excursii-razvan-pascu

Pentru ca primesc destul de multe intrebari in particular (inclusiv pe mail, de la cititori ai blogului) legate de posibilitatile de a face o munca suplimentar, pe langa serviciu, pentru ceva bani in plus, m-am gandit sa incep prin a va oferi cateva sfaturi legate de modul in care intram in legalitate si obtinem autorizari de functionare, atunci cand vrem sa intreprindem o activitate comerciala.

Cea mai simpla metoda este sa te autorizezi ca Persoana Fizica Autorizata (PFA), pentru ca aceasta, spre deosebire de o societate comerciala, are mai putine controale de la FISC si evidenta mai putina de tinut, singura grija fiind sa faca o activitate care sa ii aduca profit, iar din acel profit sa plateasca impozitul de 16% anual.

Asadar, pentru a va autoriza ca PFA trebuie sa va adresati ONRC (Registrul Comertului) din localitatea in care domiciliati. Taxele totale sunt in jurul a 180 RON (include certificatul constatator, taxele de verificare si inregistrare denumire, taxa de inmatriculare, transmiterea declaratiilor catre autoritati, etc.), iar la final, dupa ce primiti toate autorizarile, va mai trebuie o stampila (aprox. 30 RON), facturier si chitantier (aprox. 15 RON) si un registru de control (25 RON). Procedura este destul de simpla si dureaza in total maxim o saptamana.

De mentionat este ca anul acesta cheltuielile cu benzina nu se incadreaza la rubrica „cheltuieli deductibile” si nu pot fi scazute din venituri, insa puteti face un contract de comodat intre masina voastra (proprietate personala) si PFA-ul vostru, avand astfel posibilitatea de a deduce cheltuielile cu intretinerea masinii. De asemenea, in anumite limite, exista posibilitatea de a contribui la fondurile de pensii facultative (fiind cheltuiala deductibila) sau de a plati prime de asigurare.

Documentele de care aveti nevoie pentru a va autoriza, sunt:

1. Cererea de inregistrare;

2. Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei (original);

3. Carte de identitate original si copie;

4.Documente care atesta drepturile de folosinta asupra sediului profesional/punctelor de lucru cu semnaturi de la vecinii domiciliului in care se fixeaza sediul social;

5. Specimenul de semnatura al persoanei fizice autorizate (original);

6. Informatiile din cazierul fiscal;

7. Declaratia-tip pe propria raspundere care sa ateste indeplinirea conditiilor legale de functionare prevazute de legislatia speciala din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii.

8. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: taxele de registru.

9. In functie de domeniul de activitate ales, o diploma care sa ateste certificarea in respectivul domeniu.

Succes si spor la bani!

Razvan Pascu

50 comentarii

  1. 17.11.2009 la 06:21

    […] Original Blog » 16 November 2009 – Blog « Cand va iesi economia Romaniei din recesiune? […]

  2. 17.11.2009 la 10:23

    Referitor la punctul 9, in multe domenii este suficienta si experienta (o adeverinta de vechime in domeniu), nefiind necesara o diploma neaparat.

    Pentru sediu nu este suficient actul de proprietate…tre’ si o dovada ca sunteti cu taxele la zi pe sediul cu pricina.

    Daca faceti un contract de comodat, desi il legalizati la notar, s-ar putea sa vi se refuze dosarul daca nu aveti si originalul actului de proprietate si intabulare sau o adeverinta ca nu exista datorii la plata impozitului pe cladiri.

  3. 17.11.2009 la 10:24

    Mai este si CAS-ul si de asemenea se poate opta pt a fi platitor de TVA.

  4. Oana
    17.11.2009 la 10:26

    Un II (intreprindere individuala) cand putem afla cum se face si care sunt conditiile (si in cazul unui strudent)? Nu sunt in domeniu si chiar daca citesc legea sunt termeni care nu ii inteleg.

    Multumesc!

