Ti-a intarziat avionul mai mult de 3 ore? Primesti pana la 600 euro. Iata cum!

Adaugat de la 04 Mar 2018

Majoritatea persoanelor care calatoresc cu avionul au trecut prin experienta unui zbor intarziat, suprarezervat (overbooking – adica vandute mai multe bilete decat numarul de locuri din avion), pierderea zborului de conexiune ( atunci cand din cauza unei intarzieri minore, zborul de la escala este pierdut , astfel ca pasagerul ajunge la destinatie cu o intarziere mai mare de 3 ore) sau mai rau, zbor anulat. Insa foarte putini dintre pasagerii afectati stiu ca exista posibilitatea unei despagubiri in aceste cazuri.

Daca zborul tau este intarziat, suprarezervat (overbooking – si te obliga sa renunti la zbor), anulat sau daca ai ajuns la destinatie cu o intarziere de minim 3 ore, atunci conform unei Directive Europene din 2004, care are efecte la nivel de UE, Regulation 261/2004 EC, ai dreptul la o despagubire pentru acest lucru. Sumele pe care le poti primi ca despagubire variaza de la 250 pana la 600 de euro per pasager, in functie de cat de mare era distanta calatoriei:

– 250 euro pentru zboruri pe distante sub 1500 de km

– 400 euro pentru zboruri pe distante intre 1500-3500 km

– 600 euro pentru zboruri pe distante de peste 3500 km (cu intarziere de min 4 ore)

– 300 euro pentru zboruri pe distante de peste 3500 km (cu intarziere intre 3 si 4 ore)

La ce companii aeriene esti eligibil pentru aceste compensatii?

1. Fie cand compania aeriana este inregistrata in UE (de exemplu Air France, KLM, Lufthansa, British Airways, Ryanair, Wizzair, Blue Air, LOT, Austrian Airlines, TAP, TAROM si altii)

2. Fie daca zborul decoleaza de pe un aeroport din UE, chiar daca respectiva companie aeriana nu este inregistrata in UE (de exemplu zboruri Qatar Airways, Air Canada, Air Serbia, FlyDubai, EL AL, Aeroflot, Pegasus sau Turkish Airlines care pleaca din Romania – si mai sunt si altii)

Ce obligatii are compania aeriana?

1. Daca zborul a intarziat minim 2 ore, compania aeriana este obligata sa iti ofere asistenta. Plus mese si racoritoare, proportional cu timpul de asteptare.

2. Daca zborul a ajuns la destinatie cu minim 3 ore intarziere, sau daca zborul a fost anulat, sau daca zborul a fost amanat pentru a doua zi, ori daca s-a facut overbooking si la check-in ti s-a spus ca nu te mai poti imbarca, atunci este eligibil pentru a primit aceasta compensatie intre 250-600 euro, plus sa iti rezolve cu un alt zbor sa ajungi la destinatie.

3. Daca zborul urmeaza sa decoleze a doua zi si esti nevoit sa ramai o noapte in aeroportul de escala sau la aeroportul de plecare spre casa (cand te intorci de undeva), atunci compania aeriana este obligata sa iti ofere si cazare + mese. Eu am patit asta de 3 ori, pe zboruri intercontinentale, o data am ramas in Bangkok pentru ca zborul Turkish Airlines a fost anulat, alta data un zbor British Airways a avut intarziere 20 de ore la plecare din Republica Dominicana spre Londra/Bucuresti, iar a treia oara un zbor Austrian Airlines a avut intarziere 14 ore la plecare din Viena spre Bangkok (de fiecare data companiile aeriene ne-au oferit cazare si mese gratuit in noaptea respectiva).

