avion jucarieNu cred ca exista persoana care sa imi urmareasca pagina de Facebook si care sa nu fi cumparat macar o data un bilet de avion.

Uneori exista bilete de avion la preturi incredibil de mici, poate chiar echivalentul a cativa euro. Eu mereu le-am vazut anuntate cu surle si trambite prin oferte, dar niciodata nu le-am cumparat.

A fost o perioada in viata mea in care urmaream pretul ca fiind unicul criteriu atunci cand alegeam un bilet de avion. Intre timp, am inceput sa ma uit si la alte servicii, cum ar fi la locurile mai bune in avion, servicii de check-in oferite la aeroport, imbarcare prin burduf si nu cu autocarul, acces la lounge, aterizare pe aeroporturi principale, etc. Nu e vorba de fita sau fandoseala, ci de linistea si confortul pe care mi le doresc, mai ales atunci cand calatoresc cu Alex, baietelul meu.

Sa nu credeti ca va sfatuiesc sa ignorati biletele de avion low-cost, mai ales daca sunt la promotie sau la preturi foarte mici. Doar ca experienta mea cu acest tip de companii aeriene nu a fost foarte buna: de exemplu, mai mereu cand am cautat zboruri la Dubai cu Wizzair am gasit bilete aproape mai scumpe decat la TAROM, mai mereu cand anuntau o promotie Ryanair, Vueling, Wizzair, easyJet sau alte companii low-cost imi dadeam seama de multe ori in final ca nu e mare castig la bani si ca trebuie sa renunt la niste servicii la care nu sunt dispus sa renunt, etc. Desigur, cand erau oferte la cativa euro, ar fi fost imposibil sa gasesc ceva mai bun la o companie de linie. Dar mi-am dat seama ca nici nu vreau asta, de fapt. Singura companie low-cost la care am gasit preturi bune in permanenta au fost cei de la Air Asia, dar ma refer aici la bilete de avion intre tari din Asia. In rest, mare parte din companii nu fac decat marketing, astfel ca noi sa ramanem cu impresia ca au mereu doar preturi mici, iar atunci cand avem nevoie de un zbor sa cautam direct la ei pe site. Marketing exact cum zice la carte.

Va incurajez asadar mai degraba sa vedeti acele promotii care merita, care nu ascund alte costuri si care nu se vor traduce intr-o vacanta inceputa cu dureri de cap. Si cum vine toamna, adica sezonul calatoriilor city-break, iata aspectele la care trebuie sa fiti atenti cand rezervati bilete de avion low-cost.

1. Pretul: costuri vazute versus costurile ascunse

Normal, suna foarte bine sa anunti bilete de avion la cativa euro…dar isi imagineaza cineva ca vreo companie din lumea asta munceste pro bono? Normal ca are salarii, taxe, costuri, investiti de facut, iar din vanzarea unui produs cu cativa euro nu le va putea sustine. O cursa din Bucuresti catre un oras european probabil costa si mai mult de 30.000 de euro, iar daca inmultesti 10-20 de euro cu aproape 200 de locuri din avion, in niciun caz nu are cum sa isi scoata banii, daramite sa iasa si ceva profit. Credeti ca au inventat ceva magic, ca sa isi scoata banii? Nu, e doar Marketing. Biletele de avion la cativa euro, limitate, sunt facute pentru marketing, pentru a atrage si pentru a-i face in final pe pasageri sa mai scoata bani din buzunar pentru a-si acoperi in final costul calatoriei. Care sunt elementele pentru care vei plati suplimentar daca alegi o linie low cost? Bagajul de cala te poate costa pana la 75 euro / segment, daca il vei plati la aeroport. Daca ai un bagaj de mana mai mare poti sa fii somat sa platesti si pentru acesta in plus. Daca vrei sa faci check-in-ul la aeroport din nou vei plati, iar ca sa iti rezervi un loc in avion, din nou va trebui sa platesti pentru asta. Desigur, vor mai aparea taxele de aeroport, taxele de plata cu cardul, taxe pentru a contacta departamentul de relatii clienti, taxe pentru bagaje de cala de care am amintit mai sus, taxele de procesare, costuri pentru masa servita in avion, etc. In schimb, ca un contra-exemplu, unele companii de linie iti permit inca de la achizitionarea biletului de avion sa iti alegi locuri in aeronava.

