considerata periferia orasului, un loc rezidual de care oamenii se fereau. 10 ani mai tarziu lucrurile aveau sa se schimbe radical.
Domnul Maties vorbeste insa despre cateva lucruri care nu se rezolva peste noapte. Desi Alba Iulia a crescut enorm din punct de vedere turistic in ultimii 5 ani, in continuare investitorii isi recanalizeaza eforturile pentru ca nu gasesc oameni care sa contureze un business in zona HoReCa.
1. Ce este
Pub 13 pentru Alba Iulia? Care este specificul restaurantului si ce investitie
totala a insemnat Pub 13?
PUB 13 – restaurant medieval – este cea mai reprezentativa si longeviva locatie din Alba Iulia.Specificul este unul medieval autentic, iar investitia (restaurarea) a fost de aproximativ 400.000 euro si nu ne oprim aici. Lonely Planet ne-a catalogat Top Choice si printre primele 10 locatii din tara, am aparut in numerose publicatii precum Chicago Tribune, L.A Times si de cele mai multe ori cand se vorbeste de Cetatea din Alba Iulia se vorbeste si despre Pub13.
2. Care este raportul turisti versus localnici printre clientii Pub 13?
Clientii nostri sunt in proportie de 80% turisti & corporate, iar 20% localnici. Pentru turisti suntem un ,,must’’ cand esti in Alba Iulia, pentru corporate suntem evadarea din rutina locatiilor cu acelasi design, iar localnicii…vin la noi in special cand au oaspeti.
3. Cum ati vazut evolutia in timp a business-ului?
Business-ul este unul matur, a fost un succes din prima clipa, cu o scadere in anii de criza. Muncim foarte mult pentru a mentine un nivel ridicat al serviciilor, anual facem actualizarea meniului si a listei de vinuri (avem listate doar vinuri romanesti) si incercam sa sustinem si sa promovam cat mai mult producatorii locali, insa cea mai acuta problema este lipsa de personal calificat.
4. Ce ar fi fost Pub 13 daca Cetatea Alba Carolina nu ar fi fost renovata cu fondurile europene? Cum ar fi fost Alba Iulia daca cetatea nu ar fi fost renovata?
Povestea din spatele Pub 13 incepe astfel: in 2002, fiind un ,,Re-Patriot’’ intors acasa dupa anii petrecuti in Legiunea Straina, m-am adresat Primariei cu dorinta sa investesc banii castigati in strainatate intr-un spatiu din cetate si sa deschid un restaurant, cetate care la momentul respectiv nu era deloc interesanta investitional; mi s-a recomandat sa investesc in fosta Crama ,,sa o readucem la viata’’, dar nu erau siguri de succesul investitiei, iar concluzia a fost urmatoarea ,,daca nu merge, macar ramanem cu spatiul curatat’’ si asa a inceput prima investitie privata din Cetatea Alba Carolina. Am deschis in Noiembrie 2003, dupa 7 luni de curatare si restaurare a spatiului.
Deschiderea Pub 13 din urma cu 15 ani a fost la nivelul oricarei locatii de top din Bucuresti, Timisoara sau chiar din afara tarii. Am avut concerte, spectacole, mancare si bautura, un concept nou in oras si printre primele din tara. Am reusit sa aducem viata intr-o zona care era izolata si iti dadea impresia ca te afli undeva la periferia orasului (drum de pamant, santurile cetatii nu erau toaletate, vegetatia era imensa, apa nu era drenata si in unele locuri era mlastina).
Renovarea Cetatii in 2012 a adus un mare plus de imagine orasului, iar Alba Iulia fara cetatea restaurata reprezenta doar 1 Decembrie. Paradoxul situatiei este ca inainte de restaurarea cetatii eram oarecum la periferie, iar acum, dupa restaurare suntem in plin centru istoric si turistic.
5. Aveti planuri de extindere?
Societatea pe care o administrez este cea mai veche din piata locala de Horeca, locatiile noastre se adreseaza cu precadere clientilor cu venituri medii spre mari si segmentului corporate. Am deschis anul acesta o noua locatie, o sala de conferinte si evenimente ,,Jolly’’, si in 2019 vom deschide un To Go Point tot in cetate, pentru turistii care nu isi aloca timpul si bugetul necesar pentru a servi masa la restaurant. Aveam in plan ca in urmatorii ani sa deschidem si un Boutique Hotel in imediata apropiere a zonei istorice a orasului, dar din cauza crizei acute de personal calificat am renuntat la acest proiect, iar spatiul o sa fie transformat in cladire de birouri.
