fbpx
excursii-razvan-pascu

In luna Aprilie am participat intr-un press trip organizat de Oficiul de Turism al Frantei pe Coasta de Azur. Daca in urma cu doi ani, cand am ajuns pe Coasta de Azur, m-am concentrat mai mult pe Nisa, Cannes si Monaco, de data aceasta, timp de cateva zile ne-am bucurat de peisajele frumoase din oraselele Antibes si Juan-les-Pins.

In Antibes am fost cazati la hotelul Royal Antibes, un hotel de 4 stele situat la distanta scurta de centrul istoric al Antibes-ului, aproape de Port Vauban si de Clubul International de Yachting din Antibes. Mobilierul este minimalist, iar hotelul in sine include un restaurant bun (aici am mancat cel mai bine din tot acest presstrip), cafenea, plaja proprie, sala de sport, sala de masaj.

Si daca in prima seara am ajuns tarziu, a doua zi dis-de-dimineata am trecut la treaba. Desi un orasel micut, Antibes are ceva lucruri de adaugat pe agenda turistilor. Eu nu bifasem in anii trecuti decat plimbarile pe stradute, servit o inghetata delicioasa si admirat privelistea din port + muzeul Picasso. De data aceasta am ajuns din nou la Muzeul Picasso, un loc unde iubitorii de arta probabil vor pierde ore intregi.

Ca mai toate orasele mici, de coasta, cu privelisti superbe si clima cat de cat blanda, si Antibes a fost la un moment dat un adevarat magnet pentru artisti, din toate domeniile. Picasso este insa cel caruia i-au dedicat un muzeu. M-am bucurat sa pot sa admir din interior muzeul Picasso, nu neaparat pentru ca as fi un mare iubitor de arta, ci pentru ca istoria cladirii care gazduieste acest muzeu este fantastica. A existat inca din perioada romana, fiind resedinta episcopilor pana pe la 1300, cand a fost preluata de familia monegasca Grimaldi, care i-a si dat numele de Castelul Grimaldi. A fost primarie, garnizoana militara si mai apoi, muzeu. Prin anii 1940, castelul devine atelier pentru Pablo Picasso, care creeaza aici 25 de picturi si 44 de desene. Din 1966 devine primul muzeu dedicat artistului si totodata unul dintre cele mai cautate obiective turistice din Antibes.

De aici ne-am indreptat spre portul din Antibes, unul dintre cele mai celebre de pe intreaga Coasta de Azur si o zona de promenada interesanta, mai ales daca vrei sa faci “window watching” si sa visezi cu ochii deschisi la o barcuta a ta. Sunt convins ca in acest port chiar si cea mai ieftina “barcuta” depasea cateva sute de mii de euro, iar cele mai scumpe si exclusiviste cu siguranta au costat sume cu 6 sau 7 zero-uri.

Portul din Antibes se numeste Port Vauban, denumit asa dupa Marchizul de Vauban, un inginer militar al lui Ludovic al XIV-lea, care a fortificat portul.

Port Vauban este acum casa “ Yacht Club d’Antibes” si este cel mai mare port de yachturi la Marea Mediterana (dupa tonajul barcilor si yachturilor ancorate acolo). In Portul Vauban pot ancora pana la 2000 de ambarcatiuni simultan si aici isi gasesc casa chiar si yachturile a caror lungime depaseste 100 de metri.

Pe langa dimensiunea sa, Port Vauban este celebru si pentru faptul ca unele dintre cele mai celebre yachturi din lume, apartind unora dintre cei mai bogati oameni din lume, isi au aici portul de origine. O sa amintesc doar yachtul de 86 de metri al miliardarului rus Roman Abramovici, numit Ecstasea, dar si cel pe care acesta l-a facut cadou prietenului sau, Eugene Shvidler, numit Le Grand Bleu.

Si pentru ca ne-am nimerit in plina desfasurare a Antibes Yacht Show, am avut ocazia sa admiram mai de aproape toate “barcutele”. Antibes Yacht Show se organizeaza anual in luna aprilie si este singurul eveniment de profil din Marea Mediterana dedicat yachturilor cu o lungime de peste 20 de metri. Nu este doar o expozitie de yachturi, ci un eveniment unde vin cumparatori de yachturi si accesorii de yachturi din peste 65 de tari.

Anul acesta, la evenimentul desfasurat in perioada 18-21 Aprilie 2013, au participat peste 15.000 de vizitatori din toata lumea. S-a organizat si o licitatie de yachturi, in cadrul careia a fost vandut un yacht Marley Yachts Lone Ranger cu 750.000 de euro. Am avut ocazia sa servim o cafea chiar pe unul dintre yachturile prezentate in cadrul show-ului, fapt ce mie, om cu rau de mare, nu a facut decat sa imi reaminteasca cat de bine este cand yachtul este ancorat in port.

Dupa un pranz servit chiar la unul dintre restaurantele din cadrul show-ului, se cerea si ceva miscare, iar cea mai buna optiune era chiar centrul vechi al Antibes-ului, pe care il cunosteam din vacanta mea anterioara in Antibes. Si atunci, ca si acum, m-am piedut pe stradutele pietruite, am incercat o inghetata supra-dimensionata, am fotografiat fiecare butic, cafenea si restaurant si mi-a parut rau si acum, ca si in urma cu doi ani, ca timpul a zburat prea repede.

Partea mea preferata la Antibes este ca se descopera singur, treptat. Nu iti trebuie harta, nici lista “de vazut”. Pur si simplu trebuie sa te lasi purtat de strazi si iti va arata cam tot ce trebuie: castelul Grimaldi cu muzeului lui Picasso, casele vechi, strazile pietruite si…partea mea preferata, piata acoperita. Daca ajungeti dimineata pana pe la pranz, veti gasi aici in plina activitate piata cu mirodenii si tot felul de bunatati provencale, pentru ca Antibes este considerat punctul de intrare in Provence. Bucurati-va de tot ceea ce va ofera negustorii si incercati, de la maslinele aromate cu tot felul de mirodenii, la macarons. Dupa-amiaza, piata este populata de artizani cu decoratiuni si accesorii.

Dar acestea sunt pietele pe care le puteti vizita in Antibes oricand ati veni in zona. Singurul targ deschis doar o data pe an este cel de antichitati, Salon d’Antiquités, Brocante et Art Moderne du Vieil-Antibes. Se desfasoara anual, in ultimele doua saptamani ale lunii Aprilie si a ajuns deja la cea de-a 41-a editie, deci…faceti voi socoteala. Este cel mai mare eveniment de profil din Franta si reuneste, anual, in Antibes, peste 25.000 de iubitori de accesorii si mobilier cu istorie. Acum am realizat ce industrie este comertul cu antichitati in Franta si ca nu se vand nicidecum rebuturi sau lucruri fara utilitate – sunt adevarate opere de arta la preturi pe masura.