excursii-razvan-pascu

Incepand cu 1 august, Ministerul Turismului a inceput promovarea "Romania-Land of Choice" pe Eurosport, primul clip fiind difuzat la ora 21.30. Simultan cu acesta, spotul a fost difuzat si pe fatada media a Cocor Media Channel (fostul magazin Cocor din Bucuresti) si va fi difuzat in continuare aici pana la sfarsitul saptamanii.

Campania, care ii are ca protagonisti pe Hagi, Nadia si Ilie Nastase se va desfasura concomitent si pe postul CNN pana in luna decembrie. Spoturile vor fi difuzate de 550 de ori pe Eurosport, de 475 de ori pe Eurosport 2 si de 529 de ori pe CNN, contractul fiind in valoare de peste 1,2 milioane de euro pentru Eurosport si de 400.000 de euro pentru CNN. Onorariile celor 3 vedete si productia clipurilor au fost platite de BRD care detinea deja un contract de promovare cu acestia.

Este evident interesul BRD si motivele pentru care banca s-a oferit sa plateasca cele de mai sus, intrucat pe fiecare dintre spoturi apare cateva secunde la sfarsit sigla bancii (iar spoturile vor fi difuzate in intreaga lume). Sigur ca s-au gasit "deontologi" care sa isi puna zeci de intrebari inutile despre aceasta "afacere" si sa se gandeasca la diferite "conspiratii" ciudate ale statului francez (argumentand ca Eurosport este un post frantuzesc, ca BRD este o banca tot franceza si ca anuntul castigatorului licitatiei a fost facut de ziua Frantei ).

Nu vad ce este rau in acest lucru si nici nu imi dau seama daca ei ar fi procedat altfel daca erau in locul BRD-ului. Are cumva cineva impresia ca BRD-ul e o organizatie de binefacere? Eu totusi zic ca este un business, daca altcineva nu stie asta deja… 🙂 Nu li se pare normal ca atata timp cat BRD-ul a oferit niste servicii statului roman (Ministerului Turismului) si au platit niste bani pentru asta, banca sa-si doreasca vizibilitate? Cred ca unii s-au obisnuit prea mult sa critice si de la prea multa ura nu mai reusesc sa vada partile bune, macar atunci cand sunt – asa rare cum sunt ele.

Trecand peste aceste amanunte, va prezint mai jos cele 3 2 spoturi de prezentare. Nu sunt cele mai bune pe care le-am vazut, dar este un inceput. Ideea este buna, dupa parerea mea, si cred ca vom castiga ceva notorietate. Mai trebuie intreprinse multe actiuni insa pentru ca aceasta notorietate sa se transforme in vanzari (in cazul nostru vizite ale turistilor straini). Din cate am inteles, primul spot este doar pentru internet, iar al doilea clip pentru TV.

Cu sonor neaparat…

Razvan Pascu

0 comentarii

  1. 06.08.2009 la 09:18

    nu zic ca nu e o idee buna sa promovezi Romania dar trebuie sa stii sa o faci. Daca nu faci un lucru de calitate mai bine nu o faci iar daca pui niste imagini contrafacute in clip strainii pot veni o data dar cu siguranta a doua oara nu vor mai veni.

  2. 06.08.2009 la 09:20

    Noi promovam ceva care nu va avea finalitate… degeaba incerci sa promovezi o anumita zona turistica daca serviciile oferite potentialilor turisti in acea zona sunt sub orice critica daca nu chiar absente… personal cred ca sunt niste bani cheltuiti in zadar…

  3. 06.08.2009 la 09:24

    In sfarsit cineva s-a gandit ca romania are un potential turistic extraordinar.
    Acum ar trebui ca guvernul sa se concentreze sa imbunatateasca calitatea serviciilor daca vor ca aceasta campanie sa aiba succes.

  4. Mara
    06.08.2009 la 09:26

    Sincer, mie clipul cu pestisorii mi se pare chiar interesant si l-as fi promovat pe acesta pe CNN si Eurosport. Da, mai avem nevoie de multe in tara si da, ne lipseste infrastructura si pe alocuri educatia, insa, cu toate astea, sunt sigura ca orice roman care va vedea pe CNN, alaturi de celebrele clipuri cu India sau Malaysia (Truly Asia :p), si pe cel cu Romania se vor simti foarte mandri.

