Am inceput de cateva zile sa va povestesc impresii despre croaziera pe care am facut-o in luna august impreuna cu agentia de turism CarpaTour cu vasul MSC Magnifica prin Tarile Nordice.
“Vedeta” croazierei a fost Norvegia cu ale sale fiorduri, iar dupa o zi petrecuta in Germania la Kiel si o alta zi petrecuta pe mare, prima oprire in fiordurile Norvegiei a fost in oraselul Flam, aflat in inima Aurlandsfjorden si totodata parte a celui mai mare fjord al Norvegiei, Sognefjord cu o lungime de aproximativ 200 de kilometri.
Flam este un orasel mic, ca un sat de munte, cu casele rasfirate pe mai multe vai, cu un hotel ceva mai rasarit si un camping. Insa principala deosebire fata de un sat de munte romanesc este ca Flam este vizitat anual de 500.000 de persoane, parte din ei venind impreuna cu vasele de croaziera care ancoreaza in micutul port al orasului, iar alta parte din ei venind pe celebra cale ferata Flamsbana de la Myrdal, care este conectata cu linia Bergen – Oslo.
Vasul MSC Magnifica a ancorat chiar in oras, imediat langa calea ferata Flamsbana, loc care mi-a creat impresia unui mic centru al orasului, desi eram practic in zona garii si a portului. Aici aveai restaurante, magazine de suveniruri, un mic hotel, statia de autobuz, de tren, dar cel mai important, un Birou de Informatii Turistice foarte bine dotat. Cu ajutorul acestui birou si cu informatiile din ghidul Lonely Planet am reusit sa imi fac un mic traseu de o zi pentru a vedea cat mai mult din imprejurimile acestui oras.
Astfel mi-am rezervat un loc pe vasul care merge de la Flam la Gudvanger prin fiordul Naeroyfjord, cu plecare la ora 9 dimineata intr-o excursie de aproximativ 2 ore. Intoarecerea de la Gudvanger se poate face cu autobuzul, in doar 15 minute (prin tuneluri sapate in munti). De la ora 14:50 aveam bilete rezervate dus-intors cu Flamsbana pe traseul Flam – Myrdal – Flam (rezervarea am facut-o chiar la gara, imediat cum am ajuns in Flam). Timpul liber de la pranz l-am umplut cu un traseu de 2 ore pana la o cascada din Flam.
Asadar mi-am inceput ziua in Flam cu o plimbare cu ferry-boatul pana la Gudvanger prin Naeroyfjord, un fiord de 17 km lungime aflat pe lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Costul biletului a fost de 275 coroane de persoana / dus (1 coroana = aprx. 0,6 RON). Prima oprire a fost in micutul orasel Aurland, apoi trecand pe langa Dirdal, un orasel despre care se spune ca oamenii ajung la varste inaintate datorita calitatii apei, am oprit in Undredal. Biserica din Undredal este cea mai mica biserica functionala din Scandinavia, oraselul fiind cunoscut si pentru branza de capra realizata de localnici.
La Gudvangen am coborat de pe ferry si am asteptat plecarea autobuzului spre Flam profitand de timp pentru a admira privelistea asupra fjordului si asupra muntilor. Se spune ca avalansele de aici pot atinge o forta de 12 tone / mp si 50 m/secunda…deci nu mi-as dori sa fiu in zona cand se intampla asa ceva. Autobuzul inapoi la Flam face aproximativ 15 minute intrucat trece dintr-un tunel in altul si costa aproximativ 40 coroane.
Ajuns inapoi in Flam am avut timp pentru masa de pranz si apoi pentru un traseu de aproximativ 2 ore pana la cascada Brekkefossen. Biroul de Informatii Turistice avea un pliant cu o harta a zonei si toate drumetiile pe care le poti realiza cu informatii despre ce semne trebuie sa urmezi, durata traseului si dificultatea sa. Pliantul includea drumetii la ferme din zona, la biserica de lemn din Flam, construita in 1667, dar si un traseu mai lung la o ferma din secolul 17 la Otternes. Eu am optat pentru varianta cascadei Brekkefossen, pe un traseu de aproximativ 2 ore pentru a ma intoarce la timp ca sa prind trenul spre Myrdal. Desi drumul nu mi s-a parut a fi tocmai floare la ureche, privelistea asupra vaii Flam, dar si cascada in sine au meritat efortul.
Biletul cu Flamsbana a costat 360 coroane dus-intors (aproximativ 47 euro). Traseul are 20 de kilometri si se face in aproximativ 55 minute, incluzand opririle la cateva statii intermediare si o oprire de cateva minute la o cascada. Pe parcursul acestui traseu se urca de la 2 metri deasupra nivelului marii, la 868 metri in Myrdal. 80% din traseu are o inclinatie de 1 la 18 metri, adica fiecare metru mers cu trenul inseama o diferenta de nivel de 18 metri. Lucrarile la aceasta linie de cale ferata au inceput in anul 1923 si a fost deschisa in august 1940 pentru trenuri cu abur si in 1944 pentru trenuri electrice. Pentru a face fata diferentei de nivel trenul trece printr-o serie de 20 de tuneluri care au fost excavate de mana, pentru fiecare metru fiind nevoie de o luna de munca. Privelistea este minunata si pe drum se opreste cateva minute la o cascada unde se pune in scena si un mic spectacol cu muzica si cateva dansatoare…efectul este maxim. In Myrdal nici nu este nevoie sa mai coborati din tren intrucat ramane acelasi tren si pentru intoarcere.
La intoarcerea in Flam puteti face o vizita si muzeului caii ferate Flamsbana. Intrarea este gratuita si puteti vedea o istorie a construirii acestei cai ferate.
–
* Pentru oferte si informatii despre croaziere in diferite destinatii din lume site-ul www.Carpatour.ro va sta la dispozitie.
–
Inclinatie de 1 la 18 inseamna ca la 18 metri parcursi cu trenul ai o diferenta de nivel de 1 metru, nu invers. Atunci ai avea un perete aproape vertical.
„… o inclinatie de 1 la 18 metri, adica fiecare metru mers cu trenul inseama o diferenta de nivel de 18 metri.” !!!
Cred ca e invers: fiecare 18 metri de mers cu trenul inseama o diferenta de nivel de 1 metru.