Atentie: La sfarsitul acestui articol veti gasi un concurs!
In putinul meu timp liber am reusit sa citesc zilele trecute o carte de marketing care chiar mi-a placut: Buzz Marketing. Aceasta este o tehnica de marketing viral care ii face pe cei care transmit mesajul, sa o faca intr-un mod unic, aparte, cu rezultate bune si mai ales, gratis. De aceea afaceri precum The Million Dollar Homepage au avut succes doar o data, prima data, pentru ca lumea si presa au vorbit foarte mult despre subiect, fiind ceva unic. Multi au incercat sa copieze ideea in tara lor, inclusiv in Romania, dar nu au avut acelasi succes tocmai pentru ca ea „expirase”.
In lume exista companii care se ocupa exclusiv cu Buzz Marketing, adica fac campanii de marketing pentru a-i face pe oameni sa vorbeasca despre produsele clientilor lor. Mark Hughes este cel care a inventat acest termen, directorul executiv al companiei Buzz Marketing si autorul cartii. Dupa ce a fost director in companii mari precum eBay, PepsiCo sau Half.com (preluata apoi de eBay), Hughes si-a infiintat propria companie de consultanta de marketing, axandu-se in special pe domeniul „marketingului rumorii„. O experienta interesanta din viata sa, care mi-a ramas in minte dupa ce am citit cartea, ca exemplu despre cum se face marketing cu costuri minime si eficacitate maxima, il reprezinta ideea lui Hughes din perioada in care acesta era director executiv la Half.com, un site care urma sa fie lansat pe internet in maxim o luna de zile si pe care aveau nevoie sa il aduca in atentia publicului. Astfel ideea care le-a venit a fost de a cauta in Statele Unite localitati care au in componenta numelui cuvantul Half si de a incerca sa convinga primarul dintr-una din aceste localitati sa schimbe denumirea in Half.com; lucru pe care l-a reusit. Astfel, denumirea a ajuns pe prima pagina in toate ziarele nationale, site-ul era deja cunoscut inca inainte de lansare, localitatea cu 450 de locuitori devenise mai celebra decat multe altele si toata lumea vorbea despre aceasta intamplare, gratuit, fara ca cineva sa fi cheltuit vreo suma de bani pentru marketing.
Buzz Marketing este disponibila in Romania prin Editura Publica la pretul de 47 RON prin comanda pe site aici. La o comanda de 6 carti primiti cadou un rucsac. Mai multe detalii despre carte puteti afla de aici.
Concurs: Puteti castiga carte Buzz Marketing daca imi spuneti care vi se pare cea mai reusita reclama TV a momentului, in Romania. Nu conteaza cat de eficienta este reclama, important este sa fie un motiv care sa va atraga (e haioasa, e interesanta, e unica, e facuta de vedete, etc.). Astept comentariile voastre pana vineri, 24 iulie, ora 24.00. Castigatorul va fi ales prin tragere la sorti dintre cei care au lasat comentarii cu raspunsul lor (asadar lasati adrese de e-mail valide), iar premiul va fi expediat direct de catre Editura Publica. Castigatorul va fi publicat tot aici in weekend.
Razvan Pascu
Nota: acest articol este un advertorial.
Imi place reclama cu Heineken cand niste barbati de pe o insula sunt uimiti la vederea unui avion care le parasuteaza un tonomat de bere!Si desigur si cateva fete!Imi place la aceasta reclama comentariul cum ca:”Heineken nu face livrari la domiciliu dar daca ar face-o probabil ar fi cele mai bune livrari!”