    Eu cred ca Ministerul Turismului si-a facut treaba. Daca nu avea nicio initiativa sau niciun proiect, atunci carcotasii ar fi spus ca…nu face nimic 🙂 So – eu le zic sa o dea inainte si sa promoveze Romania

  5. 06.08.2009 la 09:31

    acum imi explic suprapunerea endorserilor. ma gandeam ca e cam ciudat sa fie folositi exact aceiasi oameni pentru doua campanii diferite insa avand in vedere ca targetul era diferit (intern-extern) am zis ca nu-i bai. 😉

  6. Razvan Pascu
    (author)
    06.08.2009 la 09:46

    Ministerul Turismului a vrut sa ii foloseasca in reclame pe cei 3, insa ei aveau deja contract cu BRD-ul (din ce am auzit, contract de vreo 1 milion de euro). Iar banca s-a oferit sa ii „imprumute” gratis Ministerului pt aceste clipuri.

    Astfel au iesit castigati cu totii iar cei care sufera de „scenarita cronica” au ce scrie vreo cateva saptamani. 🙂

  7. Vlad
    06.08.2009 la 09:59

    In primul rand nu prea inteleg de ce sa faci promovarea pe Eurosport si Eurosport 2 … nu au cam aceasi categorie de public? Mi se pare un fel de canibalizare a segmentului targetat.

    Eu as fi facut o promovare pe un canal destinat pasionatilor de calatorii … gen National Geographic Travaller.

    Legat de clipuri in sine, primul mi se pare chiar stupid … cu pestii prin copaci, nunta in fata Ateneului (eu nu am vazut nici o nunta vreodata in fata Ateneului), etc. Trebuie sa mentionez ca am vazut clipul de la serviciu si am avut probleme cu sonorul … deci poate are un text foarte bun …

    Al doilea clip pare mai reusit, are caracteristicile unui spot de promovare turistica ceva mai profesionista.

    Sincer sunt curios cati au auzit / sau isi mai aduc aminte de Hagi in Statele unite, care este o lume cu totul diferita de cea europeana, inclusiv in sporturi … El este un simbol pentru noi intr-adevar si foarte iubit in cateva tari cum este Turcia, dar parerea mea fara impact pe CNN (unde orice negrotei jucator de fotbal american sau basket ar fi mai cunoscut)…

    Din ce am vazut in clipurile de prezentare al altor tari, cred ca ar fi bine sa punem accent pe frumusetile naturale (Delta Dunarii care este unica in aceasta parte a Europei), pe bisericile din Maramures, si in general pe obiective turistice independente de anumite persoane. Nu-mi amintesc in vrun clip care apare pe CNN al vreunei tari arabe sa apara vreun seic sau in clipurile de promovare a Serbiei sau Muntenegrului sa apara Pedrag Mijatovici sau Davor Suker … apropo mai stiti cine erau? :)) Tot marei jucatori de fotbal cam din aceasi generatie cu Hagi, jucatori de top la Real Madrid … 🙂

  8. 06.08.2009 la 10:14

    Problema cu aceste clipuri este ca nu prea avem ce face cu turistii odata convinsi sa vina in Romania. Daca vin si sunt dezamagiti de serviciile oferite si de drumuri si de mizerie…si se intorc in tarile lor cu impresii proaste despre Romania, atunci anuleaza toate milioanele campaniei de pe CNN.

  9. Razvan Pascu
    (author)
    06.08.2009 la 10:36

    De-aia nu ti-a placut primul clip. Textul e totul in acea reclama. 🙂

    Asculta cu sonor, cred ca o sa iti placa. Mi se pare foarte reusita acea reclama. Cealalta e boring…aceleasi peisaje.

  10. Claudia
    06.08.2009 la 11:17

    Al doilea clip publicitar este mai bun facut si cred ca are un impact mai mare. Este un pas inainte in promovarea turismului in Romania. Acum sa vedem care vor fi urmarile, pentru ca asta conteaza- rezultatul.

