7 costuri pe care poate nu le iei in considerare atunci cand iti lansezi un start-up in servicii

Adaugat de la 08 Sep 2017

Serviciile sunt poate cel mai dificil de evaluat segment din zona de business. Cum iti evaluezi know how-ul? Cum poti estima valoarea a ceea ce tu vei livra? 1 euro, 5 euro sau 5000 de euro? De unde stii care este nivelul tau? Cum iti vei stabili tarifele, in functie de piata sau de expertiza ta si valoarea timpului pe care il aloci proiectului? Pentru servicii nu exista o grila foarte clara, e foarte greu sa gasesti ceva identic cu ceea ce tu vei oferi. Exista intr-adevar un nivel al pietei care sa te ajute sa iti estimezi un interval…dar mai departe, este pura intuitie asupra a ceea ce tu vei livra: brand, dimensiunea companiei tale, know-how, aptitudini, etc.

Cand iti incepi orice business in servicii, de cele mai multe ori vei fi un ‘one man show‘, vei lucra de acasa, din cafenele sau de unde vei avea chef. Cu timpul insa, business-ul tau va creste, o sa apara cheltuieli noi la care poate ca nu te-ai gandit la inceput, dar care vor cantari din ce in ce mai greu in balanta.

Pentru ca stiu ca am printre cititori foarte multi freelanceri sau antreprenori la inceput de drum, o sa scriu mai jos o lista de costuri la care, de cele mai multe ori, nu te gandesti atunci cand incepi un business si iti stabilesti primele fee-uri.1. Chirie si internet: veti spune ca „voi lucra de acasa” si ca „voi folosi internetul pe care deja il platesc”, dar nu este chiar asa. Proiectati-va in viitor, peste 1-2 ani, si veti vedea ca probabil business-ul vostru va creste si veti dori sa aveti un mic birou, unde veti plati chirie, consumabile, internet si multe alte costuri mai mici sau mai mari. Puteti lua in calcul sa lucrati si dintr-un hub sau incubator de afaceri, dar si acolo veti plati, mai devreme sau mai tarziu.

2. Laptop performant si programele necesare: fiind pe cont propriu, nu vei mai putea apela la IT-ul de la birou pentru tot felul de detalii. Trebuie sa iti cumperi propriul laptop cu tot ce trebuie inclus, cu toate aplicatiile cumparate cu licenta, imprimanta, programele necesare muncii tale de zi cu zi, etc.

3. Costul cu deplasarile: fie ca folositi metrou, taxi, Uber sau masina personala, sunt niste costuri pe care va trebui sa le luati in considerare pentru intalniri sau alte deplasari in interes de munca.

4. Program de facturare si contabil: nu faceti rabat de la profesionisti. O contabilitate care nu este tinuta in ordine de la inceput va poate aduce multe probleme in viitor. Referitor la programele de facturare, gasiti online foarte multe solutii potrivite in Romania, mai noi sau mai vechi, cu mai putine sau mai multe optiuni, posibilitate de plata online, rapoarte complexe, trimitere automata de facturi la o data stabilita, etc. Era facturilor scrise de mana a apus de mult timp. Legat de contabilitate, sfatul meu este sa nu faceti rabat de la calitate. Daca un contabil va cere doar 50-100 RON pentru munca lui, eu consider ca nu trebuie sa il alegeti. Nu lucrati cu oameni care isi subestimeaza munca atat de mult, pentru ca cel mai probabil exista si un motiv pentru care o fac. Ar fi pacat ca peste 1-2 ani sa fiti nevoiti sa va refaceti toata contabilitatea si sa platiti amenzi. Nu trebuie sa va permiteti sa lucrati cu oameni ieftini, asa cum nici voi nu trebuie sa va vindeti ieftin serviciile de calitate superioara. Un pret decent pentru contabilitatea unui start-up ar fi undeva pe la 80-100 euro pe luna, dar desigur nu doar pretul este un criteriu, ci cautati referinte despre acea firma si vorbiti cu contabilul vostru inainte sa semnati contractul, ca sa va dati seama cat de dispus este sa se implice.

