fbpx
excursii-razvan-pascu

Presedintele declara inca de acum cateva saptamani ca se vad semne ale revenirii din criza. De curand si primul ministru declara ca incasarile bugetare au crescut in noiembrie cu 8% fata de luna octombrie. INS-ul declara la inceputul lunii ca productia industriala a crescut in noiembrie pe toate cele 3 sectoare industriale (industria extractiva, industria prelucratoare si productia si furnizarea de energie electrica si termica) cu 21,3% fata de luna octombrie. Bursa creste de peste jumatate de an, din martie si pana acum majoritatea preturilor companiilor listate, dublandu-se. Este drept insa ca in ultima luna de zile, de la izbucnirea crizei politice, Bursa din Romania a stagnat in timp ce toate celelalte burse din afara au beneficiat de ceva cresteri de preturi, datorita rezultatelor bune anuntate de companii mari, in special cele din Statele Unite. De asemenea, Germania si Franta au anuntat de o luna ca au iesit oficial din recesiune, inregistrand dupa mai bine de un an de zile, crestere economica.

Cu toate acestea cred ca suntem departe de iesirea din perioada de criza in care ne aflam. Oricum, cine se gandeste ca va fi o iesire la fel de rapida precum a fost intrarea in criza, cred ca se inseala.

In opinia mea, vom putea considera ca incepem sa iesim din criza atunci cand companiile vor incepe sa angajeze din nou. Inainte de toamna anului trecut pe piata muncii era o euforie totala, iar piata muncii era formata si „condusa” de catre angajati. Cunosc multe cazuri de persoane care au refuzat la interviu sume de bani pe care acum le viseaza in cele mai frumoase vise. De asemenea, am auzit de multe persoane care spuneau anul trecut ca nici macar nu s-ar merita sa se ridice din pat pentru o suma de bani pe care acum ar vrea sa o poata castiga. Piata s-a schimbat total si asta intr-un timp foarte scurt, iar acum piata este „dictata” de catre angajator, si nu de catre angajati. Daca un salariu de entry-level rar incepea anul trecut sub 400-500 de euro in Bucuresti, acum sunt multi care s-ar angaja si pe 250 de euro si nu au unde.

Din pacate insa, parerea mea este ca situatia va continua in felul acesta cel putin un an de-acum inainte. Cert este ca panica a trecut si companiile vor incepe intai prin a dezgheta salariile care au fost inghetate anul acesta, si abia apoi se vor gandi sa angajeze oameni noi. Iar daca vor angaja oameni noi, probabil ca o vor face pe jumatate din salariile celor deja angajati pe posturi asemanatoare. Intr-un an de zile, adica pana pe la inceputul lui 2011, angajatorii probabil ca vor merge pe bugete cu cheltuieli cat mai mici si nu vor avea curajul sa ceara managerilor cresteri de buget pentru pozitii noi in companie.

Si, de ce nu, sa recunoastem, foarte multi dintre angajatori isi vor ascunde incompetenta manageriala in spatele crizei.

Voi ce parere aveti? Cand iesim din criza?

Razvan Pascu

0 comentarii

  1. M
    30.11.2009 la 09:24

    Razvan, pe scurt, 2 chestii:
    1) Comparatiile relevante sunt de tipul „octombrie 2009 la octombrie 2008”, nu „octombrie 2009 la septembrie 2008”. Doar asa elimini sezonalitatea si alte distorsiuni statistice si ai o privire cat de cat ok pe macroindicatori.
    2) Perfect de acord cu tine, iesirea din criza = reinceperea cresterii numarului de salariati din economie. Acesta a inceput sa scada din septembrie 2008, cand eu si altii vorbeam deja de recesiune, desi Statistica s-a incapatanat sa ne scoata „pe plus” (a fost prima, dar nu ultima data cand i-am suspectat, zic eu , fundamentat, de coafarea cifrelor). Tot asa, criza se va incheia cand trendul nr. de sal. din economie va reveni pe panta pozitiva.

    PS: o poza care face cat 1.000.000 de cuvinte:
    http://www.sfin.ro/uploads/modules/news/18176/semn1.jpg
    No further comment, thank you!