  11. 06.08.2009 la 11:27

    Vezi ca cele 3 clipuri sint doar 2.
    Cit despre calitatea clipurilor… noi, ca romani, sintem subiectivi, pentru ca stim ce situatii (ca sa nu zic altfel) de cacao putem intilni la noi in tara.
    Poate un strain, totusi, se va lasa convins sa ne viziteze, vazind aceste reclame, cine stie?!

  12. Lau
    06.08.2009 la 11:44

    Cele 3 spoturi, care sunt doar 2! 😛 Lasand deoparte simtul critic aparent (in realitate fiind doar o constatare amicala si sunt convins ca nu ti-ai dat seama ca al 3-lea nu l-ai pus) trebuie sa fim constienti ca la noi, precum in orice alte tari, e plin de carcotasi care, ori de cate ori se face ceva, nu stiu sa faca altceva decat sa comenteze. Pozitiv sau negativ. Marea majoritate prefera sa critice, incercand sa para cat mai interesanti, pentru a acapara cat mai multa atentie. De cele mai multe ori se dau in barci si se incurca in propriile scenarii, dat fiind nivelul mediu de inteligenta (acesta fiind un nivel maxim, acordat cu indulgenta) pe care il au. Mai spun o singura chestie si inchei:
    De ce nu s-a oferit niciunul din acei critici (ca sunt convins ca sunt si multi oameni cu bani care au criticat initiativa) sa sustina acest proiect, macar partial? Pana la urma era o oportunitate de afaceri, nu? Si nu-i tocmai de colea sa iti faci reclama pe CNN, Eurosport 1 si 2. Pe de alta parte, un strop de dreptate il au si criticii, ca, deh, „nu iese fum fara foc”. Stim prea bine cum se fac afacerile prin minister, asa ca nu e o noutate, nu? 🙂 Bafta!

  13. Razvan Pascu
    (author)
    06.08.2009 la 12:00

    Asa e, 2 sunt. Am modificat 🙂

  14. larisa
    06.08.2009 la 12:00

    In opinia mea cele doua spoturi sunt REUSITE .Imi plac amandoua , pentru ca fiecare se refera la un alt gen de public.Nu vreau sa fiu inteleasa gresit , este o ideea foarte buna , insa nu credeti ca nu era momentul ideal pentru aceasta campanie ?Avand in vedere sumele exorbitante folosite pentru aceasta campanie , in acest an de criza financiara ?Poate unii dintre voi considera ca exagerez ,cand folosesc cuvantul exorbitant ,insa pentru mine (avand un venit in casa de 800 ron ) sumele de 1,2 milioane de euro pentru Eurosport si de 400.000 de euro pentru CNN sunt prea mari , prea multi bani care puteau fi investiti in alte ministere.Bine ca luam bani cu imprumut de la FMI pentru ca sa i investim in spoturi !Doamne Dumnezeule cate datorii externe mai putem sa facem?! Nu era momentul pentru asa ceva !Pe plan mondial este criza asa ca nici strainii nu cred ca se vor inghesuii sa vina in concedii in Romania sau sa consume bani aiurea,cum facem noi !Imi pare rau totusi ca folosim un lucru bun ,la momentul nepotrivit !

  15. melania
    06.08.2009 la 13:12

    nu ti se pare normal ca atata timp cat promovezi ceva, sa te promovezi si pe tine? referitor la BRD. oricum ei au castigat destul de mult cu cele 3 figuri foarte cunoscute.

    desi pare greu de crezut Vlad, Hagi e cunoscut si in America, nu la fel de mult ca Nadia. poate daca s-ar fi insurat acolo era si mai cunoscut. si stii de ce e cunoscut? pt ca numele lui e mai usor de retinut decat numele celor 2 pe care i-ai amintit tu, chiar daca au fost mari jucatori.

    si eu sunt de acord ca acest clip sa fi fost promovat pe alte posturi. de ex pe Euforia e o emisiune Cusine si sapt trecuta a fost cu o tanti de prin maramures, parca, si prezenta cum s eface cozonacul. Ea vorbea in romana si ala prezenta traducea in engleza.

