excursii-razvan-pascu

La ceremonia de deschidere a celui mai mare targ de turism din lume, ITB Berlin 2013, Angela Merkel, care a deschis pentru prima data acest eveniment, a spus un lucru care mi s-a tot confirmat in cele 5 zile petrecute in Berlin: “Ocolul Pamantului in 80 de zile este de domeniul trecutului, pentru ca acum poate fi facut in doar 80 de minute la ITB Berlin”. Si mare dreptate are. Mai putin partea cu 80 de minute…la cat de mare este totul aici, ma indoiesc ca poti sa treci prin toate halele de expozitie in doar 80 de minute; poate doar daca alergi. 🙂

Nu sunt strain de dimensiunile uriase ale unor evenimente de acest gen. In toamna anului trecut am mers la Targul de Turism de la Londra, un fel de sora mai mica, insa la ITB Berlin, cu fiecare zi ce trecea, aveam impresia ca mai am si mai multe de vazut decat pana in ziua precedenta.

Sunt o fire foarte curioasa, imi place tot ceea ce este nou, in tendinte, si din aceasta cauza pentru mine nu a existat un stand nerelevant. Fie idei de calatorii pentru blog, fie campanii inteligente pentru firma mea de PR si Marketing in turism – Travel Communication Romania, fie pur si simplu informatii noi si tehnologie de ultima generatie in turism…toate mi s-au parut importante si ma simteam ca un burete care vroia sa absoarba tot.

Dar haideti sa va povestesc un pic cam care a fost logica acestui eveniment pentru mine, poate pe voi o sa va copleseasca mai putin cand va veti afla in vizita la acest targ in anii urmatori.

ITB Berlin, ajuns in acest an la cea de-a 47-a editie, s-a desfasurat intre 6-10 Martie 2013, in imensa zona expozitionala Messe Berlin.

Peste 10.000 de expozanti, din 188 de tari, impartiti in 26 de hale ce totalizeaza 160.000 mp, si-au expus cele mai noi oferte, s-au luptat in idei de marketing si in evenimente care sa atraga privirile vizitatorilor.

Halele, unele avand chiar 3 etaje, erau impartite pe continente, desi nu aveau neaparat o logica in a le insirui. Europa era rupta in mai multe bucati si aruncata in diverse hale, Asia la fel, iar America era clar impartita intre nord si sud. Eu mi-am grupat zonele de vizitare pentru fiecare zi, in functie de vecinatatile halelor, astfel ca am sarit frecvent din Europa in Asia, de aici in tarile Arabe si apoi in continentul American. De aceea pot sa o contrazic un pic pe doamna cancelar, intrucat in mod cert 80 de minute nu ar fi suficiente nici macar pentru 10% din intreg evenimentul. Eu am mers la targ zi-de-zi, mai putin in ultima zi, Duminica. De Miercuri si pana Vineri am avut si intalniri stabilite, pentru ca echipele de conducere stau de obicei  la astfel de evenimente doar in primele 2-3 zile. De asemenea, m-am straduit sa ajung si la conferintele mai interesante din program, in special cele pe social media, marketing sau comunicare.  Am ascultat speakeri din companii importante din piata, cum ar fi TripAdvisor, Amadeus, Facebook, dar si reprezentanti ai birourilor de turism ale diverselor destinatii care au avut de-a lungul timpului proiecte inedite si de succes.

Cand nu eram la intalniri sau conferinte, fugeam dintr-un stand in altul, dintr-o tara in alta, cunoscand oameni extrem de interesanti. Unele standuri erau de poveste…cu oameni imbracati traditional, cu mestesuguri, muzica si dans care atrageau privirile vizitatorilor. Povestea nu se oprea insa la partea de animatie a standului, ci avea la baza intregul concept al standului…culorile, muzica, oamenii, etc.

Intr-o zi puteai avea ocazia sa te bucuri de mancare egipteana, dansuri din Burundi, matasuri din India, cantece din statele Arabe, si multe altele. M-au impresionat in mod deosebit statele sarace sau in curs de dezvoltare, care au reusit sa isi evidentieze specificul, sa atraga privirile vizitatorilor si sa ii tenteze cu ceva traditional si autentic. Oameni costumati, culori, arome, mancare, muzica, dans…si-au folosit toate armele ca sa castige simpatia vizitatorilor.

Nu va imaginati insa, ca statele mai civilizate nu aveau elemente de atractie. Acestea impresionau mai mult prin standurile elegante, conceptul interesant, materialele folosite si cat de mult se potriveau cu specificul tarii. Elvetia avea un stand cu mult rosu, Irlanda cu verde si mult lemn, Marea Britanie il avea pe Obama din ceara la intrarea in stand, reprezentand muzeul Madame Tussauds, iar Germania…cum era si normal, a fost rasfata evenimentului, cu standurile cele mai mari. Hale intregi erau populate cu elemente specifice fiecarei regiuni din Germania.

Sunt convins ca sunteti curiosi sa aflati cate ceva si despre standul Romaniei. Ei bine, am fost vecini cu Ungaria, Macedonia, Serbia si Slovacia si ne-am prezentat onorabil. In jur de 50 de agentii de turism si asociatii de promovare turistice s-au aflat la targ in cautare de promovare sau oportunitati de business. Normal, mereu este loc de mai bine si sper ca la evenimentele viitoare sa regasim si un pic din “autenticul” tarii noastre. Transilvania, Delta Dunarii, agroturismul…ceva real si palpabil, nu doar companii si oferte.

Cum reusesti totusi sa te descurci intr-un eveniment care este organizat pe o suprafata egala cu aproape 23 de terenuri de fotbal, cand ai de ajuns rapid dintr-un loc in altul pentru a participa la conferinte, sau cand ai de ajuns la un anumit stand pentru o intalnire? In primul rand poti lua hartile care se dau la birourile de informare din interiorul halelor. Fiecare hala are la intrare o harta a zonei si o harta a halei, cu fiecare stat marcat pe standul sau, astfel incat sa il poti identifica rapid. Pentru cei cu smarphone-uri, organizatorii au creat o aplicatie pe telefon foarte utila, care include atat harti, programul evenimentelor cat si un mini-ghid al orasului.

Un alt articol cu impresii de la ITB Berlin 2013 am scris pentru Wall-Street.ro

5 comentarii

  1. 11.03.2013 la 11:15

    Mi se pare destul de OK Romania in comparatie cu celelalte poze pe care le-ai pus aici. Acum mai depinde si ce s-a desfasurat in standul respectiv. Spor!

  2. psi
    11.03.2013 la 18:52

    organizare germană, nu? 🙂 frumoase imaginile și surprinzătoare, adică vreau să spun că unele țări nu m-aș fi gândit să le văd prezente, dar știu, noi abia învățăm să ieșim în lume, ca și turiști.

  3. 13.03.2013 la 17:04

    Foarte frumoase pozele. Arata foarte bine.
    Imi place blogul asta ca tot timpul gasesc poze si diverse informatii interesante 😀

  4. andreea
    21.04.2013 la 15:12

    Buna ziua, amm si eu o intrebare, ca agent de turism, poti merge independent la targul de la Berlin sau trebuie o invitatie ?

  5. Razvan Pascu
    (author)
    22.04.2013 la 10:42

    @ Andreea: da, se poate merge si independent, platesti bilet la intrare daca nu ai invitatie.

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]