6. Cum a crescut orasul din punct de vedere turistic in ultimii 5 ani? Care credeti ca sunt elementele cheie care atrag turistii in Alba Iulia? Cum simtiti lucrurile din perspectiva localnicului, dar si din perspectiva omului de afaceri?
Cetatea, in primii ani de la restaurare, a fost un booster pentru oras, am inceput sa existam si noi pe harta turistica a Romaniei, dar in ultimii ani turismul a inceput sa stagneze, chiar sa scada (in ultimii 3 ani), contrar afirmatiilor unor institutii sau presei locale; intr-adevar, a crescut numarul vizitatorilor (excursii scolare si cele de pelerinaj), dar consumul este pe un trend descendent. Turismul este concentrat in cea mai mare parte in lunile de vara (Iulie-August) cand unitatile de cazare autorizate sunt pline, dar iarna, intr-un sezon normal, functionam la stadiul de avarie. Nu avem un turism constant, inca suntem o destinatie de tranzit…
Ca si localnic ma mandresc cu Cetatea, prima impresie, generala, este aceea ca poate concura cu multe din destinatiile turistice consacrate din Europa, dar consider ca mai avem mult de muncit/ investit, atat financiar, cat si ca resursa umana, pentru a exploata la maxim potentialul pe care il are, altfel riscam sa “cadem” intr-un con de umbra.
Personal, va recomand sa vizitati Cetatea, in special, toamna sau primavara, sa poti sa o parcurgi la pas, sa ii admiri linistit obiectivele, in concluzie…sa ii descoperi maretia.
Ca si om de afaceri? Pe piata de horeca este un blocaj, albaiulienii ies putin sau aproape deloc in restaurante, iar turismul este concentrat in intervalul de 2-3 luni pe an. In ultimii doi ani pe piata locala s-a inregistrat un boom al unitatilor de cazare autorizate sau neautorizate, s-au deschis si continua sa se deschida foarte multe unitati de cazare, dar proprietarii sunt persoane care nu vin din sectorul Horeca si nu cunosc suficient de bine piata, iar probabilitatea ca in urmatorii ani (aprox. 5) sa se inchida este mare; actualmente majoritatea locatiilor de cazare din piata au ani buni de experienta la vanzare.
7. Cum va descurcati cu forta de munca si care sunt principalele probleme pe care acest gen de business in HORECA le are?
Forta de munca este Cutia Pandorei. Am renuntat la proiectul de investitie intr-un Boutique Hotel din acest motiv. Nu se prezinta decat foarte putini candidati la interviuri, cei care vin nu au experienta, dar au pretentii financiare disproportionate raportat la ceea ce ofera, daca ne referim la disponibilitate/ productivitate/ seriozitate. Suntem dispusi sa-i calificam la locul de munca, insa foarte putini, spre deloc, au disponibilitatea de a invata (multi pleaca de la o zi la alta). In ceea ce priveste salariile, consider ca in acest moment, acestea sunt supradimensionate raportat la nivelul de calitate a muncii prestate. Salariile in acest sector variaza de la 500-2000 euro net, pentru cei ce spun ca in acest domeniu de activitate salariile sunt mici. Stiti vorba aceea din popor ,,Vrei sa faci, dar nu ai cu cine”.
Piata fortei de munca o sa fie tot mai grav lovita de criza in urmatorii ani, o sa avem tot mai multe locatii inchise din cauza asta, litoralul a dat deja startul.
Exigentele consumatorilor cresc de la an la an, se observa cu usurinta ca avem tot mai multi clienti educati, care incep sa isi doreasca pachete din ce in ce mai complexe si o sa fie tot mai greu sa oferim servicii de calitate.
Statul Roman ar trebui sa se implice mai mult in sectorul Horeca, pe termen mediu si lung, deoarece serviciile pe care le oferim (cazare, masa si entertainment) sunt oglinda Romaniei, daca acestea sunt slabe, atunci turistul pleaca cu o imagine proasta despre Romania.
Materialul face parte din campania de informare publica InvestEU, initiata de Uniunea Europeana pentru a promova proiecte de succes realizate cu sprijinul UE si pentru a face cunoscut publicului larg impactul finantarilor europene in comunitatile locale. Aici gasiti lista completa a proiectelor din Romania selectate pana in prezent in cadrul campaniei InvestEU.