2. Confortul pasagerilor

Nu ma refer aici la confortul in avion, pentru ca se intampla si ca avioanele companiilor de linie sa aiba cativa ani buni de functionare. Ma refer la faptul ca unele companii low-cost nu aloca locuri in avion, motiv pentru care trebuie sa te inghesui pentru un loc mai bun, scaunele la low-cost sunt mult mai inghesuite si asta e o mare problema pentru cei cu picioare lungi sau cu greutate mai mare, aeroportul de pe care decoleaza / aterizeaza companiile low-cost este departe de oras (foarte important, inclusiv pentru costuri), ori lucruri mai de finete, precum conectarea la burduf a aeronavei versus drumul cu autobuzul pana la avion, accesul la lounge, etc. Companiile low-cost opereaza pe aeroporturi mai mici, aflate mai departe de oras si implicit, unde vei plati mai mult pentru a ajunge in oras si vei pierde mai mult timp pe drum. Astfel, daca esti cu un bebelus dupa tine, gandeste-te din start ca la cele 2-3 ore de zbor se mai adauga inca 1-2 ore cu autocarul pana in oras.

Pentru retur problema este inversa, in sensul ca aceste aeroporturi mici nu au prea multe magazine duty free si nici prea multe activitati pentru pasageri. Sunt pur si simplu niste aerogari in care astepti ora imbarcarii si pleci.

3. Orarul de zbor

Ca orice serviciu low-cost, nu ai la dispozitie prea multe optiuni de intervale orare. Zborurile low-cost sunt mai ieftine inclusiv pentru ca respectiva companie aeriana plateste mai putin pentru sloturile de aterizare pe aeroport, care sunt la ore nu foarte convenabile (de multe ori dimineata devreme sau seara tarziu). Companiile de linie opereaza zboruri frecvente pe tot parcursul zilei, astfel incat sa puteti alege zborul care vi se potriveste cel mai bine. Pentru familiile care calatoresc cu copii este chinuitor sa plece dimineata foarte devreme sau noaptea tarziu, cand copiii sunt obositi. De asemenea, daca plecam in vacanta, nu cred ca este o idee buna ca zborul nostru spre locul de vacanta sa fie dupa-amiaza sau seara, pentru ca pierdem o zi din vacanta, ceea ce se intampla frecvent la companiile low-cost. Trebuie sa stiti, de asemenea, ca daca aveti un zbor dintr-un oras european catre o destinatie indepartata si alegeti ca pana la punctul de escala sa zburati cu o alta companie aeriana decat cea pe care o aveti pentru zborul principal, daca zborul low-cost va intarzia si veti pierde al doilea avion nimeni nu o sa va dea banii inapoi.

4. Asistenta in caz de anulare a zborului

Daca optati pentru o companie aeriana de linie si aveti parte de experiente neplacute, ca pierderea bagajelor, intarzierea sau anularea zborului, exista un departament de relatii cu clientii al companiei care incearca sa va ajute si, in general, sa va despagubeasca pentru inconveniente. In schimb, companiile low cost ofera in regim foarte limitat astfel de servicii, care fie implica linii telefonice scumpe sau e-mailuri impersonale. Spre exemplu, in cazul in care un zbor este anulat de o companie de linie, aceasta va imbarca pasagerii pe zboruri operate de partenerii lor din alianta, acoperind costurile. Companiile low cost nu au linii aeriene partenere, iar in cazul in care un zbor se anuleaza puteti fi blocati si zile intregi fara o solutie oferita de companie. Nu trebuie sa va spun eu asta, ati tot vazut probabil stiri la televizor.

Desigur, alegerea de a zbura cu companii aeriene de linie sau companii low-cost se reduce in final la pachetul complet de servicii si calitate, confort si, mai ales, pret. Este un compromis pe care trebuie sa il faceti, in functie de circumstante si preferintele personale. Desigur, ar putea sa para sau chiar sa fie mai ieftin sa zbori cu low-cost, iar daca pretul este foarte important pentru tine sau daca nu iti permiti, atunci go for it. Dar daca pentru ceva bani in plus poti avea experiente mai bune, reflecteaza putin. Singurul sfat pe care imi permit sa vi-l dau este doar sa verificati cu atentie pretul si sa calculati totul pana la final, fara a va lasa pacaliti de preturile mici afisate initial – adaugati din start bagajele de cala, taxa de procesare cu cardul, taxele de aeroport si alte taxe, si apoi, de ce nu, chiar si costurile cu transferul in oras de pe un aeroport mic si indepartat versus un aeroport principal, astfel ca sa puteti compara in mod corect pretul final al unui zbor low-cost cu unul al unui zbor de linie pe aceeasi destinatie.

8 comentarii

  1. Andrei
    18.08.2016 la 13:52

    Salut,

    Îți urmăresc blogul cu interes si inteleg in totalitate explciatiile tale… dar// mereu exista un DAR:

    >> 28,50 Euro pt 2 persoane dus-intors, (Otopeni – Milano) cu rucsac marisor in spate (fara bagaj la cala ce-i drept) si cu loc rezervat in avion nu e un pret bun?
    Si nu am „ciupit” doar 2 bielte – ci am luat pentru 4 familii (8 locuri).