  5. Mihai
    17.11.2009 la 12:41

    Multumim! daca vreau sa vand programe de calculator e ok sa fiu PFA, nu ?

  6. Alina Trebcea
    17.11.2009 la 13:30

    Intr-adevar poti sa te declari platitor sau neplatitor de TVA. Daca te declari neplatitor de TVA, la o cifra de afaceri de peste 35 de mii de euro, intri automat la platitor de TVA.

  7. rizica
    17.11.2009 la 15:32

    E buna ideea!

  8. Cristina Coman
    17.11.2009 la 15:38

    doar 2 milioane ca sa te autorizezi? cred ca voi afce si eu asta pt ca vand asigurari si in felul acesta banuiesc ca mai pot scoate cheltuielile pe care le fac. mersi razvan

  9. Razvan Pascu
    (author)
    17.11.2009 la 21:47

    Stiu ca merge si cu o declaratie pe propria raspundere, in loc de diploma.

    Referitor la contractul de comodat pentru masina, acesta nu trebuie legalizat la notar, se completeaza la FISC.

  10. Razvan Pascu
    (author)
    17.11.2009 la 21:48

    Platitor sau nu de TVA. La CAS nu stiu la ce te referi. Daca esti deja angajat in alta parte si ti se plateste CAS-ul, iar PFA-ul este suplimentar nu trebuie sa platesti CAS.

  11. Razvan Pascu
    (author)
    17.11.2009 la 21:49

    Poate ca voi publica si despre acesta lucru, insa nu mi s-a mai solicitat. De ce nu incerci un PFA? Ca sa poti angaja oameni?

  12. Razvan Pascu
    (author)
    17.11.2009 la 21:50

    Da, e ok.

  13. Razvan Pascu
    (author)
    17.11.2009 la 21:50

    Exact.

  14. Razvan Pascu
    (author)
    17.11.2009 la 21:50

    Mersi.

  15. Razvan Pascu
    (author)
    17.11.2009 la 21:53

    Intreaba intai la firma de asigurari daca e ok.

  16. Nagy Adina
    18.11.2009 la 01:10

    Din ce am citit eu, am inteles ca nu poti avea angajati ca PFA.???

  17. Nagy Adina
    18.11.2009 la 01:14

    Eu am atestat de „Tehnician in Sculptura”, dar fac croitorie si bijuterii fantezie, gablonturi, in care nu am nici diploma si nici adeverinta de vechime in domeniu (lucrez acasa). Cum pot sa fac in cazul asta?

  18. Nagy Adina
    18.11.2009 la 01:18

    Eu lucrez acasa. Daca imi fac PFA si mai fac un copil (am deja unul), pot beneficia de ajutorul pentru cresterea copilului? Daca da, la ce trebuie sa contribui pentru asta.

  19. Lau
    18.11.2009 la 12:23

    Razvan, ca rugaminte, asa cum te-a rugat si Oana, cand ai timp si placerea, prezinta si un tutorial despre „Cum sa faci o II (intreprindere individuala)”. M-a interesa indeosebi pe partea de webdesign, daca sunt neaparat necesare acele diplome care sa ateste calificarea in domeniu, sau este suficienta declaratia pe proprie raspundere.

    Merci anticipat si o zi buna!

  20. Razvan Pascu
    (author)
    18.11.2009 la 23:41

    @ Nagy Adina: Da, nu poti angaja oameni pe PFA. In ceea ce priveste copilul, nu stiu sa iti raspund. Trebuie intrebat la FISC.

  21. Razvan Pascu
    (author)
    18.11.2009 la 23:42

    Cred ca merge doar cu declaratie pe propria raspundere la Registrul Comertului; fara diploma.

  22. Razvan Pascu
    (author)
    18.11.2009 la 23:43

    Voi incerca sa aflu mai intai detalii si sa ma documentez si apoi voi scrie.

