Pentru ca de la deschiderea acestui blog am scris de-a lungul timpului nu doar impresii de calatorie, ci si idei de afaceri si informatii pentru micii antreprenori, am decis ca incepand de astazi sa deschid o noua serie de articole, alaturi de consultantii companiei Viboal Consulting.

Articolele vor fi cu sfaturi utile si informatii folositoare pentru cei cu microintreprinderi sau persoane fizice autorizate (PFA-uri) si care stiu sigur ca se lovesc in activitatea lor de numeroase probleme pe care nu le cunosc. 

Astazi aflam raspunsul la intrebarea: Care sunt obligatiile de plata si obligatiile privind depunerea de formulare la ANAF ale unui PFA neplatitor/platitor de TVA pe un an de zile (pe scurt, din ianuarie-decembrie + datele limita)

Raspuns: 

PFA cu norma de venit versus PFA  in sistem real 

Din punct de vedere al modului de calcul al impozitului datorat de un PFA exista doua forme de impunere:

  • Impunere in sistem real prin stabilirea venitului anual pe baza contabilitatii in partida simpla, conform articolului 48 din Codul fiscal.
  • Stabilirea venitului anual pe baza normelor de venit, conform articolului 49 din Codul fiscal. 

Exista un nomenclator al activitatilor pentru care se poate stabili venitul anual pe baza normelor de venit, nomenclator elaborat de Ministerul Finantelor Publice. 

Este important de mentionat ca in cazul in care in anul anterior venitul obtinut de un PFA depaseste 100.000 euro, PFA-ul respectiv are obligatia de a determina venitul net anual in sistem real. Baza legala o constituie articolul 49, alineatul 9) din Codul fiscal. 

„Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia privind venitul estimat/norma de venit pana la data de 31 ianuarie inclusiv. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 100.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal.”

PFA-urile pentru care venitul se stabileste in baza normelor de venit au de asemenea optiunea de stabilire a impozitului in sistem real, conform articolului 51, alineat 1 din Codul fiscal. Aceasta optiune se declara in termen de 15 zile de la data demararii activitatii sau pana pe data de 31 ianuarie a anului curent pentru PFA-urile care au efectuat activitati economice in anul fiscal precedent. Aceasta optiune se completeaza in cadrul declaratiei privind venitul estimat/norma de venit. 

Conform articolului 51, aliniat 2, optarea pentru impunere in sistem real conduce la obligatia mentinerii impunerii in sistem real pentru doi ani fiscali consecutivi. La finalul acestora, PFA-ul poate depune o declaratie privind renuntarea la aceasta optiune, pana pe data de 31 ianuarie a anului urmator expirarii perioadei de doi ani. 

PFA-urile au obligatia de a depune anual urmatoarele declaratii: 

  • Declaratia privind venitul estimat / norma de venit: Formular 220 pentru anul in curs. 

Termenul de depunere este 31 ianuarie pentru contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza  de  norme  de  venit  si  care  in  anul  fiscal  anterior  au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro. 

Termenul de depunere este 25 mai pentru contribuabilii care in anul anterior au realizat pierderi si cei care au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si cei care, din motive obiective, estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior. 

  • Declaratia privind veniturile realizate pentru fiecare categorie si sursa de venit: Formular 200. Termenul de depunere este 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului. PFA-urile impuse pe baza de norme de venit nu depun aceasta declaratie.

Referitor la obligatia de plata, conform articolului 82, aliniat 1, din Codul fiscal se stabileste obligatia de a plati anticipat in cursul anului impozitul datorat de PFA. Conform articolului 82, aliniat 3 din Codul fiscal, platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. La punctul 168 din normele metodologice aplicabile articolului 82 se prevede sumele reprezentand plati anticipate se achita in 4 rate egale.

Obligatii de declarare si plata pentru PFA neplatitor de TVA

Inregistrarea in scopuri de TVA se face optional sau obligatoriu in termen de 10 zile de la data la care cifra de afaceri atinge sau depaseste plafonul de 35.000 euro, respectiv 119.000 RON prevazut la art 152, aliniat 1 din Codul fiscal. Exista exceptii de la regula atingerii plafonului de 35.000 de euro, cea mai notabila constand in prestarea de servicii intracomunitare care conduce la obligatia prestatorului de a se fi inregistrat in scopuri de TVA, conform articolului 153^1, alineat 1, litera b): 

„Are obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform prezentului articol: ….. persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania, neinregistrata si care nu are obligatia sa se inregistreze conform art.153 si care nu este deja inregistrata conform lit. a) sau c) sau a alin. (2), daca presteaza servicii care au locul in alt stat membru, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei conform echivalentului din legislatia altui stat membru al art. 150 alin. (2), inainte de prestarea serviciului.”

