Continuam seria de materiale despre Alba Iulia realizate la invitatia Uniunii Europene, care prin programul InvestEU promoveaza proiectele de succes realizate cu ajutorul finantarii europene, si vreau sa vorbim astazi despre efectul investitiilor in cetate, dincolo de renovarea cladirilor. Alba Iulia nu mai este un simplu oras de provincie de unde tinerii fug spre Cluj, Timisoara sau Bucuresti.  Acum au peste 10.000 de rezidenti noi (este un oras in care locuitorii se reintorc acasa), de 5 ori mai multi turisti decat in 2010, de doua ori mai multe locuri de cazare si per total, este un oras viu. 

—-

Auzim frecvent spunandu-se ca orasele mici nu mai au niciun viitor, ca tinerii pleaca si ca raman numai oamenii in varsta, ca nu exista investitii si companii noi si ca singura optiune pentru copiii oraselor de provincie este sa plece. Dar in ultimii ani am intalnit tot mai des exemple din Romania cu tineri care se reintorc in orasele de unde au plecat pentru ca simt ca au sau isi pot face un viitor acolo. Iar Alba Iulia este un astfel de oras.

Tinerii au vazut progresul facut de oras, numarul mare de turisti care viziteaza Alba Iulia tot timpul anului, si nu doar pe 1 Decembrie, si au inceput sa isi contureze diferite afaceri in oras, fie ele in zona turismului sau nu.

Hotelurile, restaurantele si alte mici business-uri incurajate de turismul in crestere transforma complet un oras si il reseteaza din modul de „supravietuire” in care se afla multe orase din Romania catre modul de „crestere”.

La invitatia Uniunii Europene vreau sa ii cunoastem pe unii dintre acesti tineri care au ales sa ramana si sa isi construiasca business-uri in orasele mai mici ale Romaniei, sa le admiram si, de ce nu, sa le urmam exemplul.

Primul meu interviu este cu Cristian Kalanyos, ghid de turism in Alba Iulia.

1. Cand v-ati inceput activitatea de ghid de turism si ce s-a schimbat in activitatea dumneavoastra in ultimii ani in Alba Iulia?

Activitatea mea s-a nascut din pasiunea pentru turism si pentru Alba Iulia. Desi aveam un job intr-o companie multinationala, am ales sa imi urmez pasiunea si sa imi dezvolt un business din activitatea de ghid de turism. Am crescut treptat de la o persoana pasionata de istorie care mai facea si tururi prin cetate, la primul ghid recunoscut din cetatea Alba Iulia si mai departe la producator si comerciant de suveniruri din Cealalta Capitala a Romaniei. Din 2014 am inceput sa ma dezvolt mai mult in zona turismului si sa produc magneti de frigider personalizati cu obiective din cetate, cu poze facute de un prieten si de mine. Am produs si am distribuit. Apoi am produs, am distribuit si am inceput sa vand la propria toneta. Mi-am creat o cargotricicleta care vindea doar imaginea cetatii si a orasului. Cargotricicleta a devenit primul infopoint din cetate, dupa reabilitarea acesteia. 

De fapt am gandit cam asa: info point (gratuit), distribuire de materiale de promovare a cetatii, informatii despre evenimente, restaurante, hoteluri, servicii conexe turismului (gratuit), punct de achizitionare de servicii de ghidaj (promovarea gratuita a ghizilor ce aveau sa apara) – initial eram singurul ghid independent … m-am gandit ca nu poti realiza doua tururi ghidate in acelasi interval de timp, in perspectiva ca vor aparea alti ghizi … am vrut sa promovez acest serviciu pe care l-am initiat in cetate, ca activitate independenta, iar sustinerea activitatii cargotricicletei sa se faca din serviciile propri de ghidaj, respectiv vanzarea de magneti.

Am diversificat oferta de suveniruri: magneti pe folie magnetica, magneti ceramici handmade, cani, tablouri, propria harta, am inceput si colaborari. Pe toneta incerc sa am produse ce se pot gasi doar la mine. Asa am adus machetele 1:72 realizate de un machetist – „soldatei” din diverse perioade: romani (la pachet cu daci), austrieci sau soldati din Garda Nationala Legiunea Romana de Alba Iulia. Am combinat in final magnetul cu macheta si am obtinut practic un produs nou.