    Sper doar sa ajungem si noi macar la jumatatea tarilor dezvoltate. Ma uit la bulgari si nu imi vine sa cred ce statiuni si ce servicii ofera. Si ne intrebam de ce nu se duc oamenii pe litoralul nostru.

    va spun de ce! pt ca la un hotel de 5 stele in Mamaia, doar cu mic dejun inclus 7 zile, in plin sezon costa 3300 ron, iar la bulgari ajunge la max 400-500 euro cu All inclusive la 5 stele.

    Asta e tara in care traim…..

    zi buna

  16. 06.08.2009 la 13:14

    ce pot sa spun…”ASA DA!” eu stiam alte clipuri de promovare …melodia Land of Choice, dar alea erau urate! dar astea…bravo! sper sa si functioneze

  17. Razvan Pascu
    (author)
    06.08.2009 la 13:53

    🙂

  18. Cosmin
    06.08.2009 la 14:06

    In sfarsit un clip de promovare care chiar mi se pare reusit! (la primul ma refer in special) Iese din banal (toate celelalte tari au clipuri „standard” – nimic iesit din comun). Asta este chiar funny si cred ca va starni curiozitatea, intr-o masura destul de mare, celor ce il vor viziona…poate chiar ademeni pe meleagurile noastre! Imi place! 🙂

  19. Amarie
    06.08.2009 la 14:15

    „Fiecare drum, oricat de lung, incepe tot cu un pas” (Proverb chinezesc)
    Promovarea pe aceasta cale s-a facut (probabil la pretul pietei si potrivit alocatiilor bugetare). Urmeaza si celelalte etape mai greu de realizat : asigurarea unor servicii comparabile cu cele cu traditii si rezultate bune in turism). Incerc sa privesc cu ochii unui strain videoclipurile si constat ca sunt atragatoare, cu impact vizual si auditiv asupra privitorului. Poate ca isi vor atinge tinta rezonabil. E bine ca s-a facut. Nu cred ca e benefic sa socotim la orice pas cate altele se puteau face cu suma cheltuita… Sunt multe de facut, dar si promovarea turismului in Romania trebuie realizata si este un inceput bun. Sa vedem continuarea. F. Nansen spunea: „Ai reusit, continua; n-ai reusit, continua!”

  20. 06.08.2009 la 14:38

    Intentia acestei promovari este foarte ok, dar dezvoltarea si implementarea proiectului nu are nimic de a face cu realitatile turismului romanesc din 2009. Astfel, nu pot sa fiu de acord cu continutul acestor clipuri. Nu sunt oportune in acest moment. Poate peste 5 ani, cel putin asta sper. Este o discrepanta majora intre ceea ce prezinta clipurile, multe meleaguri idilice, superbe, pe care le gasesti in Romania din ce in ce mai rar si in colturi uitate de lume, greu accesibile pt un turist ajuns prima data in Romania in anul 2009, si prima impresie pe care o va avea orice turist strain care ajunge in Romania, indiferent de mijlocul de transport folosit (avion, masina, tren, vapor), aceea de mizerie, haos, dezorganizare, infrastructura de anii 1950, servicii turistice care nu isi justifica pretul. Aceasta campanie, chiar daca va avea un oarecare succes initial si va atrage ceva turisti straini, va face mai mult rau decat bine. Multi dintre turisti isi vor simti inselate asteptarile pe care le-au avut in urma vizionarii clipurilor si in final vom avea un numar si mai mare de straini cu o parere proasta despre Romania. De-a lungul timpului, lipsa noastra de onestitate fata de turistii straini ne-a facut sa ii pierdem aproape in totalitate. Si nu acesta ar trebui sa fie scopul.

