fbpx
excursii-razvan-pascu

De ceva timp de cand am inceput sa strabat capitalele europene, mi-am propus ca strategie de calatorie sa imi aleg si cate un oras mai mic de vizitat. Povestea s-a repetat si pentru ultima mea calatorie in Suedia – de la Stockholm am fost la Uppsala.

La doar 60 de km de Stockholm, adica aproximativ 45 de minute cu trenul, orasul Uppsala, la prima vedere un oras mic de provincie, este de fapt al patrulea oras ca marime din Suedia. Biletul de tren Stockholm – Uppsala costa 72 coroane, adica 8 euro si spre deosebire de alte bilete al caror pret difera in functie de ziua si ora la care doresti sa il cumperi/calatoresti, cel pentru Uppsala ramane mereu la acelasi pret. Daca il cumperi de pe internet poti iesi chiar mai ieftin, iar daca il cumperi de la ghiseu din gara costa 92 de coroane. Pretul de 72 de coroane este valabil la automatele de pe peron, unde se cumpara cu cardul.

Revenind la oras, inainte sa ajung acolo stiam ceva de universitatea din Uppsala si de castelul de aici. Am descoperit insa ceva mult mai atractiv, si anume linistea, lipsa traficului aglomerat si relaxarea cu care oamenii isi duc viata de zi-cu-zi. Daca as fi avut un stresometru…cred ca aici ar fi fost la zero 🙂

Imediat cum am ajuns am dat fuga la hostel pentru a lasa bagajele si a trece la plimbarit. Surpriza insa…la hostel nu era nimeni, usa era inchisa, iar pe usa erau lipite niste biletele cu nume, printre care si numele meu. Scria acolo ca daca am gasit acel biletel este pentru ca nu se afla nimeni in hostel, staff-ul lucra doar cateva ore dimineata si cateva seara. Mi se oferea codul de intrare in hostel, numarul camerei si alte indicatii despre ceea ce as putea avea nevoie. Mi s-a parut incredibil ca intr-un oras de marimea Sibiului, sa lasi codul de la intrarea intr-o casa lipit de usa, la indemana oricui…dar, asta este Suedia.

Al doilea lucru placut a fost un restaurant pe care l-am descoperit chiar langa hostel cu o mancare delicioasa si o super oferta pentru orele pranzului. Serveai salata, fel principal si bautura pentru doar 75 de coroane (circa 8 euro). Si acum imi lasa gura apa cand ma gandesc la somonul pane cu cartofi natur pe care l-am servit.

Dupa o masa buna a urmat o plimbare lunga prin zona centrala a orasului, pe strazile pline de magazine de decoratiuni interioare si o scurta vizita la Biblioteca Universitara a urmat partea istorica a orasului. Catedrala din Uppsala, greu de ratat din orice punct ai fi in oras, este cea mai mare si mai inalta biserica din Scandinavia, cu o inaltime de aproape 120 m. O alta cladire care domneste asupra orasului este castelul din Uppsala, cladire care adaposteste mai multe muzee in prezent.

Insa poate cele mai importante cladiri ale orasului tin de trecutul si prezentul sau universitar: universitatea din Uppsala, care are peste 500 de ani de educatie si Gustavianum, principala cladire a universitatii, transformata acum in muzeu. Si m-am gandit la faptul ca daca suedezii sunt atat de civilizati si au o cultura atat de ridicata (absolut toata lumea de acolo, batrani si copii, vorbesc limba engleza cu un accent de britanic de te face sa te simti jenat de engleza ta) acest lucru se datoreaza in special educatiei. Asta pentru ca in anul 1500 suedezii deschideau prima universitate din tara, in timp ce noi, spre exemplu, abia 100 de ani mai tarziu ne-am gasit un om destept, Mihai Viteazu, care sa ne uneasca pentru prima data pe toti intr-un popor.

Una peste alta, cladiri vechi, oameni mai calzi decat in Stockholm, universitatea si amfiteatrul ei, Uppsala a fost o gura buna de aer si o recomand atunci cand veti ajunge in Suedia.

18 comentarii

1. 04.04.2011 la 06:36

Mi-a placut observatia legata de „stresometru” 🙂 Acelasi lucru l-am observat si eu in Norvegia. Dar dupa adanci cugetari mi-am dat seama ca nu mi s-ar potrivi totusi viata intr-un astfel de loc. Agitatia si pericolele permanente din Bucuresti sunt mult mai stimulante. 🙂

2. 04.04.2011 la 06:46

Frumoasa, descrierea oraselului universitar Uppsala, cel mai vechi centru universitar din Scandinavia. Aici s-au nascut si s-au format savanti celebri ca Anders Celsius-astronom si fizician, Carl Linne-naturalist, Jonas Angstrom, fizician si astronom, Svante Arrhenius, fizician si chimist, laureat al premiului Nobel, dar si faimosul regizor Ingmar Bergman.

3. 04.04.2011 la 06:47

Frumoasa, descrierea oraselului universitar Uppsala, cel mai vechi centru universitar din Scandinavia. Aici s-au nascut si s-au format savanti celebri ca Anders Celsius-astronom si fizician, Carl Linne-naturalist, Jonas Angstrom-fizician si astronom, Svante Arrhenius- fizician si chimist, laureat al premiului Nobel, dar si faimosul regizor Ingmar Bergman.

