Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/rraz1104/public_html/wp-content/themes/razvanpascu-sixteen/strawberry/setup/gallery.php on line 61
Am un respect deosebit pentru Alex, nu numai pentru curajul sau de a se aventura in locuri mai putin cunoscute de altii, ci si pentru felul sau de-a fi. Astazi aflam de la Alex Dumitru cat ne costa sa ajungem in Irak si cum este sa explodeze masinile pe langa tine…
Eu: Povesteste-ne pe scurt cum a fost cu impuscaturile la Mosul si cu masina care a explodat langa voi la Bagdad…
Alex: Impuscaturile de la Mosul nu ne vizau pe noi (cel putin nu cred, pentru ca atunci altul ar fi fost deznodamantul). La Bagdad au fost 3 bombe: o masina – capcana langa Ambasada Iranului, explozie pe care am vazut-o de la circa 200-300 m., respectiv inca doua in zona partidului pro-iranian al lui Ahmed Chalabi, suflul uneia dintre ele spargand o parte din geamurile hotelului nostru. Din ce am vazut pe Al Jazeera, craterul uneia dintre ele avea 3 m. Un al patrulea sinucigas a fost impuscat de politie inainte de a se detona.
Eu: Care este cel mai frumos monument pe care l-ai vazut in Irak?
Alex: Nu pot mentiona unul singur, insa ma voi rezuma la doua: situl arheologic de la Nimrud si minaretul-spirala de la Samarra.
Eu: Cea mai frumoasa amintire din Irak?
Alex: Au fost mai multe, insa mi-a placut foarte mult de familia de localnici care pranzea la Abu Duluf si, vazand straini, ne-a invitat la o cratita de dolma (sarmale in foi de vita si ceapa); se citea o bucurie extraordinara pe fata lor ca pot imparti putinul pe care il aveau cu noi.
Eu: Irakienii il plang pe Saddam sau le e mai bine acum? Cum e cu clasa de mijloc in Irak?
Alex: Clasa de mijloc nu prea exista. Termeni de comparatie nu prea sunt, altii decat cei ai perioadei lui Saddam Hussein. Dupa ce SUA l-au sprijinit pe Saddam Hussein in razboiul cu Iranul, Vestul a facut nenumarate greseli in Irak in ultimii 20 de ani (de pilda, lipsa de continuitate imediat dupa Razboiul din Golf, gestiunea extraordinar de proasta a programului Oil for Food, managementul autoritar al Coalitiei care nu a starnit decat ostilitate in randul oamenilor si al capeteniilor locale). Exista o carte interesanta, a lui Rory Stewart, „Prince of the Marshes”, unde autorul descrie foarte bine viata si reperele irakienilor in perioada post-Saddam Hussein, sub Coalitie.
Inainte de zborul catre Bagdad eram la Istanbul, la ceainaria mea favorita din oras, si intamplarea a facut sa stau langa un domn din Irak care imi povestea ca nu indrazneste sa isi cumpere o masina noua pentru a nu isi pune in pericol familia, aratand ca are bani. Ma intreba o cunostinta de ce au acoperit cu steagul national mormantul lui Saddam Hussein si pe cel al lui Ali Hassan al-Majid (cunoscut drept „Chemical Ali”) din Tikrit; mai intai, nu toti irakienii sustin acest lucru (la fel cum nu toti romanii pun lumanari la mormantul lui Nicolae Ceausescu sau ii invoca numele de cate ori au problema, ca pe un guru). Apoi, atata vreme cat nu au un reper viabil, oamenii fac referire la ce stiu, la ce au trait.
Eu: Cum a fost in Green Zone?
Alex: Un circ ridicol si sinistru. Am fost condusi pe acolo de un domn de la Ambasada SUA, debordand de o aroganta incredibila la adresa tarii in care se afla. Ne-a aratat monumente ridicate de Saddam Hussein in urma razboiului cu Iranul, iar atat retorica, cat si locurile prezentate m-au dus cu gandul la ultimii doi ani ai regimului lui Nicolae Ceausescu. Mai mult nu imi mai amintesc pentru ca nu prea mai am ce.
Eu: Cat te costa o astfel de „aventura” (in mare, preturi la avion, circuitul turistic, altele) ?
