De ce americanii dau clasa oricui cand vine vorba despre antreprenoriat? O poveste despre doi clienti care (nu stiau daca) voiau sa cumpere ceva de la Tiffany New York.

Adaugat de la 01 Sep 2017

Cand calatoresti pentru prima data in SUA o sa ti se pare ca lumea zambeste exagerat de mult, ca in calitate de potential client esti bagat in seama prea mult, dar ca in acelasi timp sunt destul de rigizi si ‘blocati‘ in regulile pe care le respecta intocmai. Atmosfera antreprenoriala difera de la un oras la altul, dar indiferent ca vorbim despre New York sau despre alte orase pe care le-am vizitat in estul, nordul sau vestul SUA, ei stiu sa faca un client sa se simta apreciat.

Si o sa va povestesc o experienta de cumparare cu totul deosebita, avuta in urma cu 3 ani in New York. Nu are legatura neaparat cu antreprenoriatul, dar as vrea sa intelegeti spiritul american care cultiveaza faptul ca orice este posibil daca iti doresti cu adevarat, ceea ce in final se traduce in mult mai mult curaj antreprenorial.

In roadtrip-ul pe care l-am facut in SUA in 2014, pentru ca urma sa revenim in tara fix inainte de nunta, mi-am propus impreuna cu Andra sa ne luam verighetele de din New York, de la Tiffany & Co. Asadar, dupa o calatorie de cateva saptamani prin SUA si Canada am ajuns in New York unde am mers in celebrul Tiffany din zona Wall Street. La prima vedere eram doi copii / turisti care nu pareau ca aveau o intentie sau o posibilitate serioasa de a cumpara ceva atat de scump. Spre deosebire de cuplurile venite in magazin, noi eram in outfit de calatorie si cu DSRL-ul si rucsacii „de zi” dupa noi. Paream doar niste turisti veniti sa isi scalde ochii intr-unul dintre cele mai celebre magazine din lume.

Dupa cateva minute petrecute in fata vitrinei ne-a abordat consultantul de vanzari care ne-a oferit sa probam toate modelele pe care le-am cerut. Nu a parut niciodata plictisita de faptul ca „pustii astia probeaza verighete de mii de dolari” si nici nu ne-a spus vreo secunda din start „asta costa xxxx dolari”, in sensul in care „voi nu pareti sa va permiteti”. In schimb ne-a oferit toata atentia ei, a inteles ce fel de modele cautam, a povestit cu noi, si-a chemat si managerul cand am avut o intrebare mai speciala. Doar momentul probei diferitelor modele a durat aproape o ora, timp in care am avut atentia ei completa si am fost singurii clienti de care s-a ocupat.

Verighetele din cele mai multe tari nu sunt pereche, ca la noi, ci verigheta de dama si cea barbateasca sunt modele diferite, fiecare sa se potriveasca caracterului persoanei care o va purta.  Ei le spun „wedding bands” si noi am gasit acest concept foarte potrivit. Este foarte dificil spre imposibil sa gasesti un model de verigheta care sa se potriveasca atat jumatatii feminine cat si celei masculine dintr-un cuplu. Andra, spre exemplu, si-a ales un model finut, batut cu multe diamante mici. Nu are nimic in comun cu verighetele clasice, dar este si acum printre putinele bijuterii de care nu se desparte niciodata.

Dupa ce am ales modelele, am rugat-o sa ne permita sa ne conectam la wifi-ul magazinului ca sa trimitem imagini cu alegerea noastra acasa, parintilor si prietenilor. Stia ca niciun parinte nu va spune „nu” unei alegeri facute cu sufletul. Ne-a oferit tot timpul de care am avut nevoie. Nu a depasit limita fina intre vanzari si consultanta si nici nu a insistat pe un model mai ieftin sau mai scump. Ne-a permis sa decidem noi, fara sa fie prea insistenta, dar de fiecare data cand aveam intrebari sau nelamuriri ni le oferea cu drag. Dupa vreo ora si jumatate de probe si intrebari, ne-am decis in sfarsit asupra modelului. Ca sa sarbatorim, ne-a adus sampanie si cat timp au rezolvat cu actele pentru cumparare ne-a facut recomandari de locuri mai deosebite de vazut in New York si restaurante bune. Am plecat de acolo putin mai saraci, dar cu un mare zambet pe fata. Veti spune ca s-a intamplat asta pentru ca este un magazin scump, dar adevarul este ca acelasi spirit il gasesti peste tot in America, aceeasi atentie fata de client, aceeasi grija sa te simti bine si sa iti placa, de la vanzatorul de hot-dog sau castane din parcuri, pana la cel mai exclusivist magazin. Toata lumea zambeste in SUA si toti iti explica pe indelete si te fac sa te simti important.