orange-duffy ma incanta de fiecare data
Cea mai interesanta reclama mi se pare cea de la Petrom, care defapt este un proiect de educare sociala. Mesajul „Romania va creste prin bun simt si responsabilitate” mi se pare extraordinar. Avem nevoie de proiecte de educare sociala, ca sa mai scoatem capul din nisip…
Cele mai frumoase reclame le au cei de la apa minerala Dorna. Nu stiu cine este in spatele conceptelor, insa de fiecare data este o incantare sa privesc o reclama de-a lor. Iat-o pe ultima, la fel de reusita ca si cele de dinainte: http://www.youtube.com/watch?v=tNv2t7QxwDE&feature=PlayList&p=E3D2469B3BE398FD&index=0&playnext=1 Si cand zic reusita, ma refer la mesaj, la grafica, efecte speciale, coloana sonora! Superbe…
Reclamele care mi-au placut au fost cele de la Vodafone cu Mondenii, in special cea cu Banel si Mihai Bendeac. Reclame de astea ar mai trebuie facute pentru promovare fiindca sunt chiar foarte haioase…
Cea mai reusita reclama mi se pare cea de la Dorna – „natura intalneste orasul”. Pot spune ca am o slabiciune pentru reclamele Dorna deoarece acum cativa ani au avut ei o reclama cu sloganul – Esti ceea ce bei. Din cauza acelei reclame m-am apucat eu de advertising. Pentru ca atunci mi-am dat seama ca poti sa faci si arta pura prin publicitate. Pentru ca numai cuvantul ARTA imi vine in minte cand vad reclamele la Dorna.
mie in mod normal nu imi plac reclamele, asa ca e o minune ca am una peferata…nu sunt sigura la ce este…coca cola zero parca …e genial cand i se spune ochiului „tu esti un mare mincinos” iar el raspunde contrariat „eu?:O mare?” pur si simplu genial:d
cea mai interesanta reclama mi se pare cea de la vodafone ”traieste fiecare clipa”
Intamplator sau nu ma intereseaza si pe mine domeniul acesta.
Uite un concept de buzz marketing care a prins in Romania fara ca sa aiba targetul acesta. Mastercard a pus un tanar agatat intr-un scaun de o macara sa isi declare iubirea fata de iubita sa. Se intampla de ziua indragostitilor in Londra iar targetul era local.
Daca va aduceti aminte toate posturile Tv de la noi au preluat stirea in necunostinta de cauza.
Eu zic ca e extraordinar sa faci ceva pentru comunitatea ta si sa afle intreaga lume.
Branduri romanesti care apeleaza la astfel de strategii nu prea stiu, probabil inca sunt „fragezi”.
Mai multe despre evenimentul mastercard aici :
http://www.gorilla.ro/mastercard-publicitate-neconventionala/
hmm..cred ca m-am avantat la domeniul buzz marketing si nu la clip TV. Cele mai tari clipuri TV si cu mesajul cel mai bine conturat sunt cele de la Carlsberg. Mereu surprind placut cu mesajul Probably the best beer in the world.
Din fericire am cartea de peste un an de zile asa ca lasam pe altii sa castige… cat priveste reclame reusite romanesti pe TV acestea sunt pe cale de disparitie…
mi se pare cea mai haioasa cea de la Heiniken,cand fetele descopera dulapul cu haine iar barbatii dulapul cu bere si incep sa tipe.
Cele de la Vodafone mi se par cele mai haioase
Reclamele la pufuletii „Gusto” mi se par foarte comice si originale, daca o luam asa ca pe reclama a momentului, insa pe primul loc in preferintele mele raman cele de la „Rom”: cea cu manelistul, cea cu rockerul… sunt autentice si cu caracter romanesc.
Reclama care imi place mie foarte mult prin ceea ce transmite si prin ‘personajele’din ea este reclama campaniei „România în mişcare” la care au participat opt sportivi campioni romani,in ipostaze destul de neobisnuite: Ilie Năstase, Gheorghe Hagi, Nadia Comăneci, Gabriela Szabo, Elisabeta Lipă, Ivan Patzaichin, Adrian Mutu şi Leonard Doroftei.
La inceput am zambit cand am vazut-o iar dupa aceea am inceles ce vrea sa spuna si chiar ai ce invata din ea,e foarte intreresanta,trebuie sa o vedeti daca nu ati vizionat-o.
„Lasa-ti copilul sa devina legenda!”