Reguli la anularea unui zbor

In cazul anularii unui zbor, ai dreptul la:

Redirectionarea catre destinatie cu o alta companie aeriana, in conditii asemnatoare de transport, sau rambursarea costului intreg al biletului intr-un termen de sapte zile, pentru partea neefectuata;

Asigurarea hranei si a bauturilor pe timpul asteptarii

Cazare asigurata in cazul in care perioada de asteptare include o noapte

Transportul intre locul de cazare si aeroport

Compania aeriana trebuie sa iti dea un alt bilet de avion pe un alt zbor al lor sau sa iti gaseasca o alta varianta de a ajunge la destinatie, inclusiv cu o alta companie aeriana.

Cand nu esti eligibil sa primesti compensatia (claim)?

Trebuie sa fii atent, deoarece exista situatii in care compania aeriana nu este obligata sa iti plateasca despagubiri. Acestea sunt:

1. Daca ai fost informat despre anulare cu minimum 2 saptamani inainte de ora de plecare prevazuta;

2. Daca ai fost informat despre anulare intr-un termen cuprins intre 2 saptamani si 7 zile inainte de ora de plecare prevazuta si ti se ofera o redirectionare care sa iti permita sa pleci cu cel mult 2 ore inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungi la destinatia finala in mai putin de 2 ore dupa ora de sosire prevazuta;

3. Daca ai fost informat despre anulare cu mai putin de 7 zile inainte de ora de plecare prevazuta si ti se ofera o redirectionare care iti permita sa pleci cel tarziu cu o ora inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungi la destinatia finala in mai putin de doua ore dupa ora de sosire prevazuta;

4. Daca operatorul de transport aerian poate face dovada ca anularea este cauzata de imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate, in ciuda adoptarii tuturor masurilor posibile (lovituri de stat, vulcani care erup, incendii, conditii meteo extreme). Atentie la conditiile meteo extreme: de exemplu, daca un avion al companiei la care ai tu bilet nu decoleaza de pe aeroport invocand motive legate de vreme (ninsoare, ceata, etc), dar toate celelalte avioane de pe acelasi aeroport decoleaza, chiar daca acele conditii meteo au fost asa cum le spune compania aeriana ai putea fi totusi eligibil pentru aceasta compensatie si trebuie verificate mai multe aspecte de catre compania intermediara care iti depune cererea de compansare (claim). Explicatia este ca unii piloti nu au suficiente ore de zbor acumulate si atunci unele aeroporturi daca au conditii de ceata sau zapada, etc nu ii lasa sa aterizeze daca nu sunt considerati suficient de experimentati pentru asta – de aceea, in conditii de vreme neplacuta identice si avioane identice, unele companii decoleaza si altele nu – iar in acest caz esti eligibil, desi compania aeriana se va stradui din rasputeri sa te convinga ca nu esti eligibil (pentru ca nu ai nicio vina tu ca pasager ca respectiva companie nu a angajat un pilot cu mai multe ore de zbor si mai multa experienta, ca sa poata ateriza/decola si in conditii de vreme mai putin prietenoasa).

Atentie: Problemele tehnice nu se califica drept “imprejurari exceptionale”, chiar si in cazul in care compania aeriana incearca sa iti explice contrariul. Daca sunt probleme cu avionul atunci e clar ca esti eligibil. 

Cum poti obtine aceasta despagubire?

Poti incerca de unul singur, insa procesul este unul indelungat si destul de complicat. Trebuie sa stii sa cauti explicatii si sa stii unde sa trimiti cereri si ce sa ceri. Majoritatea companiilor aeriene vor face tot posibilul ca sa nu iti dea acesti bani, vor tergiversa, vor invoca orice motive si poate nu ai expertiza juridica pentru a te putea contrazice cu ei. De asemenea, timpul de asteptare este de pana la 2 luni (sau uneori chiar mai mult), iar in unele cazuri compania aeriana poate sa refuze sa iti dea aceasta compensatie si iti spune “nu”, desi ai dreptul legal sa o primesti. Unii incearca inclusiv sa iti ofere diverse vouchere de calatorie de suma mult mai mica, dar nu esti obligat sa le accepti. Poti merge in instanta, dar iti trebuie avocat, iar cheltuielile de judecata le vei suporta singur.