  2. 30.11.2009 la 10:11

    Am stat cu toala peste realitatile macroeconomice romanesti… in 2010 abia incepe panica. Nu are sens sa vorbim de iesirea din criza… asa ceva „nu se ezista”. Dupa cadere urmeaza un L… cu sau fara panta. 🙂

  3. 30.11.2009 la 10:37

    @M
    pai din grafic vad ca sectorul public sta bine, deducem ca sectorul privat e cu probleme, nu-i destul de eficient 😉

  4. larisa
    30.11.2009 la 10:57

    cu siguranta vom iesi din criza atunci cand nu vor mai exista firme in faliment.Atata timp cat un angajator nu si mai permite sa ofere acelasi salar ca si in anii trecuti ,cand o firma nu are posibiliteata de a face noi angajari,inseamna ca inca ne luptam cu criza economica.Oricum este imbucurator ca se inregistreaza cateva progrese economice,insa pana la iesirea din criza mai avem ,zic eu…… intre 1 an si 5 ani.(depinde de cine va fi ales presedinte,si daca interesul politic este mult mai mare ca si cel economic.Poate pe langa cei 20 de ani mai adaugam inca 5 in care putem zice”ne am facut o cu mana noastra”

  5. Mircea
    30.11.2009 la 11:22

    si eu cred ca va mai dura cel putin un an, un an si jumatate pana cand angajatorii vor incepe sa caute oameni asa cum o faceau acum ceva timp. insa poate nu la nivelul anului trecut

  6. M
    30.11.2009 la 11:42

    In cel mai bun caz, sper ca glumesti. In cal doilea cel mai putin bun caz, sper ca nu ai inteles bine scala si/sau intelesul graficului, dar ca totusi esti capabil de asta. In cazul 3 … nu are rost sa detaliez.

  7. rizica
    30.11.2009 la 12:01

    Cred ca in 2010 vom iesi din criza.Sunt mai optimista pentru ca unele dintre tarile UE au iesit deja din criza, altele urmeaza si cred ca spre sfarsitul anului viitor sa inregistram cat de cat o crestere economica.

  8. dalila
    30.11.2009 la 13:07

    suntem inca in cadere libera
    nu stiu cum vom iesi
    dar cand vom ajunge joooos de tot atunci de foame fiecare din noi vom face cate ceva
    naspa e ca multi vor da in cap si vor fura de disperare
    asta simt de unde sunt

  9. Amarie
    30.11.2009 la 13:24

    Din graficul prezentat de M, ar rezulta ca pentru sectorul bugetar criza nici nu a inceput, ca nu se manifesta ca efect in domeniul disponibilizarilor. De abia dupa conditionarile imprumuturilor externe, urmeaza sa fie micsorata masa monetara disponibila pentru cheltuieli de personal si implicit masuri dureroase de rationalizare, reorganizare etc. Va fi greu, dar necesar. Macar de-ar ramanea in sistem cei competenti si eficienti!
    Suntem departe de iesirea din criza avand in vedere si lentoarea aplicarii masurilor in sectorul bugetar in care prioritara este protectia sociala (necesara, fara indoiala), mai ales acum in anul electoral, dar cine stie cat va mai dura aceasta politica?.

  10. M
    30.11.2009 la 13:31

    Nah, nu o sa se intample nici pe dracu’ cu bugetarii. Huzurul va continua in cea mai mare parte, nu cred sa se arate / simta vreo masura de rationalizare. Traim si vedem.

  11. Alina Trebcea
    30.11.2009 la 14:40

    eu pana cum nu simt ca am fost afectata de criza direct, dar niciodata nu e bine sa spui niciodata. ce pot sa spun este ca singurul lucru bun pe care l-a adus criza este ca oamenii au devenit din ce in ce mai interesati de economie, subiecte economice si in general de subiecte pe care inainte le priveau ca pe ceva tabu.

  12. 30.11.2009 la 14:41

    Mie frica de un val 2 – Dubaiul a intrat in incetare de plati, exposure-ul bancilor (marea majoritate din UK – Barclay’s, RBS sau HSBC, dar si ING cu vreo 7 miliarde) e de circa 80 miliarde euro. Inteleg ca Abu Dhabi incearca sa salveze situatia, sa vedem ce o sa se intample… Dar poate sa mai vina un tsunami mai mic si dinspre Golf… Unde duce megalomania absurda….

  13. 30.11.2009 la 15:11

    e greu sa faci glume pe net, recunosc…
    dar glumeam 🙂

  14. Manu_C
    30.11.2009 la 15:57

    Da, ai dreptate Imperator, ni se pregateste ceva dinspre Dubai (nu noua, ca romani, ci pentru cei cu interese si bani investiti in zona). Nu stiu pe ce fond a fost luata decizia incetarii platilor externe, dar cu siguranta e o decizie politica direct indreptata spre americani. Stiu pe cineva care are un mic business in zona si e multumit ca nu a investit prea multi bani si ca urmare nici n-o sa piarda prea multi.

