fbpx
excursii-razvan-pascu

Indiferent cu ce mijloc de transport pornim la drum, fie ca e o deplasare de serviciu sau o vacanta, ne supunem involuntar unor riscuri.  Pentru a reduce la minim aceste riscuri putem studia pe internet, putem cere referinte de la prieteni sau putem citi review-uri ale altor calatori in zonele pe care si noi intentionam sa le vizitam. Cu toate acestea, riscurile raman riscuri si pentru a nu fi marcati de ele, cel mai convenabil este sa ne facem asigurari de calatorie. Cu o suma foarte mica putem evita cheltuieli incredibile.

In cazul vacantelor, situatia neacoperirii unui risc este cu atat mai neplacuta cu cat suntem singuri in fata lui. In astfel de cazuri recomandarea arata si experientele confirma faptul ca persoanele asigurate nu doar au o vacanta lipsita de stres, dar se pot aventura chiar si in locuri pe care poate altfel nu le-ar aborda.

Sa pornim asadar intr-o vacanta si sa vedem ce riscuri putem intalni si cum le asiguram:

1.    Achizitia vacantei poate fi facuta de pe un site, de la o agentie de turism sau direct de la un prestator de servicii (hotelier, lant de croaziere, companie aeriana, etc.). Conform legislatiei in vigoare in majoritatea tarilor din lume, aceste entitati trebuie sa posede o minima asigurare de faliment sau insolventa. Practica insa a scos la iveala un lucru incredibil. De exemplu, unele companii aeriene nu sunt asigurate pe faliment  si cel mai recent caz intamplat cu Malev confirma acest lucru. Asadar atunci cand achizitionati vacanta trebuie in primul rand sa va asigurati ca agentul economic de la care cumparati acest produs are o asigurare de insolventa/faliment. Un punct in plus in cazul agentiilor de turism este ca acestea, ca sa poata functiona, trebuie sa aiba o astfel de asigurare. Iar cu agentul de turism e cel mai simplu de verificat. In mod cert acesta va arata polita mai repede decat o companie cu 3000 de angajati sau un site unde comunicarea este oarecum uni-directionala.

2.    Daca plecam in calatorie cu masina, accidentele si problemele sunt acoperite de asigurarile Casco si Carte Verde. Nu iesiti din tara fara astfel de asigurari. Costurile reparatiilor masinii in straintate pot ajunge la chiar de 3-4 ori mai mari decat in tara. Ultimul lucru pe care vi-l doriti este sa plecati cu masina si sa va intoarceti cu avionul one-way.

3.    Conditiile meteo, grevele, situatiile neprevazute pot da peste cap zborurile. Este de preferat sa va achiztionati o asigurare de intarziere zboruri (acopera alte sume fata de returnarea de bani impusa de legislatia UE). Mai ales daca zborul vostru nu are legatura cu UE. Un zbor anulat poate duce la pierderea cazarii de la destinatie, iar unitatea de cazare nu va returneaza sumele in aceste cazuri. Tot aici poate aparea situatia pierderii bagajelor. Daca 90% din bagaje ajung corect, iar 90% din bagajele pierdute sunt gasite si ajung la posesor, situatia este mai neplacuta in cazul in care calatoriti pe un zbor cu frecventa rara (de exemplu o data pe saptamana). Veti fi nevoit sa cumparati la fata locului tot felul de articole si pe care compania nu vi le va compensa decat dupa ce se declara “invinsa” si recunoaste ca nu v-a gasit bagajul. Chiar si in acest caz sumele sunt limitate.

4.    Se poate intampla ca din momentul achizitiei pachetului turistic, al biletelor de avion sau al cazarii si pana la plecarea efectiva in calatorie sa apara tot felul de evenimente care sa nu va permita deplasarea: imbolnavire, deces al unei rude, incidente domestice, pierderea locului de munca. Daca nu vreti sa pierdeti toti banii (comerciantul va putea returna doar o mica parte din bani, chiar daca serviciul nu este consumat, iar uneori penalizarea este de chiar 100%), puteti incheia o asigurare storno. Astfel, pentru un procent de 1-2% din valoarea pachetului sunteti linistiti si va asigurati sume pe care poate le-ati strans de mult timp.