Chiar daca un contribuabil nu este inregistrat in scopuri de TVA acesta are obligatia de a depune Declaratia informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul precedent: Formular 392B pentru anul precedent (format electronic). Astfel, persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA conform art.153, a caror cifra de afaceri realizata la finele anului calendaristic, excluzand veniturile din vanzarea de bilete de transport international rutier de persoane, este inferioara sumei de 35.000 de euro au obligatia de a depune declaratia mentionata, conform C.F.art.  156^3 alin. (5) OPANAF  1081/11.

Chiar daca un contribuabil nu este inregistrat in scopuri de TVA acesta are obligatia sa tina registre de TVA, conform punctului 62, aliniat 1) din normele metodologice de aplicare a articolului 152 din Codul fiscal:

„(1) Persoanele care aplica regimul special de scutire, conform art. 152 din Codul fiscal, au obligatia sa tina evidenta livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii care ar fi taxabile daca nu ar fi realizate de o mica intreprindere, cu ajutorul jurnalului pentru vanzari, precum si evidenta bunurilor si a serviciilor taxabile achizitionate, cu ajutorul jurnalului pentru cumparari.”

Obligatii de declarare si plata pentru PFA platitor de TVA

Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata dorim sa atragem de la inceput atentia asupra urmatoarelor aspecte: 

Existe trei declaratii cu privire la TVA care se completeaza si depun pe data de 25 a lunii urmatoare perioadei de raportare:

  1. Decontul de taxa pe valoarea adaugata Formular 300 (format electronic)
  2. Declaratia recapitulativa privind livrarile / achizitiile /prestarile intracomunitare de bunuri  Formular 390 VIES
  3. Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national Formular 394.

Perioada de raportare este luna calendaristica, conform articolului 156, alineat 1 din Codul fiscal. Prin exceptie, conform articolului 156, aliniat 2 din Codul fiscal, pentru contribuabilii a caror cifra de afaceri este inferioara plafonului de 100.000, perioada de raportare este trimestrul. 

„Prin exceptie de la prevederile alin. (1), perioada fiscala este trimestrul calendaristic pentru persoana impozabila care in cursul anului calendaristic precedent a realizat o cifra de afaceri din operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile in Romania conform art. 132 si 133, dar care dau drept de deducere conform art. 145 alin. (2) lit. b), care nu a depasit plafonul de 100.000 euro al carui echivalent in lei se calculeaza conform normelor, cu exceptia situatiei in care persoana impozabila a efectuat in cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe achizitii intracomunitare de bunuri.”

Lunar, pana pe data de 10 a lunii, se poate depune declaratia de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul persoanelor impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, care in cursul unui an calendaristic nu depasesc plafonul de scutire prevazut la art.152 din Codul fiscal: Formular 096. Acest formular se depune de catre persoanele impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din C.F., care nu au depasit plafonul de scutire si care doresc sa fie scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, conform cu C.F. art. 152 , alin. (7), OPANAF 13/2011. 

Urmatoarele formulare se depun o data pe an

  • Declaratiei privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent Formular 094. Data de depunere este 25 ianuarie pentru anul 2012.
  • Depunerea Declaratiei informative privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul precedent: Formular 392A pentru anul precedent (format electronic). Data de depunere este 27 februarie pentru anul 2012. 

Referitor la obligatia de plata privind TVA-ul, conform articolului 157, aliniat 1 din Codul fiscal: „orice persoana trebuie sa achite taxa de plata organelor fiscale pana la data la care are obligatia depunerii unuia dintre deconturile sau declaratiile prevazute la art. 156^2 si 156^3”. Cu alte cuvinte, in cazul in care perioada de raportare este luna, data de raportare si plata este pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se raporteaza. In cazul in care perioada de raportare este trimestrul, data de raportare si plata este pana pe data de 25 a lunii urmatoarea trimestrului pentru care se raporteaza. 

Calendarul obligatiilor fiscale se poate accesa aici.

Raspunsurile la intrebari au fost furnizate de consultantii Viboal Consulting, societatea ce ofera servicii de consultanta fiscala si contabila, asistenta in litigii fiscale, contabilitate si intocmire dosar preturi de transfer.

