Diverse
RCA-ul se modifica, in sfarsit, in favoarea soferilor
Scris de Razvan Pascu
24.02.2010
Va spuneam (aici) acum cateva luni de zile ca sunt, dupa parerea mea, cateva institutii ale statului care functioneaza foarte bine (CSA-ul si CSSPP-ul). Acum iata ca CSA-ul (Comisia de Supraveghere a Asigurarilor) a modificat Normele privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto (RCA) in favoarea soferilor, companiile de asigurari trebuind sa le accepte si respecte.
Principalele modificari aduse acestor norme sunt:
- Soferul (partea pagubita) are dreptul de a solicita despagubiri pentru daunele automobilului inainte de efectuarea reparatiei acestuia. Practic, intai vor fi solicitati banii si apoi va fi facuta reparatia. Suma pe care o vor primi se va calcula pe baza preturilor din service-urile auto sau din cataloage si nu va mai fi la latitudinea companiilor de asigurari. Astfel, in caz de accident nu se va mai intampla ca acum, cand exista posibilitatea sa stai cu masina in service chiar si mai multe luni, pana cand compania de asigurari plateste catre service-ul auto suma datorata.
- Despagubirea va fi achitata in termen de maximum 10 zile de la depunerea ultimului document necesar stabilirii raspunderii si cuantificarii daunei, fata de 15 zile, cat era pana acum.
- O alta schimbare reprezinta faptul ca asiguratorii care au suspiciuni de frauda in cazul unei daune RCA pot face investigatii, dar trebuie sa comunice in scris asiguratului si pagubitului, in termen de zece zile de la data avizarii daunei. Investigatiile nu pot dura mai mult de trei luni de la data avizarii, potrivit legislatiei in vigoare.
In plus, incepand cu 1 ianuarie societatile de asigurare aplica sistemul bonus-malus pentru stabilirea tarifelor la RCA, adica tarifele sunt mai mari sau mai mici, in functie de cat de bun sofer esti si cate accidente ai avut, iar politele se emit electronic.
Pana acum nu am avut accidente cu masina si nu a trebuit sa umblu pe la service-uri, insa cunosc multe persoane care nu au cuvinte de lauda la adresa asiguratorilor RCA, din cauza ca acestia din urma amana platile pentru repararea masinilor avariate.
Razvan Pascu
Despre mine:
Am calatorit in peste 110 tari si o fac mereu cu aceeasi placere, dedicare si sete de cunoastere. Calatoriile sunt binecuvantarea mea si am reusit sa imi transform pasiunea intr-un job care ma face fericit. Cel mai fericit ma fac, insa, cei doi baieti ai mei, Alex si Vlad, de la care imi amintesc zilnic despre copilarie.
Sunt consultant in marketing turistic, antreprenor implicat in mai multe business-uri din diverse domenii de activitate, sunt workaholic si bucuros ca am crescut de la zero, alaturi de echipa mea, mai multe companii. Organizam evenimente corporate pentru companii mari, suntem specializati pe PR si Marketing in Turism, iar de 3 ani am dezvoltat o divizie de real-estate care vinde proprietati Premium in Dubai.
Am o diploma de licenta in Marketing (ASE Bucuresti), un masterat in Comunicare (SNSPA), un Executive MBA pe care l-am absolvit la WU Vienna University (2013-2015) si un curs de Global Strategy absolvit la Carlson School of Management (University of Minnesota, SUA).
Revista Forbes m-a inclus in 2013 in topul “30 de tineri sub 30 de ani in Romania”, sunt mereu optimist si un prieten de cursa lunga. Am zburat atat de mult pe toate continentele incat as fi putut face ocolul Pamantului la Ecuator de peste 250 de ori. In ultimii 8 ani am calatorit cu peste 5000 de romani in vacante premium pe care le-am organizat impreuna cu partenerii mei prin toata lumea, in locuri exotice si indepartate. In 2019 am primit premiul “Travel Personality of the Year” de la FORBES Romania.
Acesta este blogul meu personal, unde scriu ceea ce simt si ce gandesc si unde am diverse colaborari cu branduri care isi doresc sa se asocieze cu imaginea mea si a familiei mele. De 14 ani acest blog si paginile de Social Media ale mele au adunat o comunitate de peste 500.000 de romani inteligenti si sunt locuri de intalnire pentru oamenii de bun simt, optimisti, iar subiectele abordate sunt exclusiv de calatorie, premium lifestyle, business si antreprenoriat.