Zilele acestea calatoresc din nou prin SUA si ma lovesc iar de scoala aceasta antreprenoriala a lor. Sunt fantastici si recomand oricarui antreprenor tanar sa faca o calatorie in SUA pentru o lectie vie de client-service. Toata lumea zambeste, toti au grija sa te simti bine si sa iti livreze ce au promis. Da, sunt scumpi, dar serviciile de calitate costa. Isi cunosc valoarea si drepturile, nu te pacalesc, dar de multe ori vor fi rigizi si nu vor face mai mult fata de ceea ce au promis ca fac, decat daca mai pot castiga ceva. Totul are pret si timpul lor pare ca este foarte important pentru ei – totul este posibil, dar totul are un pret. In Las Vegas, unde sunt acum, orasul freamata aproape ca la New York si ai senzatia ca toata lumea iti vinde cate ceva si face cate un business. In ultima saptamana de cand sunt in SUA nu am auzit niciodata cuvantul „NU”, am vazut mereu zambete atunci cand ti se adreseaza, am vazut fermitate in a-si expune drepturile si am intalnit sinceritate in discurs, indiferent daca sinceritatea doare sau nu este pe gustul nostru de fiecare data. Am intalnit chelneri care mi-au oferit gratuit o cina de 100 de dolari doar pentru ca au uitat sa dea comanda la timp la bucatarie si s-a intarziat mult masa, am intalnit multe scuze atunci cand au facut ceva gresit, am intalnit angajati foarte motivati de ceea ce fac pentru ca exista o politica foarte clara de bacsis si toata lumea in servicii munceste pentru bacsisuri de minim 15%, etc. Am intalnit multe zambete. Si am intalnit multi oameni care muncesc de dimineata pana seara pentru business-ul lor, mai mare sau mai mic, de la soferi de Uber, pana la Elvis(i) costumati care iti iau bani pentru poze, tururi cu masini de epoca, ceremonii de nunti oficiate la mici capele private, si cate si mai cate business-uri, unele mai aparte decat celelalte. SUA chiar este o lectie de antreprenoriat.

[P]: Acest articol face parte din campania Bancii Transilvania care incurajeaza antreprenoriatul si ofera beneficii pentru antreprenori in cadrul pachetelor sale de servicii bancare.

Banca Transilvania a lansat un pachet de servicii bancare numit NELIMITAT, care asigura cost predictibil cu banca, doar 21 de lei/ luna. Indiferent cate operatiuni faci pe luna in reteaua Banca Transilvania, cea mai mare retea de IMM-uri din Romania, ai zero comisioane si transferuri instant.

Photo by Alexander Image/shutterstock & PlusONE/shutterstock

Despre mine:

Calatoriile sunt binecuvantarea mea si am reusit sa imi transform pasiunea in job. Sunt consultant in marketing turistic, dar imi place sa ma definesc ca antreprenor, sunt workaholic si bucuros ca am crescut de la zero, alaturi de echipa mea, agentia de Evenimente, PR si Marketing Travel Communication Romania, dar si Asociatia Travel Focus. Sunt implicat in mai multe organizatii nationale de promovare si dezvoltare a antreprenoriatului, am o diploma de licenta in Marketing (ASE Bucuresti), un masterat in Comunicare (SNSPA), un Executive MBA pe care l-am absolvit la WU Vienna University (2013-2015) si un curs de Global Strategy absolvit la Carlson School of Management (University of Minnesota, SUA). Revista Forbes m-a inclus in 2013 in topul “30 de tineri sub 30 de ani in Romania”, sunt mereu optimist si un prieten de cursa lunga – mai multe detalii despre mine gasiti aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Aboneaza-te la newsletter

Nr. abonati RSS & Newsletter

Michelin

Copyright

Materialele postate pe acest site imi apartin in totalitate sau apartin colaboratorilor mei si se afla sub protectia Legii Dreptului de Autor. Preluarea lor se poate face doar cu acordul scris al autorului si cu citarea sursei. La sfarsitul fiecarei preluari de text trebuie sa existe un link catre acest blog.
Positive SSL on a transparent background