“Romania e frumoasa” (4): Delta Dunarii, Sulina

Adaugat de la 19 Aug 2010

Dupa inundatiile de acum cateva saptamani, Delta Dunarii revine la viata iar tot mai multi romani merg sa caute linistea in Delta. Printre cele mai populare destinatii din Delta se numara Sulina si Sfantu Gheorghe, iar eu astazi in campania „Romania e frumoasa” voi povesti despre Sulina.

Primul pas pentru a ajunge in Delta este sa ajungeti la Tulcea. Drumul de la Bucuresti pana la Tulcea (vreo 300 de km) este usor de parcurs iar drumul este bun si dureaza vreo 3,5 ore cu viteza legala. Se merge pe autostrada pana la Drajna Noua dupa care iesim de pe autostrada si mergem pe un drum pitoresc spre Slobozia, Tandarei, Vadu Oii, Harsova, Tulcea. Din Tulcea se ajunge repede la Sulina (1,5 ore cu nava rapida care costa 35 RON/persoana/segment). Mai exista si posibilitatea de a merge cu un vapor de la Navrom (ceva mai ieftin si cu optiunea de a sta in aer liber), insa calatoria cu acesta dureaza 4,5 ore.

Pentru cazare puteti incerca pensiunea Perla-Sulina; eu am stat aici si a fost ok. Dragos, patronul pensiunii, face si curse cu barca sa de 18 persoane, in inima Deltei cu pretul de 80 RON de persoana (3 ore) sau, o varianta mai ieftina, cu 30 RON pana la colonia de pelicani si varsarea Dunarii in Mare. La restaurantul pensiunii au mancare buna la preturi rezonabile, o portie de file de somn la gratar cu mamaliga si o portie de sturion cu sos de smantana si cartofi natur, costand in jur de 50 RON.

In general in Sulina nu prea ai ce face daca nu esti pescar. Daca esti pescar si mergi la Sulina trebuie neaparat sa pescuiesti pe canalul de langa plaja – Biban sau platica. Localnicii vand rame pentru 20 lei 60 de bucati, iar daca nu ai ustensile pentru pescuit la tine, dupa o negociere le poti inchiria de la localnici.

In Sulina exista si plaja cu nisip la mare, astfel incat cei care doresc sa faca o baie de soare pot evita aglomeratia dintre Mamaia si Mangalia. Plaja are nisip fin si peisaje semi-salbaticese afla la circa 4 km de oras iar un taxi din centru nu va ia mai mult de 10 RON.

Daca sunteti mai multe persoane puteti inchiria o ambarcatiune cu care sa va plimbati prin canalele din Delta (Barbosu, Madgearu, Caraorman, Lacul Puiu, Lacul Rosu, Imputita, Busurca) si la varsarea Dunarii in Marea Neagra (plus la colonia de pelicani) timp de 5-6 ore. Daca vreti sa incercati ceva traditional si gustos, eu va recomand o familie de lipoveni care locuieste in Sulina si la care puteti lua masa in curte pentru  suma de 25 lei de persoana. Acestia gatesc pentru turisti mancare traditionala din peste iar eu va recomand de la ei ciorba de perisoare din peste si chiftele de peste cu sos si mamaliguta (pentru cei interesati – familia Neagu, Sulina, telefon: 0742.059.706).

Alte obiective turistice in imprejurimi: in nord – padurea Letea si vecinatatile ei (trecand mai intai pe la Cardon); in sud-est, folosind canalul Busurca se poate merge la lacul Lumina, sau navigand pe garla Imputita, se poate ajunge la lacul Rosu si lacul Puiu ; spre sud, urmand un drum de uscat – nu intotdeauna comod – se poate ajunge la Sf. Gheorghe, trecand peste garla Imputita cu barci de ocazie.

Despre mine:

Calatoriile sunt binecuvantarea mea si am reusit sa imi transform pasiunea in job. Sunt consultant in marketing turistic, dar imi place sa ma definesc ca antreprenor, sunt workaholic si bucuros ca am crescut de la zero, alaturi de echipa mea, agentia de Evenimente, PR si Marketing Travel Communication Romania, dar si Asociatia Travel Focus. Sunt implicat in mai multe organizatii nationale de promovare si dezvoltare a antreprenoriatului, am o diploma de licenta in Marketing (ASE Bucuresti), un masterat in Comunicare (SNSPA), un Executive MBA pe care l-am absolvit la WU Vienna University (2013-2015) si un curs de Global Strategy absolvit la Carlson School of Management (University of Minnesota, SUA). Revista Forbes m-a inclus in 2013 in topul “30 de tineri sub 30 de ani in Romania”, sunt mereu optimist si un prieten de cursa lunga – mai multe detalii despre mine gasiti aici.

