excursii-razvan-pascu

Cei care ma urmaresc pe pagina de Facebook, probabil stiu deja ca saptamana trecuta am fost la Londra, la World Travel Market, unul dintre cele mai mari evenimente business-to-business pentru specialistii din industria turismului. Este practic o saptamana in care toti cei care au ceva de spus in turism, fie ca sunt oameni de afaceri, agenti de turism, tour-operatori, companii aeriene, companii de transport, fie ca sunt autoritati, reprezentanti ai Ministerelor de Turism din diferite tari si chiar presa, se intalnesc sa traga linie asupra anului ce a trecut si stabilesc noi colaborari pentru anul viitor.

Este ca un turn babel, intreaga planeta concentrata in zona expozitionala Excel – Customs House din Londra, oameni ce provin din culturi diferite, cu limbi diferite, fiecare dorind sa se faca remarcat in vreun fel. Anul trecut am venit pentru prima data la WTM si timp de o saptamana am avut un program de inregimentare: veneam primul la Excel si plecam ultimul. Am parcurs fiecare centimetru patrat de stand, am participat la toate conferintele care m-au interesat, am luat pliante si brosuri si am cunoscut oameni interesanti. De atunci am mai fost si la evenimentul similar organizat la Berlin, iar acum, din nou Londra. Fiind deja obisnuit cu stilul evenimentului si cu locul, nu pot spune ca mi s-a mai parut atat de impresionant. Am venit de data aceasta mai focusat pe intalniri decat pe plimbat pe la standuri, iar cele 4 zile de eveniment s-au scurs la fel de repede.

Cateva cifre din raportul anual World Travel Market

– Organizatorii estimeaza ca anul acesta s-au incheiat afaceri in valoare de 2 miliarde de lire (spre deosebire de cele 1.8 miliarde estimate pentru anul 2012)

– In ciuda perioadei de criza traversata, jucatorii din industrie sunt optimisti in ceea ce priveste evolutia veniturilor lor pentru anul 2013. In prima jumatate a anului s-au realizat peste 500 de milioane de calatorii si in total, pana la finalul anului se estimeaza o crestere cu 4% a numarului de calatorii. Totodata, raportarile companiilor aeriene indica de asemenea o evolutie pozitiva, estimandu-se profituri de 16.4 miliarde de dolari.

– Lista destinatiilor “hot” in urmatorii 2-3 ani este condusa cu detasare de Brazilia, si in special Rio de Janeiro, care va gazdui in 2014 Cupa Mondiala FIFA si in 2016 Jocurile Olimpice. Primele estimari spun ca Brazilia asteapta cu jumatate de milion mai mult turisti in 2014 si cu pana la 15% mai multi in 2016.

– Cele mai importante piete din industria turismului raman Brazilia, Rusia, India, China si Africa de Sud.

– Vedete in devenire: Sri Lanka, Indonezia, Malaezia, Mexic si Argentina.

Eterna dilema, print versus online

Unul dintre cele mai interesante capitole din raportul World Travel Market este o analiza facuta pornind de la eterna dilema in lumea media, print versus online. Desi BBC a vandut in pierdere Lonely Planet si lumea incepea sa le cante prohodul, un studiu facut de WTM reliefeaza faptul ca aproape 6 din 10 turisti inca mai folosesc ghiduri hard copy, in timp ce doar cate 2 din zece isi printeaza informatiile de pe web sau folosesc aplicatii de smartphone.

Ma regasesc 100% in acest studiu intrucat oricate informatii as gasi online, intotdeauna in vacantele mai lungi, nu in city break-uri, imi cumpar ghiduri hard copy. Imi place sa le colectionez, sa le pastrez in biblioteca si e o chestie de mandrie personala sa revad acolo toate destinatiile importante in care am ajuns. 43% dintre turisti folosesc Social Media in vacanta, iar 27% se bazeaza pe recomandarile personale.

“Stayaction” la britanici = “Greekcation” sau “Bulgarcation” la romani

In timp ce romanii depasesc granitele tarii in numar din ce in ce mai mare, in special spre Grecia si Bulgaria in vacanta de vara, britanicii au inventat un nou tip de vacanta “staycation”, adica vacanta acasa. Mi-as dori sa revina si la noi moda concediului “acasa”, adica petrecut in tara.

2 comentarii

  1. 18.11.2013 la 19:01

    Staycation e ceva mai puțin de un concediu petrecut în țară. Se referă la activități pe care le poți face la cel mult 50 km de orașul de reședință, în zonele perii urbane ale acestuia sau în punctele de interes din oraș.

  2. 18.11.2013 la 19:06

    Cum la noi ghidurile hard copy despre România sunt rare, iar finanțările Regio nu cer arhivare surse, informațiile online procentual cred că înseamnă circa 80%

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!