Mi-ar lua o zi intreaga sa scriu prin cate am trecut eu cu companiile de asigurari. aceasta masura este foarte utila si buna pentru pagubiti
sotul meu a avut accident cu cineva care era asigurat RCA la Astra parca. a stat vreo 2 luni in service cu masina , plus a mai durat inca mai bine de o luna pana i-a facut toate constatarile i-a cerut toate documentele , etc.
sunt sigura ca daca dadea spaga rezolva mai repede, insa nu a vrut sa dea
Eu am avut probleme cu Asirom, m-au amanat 3 luni pana sa-si faca treaba…
asta cu emiterea politelor electronic deocamdata e o mare prostie pt ca se eimit si electronic si se emit si pe hartie normala cu sticker. adica e un fel de struto-camila. de la anul am inteles ca se vor emite exclusiv electronic…pana atunci, ca in romania….
Intr-adevar este o mare problema cu asigurarile.Eu am avut RCA la ASIROM si mi-am blestemat zilele pana cand mi-au aprobat decontul!
sa fiu sincer pina nu vad nu cred , sa aud primul care va fi in masura sa spuna „da asa este , am facut evaluarea am luat banii si acum imi repar masina”
eu am avut si CASCO si tot am stat haaaaaaaaat timp indelungat pina s-au facut plati si am fost lovit de altcineva , eu nu am facut in 25 de ani nici un eveniment si vad ca bonbus malus nu a tinut cont de asta ci numai de ultimele 6 luni. ma rog om trai si om vedea
super tare. numai sa se respecte. Ca parca vad asiguratorii ca vor sa faca investigatii pentru toti clientii..si uite-asa se ajunge din nou la ce a fost:p
Sa va povestesc eu ce probleme am avut cu ASIROM:
m-a locit un distrat de circa 20 de ani mi-a dat RCA -ul lui
am mers cu el si am facut actele si pana au facut foto si restul documentelor a durat cam o saptamana
am dus masina la service si a stat acilo fix 45 de zile.
nu aveau pise iar cand au avut piese si a fost gata masina, nu au platit cei de la sigurari ca sa o pot ridica.
multa bataie de cap
Adevarul e ca RCA-ul a fost gandit de niste oameni tareeee suciti la minte.
Logica economica: dau un ban, mai mult sau mai putin, cat imi permit, pentru ceva ce eu voi folosi (sau un apropiat). Daca sunt nevoit sa dau bani pentru un necunoscut, care a mai si avut ghinionul sa se gaseasca in calea mea sa puna frana sau mai stiu eu ce…cu atat mai mult ma zgarcesc.
Astfel, de ce sa fac RCA la Omniasig, ca isi fac reclama si sunt tari, daca pretul e…maricel, cand pot sa imi fac la o bomba de companie si se descurca ala care se nimereste in calea mea…
Complet aiurea!
II aud pe multi care spun ca probleme sunt doar la companiile mici de asigurari. Nu este adevarat. Pe mine m-a tinut 2 lni Alianzul in service. E foarte bine ceea ce s-a hotarat numai sa se respecte
(author)
Asa este. Deocamdata se emit atat electronic cat si pe hartie.
(author)
Da, bonus malus tine cont doar de ultimele luni. A intrat de la inceputul anului in vigoare. Ai grija sa nu faci nici de-acum inainte accidente. 🙂
(author)
Il faci pentru ca este obligatoriu.
In ceea ce priveste pretul, ai dreptate. Nu are rost sa dai mai multi bani pe el. Si eu il fac pe cel mai ieftin.
Vad ca e vechi postul dar totusi vreau sa va aduc de stire patenia mea.
Am avut un accident in Dececembrie, a intrat un tampit in mine. Aveam un passat din 98 in stare perfecta de functionare, o masina faina.
Daunele au ajuns pe la 2800 euro dupa analiaza service+asigurare.
Mi-au decontat 1200, asa ca diferenta am platit-o eu.
Asigurarea tipului e la Carpatica.
Cand am sunat la ei sa-i intreb de ce nu deconteaza tot au facut apel la varsta masinii si la posibila stare tehnica a ei.
Ma intreb oare cand inchei asigurarea de ce nu ma intreaba niciunul dintre agenti ce varsta are masina si sa platesc doar 50% din valoarea normala a asigurarii. Mi-ar placea foarte mult asa sa fie..