V-am povestit deja ca in perioada aceasta mi-am dorit sa explorez cat mai mult Romania, sa petrecem cat mai mult in natura si sa ne bucuram de diversitatea peisajului din Romania, astfel ca am pornit impreuna cu Andra intr-o excursie plina de savoare, pe anticul drum al vinului, construit de romani acum 2000 de ani. Reaparut in atentia publicului dupa aproape un secol de „hibernare”, drumul vinului include conace, crame si manastiri restaurate cu atentie.
Daca cu alte ocazii am si degustat din vinurile produse in zona Buzaului si a Prahovei, de data aceasta m-am axat pe frumusetea drumului printre vii si am testat limitele SUV-ului Ford Ranger. Despre zona Dealu Mare e bine de stiut ca este cea mai cunoscuta regiune viticola din Romania, cea mai mare suprafata compacta de vita de vie, supranumita si patria vinurilor rosii, locul de nastere a vinului Feteasca Neagra. Este si locul in care veti gasi dealuri intinse cu vita de vie si unele dintre cele mai cunoscute podgorii din Romania, situate la aceeasi latitudine cu Bordeaux – 45 de grade latitudine nordica.
.
Oficial, Drumul Vinului se desfasoara pe urmatorul traseu: Filipestii de Padure – Floresti – Baicoi – Plopeni – Zamfira – Boldesti – Scaieni – Bucov – Varbila – Valea Calugareasca – Jercalai – Urlati – Ceptura – Mizil – Tohani.
Sfatul meu pentru voi este sa explorati Drumul Vinului asa cum simtiti mai bine si sa va bucurati de fiecare deal plin cu vita de vie si de povestile cramelor din zona. Perioada recomandata este, desigur, la final de vara-inceput de toamna.
Eu mi-am inceput ziua la Conacul Bellu, o minune a arhitecturii romanesti vechi. Construit de baronul Alexandru Bellu in secolul al XIX-lea, conacul nu este doar o mare colectie de arta, ci si un important muzeu al vinului. Cu o mare pasiune pentru vin si chiar detinand o fabrica de vin spumant, baronul a depozitat unelte pretioase in marea pivnita a conacului: cea mai veche presa de vin din Valahia, butoaie enorme si instrumente de fabricare a vinului extrem de vechi, din secolele II si III.
La pranz ne-am oprit la Casa Timis, pentru un foie-gras si o limonada cu lavanda absolut delicioasa.
Am testat Ford Rangerul WildTrak pe dealurile din imprejurimile Casei Timis, am facut spectacol prin baltile formate de ploile recente si am intrat chiar pe un drum agricol, intre plantatiile de vita de vie. Chiar daca rotile calcau noroiul format de ploile recente, chiar daca iarba deasa se auzea pe sub masina, in interior noua nu ne ramanea decat sa ne bucuram de ceva senzatii tari, de confortul si stabilitatea masinii si sa ne simtim ca niste fermieri americani.
.
Am mai condus masini FORD peste 3000 km pe drumurile din SUA si m-am impacat bine cu masinile de mari dimensiuni. Pe langa confort, iti dau acea senzatie de “stapanul soselelor” si sunt ideale pentru calatorii, in special daca aveti in plan sa ajungeti pe drumuri accidentate sau in afara carosabilului. Portbagajul generos este perfect pentru vacantele in familie, in care iei totul dupa tine, chiar daca pleci doar pentru un weekend.
.
Partea faina este ca Ford Ranger poate fi si o masina de oras destul de buna. Eu am ales sa conduc varianta cu cutie automata si echipare premium, utila pentru traficul din Bucuresti si imprejurimi.
Gasiti aici un review despre cum se comporta la drum aceasta masina
.
Daca ajungeti in zona, puteti continua sa descoperiti alte cateva crame, printre care crama Domeniile Sahateni, unde se produc vinurile Aurelei Visinescu. Daca vreti sa faceti si degustari trebuie sa contactati cramele cu minim 2 zile inainte sa le treceti pragul. Pentru cazare puteti incerca Casa Timis, Conacul dintre Vii, Casa Colinelor sau Casa Seciu.
Ceea ce face zona Dealu Mare extrem de speciala este pozitionarea si faptul ca este traversata de Paralela 45, element comun al unor zone viticole celebre precum Bordeaux din Franta, dar si zonele Lombardia si Piemont din Italia.
Am facut si o ultima oprire la Manastirea Zamfira, situata in apropiere de Ploiesti, undeva pe malul stang al raului Teleajen. Aici, am gasit singura biserica din tara care are un mural realizat de celebrul pictor roman, Nicolae Grigorescu.
Scrierile primei biserici ridicate aici povestesc despre inceputurile asezarii monahale, datate intre 1721 si 1743, de domnitorul Nicolae Mavrocordat, la cererea lui Zamfira Apostoli, vaduva lui Manoil Apostoli, un bogat negustor al epocii si un om de incredere al lui Constantin Brancoveanu.
Desi in 1904 Mitropolitul Ghenadie Petrescu a ordonat acoperirea muralului cu un alt tablou, in 1950 dupa spalarea peretelui, marea opera a lui Grigorescu a vazut din nou lumina zilei. Aceasta pictura a fost supusa multor restaurari, ultima si cea mai importanta a fost realizata intre 1986 si 1989 de pictorul restaurator Chiriac Ion care a eliminat toate portiunile care acopereau tabloul original al lui Grigorescu.