31 comentarii

  1. 18.02.2012 la 15:02

    Puteati da un exemplu practic pentru fiecare caz, era mult mai usor de citit insa e mai lejer pentru „consultanti” sa dea un copy/paste la lege. Parerea mea e ca puteti reveni cu un nou articol cu un exemplu practic daca aveti timp.

  2. 18.02.2012 la 16:03

    Exemplu practic la ce? Mie imi place cum a iesit articolul facut de consultanti, altfel nu l-as fi publicat. Daca ai o nelamurire poti sa scrii intrebarea aici.

  3. 20.02.2012 la 00:07

    Chiar e foarte util si bine documentat. Eu am PFA si am de-a face cu niste contabile care de multe ori nu au stiut sa ma ghideze cum trebuie. Ca sa nu mai zic, ca de unele declaratii am aflat singura de pe forumuri.

    Au avut grija sa mentioneze si ceva despre declaratiile intracomunitate, which is great! Eu sunt inregistrata ca operator intracomunitar si abia am gasit pe net resurse pe subiectul asta.

  4. Razvan Pascu
    (author)
    20.02.2012 la 00:20

    @ Corina: ce inseamna ca esti inregistrata ca operator intracomunitar?

  5. 20.02.2012 la 12:05

    Ca sa pot incheia contract cu o firma straina din spatiul UE si sa pot presta servicii (de Social Media, in cazul meu) pentru acea firma, am nevoie de o aprobare, respectiv sa fiu inscrisa cu PFA-ul in registrul operatorilor intracomunitari. Am facut o cerere de inregistrare, iar dupa ce mi-a venit aprobarea am primit un CUI special pe care il folosesc doar cand facturez pentru firma straina.

    Altfel nu ai cum, legal, sa lucrezi ca PFA cu firmele straine…

  6. Razvan Pascu
    (author)
    20.02.2012 la 12:20

    @ Corina: multumim pentru detalii, eu nu stiam asta, credeam ca este suficient CUI-ul pe care il ai de la FISC. Si facturezi fara TVA, indiferent daca esti platitor sau nu de TVA, nu?

  7. 20.02.2012 la 12:47

    Vei fi inregistrat ca platitor de TVA INVERSAT, doar pentru operatiunile intracomunitare. Firma /firmele pentru care prestezi platesc ele TVA.

    Nu te afecteaza cu nimic, doar ca atunci cand faci facturile trebuie sa ai un camp special pentru TVA. Eu mi le fac cu factureaza.ro si au toate optiunile 🙂

    Acum trebuie sa ma dumiresc cum depun declaratia 392, daca in calitate de platitor de TVA sau nu – pentru ca pentru firmele din Romania nu facturez cu TVA. Cand aflu ceva concret iti scriu aici, poate vor citi si altii interesati 🙂

  8. Razvan Pascu
    (author)
    20.02.2012 la 12:53

    Perfect, multumesc.

    Cred ca trebuie sa faci 392B ca neplatitor, ca doar esti neplatitor de TVA. Vezi ca se depune pana pe 25 feb parca.

  9. 20.02.2012 la 13:00

    Da, pana vineri mai am timp. Sper sa nu prind vreo coada…

  10. adriana
    17.04.2012 la 00:26

    Ce se intampla daca nu depui formularele la timp? Mai exact data limita pentru formularul 220 (venituri estimate) PFA cu norma de venit era 31 ian.
    Mersi anticipat

  11. Razvan Pascu
    (author)
    17.04.2012 la 09:13

    @ adriana: cred ca in cazul asta se considera acelasi venit estimat si anul trecut. ar trebui sa primesti de la FISC decizia de impunere pentru venitul estimat.

  12. adriana
    17.04.2012 la 23:30

    am primit deja decizia de impunere. desi nu prea vad rostul acestui formular pentru pfa-urile cu norma. ca nu conteaza ce venit ai atata timp cat ei te impoziteaza la norma (bine, atata timp cat sa nu depasesti pragul maxim de 35000E)

    oricum mersi. trebuie sa ajung la circa fin sa-l depun totusi, dar mi se face asa o lene cand ma gandesc la ce ma asteapta acolo

  13. elena
    11.06.2012 la 15:51

    Buna ziua,
    Urmeaza sa imi infiintez PFA si ma documentez.
    Am cateva nelamuriri.