Sincer nu sunt o fana a tv-ului pentru ca nu prea ai ce invata de la el…in afara de stirile p care le mai vizionez din cand in cand altceva nu merita…dar in privinta reclamelor mi’au atras atentia cele de la DORNA. Chiar pot spune ca ii admir pe cei care le concep pentru ca iti induc o stare de libertare, de puritate si de viata…
Reclama la orange filmata in metrou imi place. E plina de viata
Reclama la red’s iti da un imbold de optimism.
Cele mai reusite reclame sunt cele la rompetrol. Sunt destepte si te fac sa ai incredere in ei
imi place foarte mult reclama la cafeaua doncafe ,au o campanie destul de buna,imi place foarte mult reclama din brazilia dar si cea din italia.
aceasta reclama de la Coca Cola Zero mi se pare cea mai reusita. ma face sa zambesc de fiecare data cand ma uit la ea. 🙂
mie cea mai unica reclama chiar daca nu imi place, dar atrage sigurat atentia e cea de la gusto cu omul decapitat ..s-a vorbit mult de ea si se mai vorbeste..
Razvane, ca si idee imi place seria de la romtelecom (nu discutam de companie, ci doar de reclame) cu infractorul si: bunica, bunicul, cuplul ce se uita la thriller, copilul ce se joaca wii etc. E chiar haios personajul respectiv.
Si acum sa-ti spun si de reclama care personal nu imi place, dar cred ca atrage cel mai mult atentia in momentul asta….cea cu „spoof” (au devenit celebrii pufuletii „Gusto” datorita ridicolului ala de „fata de caine…”)
@ Ciurea Marius: reclama este la Carlsberg >> Carlsberg nu face livrari la domiciliu dar daca le-ar face probabil ar fi cele mai bune din lume.
In alta oridine de idei mi se pare bestial spotul celor de la Heineken cu acel cuplu care invita mai multe cupluri de prieteni la ei sa le arate noua locuinta. In timp ce femeile ovationau uimite de marimea incaperii in care doamna isi tinea garderoba, barbatii sunt de-a dreptul extaziati de marimea frigiderului plin cu bere heineken, frigider care de fapt era o incapere la fel de mare ca si garderoba sotiei.
Ar mai fi cateva spoturi care-mi plac insa acesta cred ca ocupa primul loc
(author)
Ce surpriza…dupa adresa de mail te-am recunoscut… 🙂
Cea mai tare reclama la ora actuala mi se pare ca este cea de la pufuletii ,,Gusto”,cu tipul care ramane fara corp!Mi se pare foarte interesanta!In general reclamele din Romania trebuie sa fie ori foarte bune,ori foarte proaste!Aceasta pot spune ca este realizata cu multa ingeniozitate!In concluzie,foarte tare reclama asta!
Plasate in momente de tensiune a dialogurilor sau de punct culminant al actiunii, cele mai multe reclame ma irita .
Dintre cele mai recente, cea de la Heiniken, cu veselia fetelor care descopera dulapul cu haine, si bucuria barbatilor provocata de privelistea rafturilor cu bere este notabila.
cea mai stupida reclama care poate exista este cea la sapunul protex.imi place pentru ca e atat de absurda incat iti vine sa razi:)
Cea mai reusita din acest moment mi se pare reclama la Heineken, in care o familie prezinta prietenilor noua casa: atractia maxima pentru femei este dressing room-ul, iar pentru barbati….o camera frigorifica cu bere. Este foarte haioasa reactia barbatilor!
cea mai tare reclama romaneasca ce s-a dorit inca de la inceput a fi o „tehnica de marketing viral care ii face pe cei care transmit mesajul, sa o faca intr-un mod unic, aparte, cu rezultate bune si mai ales, gratis” e publicitatea de care au beneficiat bancile ce au aplicat pentru programul „Prima Casa”. Chiar daca acum unele dintre banci s-au retras [ING] tot au castigat gratis promovare pe care, in alt mod se dadeau multi bani. Bine, reclama aceasta e Unica prin faptul ca nu e facuta de vreo firma anume, ci de Insusi Maria Sa, Statul si e difuzata [sau a fost] prin toate mijloacele posibile media.