In aceste conditii nu foarte prietenoase pentru pasageri, au aparut in Europa companii care sunt intermediari si sunt specializate pe recuperarea acestor bani. Ei preiau documentele de la pasagerii care au avut astfel de probleme, semneaza electronic cu acestia un document de reprezentare si apoi mai departe se ocupa de partea aceasta birocratica si de negocierea cu companiile aeriene care sa le ofere compensatiile pasagerilor. Au expertiza pe asta, au multi avocati, stiu ce sa faca si cum sa procedeze, stiu ce sa ceara si ce argumente legale sa aduca, iar uneori chiar si ei sunt refuzati si ajung sa dea in judecata companiile aeriene in numele clientilor. Daca vor castiga in instanta, compania aeriana va plati acele compensatii + cheltuielile de judecata si costurile avocatilor.

Pentru toate acestea, companiile intermediare nu percep in avans nicio suma de bani de la pasageri, ci doar la final, daca au reusit sa recupereze banii. Compania FlightClaim percepe un comision de 25% din suma recuperata + 25 de euro taxa de serviciu. De exemplu, in cazul meu, am depus lunile trecute un claim pentru a primi 600 euro pentru o intarziere a Austrian Airlines de 14 ore pe zborul Viena – Bangkok (am plecat din Bucuresti la ora stabilita, dar cand am ajuns la Viena ne-au spus ca escala se prelungeste cu 14 ore, asa ca ne-au dat cazare, mese si transfer de la aeroport la hotel si inapoi), iar cand m-am intors in tara am completat hartiile si le-am trimis, intermediarul s-a ocupat de asta, iar dupa 2 luni am primit 600 euro compensatie, din care intermediarul si-a oprit 150 euro + 25 euro. Chiar si acum o luna am depus tot prin FlightClaim.ro cereri de compensatii de 600 euro/persoana pentru mai multi pasageri care au zburat din Republica Dominicana spre Londra si au plecat cu 20 de ore intarziere – FlightClaim.ro s-a ocupat sa negocieze pentru banii pe care pasagerii sunt indreptatiti sa ii primeasca si chiar zilele trecute am fost anuntat ca i-au obtinut (in acest caz isi vor opri comisionul de 150 + 25 de euro/persoana si restul de bani ii vor trimite in conturile pasagerilor).

Foarte-foarte important!

1. Solicitarile se pot face pentru zboruri operate pana in urma cu 3 ani, deci nu trebuie neaparat sa fie zboruri recente.

2. Fac obiectul EC 261/2004 si cursele Charter, astfel ca romanii care isi petrec concediile in Turcia, Grecia sau alte destinatii „traditionale ” de vara si au intarzieri pe curse charter sunt eligibili sa primeasca aceasta compensatie, chiar daca nu au folosit o cursa de linie.

Cum poate interveni FlightClaim.ro?

FlightClaim.ro ajuta pasagerii care sunt afectati de intarzierea si anularea zborurilor. In cazul in care imprejurarile cer acest lucru, echipa FlightClaim merge in instanta pentru orice client care poate fi despagubit. FlightClaim cere un comision de 25 de euro + 25% din suma recuperata, dar doar in cazul in care pasagerul este despagubit – NU SE PLATESTE NIMIC la inceput. Practic, daca nu castiga cazul, FlightClaim.ro nu cere niciun ban pasagerilor care depun plangerea la ei. In schimb, ei analizeaza destul de bine toate cazurile si nu prea le accepta pe cele despre care stiu ca nu sunt eligibile si ca nu ar avea sanse cu ele, prin urmare, odata ce ti-a fost acceptat claim-ul de catre FlightClaim atunci ai mari sanse sa primesti banii.

Cine este FlightClaim?