    – Voi avea de facturat si unei firme straine dar nu din spatiul UE, ci din USA. Va fi nevoie sa ma inscriu in vreun Registru, echivalent cu Registrul operatorilor intracomunitari? Si este nevoie sa ma declar platitor de TVA?

    – O alta nelamurire ar fi: vreau sa declar sediul intr-o camera dintr-un apartament. Voi face contract de comodat. Este neaparat nevoie sa imi fac contracte de utilitati separat pe PFA sau pot deduce doar procentul ce imi va reveni din valoarea utilitatilor, cum sunt ele contractate, pe numele proprietarului.

    Multumesc anticipat !

  14. sergiu
    05.12.2012 la 23:16

    Buna seara, as vrea sa stiu daca pentru a importa un solar de 10000 de euro din Grecia, trebuie sa ma declar I-I platitor de tva sau nu? Mi s-a spus de la Finante ca trebuie, ca oricum am sa depasesc plafonul(acest plafon este si pentru achizitii si pentru incasari? Multumesc.

  15. Alex T
    20.12.2012 la 22:27

    Buna ziua. As avea cateva intrebari, daca depoate sa-mi raspundeti va rog. Ce declaratii se mai depun in afara de cele depuse odata cu infiintarea ii? Am pe cineva care a infiintat o ii in octombrie anul acesta. Deocamdata nu are un contabil si nu stie cum trebuie procedat. Trebuie sa duca registrele la anaf acum in decembrie? Sau care este procedura?

    Va multumesc!

  16. vio
    01.02.2013 la 09:05

    Buna dimineata ,dom Razvan.Am o intrebare ,sunt un pfa pe venit real ,am avut pierderi pe anul 2012 ,cineva mi=a zis ca pot justifica cheltuieli societati ,prin faptul ca am imprumutat bani de la o persoana fizica ,in cazul meu persoana este sotul meu .Cum se chiama acesta forma de imprumut ? un like ? >.Va multumesc anticipat ptr un eventual raspuns .TOate cele bune .

  17. geo
    24.03.2013 la 17:31

    Sunt angajat si vreau sa lucrez si la Provident dar ma pun sa-mi fac PFA.Ei spun ca imi opresc ei tot dar eu trebuie sa mai depun la ANAF declaritii pt.sumele incasate?

  18. geo
    24.03.2013 la 18:51

    Sunt angajat si doresc o colaborare cu Provident dar ma pune sa-mi fac PFA . Ei spun ca imi opresc tot impozit cas somaj eu trebuie sa mai depun la ANAF declaratiile?

  19. geo
    25.03.2013 la 20:55

    SUNT ANGAJAT SI DORESC O COLABORARE CU PROVIDENT DAR EI MA PUN SA-MI FAC PFA . EI SPUN CA IMI OPRESC TOT CAS SOMAJ ETC. DAR EU MAI TREBUIE SA MAI DEPUN LA ANAF DECLARATIILE?FORMULAR 200 220 ETC.

  20. rebeka
    09.05.2013 la 09:02

    Buna ziua, am un PFA din anul 2007, nu am functionat nici macar o ora.In urmatorul an a inceput sa imi vina somatii de plata de la ANAF, am fost la anaf spunand ca nu am functionat si ca nu am avut profit etc. cei de acolo m-au indrumat sa depun o declaratie pe proprie raspundere la notariat si k totul e ok.Acum iar mi-a venit somatie, iar am fost la anaf doar k de data asta au zis k nu se mai iau in considerare declaratiile la notar si nici nu m-au indrumat mai departe spunandu-mi k trebuie sa imi platesc datoriile, insumand suma de 28.000 de lei cu penalitatit cu tot.Acum stau si va intreb daca nu platesc suma asta pentru ca nu am de unde si cum si de ce daca eu nu am functionat, ce mi se poate intampla legal, puscarie munca in folosul comunitatii…..

  21. deea
    25.08.2013 la 10:49

    buna,
    in noiembrie anul precedent mi-am deschis un pfa. domnul de la anaf mi-a zis sa l fac cu impozitare in sistem real ca in mai anul curent pot sa ma trec la norma de venit. in mai am depus formularul 220 in care am bifat impozitarea la norma de venit. am primit decizia de impunere in care impozitarea e in sistem real. din ce am mai citit la anul pana la sfarsitul lunii ianuarie pot deune formularul 220 si deoarece e al 2-lea an in sistem real pot aplica pentru norma de venit.(pentru a trece la norma de venit ce formulare trebuie sa depun la anaf??). Si daca sunt studenta, am reducere la impozit in cazu in care in acest moment sunt in sistem real? Daca am reducere cum pot beneficia de ea? trebuie sa depun la anaf o adeverinta de la faculate?

