La inceputul acestui an am primit cu mare bucurie invitatia de a participa la targul de turism de la Belgrad. Spun cu mare bucurie deoarece mai fusesem in toamna la targul de turism de la Londra si stiam ce concentratie mare de profesionisti in turism este la astfel de evenimente, dar si cu mare surprindere intrucat evenimentul avea sa aiba loc la Belgrad, capitala Serbiei, o tara destul de framantata din punct de vedere politic si economic pana in urma cu ceva ani.
Si mai surprinzator era ca aceasta invitatie in Serbia venea tocmai de la Biroul de Turism al Germaniei. Nu mai intelegeti nimic, nu-i asa?!
Ei bine, nemtii au hotarat anul trecut ca trebuie sa se promoveze mai mult in regiunea Europa de Est pentru a le creste numarul de turisti. Si au decis sa deschida un birou de promovare turistica la Belgrad care sa se ocupe de 7 tari din Europa de Sud-Est, printre care si Romania. Am fost invitat la acest eveniment, alaturi de alti cativa bloggeri internationali, in special din Europa de Sud-Est, dar si cativa romani, de catre Biroul de Turism al Germaniei, Germania fiind partenerul principal al acestui eveniment.
Deja toata strategia acestui eveniment mi se contureaza intr-un studiu de caz excelent pentru tarile in curs de dezvoltare, care vor cumva sa isi faca loc pe piata mondiala a turismului. Pe scurt: se organizeaza un eveniment de proportii, cu participanti internationali, se ia un partener puternic care sa iti aduca la targ si companii de renume, se cheama presa si uite asa, se mai pune un punct numit Serbia pe harta mondiala a evenimentelor din turism. Incet, dar sigur.
Anul acesta, Targul de Turism de la Belgrad, ajuns la a 35-a editie, a fost organizat in perioada 21-24 Februarie 2013 si s-au anuntat peste 1.000 de expozanti, din 46 de tari, majoritatea fiind tari din regiune. Am remarcat prezenta Turciei, a Greciei, a Croatiei, Sloveniei, Muntenegrului, a Ungariei dar si a Austriei si Germaniei. Din pacate Romania nu a avut un stand national la acest eveniment.
In paralel cu targul de turism, au mai fost organizate doua evenimente mai mici, unul pe zona HORECA si unul pe suveniruri.
M-am bucurat sa vad ca o tara atat de mica precum Serbia, prin sprijinul unei autoritati in turism cum este Germania, a reusit sa organizeze un eveniment de talie regionala. Inaugurarea targului s-a facut in prezenta Familiei Regale a Serbiei, a directoarei generale a Biroului de Turism al Germaniei si a ambasadorului Germaniei la Belgrad, iar toata presa si expozantii au fost invitati la o receptie speciala data cu o seara inainte de inceperea targului in cladirea primariei din Belgrad.
Totusi…nu am putut sa nu imi pun intrebarea “Care este, pana la urma, scopul unui astfel de eveniment organizat intr-o tara precum Serbia? Explicatia am gasit-o in presa de limba engleza pe care am reusit sa o mai citesc la intoarcere, pe net. Secretarul de stat in turism din Serbia, a declarat ca si-au dorit sa transmita ca Serbia este deschisa spre cooperarea cu tarile din regiune si nu numai, dar si ca doresc sa pozitioneze acest eveniment ca unul in cadrul caruia sa se socializeze si sa se inchege colaborari intre jucatorii din industria turismului din intreaga regiune. Din cate am vazut, sunt pe drumul cel bun. In plus, si-au dorit sa arate lumii ca si Serbia are potential turistic, dar care asteapta sa fie descoperit.
Romani nu prea am intalnit la targ, desi fetele de la TravelGirls si LumeaMare (care fac cat multi romani la un loc) spuneau ca au mai intalnit 2 persoane de origine romana care lucrau in turism, veniti ca vizitatori. Singurul pe care il cunosc eu, prezent la Belgrad, a fost Dragos Anastasiu de la Eurolines-TUI Travel Center, care a ajuns vineri la targ, fiind invitatul special al Biroului regional de Turism al Germaniei din Serbia.
E bine sa fim la curent cu aceste informatii!
Atat de mult imi plac aluziile tale fine spre autoritatile romanesti 🙂
Imi reamintesc si interviul cu un domn ministru dintr-o alta tara …
Cestitam!
n-am invatat ce rol are promovarea, ce rol important