Nu sunt un impatimit al masinilor, asa cum nu sunt un impatimit al tehnologiei in general (adica sunt doar la stadiul: o folosesc si nu imi pun multe intrebari). Cu toate acestea, ma bucur din plin de ceea ce tehnologia imi ofera si apreciez mai ales capacitatea ei de a ne simplifica viata.
Mi s-a intamplat de mai mai multe ori sa fiu invitat sa testez masini si cel mai lung drum intr-o astfel de experienta s-a intamplat de curand, intr-un drive test Mitsubishi.
Evenimentul isi propunea sa puna la incercare atat “on road” cat si “off road” Mitsubishi-ul ASX astfel ca in dimineata plecarii (sambata trecuta) toate masinile erau frumos aliniate pentru a fi puse la incercare de pasionatii de motoare puternice. Turistul din mine, insa, cauta sa descopere alte calitati la o masina: stabilitate, siguranta, confort…si mai putin “nebunia”. Mai cautam si o masina cu cutie automata, deoarece de 5 ani de zile numai asa ceva am condus si asa ma simt confortabil. Fiind mai greu de gasit cutie automata la o masina de teren, 4×4, cei de la Mitsubishi s-au organizat rapid si mi-au oferit pentru plimbare o Mitsubishi Lancer Ralliart, de 240 cai putere, una dintre bijuteriile lor.
Drumul programat pentru o zi de Sambata avea sa urmeze traseul Bucuresti – Predeal – Paraul Rece – Rasnov – Zarnesti si pentru distractie 4×4, de la Zarnesti spre Magura si Pestera, de unde urma sa coboram spre Moeciu si Cheile Gradistei pentru putina adrenalina la un eveniment “bike show” organizat de Burn.
Pentru ca am mai avut ceva de asteptat pana sa iau Lancer-ul, am luat un start mai greu fata de ceilalti, dar cei 240 de cai putere m-au ajutat din plin sa recuperez. Acum am inteles pentru prima oara frustrarea celor cu masini puternice legata de faptul ca nu le pot tura asa cum masinile (si soferul) ar vrea.
Radarele si limitarile de viteza de pe DN1 m-au facut ca pana la prima oprie, de la Rasnov, sa incerc sa descopar confortul si siguranta masinii si sa imi imaginez cum ar fi sa o iau pe un traseu mai lung prin Europa. Primul lucru bun a fost ca nu m-am simtit la fel de solicitat ca intr-o alta masina. Dupa 2-3 ore de drum ma simteam ca nou. I-am testat si viteza de reactie cand din senin pe DN1 mi-a aparut o Dacie 1300, veche, pe contrasens, iesita dintr-o benzinarie pe drumul total aiurea. Am reusit, insa, sa opresc in siguranta in 20 de metri de la 100km/h, fara sa fortez prea tare masina.
Tot la capitolul siguranta ma fascina cu cata usurinta lua curbele de pe traseul Predeal – Rasnov, fara sa fie nevoie sa incetinesc prea tare. Demarajul ajuta in depasirile la limita de pe drumurile de munte…si nu numai la liniutele de la semafor, cum poate ca va ganditi.
Lancer-ul RallyArt este o masina puternica, dar care nu face rabat de la confort. Pozitia la volan este una excelenta, cu suport suficient din partea scaunelor sport. Volanul imbracat in piele este bine dimensionat si incadrat in ambele parti de padele argintii pentru schimbarea vitezelor (masina se poate conduce atat pe transmisie automata, cat si pe transmisie manuala). Masina pusa la dispozitie de Mitsubishi Romania are o cutie automata de tip TC-SST cu dublu ambreiaj si sase trepte. In modul normal cei 240 de cai ai motorului isi fac simtita prezenta la apasarea pedalei, dar in modul sport acceleratia este cu adevarat brutala. Masina isi modifica comportamentul odata cu trecerea in mod sport, raspunde mai rapid la comenzi si schimba la turatii mai ridicate, dupa 4000 rpm. Suspensia sport nu este extraordinar de rigida si face fata cu brio denivelarilor din asfaltul bucurestean. Nu va pot spune in cat timp atinge 100 km/h si nici care este consumul. Odata ajuns la bordul unui Lancer Ralliart nu te mai concentrezi decat la condus si nu te intereseaza nici cat ai pe bord si nici ce consum afiseaza display-ul. De-a dreptul impresionant a fost sunetul motorului la atingerea turatiei de 4000 de rotatii pe minut, nu as putea sa-l descriu exact, dar iti lasa impresia ca ai putea decola cu masina daca i-ai pune aripi..
Acum, punandu-mi intrebarea daca se merita sa ai o masina puternica pe soselele din Romania, as spune in mod cert ca se merita. O masina puternica si sigura e ca un prieten bun la drum lung. Pentru ca riscurile pe sosea de multe ori nu tin numai de tine, dar si de ceilalti din trafic, o masina buna te poate salva cand ceilalti fac prostii pe sosea. Mitsubishi Lancer Ralliart e o masina scumpa, dar isi merita banii.
La Zarnesti, Lancer-ul a ramas intr-o parcare pentru ca urma o portiune de drum off-road cu Mitsubishi ASX in urcare pana la Popasul Folea. Aici gazdele foarte binevoitoare ne-au astepat cu bulz si miel la cratita, dar si cu clatite dulci ca sa avem inspiratie la intoarcere. Gasca urma sa se cazeze in Fundata, dar eu a trebuit sa ma intorc in Bucuresti, asa ca dupa o zi intreaga de drum Lancer-ul m-a adus in siguranta pana la Bucuresti.
Mai mult, pentru ca cei de la Mitsubishi au vazut cat de mult imi place masina, au fost foarte draguti si mi-au lasat-o 4 zile suplimentar, astfel incat duminica am mai facut un drum Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti, iar luni am plecat din nou la munte pentru 2 zile cu Lancerul Ralliart, de data asta cu probleme de serviciu la Poiana Brasov.
Daca oricare dintre voi doreste sa testeze cele 2 masini pe care le-am testat si eu, o poate face gratuit oricand, la orice showroom Mitsubishi. Puteti face programari aici.
Ah, ce te invidiez…
(author)
@ Mihai: acum suntem chit. 🙂 si eu te invidiez pt conexiunile pe care le ai (peste tot). 🙂
Frumoasa aventura ai avut, cu masinile cu locurile frumoase, cu mancarea… ce sa mai zic, toata lumea te invidiaza;)
Cei de Mitsubishi te-au insotit sau ai avut norocul sa mergi fara insotitorul lor?
Vad ca Ralliartul ti-a captat toata atentia. Noi ne-am dat cu ASX-ul si ne-a placut enorm. L-am dus la Babele si s-a descurcat bine. http://www.alindobrin.ro/mitsubishi/
(author)
@ Alin: pe mine la ASX ma fascineaza consumul. e incredibil cum o masina atat de mare poate sa consume atat de putin…
@ gabbis: singur ca pasarea cerului. 🙂
„Pune banii la ciorap” si cumpara-ti un Mitsubishi. Altfel vei intoarce de fiecare data capul pe strada, in momentul in care un asx, sau un Lancer va zbura cu cei peste 150 CP, pe langa tine.
ps: ASX + Lancer-ul = motarizare identica. Ceea ce le diferentiata este caroseria.