  22. Adrian
    15.10.2013 la 19:49

    Pe mine ma doare capul…sincer.

  23. Dulgheru Jorj
    08.11.2013 la 16:28

    Am un proiect pe măsura 141 pe fermă apicolă,contactat în anul 2012. Am primit de la CNAS Vaslui o somație de plată pentru contribuție de sănătate. Suma a fost de circa 37 lei la data de 15 august 2012 și am aflat azi de această decizie, pe 8.11.2013. Nu știu de unde ar putea veni!De la fisc am primit o înștiințare de plată, dat pentru un venit anual anticipat pentru anul 2013, în sumă de 47 lei, pe care am plătit-o!

  24. AURICA
    16.01.2014 la 22:43

    Ce vi se pare curios doamna ca va interesati de legislatia ce va conduce afacerea doar sunteti jurist nu nu trebuie sa cunoasteti legile au ramas contabilii raspunzatori pentru ca nu va informati dvs.

  25. Viorica Nicusan
    04.03.2014 la 15:44

    Buna ziua domnule Pascu,
    Am de putin timp un PFA avind ca domeniu de activitate consultanta in inginerie.
    Contabilitatea, nefiind specialitatea mea incerc sa invat si eu cite ceva din spetele prezentate de coparticipantii la acest forum.
    Va multumesc pentru initiativa si va promit ca voi activa si eu prezentind situatiile cu care ma voi confrunta.

  26. 25.11.2014 la 15:19

    Buna ziua,

    Ma intereseaza sa stiu cum se calculeaza pensia de intretinere pentru un parinte care obtine venituri din PFA? Este acelasi regim ca in situatia unui salariat cu CIM? Si tot ce tine de acest aspect, avand in vedere sa PFA obtine venituri lunare, impozitul il plateste o data pe an la sf, in schimb pensia de intretinere ar reprezenta spre exemplu 25% din veniturile NETE.
    Multumesc

  27. 25.11.2014 la 15:20

    completare: venituri nete lunare

  28. margarint gabriel
    03.01.2015 la 00:32

    eu am pensie din olanda, sunt cetatean si olandez si roman.
    am primit decizia de impunere anuala 630.
    oland imi plateste asigurarea de sanatate din pensia mea, nu am venituri in romania.
    trebuie sa platesc 468 de roni ?
    cu multumiri

  29. Mihaela Dinu
    29.01.2015 la 13:03

    Buna ziua,
    va supun atentiei urmatoarea situatie : pfa in sistem real depune estimat pe 2014 iar realizatul este de 3 ori mai mare.
    Pentru 2015 se poate depune un estimat mai mic (spre exemplu jumatate din realizatul lui 2014) pana in 31.01.2015 ? Ce se intampla dupa depunerea realizatului in 25 mai 2015 ? Administratia financiara tine cont pentru 2015 daca platesc conform estimatului depus sau imi recalculeaza estimatul pe 2015 la nivelul realizatului din 2014 ?
    Multumesc.

  30. remus
    07.05.2015 la 15:20

    Buna ziua,

    As dori sa va intreb daca este vreun impediment legislativ in a transfera banii din contul de PFA in contul de persoana fizica? Trebuie facuta o justificare?

    Multumesc.

  31. Cristi
    22.05.2015 la 17:49

    Buna ziua

    Am o mica nelamurire, sper sa ma puteti ajuta cu un raspuns: am infintat un PFA la finalul anului 2014 (Nov) si am emis o singura factua la finalul lui Decembrie care a fost platita la in Ian. 2015. Eu am depus delcaratia 392B si am mentionat la livrari de bunuri si prestari de servicii acea factura (singura de alt fel)…am procedat corect? Pentru ca la formularul 200 pe care l-am depus astazi am mentionat ca nu am avut venituri pe 2014, deoarece banii de pe factura din decebrie 2014 au intrat in 2015. Intrebarea mea este, in care din fromulare am gresit? Terbuie sa refact 392B si sa trec zero la prestari de servicii in 2014 daca am incasat banii in 2015, desi facutra era din 2014?
    Va rog sa ma ajutati cu un raspuns, multumesc!

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!