25 de păreri la ““Romania e frumoasa” (4): Delta Dunarii, Sulina

1. Cand am fost eu prima data la Sulina am stat la unicul hotel care exista (nu-mi amintesc numele fiindca, vorba poetului „e mult de-atunci, e multa vreme”)si aveam dreptul la o singura sticla de apa minerala pe zi la 3 persoane, iar ca sa cumperi in plus trebuia sa misti din spranceana. Apa de la robinet nu era potabila, fiindca ziceau localnicii, intrase ceva apa de mare. Cu toate acestea, plaja despre care vorbesti mi-a placut foarte mult si m-a facut sa indragesc marea. Pana in acel moment o evitam, oripilata de inghesuiala de pe plajele de pe litoral. La Sulina insa, turistii din hotel (nu foarte multi) se opreau imediat unde ajungeau, iar noi, mergand 1-2 km mai incolo, imparteam plaja doar cu pescarusii. A fost minunat!

Sigur ca acum s-or fi schimbat si pe acolo lucrurile si exista alte conditii. Sper ca nu au fost distruse toate acele case din lemn, pescaresti, pe care le-am fotografiat. Din pacate, erau diapozitive si am realizqat prea tarziu ca acestea isi pierd culorile, in timp. Si a trecut ceva…Of, scuze! Iar m-am lungit dar asa sunt amintirile cand se aduna multe.

2. Intr-adevar, Delta este magnifica, singurul lucru pe care il detest cand merg acolo sunt tantarii…

3. Fratele meu s-a intors duminica din Delta si a zis ca-i pare rau dupa cele trei zile irosite pe plaja din Costinesti, printre gunoaie. Dupa ce am vazut fotografiile, ne-a cam parut rau ca am ales si noi marea anul acesta. La anul, cel mai probabil, mergem in Delta. Cele mai frumoase fotografii mi s-au parut cele facute la rasaritul soarelui la gurile de varsare in mare. De pe net au contactat un proprietar de barca cu motor si pentru 400 RON au hoinarit o zi intreaga printre stufarisuri. Bestial!!!!!

4. Aaaaaaaaaaaaa Am uitat: 30 RON/persoana/ 4feluri de mancare din tot atatea soiuri de peste. Iami, iami, iami….

5. Ma bucur ca ai scris despre Delta. Eu cand am ajuns acolo prima data, in urma cu 6 ani, m-am indragostit iremediabil de ea. E ceva total diferit de ce vezi in alte locuri pitoresti, iar linistea…E divina. Din pacate, de curand nu am mai putut sa merg, dar sper sa ajung cat mai repede. Noi frecventam o pensiune ce apartine lui nea Mihai, dar e mai degraba un om primitor decat o pensiune si de aceea nici nu are preturi mari. Eu am noroc ca sotul are salupa si suntem scutiti de plata inchirierii unei barci, dar nici benzina pentru ora de mers nu e ieftina :)Mie imi place la nebunie sa prind bibani sau stiuci pe canale, iar daca gasesti un loc bun e o adevarata distractie pentru amatori( bineinteles cu respectarea perioadei de prohibitie si a limitei de dimensiune a pestilor).

6. Eu merg la Dunavatu de Jos. La Sulina n-am mai fost din generala cand am facut excursie cu scoala.
    Am o curiozitate. Garla Imputita chiar miroase urat?:)

7. Recent am citit http://www.romanialibera.ro/bani-afaceri/turism/cum-a-inflorit-turismul-intr-un-sat-cu-150-de-locuitori-196781.html.
    Acum ma bucur sa citesc acest articol (Romania e frumoasa” (4): Delta Dunarii, Sulina ) din care se vede ca unicitatea Deltei este pusa in valoare de turismul modern. Am participat candva la o excursie organizata de tineret de la Tulcea la Sulina pe un bac. Peisajul mi s-a parut monoton, cu opriri rare la vreo cherhana, Mila …, (eu fiind obisnuit cu excursii anuale in zona de deal si munte : Neamt- Lacu Rosu, Bicaz etc. ). Mi-a ramas in minte imaginea surprinzatoare a Lacului Rosu din Delta :imens, cu apa limpede, batand in albastru din departare… Facilitatile de acum ne indeamna sa vedem/ revedem acest tinut cu adevarat mirific. Articolul dv. este un argument convingator.