5.    Dupa inceperea calatoriei atat voi cat si ceilalti participanti la calatorie intrati in contact cu mancare, clima si medii diferite. O simpla raceala sau poate un accident la ski va distrug vacanta. Pentru situatiile de accidente si imbolnaviri in timpul vacantei exista asigurarile medicale. Din pacate lipsa de informare ii face pe multi sa creada ca daca se imbolnavesc sau au un accident in Uniunea Europeana, cheltuielile sunt acoperite. Situatia nu este complet transparenta, din pacate, si in unele tari s-ar putea sa beneficiati de servicii gratuite in sistemul de primire al urgentelor, in altele pe tot sistemul (inclusiv in clinici particulare), iar in altele nicaieri. Daca ajungeti in situatia de a avea nevoie de servicii medicale si cheltuielile sunt preluate de unitatea respectiva, sunteti un norocos. In majoritatea cazurilor daca nu aveti asigurare facultativa veti avea de achitat toate serviciile, iar ulterior va trebui sa va indreptati cu documentele justificative la casa de asigurari, care lucreaza in stilul cunoscut. Cu o polita medicala facultativa cheltuielile sunt preluate peste tot in lume, fie automat de catre asiguratorul ce are relatii contractuale cu respectivele unitati, fie la revenirea in tara vi se returneaza sumele cheltuite (in cazul unor tari mai putin dezvoltate) in contul bancar in cel mai scurt timp posibil. O alta diferenta este ca avand o polita medicala facultativa sunati la numarul dedicat (deschis 24/7 si majoritatea cu operatori vorbitori de romana) si veti fi indrumat spre cea mai aproiata unitate medicala, pe cand in cazul asa-zisei asigurari gratuite va trebui sa mergeti la unitatea zonala sau cea care acopera cazuri precum al vostru (de obicei clinicile private nu intra in discutie).

In concluzie, unii turisti pornesc la drum fara nicio asigurare si nu au nicio problema, dar “ulciorul nu merge de multe ori la apa” si nu mi-as dori sa fiu in locul vostru cand veti avea de achitat o consultatie intr-o clinica din Germania sau Italia, ori cand veti umbla prin Turcia sau Tunisia in cautarea spitalului regional pentru ca nu v-ati permis sa vina la voi medicul hotelului. Chiar daca unele asigurari sunt impuse ca obligatii prin lege, acest lucru este facut doar ca sa fiti protejati. Asa ca inainte de calatorie verificati asigurarile comerciantilor si incheiati polite pentru linistea si confortul vostru. Iar daca mergeti si cu copii nici sa nu va ganditi sa plecati fara o vizita la medicul de familie si la agentul de travel sau asigurari. Nu va veti ierta niciodata ca ati economisit cativa lei …

* acest articol a fost scris de organizatorii conferintei Travel Tech de la Cluj care se va desfasura in data de 10 octombrie 2012, acesta fiind primul eveniment din Europa de Est dedicat tehnologiei si managementului in turism.

4 comentarii

  1. Rizica
    08.10.2012 la 09:58

    Sunt de aceeasi parere ca asigurarea pt vacanta este absolut necesara…

  2. 08.10.2012 la 17:35

    Eu niciodata nu am plecat la drum fara asigurare,fie ea pentru masina(carte verde si casco),sau pentru persoane.Exact cum ai spus si tu,multi cred ca nu li se poate intampa nimic.Totu-i bine pana nu se intampla nimic.Dar cand se intampla…

  3. ALI
    16.10.2012 la 22:17

    Tin minte ca au dat si la stiri tot felul de povesti miraculoase despre aceste tepe online, au facut ei cateva recomandari insa recomandarea mea ar fi ca in momentul in care vizitati tot felul de site-uri, sa va uitati direct daca este inregistat la registrul comertului eventual sa vedeti daca datele prezentate au concordanta!

  4. COTET MARIANA
    05.10.2015 la 09:36

    Am o intrebare
    Am platit bilete de avion si cazarea pentru un sejur in Barcelona.Trebuie sa plec peste cateva zile.Am sunat agentia pentru check-in si mi s-a spus ca a avut niste reclamatii cu cateva zile inainte si agentia a fost inchisa. Ce trebuie sa fac eu.Am primit confirmarea rezevarii la compania aeriana dar de ce mi se spune ca pana la data check-inului nu se stie daca plec sau nu.
    Cu respect

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]