  15. Manu_C
    30.11.2009 la 16:04

    Wow, nu credeam ca lucrurile sa stea chiar asa si pe hartie. Daca la datele lor ii adaugi si pe cei care nu lucrau cu forme legale, pe cei in concedii de maternitate care urmau sa revina la munca si pe cei care sunt in prezent in somaj tehnic si concedii fara plata, urmand in cele din urma sa fie si ei disponibilizati, poti sa-ti creezi o imagine de ansamblu. Situatia e urata, iar asta dovedeste inca o data cat de prost e construit sistemul legislativ si fiscal. De unde va mai incasa statul impozite si taxe daca firmele intra in faliment pe capete? Ati vazut vreo masura care sa sprijine functionarea macar a intreprinzatorilor medii daca nu si a celor mijlocii?? Si ce ne facem ca mai avem o singura transa de papat de la FMI si dupa aia tre sa-i dam inapoi.

  16. Manu_C
    30.11.2009 la 16:14

    Razvan, ai punctat bine aspectele situatiei. BauBau-l numit criza a fost scos la inaintare din timp, ca sa poata fi folosit ca argument de catre diverse grupuri de interese si angajatori pentru reducerea cheltuielilor. Ce nu realizeaza cei mai multi este ca adevarata criza de-abia acum incepe. Romanii au de depasit si criza politica, iar dupa alegeri va fi o perioada de amorteala in care nu se vor mai lua masuri imediate. Intre timp romanii raman fara servicii sau lucreaza pe sume insuficiente pentru a le acoperi cheltuielile, firmele se inchid una dupa alta, iar datornicii se inmultesc.
    Pot sa-ti spun ce vad cu ochii mei in constructii, desi sunt clienti si se gaseste de lucru, preturile pentru constructii au scazut enorm fata de anul trecut iar cel mai grav e ca beneficiarii nu-si mai achita obligatiile. Unul dupa altul apeleaza la tertipuri ca sa te amane si chiar sa nu-ti mai plateasca. Si situatia e aceeasi si pentru firme mari, care aveau ani de existenta si rulaje serioase in spate, si pentru firmele de scara de bloc. Deja s-a ajuns in situatia in care cea mai buna solutie este sa-ti recuperezi banii prin orice mijloc, sa-ti platesti din dari, si sa inchizi firma.

  17. M
    30.11.2009 la 17:21

    Whew! 🙂

  18. Razvan Pascu
    (author)
    01.12.2009 la 01:44

    Mihai,

    1. Corect.
    2. Eu totusi cred in independenta Statisticii. Imi place sa cred asta.

  19. Razvan Pascu
    (author)
    01.12.2009 la 01:51

    🙂 Exact 🙂

  20. Razvan Pascu
    (author)
    01.12.2009 la 01:52

    Mihai, Zaff e baiat destept….cu „acte” 🙂

  21. Razvan Pascu
    (author)
    01.12.2009 la 01:55

    Iarasi esti negativista. Oricum iarna in domeniul tau e mai greu de obicei…poate ne revenim la primavara…

  22. Razvan Pascu
    (author)
    01.12.2009 la 01:56

    Eu nu cred ca se va intampla ceva cu bugetarii….poate doar cateva mii, sacrificati de prin agentiile desfiintate.

  23. Razvan Pascu
    (author)
    01.12.2009 la 01:56

    Adevar graiesti!

  24. Razvan Pascu
    (author)
    01.12.2009 la 01:58

    Iti spun eu ce se va intampla: vor da drumul americanii din nou la masina de tiparit bani. Care oricum probabil nu s-a mai oprit de 2 ani 🙂

    P.S. Oricum 80 de miliarde e un mizilic 🙂

  25. Manu_C
    18.12.2009 la 23:47

    Am citit zilele astea suplimentul ziarului Academia Catavencu, intitulat sugestiv „Happyend-ul la romani”. Alcatuita dintr-o serie de povestioare scrise majoritatea de jurnalisti de la Catavencu, trateaza cu mult umor diferitele tipuri de criza: personala, globala, inainte si dupa comunism, criza vazuta prin ochi de copil sau prin ochi de om mare. O recomand pentru o portie buna de ras, pentru ca in general noi romanii am fost obisnuiti sa facem haz de necaz si n-ar trebui sa ne oprim acum 🙂
    Razvan, daca vei considera interesanta aceasta sugestie, poti sa o muti intr-un topic mai actual pentru a sti si altii, am observat ca odata ce apar noi articole, cele mai vechi nu mai sunt citite.

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]