4. Rox
    04.04.2011 la 07:22

Stresometrul meu a ajuns cu adevarat la 0 in 2 locuri. Primul, plimbarile de nebuna pe strazile Beijingului, iar a doua oara in Austria, la castelul Schloss Hof. Nu stiu daca ai fost, este cel mai mare castel de la tara din Austria, aflat undeva intre Viena si Bratislava, e extraordinar de frumos si linistit, ireal aproape!!

5. 04.04.2011 la 09:14

Ne-am luat si noi ieri bilete pentru Uppsala 🙂 Am dat cu 3 coroane in plus de persoana si putem sa ne alegem noi ora la care plecam spre / de la Uppsala, in functie de cum reusim sa ne trezim si ce obiective ne vor mai fi ramas de vizitat in Stockholm in ziua cu pricina.

Mersi de idee! 🙂

6. rizica
    04.04.2011 la 09:42

M-ai convins sa introduc acest oras in agenda mea, ms frumos…

7. Razvan Pascu
    04.04.2011 la 10:34

@ Ioana: e buna si „promovarea agresiva” la ceva 🙂

8. 04.04.2011 la 11:02

Daca nu ma insel, tot suedezii sunt cei care acum 500 de ani au declarat educatia „prioritate nationala” si au actionat in consecinta.

9. 04.04.2011 la 12:04

Tocmai ca nu prea e promovat locul asta (nici agresiv nici neagresiv :-D) si nu inteleg de ce…l-am gasit si in ghidul pt. Stockholm de care iti spuneam in alt post, dar e destul de sumara prezentarea, as fi simtit nevoia de mai mult 🙂

Eu una as prefera promovarea – chiar si agresiva – a unor locuri in detrimentul promovarii agresive a unor persoane 😛

10. SORIN
    04.04.2011 la 12:41

felicitări pentru povestea însuflețită de un spirit de observație cristalin, e grozavă strategia să alegi și un oraș mic, în iarnă am fost prin Olanda și m/am oprit 4 nopți la Gouda, lângă Rotterdam a fost tare tipic; faza cu instrucțiunile pe ușă este de pomina!

11. Razvan Pascu
    04.04.2011 la 13:12

@ Ioana: promovam persoane, site-uri…tot aia e, atata timp cat promovam calatoriile! important e sa o facem fara ciuda! 🙂

@ SORIN: eu pana acum nu am mai gasit nicaieri instructiuni si coduri pe usa. am ras o gramada cand am ajuns la Uppsala si am vazut. 🙂

@ vertange11: te felicit pt calatoria in Norvegia. E si pe lista mea…

@ Rox: am fost la Viena, Bratislava dar la castelul Schloss nu am ajuns. Beijingul si mie mi s-a parut un oras relaxat, dar doar prin parcuri…pe strazi e multa lume, multe masini si destula agitatie.

12. SB
    04.04.2011 la 14:40

Ai vizitat gradina botanica a universitatii din Uppsala ?
    Eu am fost in august, nu stiu acum cum ar fi aratat, dar atunci a fost ceva fantastic.

13. 04.04.2011 la 15:11

Multumesc! Succes in a bifa si Norvegia cat de curand!

14. 04.04.2011 la 15:40

Ne transmiti lucruri şi impresii foarte frumoase! Ce pot să spun? „Vreau o ţară ca afară”!

15. Razvan Pascu
    04.04.2011 la 16:26

@ Marycix, vertange11: singurul lucru mai putin placut este ca Suedia e cam scumpa. Din ce am auzit, Norvegia e si mai scumpa.

@ SB: nu am fost.

16. 05.04.2011 la 09:58

„Ciuda” are legatura cu competitia, din fericire mie una imi sunt necunoscuti termenii astia in privinta calatoriilor. Dar ai dreptate, eu sunt o exceptie, am observat asta 🙂

Daca ma intrebi pe mine, important este sa ne iubim calatoriile, nu sa le promovam. Important este nu sa bifam, ci sa privim, sa invatam, sa fim deschisi la ce vedem. Daca simtim nevoia sa impartasim si cu altii experientele noastre pentru a le inlesni accesul la astfel de experiente si cunostinte, cu atat mai frumos 🙂

Dar sa nu lungim filosofatul, eu intrasem doar sa iti multumesc pentru ideea cu Uppsala 🙂 Abia astept sa ajung si acolo!!! Ma apuc sa studiez ce si cum, see ya 😛

17. kozmeus
    21.05.2011 la 15:01

Razvane, sa vii cu stresometrul in uppsala de valborg, 30 aprilie. Ar trebui probabil sa schimbi sistemul metric dupa care te-ai ghidat cand ai fost pe aici. Dar, intr-adevar, daca nu esti student, viata e foarte calma in Uppsala.

18. Razvan Pascu
    21.05.2011 la 21:44

@ kozmeus: treci la invatat! 🙂 Sa iei numai note bune ca sa ne faci mandri de tine, ok? 🙂

Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!