Diverse
Ce rost au tichetele de masa in economie?
Scris de Razvan Pascu
22.09.2009
Bonurile de masa au aparut acum aproximativ 10 ani in economia romaneasca iar firmele care tiparesc aceste tichete s-au tot inmultit. Au fost putine, apoi multe, apoi cele mari le-au inghitit pe cele mici. Felia este cu adevarat groasa si de aceea multe companii s-au batut pentru un loc fruntas. Peste jumatate de miliard de euro (numai comisioane) in cei 10 ani reprezinta intr-adevar o suma frumusica.
V-ati intrebat vreodata cum castiga bani firmele emitente de bonuri de masa? Ei bine, acestea incaseaza comisioane de la firmele care cumpara aceste tichete si le ofera angajatilor (spre exemplu, angajatorul vostru). Pentru ca, oferind tichete de masa angajatilor, firmele fac anumite reduceri de cheltuieli pentru fondul de salarii, toate aceste beneficii nefiind impozitate de catre stat (pentru angajati sunt venituri neimpozabile, iar pentru angajatori sunt cheltuieli deductibile). Pe de alta parte, companiile emitente de bonuri de masa castiga comisioane si de la magazinele care accepta astfel de bonuri ca mijloc de plata la ghiseu si care doresc apoi sa le preschimbe in bani.
Am o idee pentru guvernanti (daca ei nu citesc blogul meu, poate macar consilierii lor sa o faca, macar intamplator) – De ce nu tipareste Statul prin Imprimeria Nationala tichetele de masa si prefera ca niste facilitati oferite de Stat sa aduca bani unor companii private? Din informatiile pe care le am este vorba de 2-5% din valoarea fiecarui bon de masa, bani care ajung la doar cateva companii, majoritatea din Franta (una dintre ele, Hungastro, vanduta de catre politicianul UDMR Verestoy Attila tot catre o companie franceza, Accor). Nu poti sa nu iti pui totusi macar un semn de intrebare cand afli ca politicul se implica in astfel de afaceri, sa spunem, „pretentioase”.
Razvan Pascu
Despre mine:
Am calatorit in peste 90 de tari si o fac mereu cu aceeasi placere, dedicare si sete de cunoastere. Calatoriile sunt binecuvantarea mea si am reusit sa imi transform pasiunea intr-un job care ma face fericit. Cel mai fericit ma fac, insa, cei doi baieti ai mei, Alex si Vlad, de la care imi amintesc zilnic despre copilarie. Sunt consultant in marketing turistic, antreprenor implicat in mai multe business-uri din diverse domenii de activitate, sunt workaholic si bucuros ca am crescut de la zero, alaturi de echipa mea, mai multe companii. Sotia mea si echipa ei se ocupa de agentia de Evenimente Corporate, PR si Marketing Travel Communication Romania. Sunt implicat in mai multe organizatii nationale de promovare si dezvoltare a antreprenoriatului, am o diploma de licenta in Marketing (ASE Bucuresti), un masterat in Comunicare (SNSPA), un Executive MBA pe care l-am absolvit la WU Vienna University (2013-2015) si un curs de Global Strategy absolvit la Carlson School of Management (University of Minnesota, SUA).
Revista Forbes m-a inclus in 2013 in topul “30 de tineri sub 30 de ani in Romania”, sunt mereu optimist si un prieten de cursa lunga. Am zburat atat de mult pe toate continentele incat as fi putut face ocolul Pamantului la Ecuator de peste 250 de ori. In ultimii 4 ani am calatorit cu peste 2000 de romani in vacante premium pe care le-am organizat impreuna cu partenerii mei prin toata lumea, in locuri exotice si indepartate. In 2019 am primit premiul “Travel Personality of the Year” de la FORBES Romania.
Imi place mult Romania si sunt printre cei care se simt bine in tara lor. Am devenit antreprenor dupa ce am lucrat 8 ani in 2 multinationale din Bucuresti, iar acum la traininguri sau in emisiuni TV le vorbesc angajatilor din corporatii si antreprenorilor despre echilibrul Work-Life si despre intraprenoriat.
Acesta este blogul meu personal, unde scriu ceea ce simt si ce gandesc si unde am diverse colaborari cu branduri care isi doresc sa se asocieze cu imaginea mea si a familiei mele. De 10 ani acest blog si paginile de Facebook si Instagram ale mele au adunat o comunitate de peste 300.000 de romani inteligenti si sunt locuri de intalnire pentru oamenii de bun simt, optimisti, iar subiectele abordate sunt exclusiv de calatorie, premium lifestyle, business si antreprenoriat. Am doi copii minunati si o sotie fantastica, impreuna cu care calatoresc prin toata lumea si alaturi de care am aflat cum bucuriile simple sunt cele care te fac fericit cu adevarat. Impreuna, incercam sa le insuflam romanilor pasiunea pentru calatorii si bucuria de a-si umple cartea de memorii cu amintiri de prin toate tarile Pamantului.