5. Timpul, timpul, timpul…ca freelancer vei avea tendinta sa te pui la dispozitia clientilor 24/7. Veti avea conversatii pe WhatsApp sau email in mijlocul noptii si veti avea intalniri lungi in care veti discuta strategii, unele mai constructive, altele mai putin. Cert este ca trebuie sa iei in considerare ca timpul dedicat acestor intalniri va trebui sa il economisesti din alte parti (lucrand noaptea, de exemplu) sau sa gasesti o formula de a-l imputa clientului. De multe ori, antreprenorii la inceput de drum nu isi evalueaza timpul, dar trebuie sa fiti suficient de inteligenti pentru a-l face pe orice client sa inteleaga ca timpul inseamna bani si ca este cea mai pretioasa resursa a voastra. Nu il irositi si invatati inca de la inceput sa va cereti drepturile pentru timpul extra alocat oricarui contract.

6. Costul comisioanelor bancare si impozitele. Fiecare plata pe care o faci si fiecare suma de bani retrasa din cont inseamna comisioane. Unele banci practica comisioane chiar si pentru incasari. Practic vei incasa mai putin decat tu estimezi, pentru ca o parte va merge la banca pentru comisioane. Apoi mai sunt taxele care trebuie platite catre stat, insa daca va faceti o microintreprindere si va angajati pe firma voastra veti plati doar 1% impozit pe incasari, fara sa mai platiti impozit pe profit. Asta inseamna ca daca marja voastra de profit este mai mare, atunci va raman mai mult bani prin neplata impozitului pe profit. Insa tineti cont ca va trebui sa platiti impozit pe salarii, impozit pe venit, impozit pe dividende, TVA si alte taxe speciale. Contabilul ar trebui sa va tine in permanenta la curent cu valoarea taxelor. Acesta per total nu sunt mari, doar ca sunt multe. Exceptie sunt taxele pe munca, care mie mi se par foarte mari.

7. Costurile de promovare initiale si costurile cu recrutarea fortei de munca. Poate veti spune ca la inceput nu veti investi bani in promovare, ci va veti folosi de relatiile pe care le aveti ca sa ajungeti la cativa clienti, pentru a va putea face un portofoliu. Corect, insa orice pe lumea aceasta are un cost. Veti pierde timp folosindu-va relatiile, veti ramane datori, veti cheltui bani pe telefoane, veti plati comisioane de succes partenerilor, etc. Totul are un cost si totul ar trebui calculat inca de la inceput. Apoi, daca veti avea nevoie sa angajati un om bun, mai mult ca sigur veti avea nevoie sa investiti ceva bani si in recrutarea acestuia, de la costurile de promovare pentru ca anuntul sa ajunga la cat mai multi potentiali candidati si pana la costurile legate de intocmirea actelor si analizelor de munca, cu o firma profesionista de HR.

[P]: Articolul face parte din campania lansata de Banca Transilvania care ofera antreprenorilor un nou pachet de cont curent numit NELIMITAT BT. Pachetul ofera oricarui antreprenor un numar nelimitat de operatiuni in reteaua BT pentru un cost fix de 21 de lei pe luna. Asta inseamna zero comisioane, daca platile si incasarile realizate cu partenerii de afaceri sunt efectuate printr-un cont BT.

Despre mine:

Calatoriile sunt binecuvantarea mea si am reusit sa imi transform pasiunea in job. Sunt consultant in marketing turistic, dar imi place sa ma definesc ca antreprenor, sunt workaholic si bucuros ca am crescut de la zero, alaturi de echipa mea, agentia de Evenimente, PR si Marketing Travel Communication Romania, dar si Asociatia Travel Focus. Sunt implicat in mai multe organizatii nationale de promovare si dezvoltare a antreprenoriatului, am o diploma de licenta in Marketing (ASE Bucuresti), un masterat in Comunicare (SNSPA), un Executive MBA pe care l-am absolvit la WU Vienna University (2013-2015) si un curs de Global Strategy absolvit la Carlson School of Management (University of Minnesota, SUA). Revista Forbes m-a inclus in 2013 in topul “30 de tineri sub 30 de ani in Romania”, sunt mereu optimist si un prieten de cursa lunga – mai multe detalii despre mine gasiti aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Aboneaza-te la newsletter

Nr. abonati RSS & Newsletter

Michelin

Copyright

Materialele postate pe acest site imi apartin in totalitate sau apartin colaboratorilor mei si se afla sub protectia Legii Dreptului de Autor. Preluarea lor se poate face doar cu acordul scris al autorului si cu citarea sursei. La sfarsitul fiecarei preluari de text trebuie sa existe un link catre acest blog.
Positive SSL on a transparent background