excursii-razvan-pascu

Iata ca am ajuns in punctul in care trebuie sa “povestesc” cate ceva si despre demersurile privind sederea in Franta si dreptul la munca pe teritoriul francez. Pana a incepe sa va descriu asa-zisele meandre ale formalitatilor, vreau sa subliniez ca pe plan profesional am fost repartizat la unul din spitalele private ale Metz-ului, orasul administrativ al Lorenei, despre care, pe viitor, voi incerca sa ii fac o prezentare pe masura.

Asadar, fiind inca considerati « noi europeni » , pentru angajare si implicit drept de stationare indelungata pe teritoriul tarii, se cer 2 documente : « Titre de sejour » si « Autorisation de travail ». Cele doua sunt strans legate intre ele, deoarece orice autorizatie de munca, necesita la randu-i si acest titlu de sejur, atat prin formalitatile de obtinere cat si prin legalitatea institutiei angajatoare. Tin sa precizez, ca aceste doua documente, mai sunt cerute doar pana la finalul lui 2013, sau cel putin asa sustin autoritatile. Apoi, vom trece la aceleasi forme de incadrare ca si ceilalti europeni. Dar nu trebuie sa va ingrijorati, sau sa credeti ca toate acestea se intampla pentru a fi discriminati, pentru ca in aceasta situatie se afla multe persoane, Franta atingand in prezent 7,2 milioane de imigranti, dintre care 5,1 din afara granitelor UE. Drept dovada, sta amabilitatea si deschiderea cu care am fost primit in orisicare birou la care m-am adresat. Poate nu multi sunt cei ce au o simpatie pentru acest popor si poate prejudecatile ajung sa ne intunece mintile, insa de-a lungul saptamanilor acestea, momente in care a trebuit sa interactionez zilnic cu autoritati si persoane cu functii de decizie, nu mi-a fost pusa nici un fel de piedica, iar fiecare mi-a intors un zambet de « bun venit ».

Revin, prin a va prezenta titrul de sejur si ceea ce mie mi-a fost cerut pentru intocmirea acestuia.

Este necesar sa prezentati:

– Pasaport sau carte de identitate in original + fotocopie ale acestora.

– 4 Fotografii tip pasaport.

– Justificativ de resurse financiare (fie de la angajator, fie o declaratie pe proprie raspundere in care se precizeaza ca exista resursele necesare).

– 2 plicuri timbrate cu numele si adresa pe ele.

– Dovada unei adrese, fie ea certificata de un contract (contract de inchiriere, cumparare) fie preluare in spatiu de alte persoane.

– Justificativ de asigurare medicala (in functie de caz).

– Fotocopie a cartii de student si certificatului de scolaritate (in cazul studentilor, masteranzilor, doctoranzilor, si altor categorii ce sunt incadrate de o universitate).

– Pentru cei casatoriti, mai sunt cerute documentul atestator al casatoriei si cartea de sejur a persoanei in cauza.

In cazul meu, fiind incadrat de o universitate (Universite de Lorraine), deoarece sunt in perioada rezidentiatului, iar acesta trebuie coordonat de o institutie de invatamant superior, de altfel asa cum se intampla in orice tara, actele necesare mi-au fost cele de mai sus si cele specifice studentilor. Cartea de student si certificatul de scolaritate este eliberat de Universitate odata cu inscrierea in cadrul acesteia.

Pentru alte tipuri de situatii, cele non-universitare, actele necesare sunt aceleasi intr-o anumite proportie, la care se mai adauga si altele. Pentru a putea consulta inca din timp, toate formalitatile necesare de la caz la caz, a fost creat un site de catre Administratia Franceza, pe care il las atasat (http://www.service-public.fr/). Site-ul are optiuni de schimbare a limbii in germana, engleza si spaniola.

Dosarul cu aceste acte, este trimis mai departe spre examinare la prefectura regiunii, de unde, odata cu acceptarea acestuia, sunteti invitati la sediul Prefecturii sa vi-l ridicati. Insa un astfel de proces de examinare, are si el durata lui, si un numar de alte dosare ce asteapta, asadar, perioada se poate ridica si la 2 luni intre momentul depunerii actelor si ridicarea titrului de sejur. Insa asta nu inseamna ca totul se blocheaza in tot acest timp ! Odata cu depunerea dosarului, se inmaneaza un document inlocuitor al viitorului titru de sejur, ce are practic, aceeasi « greutate ».