Alex: Turul (serviciile la sol) a fost 1600 lire sterline, biletul de avion (Turkish Airlines via Istanbul) – 845 EUR, iar mancarea pe acolo quzi, kebab, kibbeh, saorma, fructe, baclavale, rahat – ieftine, cu preturi asemanatoare cu cele din Siria vecina, chiar mai mici. Ca transport, se mai poate ajunge si cu diferite combinatii: Tarom Bucuresti – Aman plus Royal Jordanian Aman – Bagdad sau Syrian Bucuresti – Damasc plus Cham Wings Damasc – Bagdad, cat si cu Iraqi Airways din cateva orase Europene. Insa in cazul meu fie nu se potriveau datele de zbor, fie dadeam de tarife foarte mari pe Tarom, companie ale carei servicii proaste si abordare rigida incerc sa evit a le mai sprijini cand am de ales.
Felicitari inca o data!
Riscant…
Pe cand o expozitie cu fotografiile tale?
Da, nu prea stii ce sa comentezi la astfel de calatorii. As merge acolo pentru civilizatia care a fost… insa nu mi-as face curaj sa trec peste ceea ce e acum 😀
Andra: exista ceva fotografii pe notrails.info (sub Travel Shots); incarca ceva cam greu. In materie de expozitii nu ma pricep si nici nu sunt profesionist cu fotografia, cred ca sunt altii mult mai buni la acest capitol; eu fac acest lucru din placere si preferinta personala.
LumeaMare: mie mi se par amandoua foarte importante, cu un accent pe cea actuala pentru simplul motiv ca aceasta este vie, traieste, o simti. Insa daca o preferi pe cea care a fost, o vei gasi in deplinatatea ei la Pergamon Museum, la Berlin; de fapt, luna viitoare mort-copt sunt acolo, trebuie sa vad Ishtar Gate acum, ca am fost la Babilon. Nu sunt adeptul muzeelor, insa de data aceasta este musai.
Nu prea sunt de acord cu <>
Am zburat si eu de cateva ori cu Tarom si am zburat si cu alte companii.. e adevarat ca nu sunt cei mai buni la servicii Tarom, dar nici cei mai slabi.
Iar pilotii de la Tarom chiar stiu meserie.
Cristian: Intr-adevar, eu fac si altfel de comparatii. Am lucrat cu Taromul in calitate de client, cand am luat charter de la ei; pentru ca aveam cursa in weekend, nu am avut persoana de contact de la ei (pe motiv ca „cei de la birou nu lucreaza duminica)”, comunicarea nu ca a fost deficitara, nu a existat; la ultima cerere catre ei (acum doua luni), am primit un raspuns de un ‘take it or leave it’ (ma refer inclusiv la limbajul folosit) pe care nu il mai credeam posibil in 2010. Lasand charterele la o parte, in calitate de pasager, nu pot decat sa constat ca mancarea devine din ce in ce mai putina (iau drept comparatie servirea Turkish si Tarom pe aceeasi ruta, 1 ora OTP IST), nu exista o politica de pret sustenabila (totul se face pe genunchi si doar atunci cand ajunge cutitul la os). Nu ma pot plange de piloti, insa nu ma pot plange nici de pilotii Air Arabia, Lufthansa, Carpatair, Turkish, Aeroflot, Qatar Airways sau LAN Chile, ca sa aleg cateva exemple. In orice caz, comparatia referitoare la piloti este una subiectiva (de pilda, ceea ce ni s-ar putea parea noua ca este un pilot prost poate insemna pur si simplu un gol de aer sau o comunicare deficitara cu turnul de control sau controlorii de trafic), fiind de preferat o comparatie legata de statisticile sigurantei pe zborurile Tarom. Treaba cu „stiu meserie” este ceva vag. Intr-adevar, la capitolul dezastre, Tarom nu sta rau (vezi http://tinyurl.com/y7mehpp), insa nici nu este o companie mare, are zboruri scurte si majoritar pe rute europene.
voiam sa zic (nu stiu ce de nu a aparut tot textul din prima)
Nu prea sunt de acord cu „Tarom, companie ale carei servicii proaste si abordare rigida”
[…] Citeste un interviu cu o astfel de persoana aici si aici. […]
Nu stiam ca Tarom are abordare rigida 🙁