FlightClaim este una dintre cele mai mari companii de acest gen din Europa. Este fondata de Claim Corporation Network, una dintre cele mai mari companii din Olanda care se ocupa de astfel de claim-uri, in special pe zona maritima. De un an de zile s-au extins si pe zona de companii aeriene si se ocupa in toata Europa de cereri de compensatii de la intarzieri sau anulari de zboruri, pana la distrugeri sau pierderi de bagaje. Compania are site-uri in toata Europa, iar anul trecut si-a deschis reprezentanta si in Romania si site in limba romana. Daca ati trecut printr-o astfel de situatie cu anulare sau intarziere de zbor si stiti ca sunteti eligibili sa primiti acesti bani de la compania aeriana, cererile la FlightClaim se pot depune online direct aici, prin email la office@flightclaim.ro , prin mesaje pe pagina de Facebook, sau prin Whatsapp la numarul 0746 937 941.

Pentru mai multe detalii despre legi, despagubiri  si demersuri legale, intra pe www.flightclaim.ro

*foto: Shutterstock

Despre mine:

Calatoriile sunt binecuvantarea mea si am reusit sa imi transform pasiunea in job. Sunt consultant in marketing turistic, dar imi place sa ma definesc ca antreprenor, sunt workaholic si bucuros ca am crescut de la zero, alaturi de echipa mea, agentia de Evenimente, PR si Marketing Travel Communication Romania, dar si Asociatia Travel Focus. Sunt implicat in mai multe organizatii nationale de promovare si dezvoltare a antreprenoriatului, am o diploma de licenta in Marketing (ASE Bucuresti), un masterat in Comunicare (SNSPA), un Executive MBA pe care l-am absolvit la WU Vienna University (2013-2015) si un curs de Global Strategy absolvit la Carlson School of Management (University of Minnesota, SUA). Revista Forbes m-a inclus in 2013 in topul “30 de tineri sub 30 de ani in Romania”, sunt mereu optimist si un prieten de cursa lunga – mai multe detalii despre mine gasiti aici.

14 păreri la “Ti-a intarziat avionul mai mult de 3 ore? Primesti pana la 600 euro. Iata cum!

  1. Cum aflu exact cate ore a avut avionul intarziere? Exista pe undeva o arhiva? Este vorba de un zbor din 2016 Doha-Krabi (23 decembrie). Tin minte ca am stat cateva ore,insa nu stiu cate exact…..au inlocuit aeronava cu totul intrucat cea cu care trebuia sa plecam avea o defectiune la motor.

    Multumesc anticipat!

  2. Salutare tuturor,
    Eu am avut o experienta neplacuta cu cei de Ryanair ,trebuia sa decolam de la Otopeni la ora 13:10 ,in luna iulie ,insa abia la ora 00:05 am decolat spre Palermo.
    Desi le-am solicitat sa-mi acorde compensati m-am tot amanat cu email-uri in care precizau ca cererea mea este in curs de analiza.
    In final mi-au comunicat official dupa o luna si jumatate ca au fost conditii meteo nefavorabile,ceea ce nu era adevarat.Intre timp am depsus si plangere la protectia consumatorilor si prin ei in luna septembrie am primit compensatia de 250 euro.

  3. Si eu am luat legatura cu ei dar nu raspund. Le-am dat remindere dar nimic.

  4. @Elena: i-am intrebat despre cazul tau, ai depus cererea acum 2 zile, ti s-a trimis imputernicirea sa o semnezi, nu ai raspuns la email, nu ai trimis nimic semnat la ei, nu ai raspuns astazi la telefon cand te-au sunat. Cu sotul tau se pare ca s-a putut lua legatura, intreaba-l pe el detalii. Si, pe viitor, nu uita ca onestitatea este cel mai important atu al unui om. Numai bine.