8. Peisaje minunate si multa liniste!Abia astept sa mai merg!

9. @ vertange11: Garla Imputita nu mi s-a parut cu nimic altfel decat alte canale. Dar probabil este un sambure de adevar in denumirea sa.

10. Mda, Delta, eterna atractie…avand in vedere ca-s de fel din Tulcea, va dati seama cat de mult imi lipseste de cand stau in Bucuresti. Iar in Sulina nu am mai fost de cand eram copil si lucra tatal meu acolo la indiguiri. Taram de vis, limba aceea de pamant dintre Dunare si mare unde trebuie sa fii rezistent de fel ca sa faci plaja (eu nu prea eram pe atunci si era sa intru in spital pe chestia asta) sper sa o revad o data si o data… Doamne-ajuta!

11. Am fost acum 2 saptamani la Sf. Gheorghe si am dat 60 ron pentru barca rapida; Navrom-ul era 41

12. Plimbarea cu barca cu motor e super tare, eu am incercat-o pe o vreme ploioasa, dar tot m-a impresionat. Stuful de-o parte si de alta a canalelor, fauna, totul e superb acolo, iar pentru pasionatii de pescuit…e raiul pe pamant 😀 cunoscatorii stiu de ce

13. O singura data am fost in Delta. Aveam 15 ani si am facut o excursie la Tulcea si de acolo in Delta. Uimitoare in ceea ce priveste biodiversitatea si parca te simti coplesit de minunatiile paradisului verde.

14. Sa vizitati si satul Caraorman!Dune de nisip alb,padure de stejari,case traditionale, nuferi,canale, lipoveni!Suoerb!

15. Am fost vara aceasta in Sulina. De basm!!!! Asa nisip fin si apa limpede mai rar in Ro.
    Am stat la Casa Mihai (gazda f. primitoare)si am mancat de la Rest. Marea Neagra (ciorba de sturion e divina). Cu tantarii n-am avut probleme pt ca Autan spray si-a facut datoria (a se aplica numai pe inserat, in cursul zilei nu-i problema cu tantarii).
    As reveni in Sulina oricand cu placere (numai vara sa fie :-))) ).

16. Pingback: Cateva imagini din Miami si Florida vazute prin ochii mei | RazvanPascu.ro - Blog despre Afaceri si Calatorii

17. am fost anu trecut in perioada 12-17 august, a fost fenomenal, 15 august festival de minoritati, plimbari pe canale, letea cu masa la o femeie ce gateste in curte dumnezeieste 5 pers 150 lei din care 30 lei bacsis, safari la dune cu jeepu, stejari seculari ,pasari, dune, animale semisalbatice, tauri pe plaja ce beau apa direct din mare, ce sa mai am fost mult si afara dar delta e altceva….si nu sunt pescar…cazare la sellina dar data viitoare aleg alta pensiune. cost total 5 zile 2 persoane aprox.2200

18. Multumesc pentru postare, este foarte folositoare, ca si celelalte articole de altfel 🙂
    Felicitari pentru blog!:)

19. Daniel,
    Spune-mi te rog unde ai mincat. Ma duc si eu cu famelia, si nu am gasit pe nimeni care sa gateasca, desi toata lumea vorbeste de asta.

20. Contra tantarilor ai folosit Autan sau altceva? Localnicii cum se apara de ei? Ca si eu vreau sa merg cateva zile in Sulina si poate la Dunavatul..
    Distractie faina in croaziera!

21. E foarte frumos la Sulina dar mai ales la Sf. Gheorghe, sa vezi unde se varsa Dunarea in Marea Neagra. Am fost si in padurea Letea si am avut ocazia de a vedea copaci seculari foarte inalti superbi si vestitele Dunele lui Omar. Chiar se merita sa vezi Delta Dunarii!