  23. Manu_C
    20.11.2009 la 00:25

    Salut si bine v-am gasit! Sunt nou venita pe blogul tau si am dat de subiectul asta. Vad ca sunt destui care nu reusesc sa dea de cap problemei PFA-ului.
    Eu sunt PFA de vreo 2 ani, dar sunt nitel in urma cu actele si impozitele (da’, si eu subscriu cunoscutului hit „Am bani de dat”). Oricum, ca idee, pe langa impozitul pe venit de 16%, e obligatorie si plata CAS-ului si CASS-ului, care se face la casa de pensii de pe raza sectorului/localitatii unde v-ati inregistrat PFA-ul, iar din lista de deductibilitati, puteti deduce tot ce tine strict de realizarea activitatii dumneavoastra, cota parte din cheltuielile de intretinere a domiciliului fiscal si chiar cei 2% din venit cu titlu de protocol (valabil si in cazul firmelor). Pentru lista completa de cheltuieli deductibile, mai bine consultati inspectorul fiscal care va are in evidenta la administratia financiara si un contabil (mai sigur a doua varianta, dar am dat si de contabili care nu prea stiu cu ce se mananca PFA, desi e mult mai simplu decat la firme).

    Sper ca informatiile sa va fie utile si sa va mearga business-ul 🙂 !

  24. Manu_C
    20.11.2009 la 00:28

    Adina, legat de problema cu ajutorul de crestere al copilului, daca nu esti angajata (esti somera, PFA, etc.), trebuie sa contribui tu personal la casa de pensii timp de cel putin 1 an fara intrerupere. Apoi poti primi ajutorul respectiv pentru cresterea copilului.

  25. Manu_C
    20.11.2009 la 00:35

    Inca ceva, legat de variantele platitor/neplatitor de TVA. Cand infiintezi PFA-ul e mai usor sa estimezi un venit pe care-l vei realiza in anul respectiv. Daca venitul estimat este sub 35,000 euro pe an, intri automat la „neplatitor de TVA”. Atunci cand situatia se schimba, chiar si in situatia in care depasiti acest plafon inainte de incheierea anului, va trebui sa mergeti la administratia financiara si sa depuneti o declaratie si sa va inregistrati ca platitor de TVA.

  26. stoica
    20.11.2009 la 16:30

    Buna ziua
    O intrebare : am PFA in activitatea de consultanta (vanzari ) si am intrebat la finante daca se pot deduce cheltuielile cu combustibilul evident fiind ca prin activitatea prestata calatoresc si vizitez posibili clienti etc…ce sa inteleg ca nu pot deduce aceste cheltuieli ?
    Multumesc

  27. Razvan Pascu
    (author)
    21.11.2009 la 00:12

    Cheltuielile cu combustibil se pot deduce deocamdata doar daca in domeniul de activitate al PFA-ului este o activitate legata de transporturi. In cazul pe care il inteleg prezentat, nu se poate.

    Poti sa iti faci un contract de comodat cu masina pentru a deduce alte cheltuieli cu masina.

  28. vasile
    30.11.2009 la 13:56

    P F A . doresc sa deschid o firma se poate trece pe 2 persoane .frati

  29. Manu_C
    30.11.2009 la 15:45

    Vasile, nu inteleg exact intrebarea, PFA-ul e PFA, si e propriu-zis persoana care are autorizatia sau indeplineste conditiile impuse de desfasurare a activitatii, iar firma e firma, poti sa angajezi pe oricine doresti si oricate persoane.