  5. Multumesc, Razvan. Am vazut dupa amiaza apelul si i am sunat inapoi dar probabil ala 18.00 era incheiat programul. Din pacate, pe email in spam nu am am nimic :(. De onestitate, ce pot sa spun, am fost onesta cand am scris mesajul. Apelul pe mobil a fost astazi intre 17.00 -18.00 dupa ce am scris mesajul catre tine.

  6. Stimate domn Mihai Costache,

    Vă mulțumim pentru contactarea Departamentului Relații Clienți Wizz Air și pentru mesajul dumneavoastră.

    Vă rugăm să acceptați scuzele noastre sincere pentru anularea cursei din data de 23 martie 2018 și pentru neplăcerile cauzate de această situație pasagerilor. Chiar dacă încercăm întotdeauna să respectăm orarul curselor noastre, suntem confruntați, câteodată, cu situații aflate în afara controlului efectiv al companiei noastre, care conduc la perturbări ale orarului de zbor.

    Cu permisiunea dvs., dorim să vă prezentăm în continuare motivul care a stat la baza anulării zborului W6-3676, programat pe ruta Roma Ciampino (CIA) – Iași (IAS). Conform evidențelor noastre, cursa dvs. a fost anulată ca urmare a condițiilor meteorologice incompatibile cu efectuarea zborului în cauză (ninsoare abundentă pe aeroportul din Iași).
    Menționăm că vă putem rambursa diferenta dintre zborul anulat și cel achiziționat de dumneavoastră la compania Ryanair.

    Aşteptăm cu interes răspunsul dumneavoastră şi vă mulţumim pentru înţelegere.

    Ne cerem încă o dată scuze pentru neplăcerile cauzate de evenimentele din data de 23 martie 2018.”
    Si de atunci desi am dat toate datele nu am mai primit nici un raspuns

    Cu stima,

  7. @ Mihai Costache: e cazul sa ii contactezi pe cei de la FlightClaim sa rezolve ei. 🙂

  8. Salut,
    Poți depune plângere la Protecția Consumatorilor pe baza corespondentei primire din partea companiei aeriene .Eu așa am procedat si in 3 săptămâni am primit compensația .

  9. Buna ziua. Cum pot proceda la urmatoarea situatie? Am cumparat un sejur Marmaris cu avionul pentru data de 18.06.2018-25.06.2018. Initial mi s-au comunicat o prima varianta de zbor Otopeni-Bodrum ora 15.00, a doua varianta mi s-a trimis o alta hartie ca s-a schimbat ora, fiind ora 8.00 , si astazi 12.06 mi s-a comunicat ora de zbor ca fiind 23.25. Eu am intrarea la Hotel pe data de 18 iunie, 7 noptii all inclusiv. In conditiile in care avionul ajunge la Bodrum la ora 1.10, deci pe data de 19 iunie, eu ma cazez efectiv pe data de 19 iunie. Mai beneficiez de 7 nopti all inclusiv.? Mentionez ca am facut deja o reclamatie la directbooking, nu am primit inca raspuns dar mi s-a sugerat ca nu nu exista conditii de schimb a orei de plecare. In aceasta situatie ce as putea face? Va multumesc.

  10. Multumesc pentru raspuns. Am trimis mail catre persoana indicata de dvs.

  11. Bună ziua,
    Noi am luat legătura cu cei de la Claim compas, și… s-a făcut anul și nu avem un răspuns clar. Oare pot sa renunț la serviciile lor și sa ma adresez celor de la FlightClaim?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Aboneaza-te la newsletter

Nr. abonati RSS & Newsletter

Michelin

Copyright

Materialele postate pe acest site imi apartin in totalitate sau apartin colaboratorilor mei si se afla sub protectia Legii Dreptului de Autor. Preluarea lor se poate face doar cu acordul scris al autorului si cu citarea sursei. La sfarsitul fiecarei preluari de text trebuie sa existe un link catre acest blog.
Positive SSL on a transparent background