In continuare, odata terminate bataile de cap, cu acest document inlocuitor al titrului de sejur in mana, ne putem adresa autoritatii de munca, pentru obtinerea autorizatiei in acest sens.

Actele necesare sunt :

–          Fotocopie dupa titrul de sejur sau inlocuitor al acestuia (cazul nostru).

–          Fotocopie dupa pasaport/carte de identitate.

–          Fotocopie dupa documentul ce atesta angajarea.

–          Pentru studenti : fotocopie dupa cartea de student si certificatul de scolaritate.

Pe scurt, totul se rezuma mai mereu la aceleasi acte. Cum de altfel am fost tentat sa cred ca va fi greu si va dura ceva timp pana le voi rezolva, realitatea mi-a dovedit contrariul. In continuare, las atasat o foaie ce mi-a parvenit de la facultate, cu descrierea actelor pentru titrul de sejur, necesare studentilor ce sunt interesati de Universitatea din Lorena.

Acestea fiind zise, va doresc o saptamana linistita si vreme buna !

* articol scris de Florin Conghilete, medic rezident roman, stabilit in Franta

7 comentarii

  1. 07.01.2013 la 13:30

    Cam multi imigranti in Franta. Dar asta se datoreaza, cum spui si tu, amabilitatii cu care sunt primiti strainii. Cu toate ca unii din imigranti nu sunt primiti cu bratele deschise, majoritatea sunt bine veniti in tara lor.

  2. 09.01.2013 la 11:13

    Felicitari pentru articol!

  3. 10.01.2013 la 22:27

    Multumesc! Sper sa va placa si cele ce vor urma !

  4. 01.02.2013 la 11:49

    Foarte util articolul.
    O singura intrebare as mai avea. In cazul in care chiar se intampla cum ai spus, ca din 2014 sa ni se ceara aceleasi forme de incadrare celorlalti europeni, poti sa ne spui care sunt aceste forme, care sunt actele necesare, cu ce se simplifica procesul?
    Mersi.

  5. cititor
    27.05.2013 la 02:09

    Uite ca din intamplare dau de aceasta marturie si nu ma pot abtine sa nu las si eu o mica reactie pt cei care mai ajung pe aceasta pagina in cautare de informatii.
    Ce sa zic…am trecut si eu prin Metz in calitate de studenta acum doi ani si, din nefericire pentru cei care sunt studenti in Franta la alta disciplina decat medicina, situatia nu e chiar asa de simpla! Este cazul meu si al altora ca mine. In cazul meu eliberarea titrului de sejur a durat 4 luni, in conditiile in care durata normala este de maxim cam 2-3luni. Din cercul meu de cunoscuti, studenti (nu vrb de studenti la medicina) asteptarea a durat in jur de 3 luni.
    Am vrut sa las aici acest mesaj pentru cei care au intentia sa vina la studii in Franta si NU sunt studenti la medicina: nu va asteptati ca lucrurile sa decurga asa de simplu! Este cunoscuta nevoia de medici si personal medical in Franta, iar in consecinta tot ceea ce inseamna parte adimnistrativa necesara studentilor la medicina este cu mult facilitata raportat la restul.
    Apoi pentru cei care stiau ca beneficiezi de ajutorul CAF ca si student strain…situatia s-a schimbat, NU mai este valabil incepand din anul univ 2012-2013 ajutorul CAF reprezenta in anii trecuti pana la 60% din suma totala necesara platii chiriei.
    In consecinta pentru viitorii studentii non medicinisti in Franta: innarmati-va cu multa rabdare si determinare ca veti avea de infruntat ceva cozi pe la prefecturi si functionari incompetenti si nevoie de ceva mai multi bani in buzunar…oricum, sa termin intr-o nota optimista: merita efortul, clar! 🙂
    Bafta!

  6. Madalina
    20.09.2013 la 16:26

    pe site-ul http://www.service-public.fr/ nu se zice nimic cum ca incepand din 2014 nu am mai avea nevoie de titre de sejour,hmmm curious. un articol frumos si de mare folos,multumim 😀

  7. Madalina
    20.09.2013 la 16:57

    aaaa si cam cat costa daca esti student acest titre de sejour?sau daca nu esti e mai mult?dar daca ma casatoresc cu un francez va fi mai usor pt obtinerea acetor acte?

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!
[icegram campaigns="28403"]