    >> 130 Euro pt 2 pers dus-intors Otopeni-Bologna in aceleasi conditii ? Nu merita incurajat?

    (ambele cu Aeronave 747-800) – fara intarziere , ba chiar cu sosit mai devreme (poate e doar norocul meu)

    SAU

    >> e mai buna cafeau aia de la TAROM (pe care ti-o faci singur cu plic de ness de 0.50 bani din Mega Image)

    Sincer – prefer sa dau si 2 euro pe o cafea decenta (LAVAZZA si gata preparata), decat pe un „nes frecat singur”. Câți nu plătim 7-8 lei pe o cafea in oras?

    CONCLUZIA: Prezinta asa cum se cuvine ambele variante, si nu pune intr-o lumina chiar atat de proasta LOW-cost-urile.. pentru ca asta sunt: low-cost-uri. Platesti greutatea ta si kerosenul, restul „e can-can” !
    >> NU exista termen de comparatie intre TAROM si WIZZ / RYAN / EASY JET (in ceea ce priveste flota de avioane). Nu exista. Punct.

    >> Asa ca in final, in loc de TAROM as alege oricand low-cost-uri, cum fac su milioane de alti pasageri.. 🙂

    Asadar eu unul trec peste toate problemele cauzate de plecari devreme sau tarziu, si ma transform incet incet din turist in „traveller”. Și e bine.. 😉

  2. Mihai
    18.08.2016 la 18:30

    Aiureli, Razvan. Prea generalizezi. Mi-a placut partea cu dimineata devreme si seara tarziu, de parca avioanele companiilor low-cost zboara doar la rasarit si la apus, nu toata ziua. In plus, iata si un contra-argument: pentru biletele one-way, companiile low-cost ofera infinit mai multa flexibilitate si posibilitatea unor combinatii, spre deosebire de companiile de linie care aplica bizara regula de week-end.

  3. mihai
    19.08.2016 la 13:12

    salut cititorii

    ultimul meu zbor dezastru a fost cu air france Barcelona la londra cu escala paris

    am dat 160 euro in plus fata de vueling doar sa plec dupa amiaza si sa aterizez pe heatrow

    am prins greva personalului de bord intirziere steward nebarbierit, oboist circ in avion americani care pierdeau legaturile

    am primit un pahar de suc si o prajiturica . am vrut sa mai cunpar un suc nu se poate

    singurul lucru bun avionul a321 nou cu mult loc la picioare si spre sfirsit nebarbieritu ne a mutat la bisniss sa fim primii la fuga prin terminalul 2 sa prindem legatura

    eu personal nu mai zbor cu air france a fost prima si ultima oara

  4. Doc
    19.08.2016 la 22:18

    E pacat ca putini oameni stiu smecheriile astea utile, de aia apreciez articolul!!

  5. Razvan Pascu
    (author)
    22.08.2016 la 14:32

    @ Andrei: corect ce spui tu, dar trebuie sa tii cont ca ofertele alea cu preturi asa de bune nu sunt pentru toata lumea si doar cativa beneficiaza de ele, nu toti oamenii din avion.

    @ Mihai: corect cu regula de weekend, ai dreptate.

    @ mihai: problema cu grevele este intr-adevar fooooarte neplacuta si cred ca se poate intampla cam la orice companie europeana (greva controlorilor de trafic, greva pilotilor, greva insotitorilor de zbor, etc)

  6. Razvan Pascu
    (author)
    29.08.2016 la 10:34

    Apropo de low-cost, iata aici impresii live: https://www.facebook.com/iulia.m.rosu/posts/10154360893672707

  7. Valentin
    29.08.2016 la 18:37

    Ceea ce spui tu este corect intr-o oarecare masura. Intr-adevar cand fost la Viena sau Praga am ales Austrian respectiv Tarom/Czech , dar confortul a fost fix la fel ca la Wizz. In schimb cand am fost in Mallorca am ales Vueling cu toate ca din Romania pleca destul de matinal, dar am preferat asa pentru a avea bagajul de cala transferat pe celalalt zbor, check-in facut pentru ambele zboruri, siguranta ca daca pierd legatura( ceea ce s-a si intamplat din cauza lor) in Barcelona ne-au gasit repede locuri la urmatorul zbor spre Mallorca.

    Sincer daca imi propun un city break si destinatia este pe lista companiilor low cost prefer sa caut ofertele cele mai ieftine la avion in care stau maxim 3 ore si timp in care nu cred ca este nevoie de mancare si sa aleg un hotel de 4 stele unde imi petrec 3-4 zile.

  8. Anda
    13.04.2017 la 10:51

    Buna. Ai idee care este greutatea admisa la Wizz Air pentru bagajul de mana platit?Nu gasesc pe site-ul lor acest detaliu. Multumesc anticipat!

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!