Iar ca reclama haioasa si plina de atitudine e reclama la pufuletii gusto de aici: http://ligaoptimistilor.ro/
Foarte tare este reclama de la Heineken in care femeile se bucura la o debara plina cu pantofi, iar barbatii mult mai galagiosi si fericiti cand deschid debaraua (sau ce o fii) plina cu bere Heineken. Este reclama mea favorita, una dintre cele mai tari.
reclamele de la orage mi se par interesante si imi place si muzica de fond care le insoteste
neata,cel mai mult imi place reclama de la „posta romana”.evolutia ei in timp.super realizata.
De moment ar fi cele de la Romtelecom, Vodafone (sau Cosmote? cele cu Moga &co. oricum.), Carlsberg (intotdeauna niste reclame care merg direct la tinta).Dar singura reclama de care imi aduc aminte de fiecare data cand vad una proasta este cea cu musculita de la Vodafone. Geniala, de la muzica pana la grafica. http://www.youtube.com/watch?v=3R8y3xzTAkM
Cea mai frumoasa reclama mi se pare la Pampers..bebelusi frumosi si fericiti…ce poate fii mai minunat?
muzica de la orange si actiunea de la coniacul unirea (e chiar pe bune–asta chiar se intampla pe santier)
@ Ciurea Marius, reclama despre care vorbesti tu este la Carlsberg si ceea ce livreaza elicopterul nu este un tonomat (de la „ton”, adica aparatul in care inserezi monede si iti canta), ci un automat.
Sunt cateva reclame foarte reusite… imi place la nebunie cea de la Pate Sibiu, care depasese cu mult ceea ce a incropit Miniterul Turismului pentru a face Romania Cunoscuta. Reclamele de la pateu sunt remarcabile si reusesc sa faca publicitate tarii noastre prin imagini absolut uimitoare (dealuri si munti de un verde de povesti, casute rustice, hora populara).
Tare mult imi plac in ultimul timp reclamele cu psihipotul de la Romtelecom. Sunt haioase, pentru ca reactia personajelor este alta decat cea la care te-ai astepta, (sa fie tipul asta de reactie eficient, oare, in viata de zi cu zi?) si te dezarmeaza pentru te prinde cu garda jos.
Ma intreb insa, cat este de eficienta pentru Romtelecom…..
Eu nu am reusit sa desprind decat un mesaj: „romtelecom= un serviciu pentru psihopati si victimele lor.”
Reclamele de la Napolact sunt cele mai placute acum.
Reclama momentului mi se pare a fi cea de la Heineken in care fiecare grupulet are bucuria lui: fetele cu garderoba, baieti cu frigiderul plin de bere. Fara cuvinte, doar mimica si ceva efecte speciale sonore.
coca cola a avut cele mai frumoase reclame de pana acum si parea mea este ca inca le mai are.deci ,reclama de la coca cola mi se buna
cea mai interesanta reclama est…aceea cu apa dorna este foarte frumos ca se mai fac si reclame legate de natura mai ales acele imbinari chiar daca nu sunt fana a reclamelor acea reclama de la sorna o ador:X
reclama la vodafone, cu tipa care este la o terasa si se da drept Ramona Badescu.. amuzanta
imi place mult reclama ursus – o noua atitudine pt echipa nationala. tare conceptul de schimbare a berii sponsor pt echipa nationala + iz de csr
intradevar reclama heineken – frigiderul este foarte tare. din pacate nu este facuta la noi 🙁
reclama la cavadoros, cea cu pestidorul de aur care este prins de cei 2 pescari. „tarane, tarane, iti indeplinesc o dorinta daca imi dia drumul”. „iauzi ma..ne-a facut tarani..”. „ia vezi… are icre necre?” . se pliaza bine pe consumator
reclamele sprite „Spune pe bune” au facut mare tambalau printre pustime si imi plac
imi placea mult reclama vodafone, cea cu libelula, de la inceputurile vodafone si pana sa se prosteasca cu campaniile de acum. dar la fel, nu e de pe aici
imi place adaptarea in romana a reclamelor coca-cola zero, cu ochiul si limbile si creierul.au ales bine expresiile si interpretarea
reclamele romtelecom cu maniacul care tot incearca sa sperie ba o batranica, ba un puradel, ba un mos, ba un cuplu i se par f haioase di top of mindedness
era tare reclama de la santal, cea cu albinutele care beau santal. ti se facea si tie sete
La fel cum au comentat si altii inaintea mea , imi plac tare mult spoturile de la Romtelecom cu psihopatul.Prima oara nu stiam la ce poate fi reclama dar in momentul cand am descoperit am ras in hohote. Sunt niste reclame reusite care mai mult ca sigur au adus o goraza de clienti.Concluzia nu e ca „Romtelecom este pentru psihopati” dar totusi , se pare ca psihopatii sunt o adevarata strategie de marketing :)).