  30. stoica
    04.12.2009 la 15:52

    Stimate Domn

    Nu este clar cel putin pentru mine si anume :

    ART. 48 alineatul (7) stabileste la litera l) , ca nu sunt cheltuieli deductibile în perioada 1 mai 2009—31 decembrie 2010, cheltuielile privind combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maximă autorizată care să nu depăşească 3.500 kg şi care să nu aibă mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând şi scaunul șoferului, cu excepţia situaţiei în care vehiculele se înscriu în oricare dintre următoarele categorii:

    1. vehiculele utilizate exclusiv pentru: intervenţie, reparaţii, pază și protecţie, curierat, transport de personal la şi de la locul de desfăşurare a activităţii, precum şi vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenţi de vânzări şi de agenţi de recrutare a forței de muncă;

    Daca eu am contract de comodat si utilizez in exclusivitate autovehiculul de la firma in scopul efectuarii tranzactiilor comerciale-mai pe scurt in contract este exact stipulat ceea ce trebuie sa faca un dir de vanzari-nu ma regasesc si eu in aceste exceptii…desigur cu actele doveditoare -foaie de parcurs , delegatie etc….

    Multumesc astept raspuns.

  31. Razvan Pascu
    (author)
    07.12.2009 la 22:20

    @ Stoica: in cazul prezentat, combustibilul nu se poate deduce conform Codului Fiscal. Aceste cheltuieli se deduc exclusiv pentru cei care au activitati (cod CAEN) in transporturi.

  32. 17.01.2010 la 12:55

    Buna ziua,Razvan!
    Am si eu o intrebare: inteleg ca pt a deveni PFA imi pot alege daca voi plati impozit la norma fixa de venit sau la veniturile realizate?Si daca nu realizez nimic intr-o luna,ce impozit platesc?Cum e ,de fapt?

  33. Razvan Pascu
    (author)
    17.01.2010 la 17:25

    Daca alegi impozitul la norma fixa, trebuie platita suma respectiva, indiferent de venituri.

    Recomand sa alegi plata normala a impozitului , in functie de venituri si mai ales profit. Daca intr-o luna ai profit, platesti, daca nu ai profit, nu platesti. De fapt verificarea se face la sfarsitul anului. Daca esti pe profit, platesti 16% impozit. La cheltuieli iti poti deduce spre exemplu, telefonul, o parte din cheltuielile la casa, materiale, etc.

  34. 17.01.2010 la 19:17

    Aminteles.Multumesc tare mult.Si inca ceva,te rog: contabilitatea o pot tine eu?in ce consta?registru intrari si registru iesiri?atat?si la sfarsitul anului facem diferenta si platesc impozitul de 16% pe aceasta diferenta?asa se face?

  35. Razvan Pascu
    (author)
    17.01.2010 la 20:00

    Contabilitatea o poti tine tu. E simplu. Iti trebuie registru cu incasari si cheltuieli. La sf. anului faci diferenta dintre incasari si cheltuieli si acela este profitul. In anul urmator platesti impozit 16% pe profitul realizat.

    E ok cum ai spus. Asa se face.

  36. 17.01.2010 la 20:43

    Am inteles. In acest fel,chiar e simplu.Mavoi autoriza,ca sa pot vinde si in magazine.Multumesc mult de tot!

  37. roxana
    17.03.2010 la 15:27

    Buna ziua dl Razvan.Am si eu o intrebare: daca de exemplu nu am terminat liceul si vreau sa imi fac un pfa pot doar cu adeverinta de elev? profilul meu este mate info si asi vrea sa imi bag ca domeniu de activitate prestari servicii, operator calculatoare. acum sant in indemnizatie crestere copil, daca imi deschid pfa o sa mai primesc?

  38. roxana
    17.03.2010 la 15:28

    mii de multumiri!

  39. Adrian S.
    24.05.2011 la 18:01

    Bună ziua,
    Am înregistrat PFA, în locuinţa tatălui meu dar am uitat ca la depunerea actelor să pun contract de comodat pe locuinţă şi pe maşină, de asemenea înţeleg că şi cheltuielile cu abonametul telefonic ar putea fi deductibile. Se mai poate face ulterior autorizării contractul de comodat pt locuinţă, maşină, telefon? Este nevoie să fie legalizate? Unde se depun aceste contracte?
    Unde se pot găsi vestitele formulare care trebuie pentru evidenţele PFA?
    Vă mulţumesc.

