excursii-razvan-pascu

O companie care ofera servicii de internet a realizat in Australia o reclama TV prin care 
lauda faptul ca in Romania viteza de internet este ridicata (Romania se afla pe locul 2 in lume la viteza de internet) si foloseste cateva imagini si simboluri pentru care tara noastra pare sa fie cunoscuta in strainatate, unele dintre acestea probabil gasite pe internet (de exemplu caruta cu un schelet de masina sau imaginea cu caii – probabil devenita celebra pe internet in urma scandalului cu caii salbatici de la Letea).

Singurul simbol pe care probabil nu au fost nevoiti sa il caute pe internet este Dracula, care apare si el in aceasta reclama TV si care ma face sa imi pun din nou intrebarea „Cand romanii vor incepe sa gandeasca mai mult in termen de marketing turistic si vor accepta ca turismul se vinde prin imagini, simboluri si povesti?”.

In acest moment romanii par sa fie impartiti in doua tabere: unii care vor ca Dracula sa fie folosit ca magnet de atragerea a turistilor (aici ma aflu si eu), dar si altii care nici nu vor sa auda despre asa ceva, pe motiv ca Dracula „nu este al nostru, este inventat”.

Iata reclama mai jos 

Eu cred ca Dracula poate fi folosit ca un „carlig” care sa ii faca pe oameni sa isi aminteasca ca exista Romania pe harta turistica mondiala. Asa cum atunci cand spui Franta te gandesti la turnul Eiffel (despre care se spunea ca arata odios atunci cand a fost construit si nici acum nu poti spune ca e chiar o mare opera de arta, dar cu toate astea a fost promovat masiv si a devenit simbolul Parisului si al Frantei), sau asa cum te gandesti la Statuia Libertatii cand spui Statele Unite sau cum te gandesti la monstrul din Loch Ness cand spui Scotia (am fost si eu acolo ca turist si am lasat bani „cautand” monstrul, desi stiam ca nu exista).

Pentru ca mintea umana este din ce in ce mai bombardata de mesaje promotionale, inclusiv in turism, iar tarile lumii nu stiu ce sa mai faca si sa mai promoveze ca sa iasa mai mult in evidenta, in aglomeratia de informatii, noi, romanii, trebuie sa intelegem ca a folosi un personaj precum Dracula sau imagini cu o cladire uriasa precum Casa Poporului nu inseamna ca nu apreciem alte personaje precum George Enescu sau minunatiile de peisaje din Sibiu, Brasov sau Alba Iulia. Ci inseamna ca gandim in termeni de marketing turistic si ca incercam cumva sa ne facem loc in mintea consumatorului american, japonez, chinez sau de alta natie.

Important este ca ceva sa ii atraga atentia potentialului turist, iar Dracula, un brand cunoscut in toata lumea si despre care am fost intrebat de straini prin toata lumea, din SUA pana in China, Dubai, Sri Lanka, Argentina sau Thailanda sa il faca sa retina numele tarii noastre. Mai departe, sigur ca trebuie sa avem inteligenta de a le arata potentialilor turisti ca Romania nu inseamna doar Dracula, ci si munti si orase extraordinare, cetati medievale, sate autentice si traditii cum nicaieri in alta parte nu sunt, mii de ani de istorie, festivaluri, tineri creativi si monumente UNESCO sau locuri absolut unice, precum Delta Dunarii.

Pana cand romanii nu vor mai fi atat de impartiti in ceea ce priveste acest simbol numit Dracula si pana cand vor accepta ca nimeni nu le stie chiar pe toate si de aceea este bine sa nu ne dam cu parerea pe subiecte pe care nu le cunoastem, cred ca nici un om politic, ministru al turismului sau reprezentant al Guvernului Romaniei nu isi va asuma public decizia de a investi in promovarea brandului Dracula. Pentru ca toti vorbim si ne dam cu parerea, iar de multe ori e mai bine sa nu o facem, cel putin atunci cand nu cunoastem subiectul…

3 comentarii

  1. Calin
    19.09.2014 la 18:11

    Excelent articolul Razvan In situatii asemanatoare m-am aflat si eu in strainatate de multe ori. Lucrand cot la cot cu romani, eu promovam Dracula iar multi dintre acestia sareau peste mine sa le excplice americanilor ca nu e adevarat si e doar o legenda samd, nu-i intelegeam. Aici e mai mult constiinta aceea bolnavicioasa ca „eu le stiu pe toate”.
    La un moment dat, satul de gura lor, le spuneam americanilor ca mergem cu cosul de banane pe cap, stam in jurul focului si tragem cu arcul (fiind prea sci-fi, se amuzau si ei, nu se mai repezea nimeni sa ma contrazica iar eu le spuneam: „ii lasati sa creada asa ceva?”)
    Sunt convins ca daca o sa cercetez, sunt multe care nu se pun cap la cap, insa pierdem esenta povestii, doar de dragul de a avea dreptate indepartam brandul Romaniei. Dracula si-asa nu poate fi al altcuiva, prea tarziu, strainii il asociaza cu tara noastra si fie ca vrem sau nu, o sa vedem in viitor cum incet incet lasam acest ego de a da explicatii exacte si corecte turistului in pofida unei experiente placute si unice in Romania. E similar cu un free tour in Bucuresti (unde e totul un zambet si distractie) si un tur platit unde ti se prezinta acele detalii pe care mie, turistul de 1-2 zile din alt continent si alta cultura nu prezinta nici un interes fiindca stiu ca nu cu asta raman, ci cu experienta si oamenii pe care i-am intalnit

  2. Valentina
    20.09.2014 la 00:03

    Mare dreptate ai in legatura cu promovarea unor simboluri-in scop turistic- precum Dracula,care oricum este asociat cu tara noastra. Dar,apropo de Nessie;si eu am fost acolo,chiar m-am apropiat mult de lac si l-am strigat.Totusi,brandul Nessie se mentine cu multa implicare si bani.Prezentarea castelului Uruquart este impecabila incepand de la filmul de inceput,la gazonul absolut perfect,la tot ce este in zona. Acest lucru inseamna si foarte multi bani,nu doar un poster sau asa ceva.Dupa o promovare tip postere,filmulete,turistul trebuie sa vada ceva captivant,interesant,bine prezentat,cu posibilitati de a petrece un timp in zona.Atata timp cat Dracula este legat in principal de castelul Bran,in acest moment proprietate privata,promovarea ar trebui sa fie in sarcina proprietarului.

  3. 21.09.2014 la 17:55

    Și eu cred la fel, că genul ăsta de simboluri nu se aleg, se nasc în mentalul celorlalți, iar tot ce poți face e să ți le însușești și să defilezi cu ele, dacă asta te face remarcat, fie că-ți place sau nu.

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!