Germanos: toata lumea vinde, se axeaza doar pe vanzari, pe consum, iar Germanos incearca sa iti ofere si servicii after-sales, sau chiar colaterale. Mi se pare o idee reusita, incearca sa ii atraga si pe cei neinitiati intr-ale tehnologiei, ca cei initiati sunt „atrasi” oricum. Si, sa nu uitam ca o fac cu mult umor: „-Cum?… N-are bani?…” – priceless 🙂
Sa nu uitam nici de reclamele lor anterioare, in care protagonistul era… ei bine… un catel.
Oricum, e greu sa faci distinctie intre reclamele bune, de cele mai multe ori, bugetul isi spune cuvantul. Am ales Germanos pentru ca sugereaza ca nu se rezuma doar la vanzari.
imi place reclama de la Bergenbier ,cea in care se spune „cunostii 100 de oameni” . e o idee care nu a mai fost folosita. Toti se bazeaza pe multime si mai putin pe adevaratele relatii dintre indivizi
Reclama de la Dorna e originala, bine realizata, grafica e super si efectele si muzica…e geniala
eu sunt de parere ca, cea mai reusita reclama tv a momentului este cea de la berea Heineken. ff originala
(author)
Concursul s-a incheiat. In cursul zilelor urmatoare voi anunta castigatorul.
(author)
Multumesc tuturor pentru participare.
Castigatorul a fost anuntat prin e-mail. Astept raspuns cu datele personale si va voi anunta si pe voi cine este aceasta (pt ca dupa adresa de e-mail pare sa fie vorba de o domnisoara).
Va astept si la alte concursuri.
cine este fericita castigatoare?:d
(author)
I-am trimis mail dar inca nu am primit raspuns cu datele personale. Cand primesc, va anunt pe toti.
merci frumos Razvan pt premiu. scuze pt nepromptitudine, dar in weekendul asta nu am vrut sa aud de calculator, asa ca a luat si el o pauza lunga de shut down
(author)
🙂 Stai linistita, nu e nici o problema.
Asadar, castigatoarea este Ioana Limoncu din Bucuresti.
Felicitari Ioana!:)
felicitari, castigatoarei! se pare ca aveti numai concursuri interesante ! bravo !
dupa cum se spune,reclama este sufletul comertului.
imi place foarte mult reclama la apa dorna,are ceva unic-de cate ori o vad imi place,de fapt toate reclamele la apa dorna imi plac-mai ales cea cu bebelusul dn burta mamei.
particip si la concursul de recunoastere a reclamelor-adplay.iqads -incercati si voi-este interesant
…in perioada asta de criza-este nevoie de reclama-la mare peste tot s-au facut meniuri de 10-15 lei,sa vedeti ce aglomeratie este–
daca inainte vedeai 2-3 persoane la masa,acum nu ai loc sa te asezi-trebuie sa astepti sa se elibereze
-ce cauta romanul-ieftin-si castiga si el si partea cealalta
felicitam si noi castigatoarea
[…] va fi publicat tot aici in weekend.Puteti patricipa la concurs pana vineri, 24 iulie, ora 24.00.Participa acum la acest concurs !#fsb-social-bar { width: 100%; border-bottom: 1px solid #dbdbdb; border-top: […]