Desi Dunare avem si noi, din pacate aceasta este „folosita” strict ca granita naturala a Romaniei. Dunarea la noi nici nu se apropie de vreun pol turistic major al tarii, motiv pentru care nu prea este exploatata la adevaratul ei potential turistic (poate mai putin in zona denumita Cazanele Dunarii). La unguri insa lucrurile stau altfel.
Tocmai de aceea o experienta obligatorie in Budapesta este o mica croaziera pe Dunare. Companiile care organizeaza croazierele au fost suficient de inteligente incat sa creeze variante diferite pentru toate categoriile de turisti: un tur care dureaza in jur de o ora sau un tur complet cu oprire pe insula Margareta sau croaziera seara + cina pe vas.
Eu am ales sa cumpar un bilet pe o croaziera normala, tur suficient de complet care costa 9 euro iar biletul este valabil 24 ore. Bilete la astfel de croaziere gasiti la tot pasul prin zonele turistice ale Budapestei, la vanzatorii ambulanti de bilete. Avantajul este ca poti face, in pretul aceluiasi bilet, atat o croaziera pe timp de zi, cat si una pe timp de noapte.
Odata cu biletul, veti primi si o harta, pe care aveti trecute informatii despre tururile Hop On – Hop Off si cel mai important, orarul barcutelor. Exista barci care opresc si in insula Margareta (cam una la 2 ore), astfel ca daca aveti mai mult timp la dispozitie puteti petrece 1-2 ore si in acest colt de verdeata din mijlocul Dunarii.
Plimbarea pe Dunare la Budapesta incepe undeva pe langa Podul Elisabetei, un pod alb si destul de modern, in docul numarul 10 (puteti cumpara bilete direct de acolo). Bilete nu au locurile mentionate, astfel ca este recomandat sa ajungeti cam cu 10 minute inainte de ora de plecare pentru a prinde locuri cat mai bune pentru pozat. Nu de alta, dar croaziera ofera sansa unor panorame minunate asupra orasului si mai ales, asupra celor mai importante cladiri ale Budapestei: Parlamentul (din Pest) si Palatul Regal (din Buda). Va recomand sa stati pe partea dreapta a vasului deoarece, cel putin in cazul croazierei mele explicatiile in engleza si germana ale ghizilor se potriveau perfect cu ceea ce vedeam, deoarece au povestit mai intai despre partea dreapta a Dunarii (Pest) si apoi despre partea stanga (Buda).
Croaziera porneste spre “Podul Inlantuit” (Chain Bridge), primul pod al Budapestei, distrus in 1945, insa reconstruit respectandu-se forma sa initiala. In capatul podului, se zareste luxosul hotel Four Seasons din Palatul Gresham, construit in stilul Art Nouveau, des intalnit printre cladirile istorice din Pest, despre care se spune ca ar fi cel mai bun hotel din Europa de Est.
Imediat ce se trece pe sub Chain Bridge, desi ghidul povesteste in continuare despre alte cladiri aflate pe mal, ochii si atentia tuturor se indreapta catre Palatul Parlamentului construit in 1902. Cladirea este uriasa – 18.000 metri patrati si aproape 700 de camere. Daca aveti timp merita sa intrati sa o vizitati. Cand am trecut pe langa ea tot ma incerca senzatia ca am mai vazut ceva asemanator…si nu mica mi-a fost mirarea cand am citit apoi ca arhitectul s-a inspirat de la cladirea Parlamentului Marii Britanii.
Dupa ce treceti de Parlament, deja se zareste insula Margareta…ca o oaza de verdeata. Oamenii vin aici sa faca sport, sa se plimbe cu bicicleta sau se bucure de natura. Daca nu sunteti in vaporasul care opreste pe insula, atunci in apropierea insulei barca va intoarce, apropiindu-va de Castle Hill (Dealul Castelului) si de zona Buda.
De data aceasta veti admira cladirile partii mai vechi a orasului, acoperisul colorat al bisericii Mattias si Castelul Regal. Va veti apropia de Cittadela si veti trece pe la baza dealului pe care a fost asezata Statuia Libertatii, veti observa si cladirea hotelului Gellert, in interiorul carora sunt si baile Gellert si de aici va indreptati spre zona mai noua a orasului, cu cladiri de birouri si zona industriala. Nu va imaginati ca ceva este nelalocul lui sau sare in evidenta. Totul este astfel construit incat sa se incadreze in peisaj.
In total veti trece pe sub 9 poduri care unesc Pest si Buda si cu siguranta merita sa repetati turul si spre inserate, cand toate cladirile sunt frumos luminate.
Calatoria mea de acum 3 saptamani in capitala Ungariei a fost realizata la invitatia companiei aeriane Malev si Aquaworld Budapesta (complexul Ramada). Alte impresii despre Budapesta puteti citi aici.
Citind cu atentie articolul dv., am retrait momentele de incantare pe care le-am avut la participarea la o croaziera ( in fapt de seara) pe acelasi traseu. Am avut ghid in limba romana , foarte amabil, prietenos, generos in explicatii.
Am fost acum 1 saptamana la Linz si vaporasele alineate pe apa, ne-au tot tras cu cohiul, insa pana la urma nu am avut timp si de o croaziera. Este un motiv bun sa ne reintoarcem:)
Am fost in luna noiembrie la Budapesta si am prins o vreme ploioasa si mohorata…sper sa prind la anul o vreme frumoasa ca sa disfrut din plin de frumusetea Budapestei..
Interesant articolul!
Merita retinuta ideea, pentru urmatoarea vizita in Budapesta 🙂
Felicitari!
De cateva ori am fost in Budapesta, insa…niciodata in croaziera pe Dunare. Data viitoare asta voi urmarii!Multumesc, pentru PONT! 🙂
Un avantaj major ar fi fost pentru turismul romanesc prezenta Dunarii prin Bucuresti..Poate asa ar fi fost exploatata la reala sa valoare, desi probabil ca si-ar fi pierdut din naturalete…
Superb, poate ajung si eu in primavara pe acolo. Multumesc!
Minunat prezentat orasul, e foarte adevarat. Dar care sunt cele 9 poduri, totusi? Le-am facut pe toate la picior in Budapesta si sunt 7: Rakoczi (fostul Lagymanyosi), Petofi, Szabadsag, Erszebet, Szechenyi, Margit, Arpad. Mai este unul pe M0, Megyeri. Dar al 9-lea care e?
Foarte reusite pozele facute de dumneavoastra! Intr-adevar Budapesta ramane un oras cu multe obiective turistice, un oras minunat din punctul meu de vedere, m-as intoarce oricand pentru o plimbare in Budapesta! Felicitari!