22. Pentru mine Sulina este un loc special; am petrecut acolo cam 6 vacante vara, cu familia, cand eram adolescenta, cam din ’94 pana prin 2000; pe vremea aceea era un singur hotel in Sulina, daca imi aduc bine aminte. Cine avea curaj pe atunci sa vina in Sulina statea la localnici. Noi am stat la aceeasi familie in fiecare an la rand. Ne spalam cu apa rece, cea calda era doar din cand in cand vreo 2 ore pe zi, aveam toaleta in curte, mancam numai mancare facuta de gazda (sau de noi :))) ) si era MINUNAT!!!!!! Partide de pescuit ca atunci nu am mai avut toata viata; plimbari cu barca pe mare si pe canale, plaja semi-salbatica si foarte curata, apa limpede si foarte putin sarata. Mi-a ramas intiparita in minte o excursie cu barca catre un sat mititel numit Sfistofca, pitit in stuf undeva la nord de Sulina, inspre granita cu Ucraina. Am stat acolo mai mult decat trebuia si la intoarcere ne-a prins noaptea pe drum; in plus, pe ultima portiune de drum s-a stricat motorul barcii si ne-am intors dusi de curent si de vasle…in timp ce eu stateam tolanita pe o banca a barcii si priveam stelele; a fost prima si singura data in viata mea cand am admirat pe cer Caleea Lactee. Pe vremea aceea nu vedeai in Sulina nici roata de masina; cei 3-4 km pana la plaja ii parcurgeam pe jos; toata lumea venea cu vaporul NAVROM, barca rapida era un adevarat lux.
    Am revenit in 2013, de data asta si cu un copilas dupa noi. Nu pot spune ca a fost mai bine sau mai rau decat inainte….a fost doar altfel. Mai multi turisti, ceea ce ar trebui sa fie bine (daca se respecta buna cuviinta si spiritul ecologic); mai multe masini, spre marea mea uimire > este bine pt ca exista multe maxi-taxi care te duc la plaja in 5 min, altfel nu inteleg de ce Sulina este plina de taxiuri, nu vad necesitatea; starnesc o gramada de praf, fum si zgomot. Cu ani in urma, pe noi ne astepta gazda la debarcader cu o roaba-carut trasa de mana si o luam frumos pe jos spre casa.
    Multe pensiuni, vreo 2-3 chiar de lux. Si asta e bine, intr-un fel….desi mi-ar placea mai mult sa respecte cumva sau sa promoveze mai intens turismul rustic.
    Restaurante si terase, si asta un lucru bun, daca nu esti cazat in apropiere si te enerveaza muzica data prea tare seara.
    O gramada de barci cu motor > este bine ca multi turisti au astfel ocazia sa patrunda mai adanc in Delta si sa-i cunoasca minunatiile; nu este bine pentru ca, din cate am inteles, multi proprietari de barci care organizeaza tururi in Delta incalca flagrant anumite reguli, de ex nu pastreaza o anumita distanta fata de coloniile de pasari, lasa turistii sa se apropie prea mult, sau ajung pe canale pe care nu au voie sa mearga. Ma rog, aici e mai mult de dezbatut.
    In 2013 pescuitul nu a fost asa cum era odata…Multi localnici spun ca de la an la an este ai rau; nu stiu sincer cat este de adevarat si cat este acea nostalgie care te face mereu sa spui „altadata era mai bine”.
    Cat despre tantari, pot spune ca niciodata nu ne-au deranjat excesiv; ei sunt mai activi seara si, daca bate un pic vantul, nici atunci.
    Cu bune si mai putin bune, Sulina va ramane mereu o destinatie preferata; poate nu voi ajunge in fiecare an acolo, dar macar o data la 2 ani tot incerc; eu o prefer oricarei alte statiuni de pe Litoralul nostru.

23. Salutare Razvan,

Ai idee daca exista variante ieftine sau vreo modalitate de a afla daca mai e cineva dispus sa ajunga in anumite zile in Delta, respectiv la Sf. Gheorghe sau Sulina?
    Cum nu sunt in tara, cautam sa vin direct un weekend (urmatorul) de la aeroport spre Delta, sa iau cu prietena mea o ambarcatiune rapida dis de dimineata, iar intoarcerea sa fie la fel pentru ziua de luni.
    Din nefericire preturile daca suntem doar noi doi se ridica la 400 ron / drum, ceea ce nu e prea convenabil cand compar cu restul de costuri: cazare, mancare, excursie prin Delta.

Ar exista vreo alternativa viabila, ai idee?

24. @ Mihai: nu stiu sa existe alte variante pentru transferul privat. Dar pentru Sulina (si cred ca si pentru Sf Gheorghe) exista si vase de tip „pasager” sau chiar ambarcatiuni private care fac des aceste drumuri, poti sa te grupezi cu pasagerii de acolo.

25. @Razvan
    Intrebare stupida:) unde gasesc aceste ambarcatiuni ca sa vad daca am cu cine altcineva sa ma grupez la un drum?