excursii-razvan-pascu

La Oslo avea sa se incheie croaziera mea pe vasul MSC Magnifica, croaziera despre care v-am tot povestit aici.

Astfel ca am decis sa imi dedic o dimineata mai lunga pe vas. Imediat dupa pranz mi-am luat la revedere de la toata lumea si am debarcat.

Oslo m-a intampinat cu caldura, multa lumina si strazi aglomerate…un contrast izbitor fata de ultimele zile prin fiorduri. Terminalul de croaziere este imediat in apropierea castelului si fortaretei Akershus, astfel ca imediat cum am coborat de pe vas, m-am si trezit in oras. Bineinteles ca inainte de a debarca m-am bucurat de privelistea de pe vas asupra fortaretei dar si a intregului oras.

In cladirea terminalului din port, care avea si cateva magazine de suveniruri, era deschis Biroul de Informatii Turistice astfel ca am putut sa imi fac traseul pana la hotel. Orasul nu este foarte intins si daca iti plac plimbarile pe jos, nici nu ai motive sa apelezi la transportul public. Chiar si cu bagaje, pentru ca hotelul nu era foarte departe de port si de centrul orasului, am ales sa merg pe jos. In aproximativ 30 de minute am fost acolo…deci nu a fost foarte complicat. Partea buna este ca mergand pe jos am putut sa imi fac o idee despre oras. Am trecut pe langa cladirea Primariei (Radhuset), a Parlamentului (Stortinget), am vazut Catedrala din Oslo si cateva din strazile aglomerate ale orasului.

Mai mult, pe strada Mollergata, pe care se afla si hotelul meu, Comfort Hotel (rezervat prin Paravion.ro), am descoperit si un centrul de Informatii Turistice pentru tineri, care poate fi folosit doar de catre tinerii pana in 26 de ani si unde am gasit o serie de informatii utile despre ceea ce se poate vedea in oras, despre evenimente, ponturi despre ferry-boat-urile spre Byrdoy sau spre insule si multe altele. Au tot felul de pliante dar si cateva calculatoare cu acces la internet si WiFi gratuit. Iti dau pana si cafea.

Imediat dupa ce m-am cazat (apropo, hotelul este foarte tare, are un sistem electronic unde iti faci singur check-in si check-out, micul dejun il primesti agatat de usa intr-o punga si daca vrei sa ti se faca curatenie in camera trebuie sa platesti suplimentar, desi o camera aici nu e foarte ieftina – 100 euro/noapte, dar asta este Norvegia, foarte scumpa) am plecat la o plimbare prin oras, tot in directia portului deoarece am vrut sa prind plecarea din port a vasului. Astfel dupa o plimbare pe strada Karl Johans gate (strada care leaga catedrala de parlament si de castelul regal) m-am indreptat spre fortareata Akershus, unul dintre cele mai importante obiective ale orasului. Fortareata, care a fost atestata istoric inca din secolul 13 a trecut printr-o serie de schimbari si adaptari la diversele schimbari in planul politic al tarii. A avut rol de aparare, a fost resedinta regala, inchisoare si in prezent este muzeu si o parte dintre cladiri sunt birouri ale armatei.

Intregul complex al fortaretei cu inchisoarea, capela, toate cladirile, bastioanele si bineinteles castelul, poate fi vizitat in mod gratuit. Pentru ca am ajuns la fortareata in jurul orei 16, am optat pentru un tur ghidat al fortaretei realizat de studentii la Universitatea din Oslo. Turul este sustinut zilnic la ora 11, 13, 14 si 16, costa 40 de coroane si dureaza aproximativ o ora. Este o lectie de istorie a Norvegiei si totodata ai ocazia sa vizitezi o celula de pe vremea in care fortareata era penitenciar, dar si un bastion de aparare.

Castelul dar si Muzeul Rezistentei pot fi vizitate separat contra-cost.

Peretii penitenciarului aveau 3 metri grosime si se spune ca aici au stat inchisi cei mai celebri rau-facatori ai Norvegiei, inclusiv unul care se pare a realizat cel mai mare jaf din istorie, intrand in Banca Norvegiei. Dupa ce a reusit sa fuga de mai multe ori, a fost incarcerat intr-o celula cu peretii de 3 metri grosime, chiar si asa reusind sa scape dupa doar 4 ani, sapand un tunel in podea si pana in afara fortaretei.

Fortareata a fost atacata de mai multe ori insa nu a fost niciodata cucerita prin lupta, ci prin frauda, adversarul fiind primit in interior cetatii de catre un tradator.

Turul s-a terminat la timp pentru a vedea plecarea vasului MSC Magnifica din port, bineinteles pe acordurile “Time to say goodbye”, Andrea Bocceli.

Apoi m-am indreptat spre celebrul Ice  Bar by Ice Hotel din Oslo, care, dupa cum ati ghicit din nume este un bar complet inghetat. Nu, nu m-am teleportat la Polul Nord ci acest bar este realizat intr-o cladire care din afara pare perfect normala, numai ca inauntru sunt -5 grade Celsius si nu v-as recomanda sa intrati in pantaloni scurti.

Intrarea la Ice Bar costa 160 coroane si include o bautura “on the rocks”. Ti se da un echipament potrivit pentru astfel de temperaturi, o pelerina cu manusi dar si bocanci in cazul in care ai fost suficient de neinspirat sa vii in papuci sau sandale.

La bar poti alege dintre cateva cocktailuri cu sau fara alcool, insa la acea temperatura de abia mai simti alcoolul. Bautura ti se serveste in pahare tot din gheata si intreaga experienta este foarte interesanta. Poti ramane pana la 45 de minute in interiorul barului, insa temperatura scazuta te va da mult mai repede afara.

De aici, in incercarea de a ma incalzi, m-am indreptat spre parcul cu sculpturi, Vigeland. Este una dintre putinele distractii gratuite din Oslo, asa ca nu trebuie ratat. Pajisti intinse cu iarba verde, tunsa la milimetru, oameni iesiti la gratar si la picnic, dar si turisti care pozeaza fiecare statuie din cele 212 statui de bronz si granit realizate de cel mai titrat sculptor al Norvegiei, Gustav Vigeland.

Masa de seara m-a prins la un restaurant Ethiopian, Mama Africa, unde am testat pentru prima data mancarea si cafeaua ethiopiana. Am mancat un fel traditional cu pui, care era insa extrem de picant….mai picant decat orice am mancat pana acum vreodata, si am mai servit si un fel de tocana cu carne de miel. Ok mancarea, servita pe un fel de tava cu o clatita pe post de farfurie si paine in acelasi timp. Singura problema pe care a trebuit sa mi-o depasesc a fost mancatul folosind mana, fara urma de tacam…dificil si am senzatia ca si acum imi mai miros degetele a condimente. Doua feluri de mancare si o cafea au costat aproximativ 300 de coroane (40 euro – 2 persoane).