2. Cum vedeti Cetatea Alba Carolina din punct de vedere turistic acum si inainte de a fi renovata cu fonduri europene? 

Acum este o destinatie turistica in adevaratul sens al cuvantului si creste vizibil de la an la an. Inainte cetatea era invizibila pentru turisti si nu era o destinatie turistica. Aveam turisti, dar tinta era Muzeul National al Unirii si Sala Unirii, respectiv cele doua catedrale. Turism efectiv, tintit pe cetate, foarte putin.

Persista o problema si astazi … inca multa lume nu percepe cetatea. Vin turisti care inca mai cauta cetatea in mijlocul cetatii si mai grav, am observat turisti plecand din cetate dezamagiti ca nu au gasit cetatea dupa ce au petrecut 30, 60 sau 90 de minute in ea.

2. Cum a crescut numarul turistilor in Alba Iulia, si implicit veniturile dvs si ale celor ce desfasoare afaceri in interiorul cetatii?

Veniturile au crescut lent, foarte, foarte lent si se pastreaza tendinta. Asta ma face sa concluzionez ca nici numarul de turisti nu creste foarte accelerat.

Avem un numar in crestere a vizitatorilor. „Ochiometric” cetatea este plina de oameni tot mai des, dar nu se reflecta in aceasi masura in incasari. Problema? Observ totusi ca lipsesc anumite categorii de turisti, vizitatorii nu se transforma in turisti, fie datorita nivelului financiar, fie datorita mentalitatii (adica plecam de acasa, dar avem bani doar de combustibil, sau avem bani, dar nu concep sa dau asa mult pe cafea sau pe suveniruri), identific insa si lipsa unei oferte din partea noastra, a prestatorilor de servicii si a comerciantilor care sa scoata banii din buzunare, sa tenteze (lipsesc anumite servicii si produse … includ si calitatea acestora) si nu in ultimul rand, desi pe hartie avem ceva evenimente, acestea nu actioneaza ca un liant intre vizitatori, prestatori de servicii si comercianti astfel incat sa vorbim pana la urma de turisti si turism.

Ca o concluzie … se resimte din plin efectul investitiei de fonduri europene in sensul cel mai bun. Ramanem insa, inca o destinatie turistica tanara, suntem abia la inceput.

3. Care erau sansele orasului Alba Iulia de a creste din punct de vedere turistic, daca cetatea nu ar fi fost renovata cu fonduri europene?

Sanse erau, dar totul era mult mai lent si mai complicat. Cred ca meritul acestor finantari consta in faptul ca iti arata oportunitatea si te provoaca. Adica … sunt bani pentru asta si asta … hai sa scriem proiect si sa vedem ce iese. Fara o astfel de provocare poate nu era o initiativa exact in directia asta. Poate turismul ramanea anonim si erau alte prioritati.

4. Cum vedeti impactul renovarii cetatii? Punctual (oamenii vin sa viziteze cetatea) ori s-a extins asupra intregului oras (afaceri noi in zona, evenimente, etc)

Loc de relaxare pentru localnici, vizitatori si turisti.

Impact asupra intregului oras: mai multe cafenele si restaurante (inca nu destule), mai multe pensiuni si o explozie pe inchirieri de case, apartamente si garsoniere in regim hotelier, concurenta mai mare si calitate un pic mai sus, activitati si actiuni noi in orasul nostru – autobuze turistice, biciclete si carturi de inchiriat, ghidaj, evenimente de companii, agentii de turism care incep sa aduca turisti.

5. Care este feedback-ul pe care il primiti de la turisti referitor la orasul Alba Iulia?

Raspund cu ceea ce aud in jurul meu: „extraordinar, foarte frumos, ma simt ca in afara, ma simt ca in Austria, parca nu este la noi, uite ca se poate, e altceva, astia isi dau interesul, ce super e la toaleta” … mai am un milion de replici, majoritatea de bine.

6. Cum vedeti orasul Alba Iulia pe harta turistica a Romaniei? Dar a Europei?

Destinatie turistica de prim nivel atat in Romania cat si in Europa. Avem cu ce, vorbind atat despre patrimoniul cultural cat si despre cel natural (cetatea se afla intr-un judet cu 98 de rezervatii naturale).

Materialul face parte din campania de informare publica InvestEU, initiata de Uniunea Europeana pentru a promova proiecte de succes realizate cu sprijinul UE si pentru a face cunoscut publicului larg impactul finantarilor europene in comunitatile locale. Aici gasiti lista completa a proiectelor din Romania selectate pana in prezent in cadrul campaniei InvestEU.

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!