  40. Razvan Pascu
    (author)
    24.05.2011 la 20:33

    @ Adrian: depunerea actelor de comodat pe masina si apartament se poate face oricand. nu trebuie legalizate la notar, ci doat depuse la FISC. exista cereri-tip pe care le gasesti de obicei la Xeroxurile de langa Administratiile Financiare. apoi cheltuielile sunt deductibile la masina (mai putin benzina in 2011) si pentru casa (intr-o anumita limita legata de spatiul -cota parte- din apartament in care iti desfasori activitatea).

  41. Adrian S.
    24.05.2011 la 21:01

    vă mulţumesc pentru răspuns.

  42. 08.06.2011 la 13:55

    Fii antreprenor! un proiect finantat cu FONDURI EUROPENE ofera un pachet gratuit de 2 saptamani de cursuri de management si antreprenoriat, consiliere PLUS O SUBVENTIE DE 500 RON, persoanelor care doresc sa porneasca o noua afacere sau sa adauge un nou COD CAEN la cea existenta. Plus pentru cei ce doresc un spatiu de birou unde sa-si dezvolte afacerea timp de 3 luni.
    Mai multe detalii la office@brandacademy.ro

  43. Sarbu Carmen Anamaria
    29.01.2012 la 22:14

    Buna seara domnul Razvan.vreau sa imi deschid un af sau pf,dar sunt in indemnizatia de crestere a copilului.dak imi deschid un af pierd indemnizatia?si daca nu o pierd mai platesc sanatatea,somajul si pensia la stat?va rog frumos sa imi raspundeti pe e-mail.

  44. Razvan Pascu
    (author)
    29.01.2012 la 22:17

    Da, din cate stiu, se pierde indemnizatia daca obtii alte venituri, inclusiv PFA.

  45. Alexandra
    18.03.2013 la 10:43

    Buna ziua d-le Razvan! Doresc sa infiintez un PFA in casa tatalui meu, mai precis voi utiliza in acest scop o camera din cladire, pentru un mic magazin alimentar. Este nevoie sa facem un contract de comodat pentru acea camera din cladire? Si cum voi deduce cheltuielile cu utilitati, daca nu sunt contoare separate de gaz, curent, etc? Se poate stabili o cota parte, sau e necesara separarea clara si concreta de restul casei? Va multumesc mult pentru promtitudinea in raspunsuri!

  46. maria
    21.01.2014 la 19:23

    buna ziua, vreau sa deschid un magazin cu produse alimentare si nealimentare, daca deschid PFA, trebuie sa platesc o taxa de 3000 mii ron?

  47. Iulia
    12.03.2014 la 13:53

    Salutare! Multumim pentru articol! Foarte bun.Insa am si eu o intrebare: am un pfa si as dori sa achizitionez un program de facturare online. Aveti vreo recomandare ceva in acest sens?

  48. 27.01.2015 la 18:57

    As dori in acest an sa-mi fac un PFA ., urmez cursuri de menegement la Eurocor Bucuresti si as dori autorizatie si ptr ele .,unde am inclus si un curs ., Cum sa-ti dezvolti propria afacere care ma ajuta enorm ., am si locuinta proprietate personala ., dar doresc sa-mi fac mai intai constructia in care sa includ si un birou in care sa-mi exercit munca profesionala ., trebuie sa stiu daca pot merge paralel cu afacerea de familie.

  49. mihai
    27.11.2015 la 16:41

    Buna ziua, eu as vrea sa fac un PFA in domeniul productiei de lumanari dar nu am nici o diploma si nu am auzit de vreun curs, cum ar trebui sa procedez. Multumesc!

  50. Carmen Ionita
    08.01.2016 la 15:46

    Am o intrebare pentru tine, Razvan? Care este codul CAEN pentru activitatea de meditare la matematica?

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!