e pertinenta opinia dnei Paul/Vass in acest sens:
http://www.andreeavass.ro/blog/2009/08/tichetele-de-masa-paraziteaza-economia-romaneasca/
La ora actuala, cred ca doar 4 jucatori mai sunt pe piata tichetelor : Accor, Sodexo, Cheque dejeuner si Euroticket. Primii trei sunt de origine franceza, ultimul nu stiu. Comisioanele platite de firmele care acorda salariatilor tichete de masa au ajuns sa fie extrem de mici, abia daca acopera costul tiparirii si expedierii acestora. In schimb, comerciantii care accepta plata cu tichete (marea majoritate, de altfel) platesc cam 4-5 % comision atunci cand le preschimba in bani. Nu cred ca ar fi o afacere buna pentru stat. Parca vad ce lupta pentru ciolan s-ar purta si cu aceste tichete, ce intarzieri ar exista (atat la livrare cat si la plata catre comercianti) si cat de prost ar functiona sistemul gestionat de guvern.
Eu stiu ca sunt mai multe companii, dar unele activeaza la nivel regional precum in Galati – Cuget Liber
mai este si Ascendi si mai sunt sigur si altele dar mai mici. iar comisioanele platite de firme sunt in functie de rulaj, adica in imaginez ca un magazin mic da 5% dar unul precum Carrefour da mai putin
De exemplu in firma mea am 5 oameni angajati. este o firma mica de soft. eu nu le dau angajatilor bonuri de masa si am decis impreuna cu ei ca mai bine sa le maresc salariul cu 1 milion. ei sunt tineri si banii sunt mult mai buni pt ei acum iar pe cartea de munca au un salariu mai mare care le va aduce si o pensie mai mare. cel putin eu asa am judecat
Mihai, ai dreptate pe jumatate. Pentru o firma de 5 angajati, 1 mil in plus la salariu inseamna un buget de 180 lei/angajat (aproape dublu) pentru companie (cu toate taxele incluse).
Pe cand daca ar da tichete de 100 de ron, chiar 100 de ron ar cheltui. Plus ca ar fi cheltuiala deductibila.
Revin, poate pentru o firma de 5 angajati e ok dar cand ai deja peste 30 de angajati…cred ca se prefera tichetele.
De acelasi lucru vorbea si Andreea Vass aici http://www.andreeavass.ro/blog/2009/08/tichetele-de-masa-paraziteaza-economia-romaneasca/
Le dau banii pe contract separat, nu in contractul de munca, ci pe mandat. 🙂 Deci doar 116 RON platesc si lor le ramane 100 RON
Intr-adevar, cand angajatorul decide sa-ti dea tichete de masa, simti ca EL decide ceea ce , in mod normal ar trebui sa decizi tu.Luand in calcul faptul ca ambele parti au de castigat, treci cu vederea faptul ca altii iau hotarari in numele tau!
imi aduc aminte ca se vorbea foarte mult despre afacerea lui verestoy attila prin zona noastra . a facut multi bani din aceasta. si erau foarte multe firme care tipariau bonusir de masa dupa care au inceput sa dispara una dupa cealalta
din cate stiun doamna Vass este consilier al lui Boc-Poloboc. daca tot are idei din astea marete de ce nu o ia nimeni in considerare? poate doar pt ca sunt interese mari asa cum a zis si Razvan.
ps. foarte interesant blogul tau. il citesc zilnic dar nu am mereu timp si dispozitie sa comentez, mai ales ca articlele tale sunt mereu argumentate bine
Intr adevar ar aduce bani la buget garantat ideea ta.Insa sa nu uitam,mai in ras si mai cu plans,ca guvernatii nostri au ajuns acolo doar spre a se gandi la propriul lor avantaj,la buna-starea lor.Ei nu si bat capul cu alte metode de a spori bugetul cand pot sa adauge an de an tot mai multe impozite ,unele mai stupide decat celelalte !Hilar si dureros !
Nu numai ca angajatorii nu prea mai platesc comision pentru achizitia tichetelor de masa, cadou, vacanta (de multe ori e unul simbolic), dar primesc si bonusuri de la emitenti, pot primi si asigurari pentru accidentele de munca samd.. In cazul Euroticket Company, practic emitentul imparte beneficiul cu angajatorii.
Legat de costuri, ganditi-va ca tichetele stimuleaza beneficiile extrasalariale ale angajatilor. Suntem siguri ca in lipsa lor salariatii nu ar fi beneficiat de cresteri salariale similare nici pe departe, datorita fiscalitatii extrem de ridicate.
Ca sa nu mai spunem ca si magazinele beneficiaza din plin, tichetele directionand sume importante catre ele. Statul, de asemeni, castiga prin TVA-ul de la produsele cumparate.
(author)
Tot ce ai scris mai sus este adevarat si eu sunt perfect de-acord. Ceea ce sustin eu, este ca aceste tichete ar putea fi tiparite de Stat (Imprimeria Nationala) si nu de catre firme private. Stiu ca nu imi vei da dreptate pt ca lucrezi probabil la o astfel de firma, dar aceasta este parerea mea. Statul ar economisi niste bani in acest fel.
P.S. Apreciez mult modul elegant in care ti-ai expus parerea, chiar daca este in contradictie cu a mea. Ma bucur ca am astfel de cititori civilizati.