    Eu cred ca o campanie de genul „asa suntem astazi – asa vom arata peste 3-5 ani” ar fi fost mult mai indicata. Pe de o parte am fi fost si noi onesti macar odata si pe de alta parte ne-am fi stabilit niste obiective clare cu privire la ce ar trebui sa poata sa vada turistul strain in Romania peste cativa ani. In plus, am fi atras initial o categorie de turisti putini pretentiosi, pe care conditiile actuale din Romania nu ii deranjeaza, urmand ca pe masura evolutiilor pozitive din urmatorii ani legate de infrastructura si servicii turistice (care eu sper sa se produca) sa incepem sa atragem si categorii de turisti mai pretentiosi.

    Parerea mea este ca turismul romanesc, la fel ca toate domeniile vietii romanesti, este lipsit de orice urma de gandire strategica si de profesionalism.

  21. critinel
    06.08.2009 la 15:26

    eu cred ca daca le-ar difuza pe amandoua unul dupa altul ar fi ok.primul prezinta ceva care nu se intampla in romania,te face curios,iar al2lea prezinta frumusetile naturii.

  22. rizica
    06.08.2009 la 17:14

    Eu consider ideea doamnei Udrea foarte buna.Avem potential turistic insa problema o reprezinta infrastructura.Trebuie sa avem drumuri bune sau sa procedam ca bulgarii(isi iau turistii de la aeroport cu autocarul si ii duc pe singura sosea la standarde europene)care nu lasa turistii sa vada ce se afla pe traseul de la aeroport pana la hotel.Ar trebui sa invatam de la ei!

  23. Serafimciuc Claudia-Lavinia
    06.08.2009 la 19:58

    Pe afara-i vopsit gardul! Interesanta ideea de promovare a tarii. Ma intreb insa daca cei care vor musca momeala se vor intoarce si a doua oara pe „taramul fagaduintei”. Poate daca vor nimeni intr-un loc dintre putinele care ofera standarde europene. Altfel… s-ar putea sa fie primul si ultimul sejur in landul mult mediatizat. Nu stiu nici cat de oportune sunt posturile Tv pe care se difuzeaza spoturile publicitare, dar asta-i partea a doua. Ideea cu Hagi, Comaneci si Nastas e super. Nu stiu daca-i apartine personal lui Udrea, inclin sa cred ca apartine unui consilier cu mintea ascutita. In rest, munca multa dusa cu personalul hotelier, traininguri afara servicii de calitate si bafta multa!

  24. Alexandra
    07.08.2009 la 12:49

    Spoturile sunt bune, dar cred ca suntem destul de departe de a fi LAnd of choice. Si chiar avem si resurse sa ajung pana acolo incat sa oferim ceea ce promovam. Bani trebuie canalizati in alta directie. Statiunile balneare, de exemplu, ar putea deveni adevarate spa-uri de renume cu un mic imbold financiar.

  25. BIZADEA CAMELIA
    08.08.2009 la 10:05

    un clip depromovare reusit-

  26. lavinia c
    09.08.2009 la 19:58

    tare imi este teama ca o sa fie dezamagiti cei ce vor vizita romania(si nu de peisaje… nu de tara… ci de oameni si infrastructura)… dar eu tot sper sa se faca ceva si sa ne civilizam si noi intr-un sfarsit, si poate se fac si drumurile…
    speranta moare ultima!! si noi asteptam turistii cu bratele deschise.
    ciao

  27. Oana
    10.08.2009 la 15:31

    Sunt interesante clipurile…cred ca o sa aiba oarecare succes in ceea ce priveste vizionarea, dar pana sa vina turistii straini in Romania mai avem de lucru….

  28. Simion Livia
    12.08.2009 la 10:14

    Interesant clipul al doilea, cuprinde cam tot ce ne reprezinta mai bine, marea, muntele, padurea Letea, bisericile din Moldova,Delta.
    Important este sa punem in valoare aceste locuri minunate, si cu siguranta, turismul va ocupa locul pe care il merita, deoarece avem foarte multe de oferit la acest capitol.

  29. iulian M.
    14.08.2009 la 22:28

    Mi se par destul de interesante clipurile, dar eu am vazut o stire cum ca am fi platit mult mai mult decat croatia parca…cu ministrul nostru al turismul ,celebra Udrea….

Vezi aici mai multe imagini de pe pagina mea de Instagram! Urmareste-ma pe Instagram! Click aici!